Over de wielersport en zijn beoefenaars.

The science of Lance Armstrong

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 27 jun 2005 23:06

Zo'n dikke Jan wesp?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 27 jun 2005 23:30

Quote: Origineel geplaatst door Helmud op 26 Juni 2005
A.s. donderdag wordt er om 20.25 ook een verslag over Armstrong uitgezonden op ned 2 bij Studio Sport.

Zal wel de zelfde uitzending zijn als verleden jaar neem ik aan. dus niet echt bijzonder. En over discovery helaas maar ik zat op de fiets dus heb het niet gezien. wel benieuwd trouwens maar ja zal nog wel een paar keer worden herhaald discovery kennende.

stefann
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 13 jan 2005 21:30

stefann 27 jun 2005 23:31

Ik heb het opgenomen. Ik heb wel het laatste stukje gekeken. Volgens mij was dit programma gericht op wieleranalfabeten (ik weet niet hoe je dat noemt), voor wielerkenners vond ik het een beetje oppervlakkig.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 27 jun 2005 23:37

Quoten: Origineel geplaatst door stefann op 27 Juni 2005

Ik heb het opgenomen. Ik heb wel het laatste stukje gekeken. Volgens mij was dit programma gericht op wieleranalfabeten (ik weet niet hoe je dat noemt), voor wielerkenners vond ik het een beetje oppervlakkig.


Oei... ja, ken dat soort programma's en krantenknipsels. Jammer, maar ze moeten er ook zijn. Alleen wel grappig als dan kennissen verbaasd naar mij komen alsof ze net het warm water hebben uit gevonden: "Pieter, weet ge wat ik nu gezien heb, schijnt dat die gasten op fietsen rijden die niet van staal zijn!" Aarrggghhh!
 
Gisteravond tijdens het zappen op Arte (Duits/Franse zender) een prachtige film gezien over de Tour 2003, waarbij Team Telekom gevolgd werd. Ik zag hem eerder al eens vermeld staan op Cyclingnews.com, maar vind 'm nu even niet meer terug daar. Geniaal!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 28 jun 2005 00:18

Quoten: Origineel geplaatst door stefann op 27 Juni 2005

Ik heb het opgenomen. Ik heb wel het laatste stukje gekeken. Volgens mij was dit programma gericht op wieleranalfabeten (ik weet niet hoe je dat noemt), voor wielerkenners vond ik het een beetje oppervlakkig.

Inderdaad, was leuk om te zien, maar heel weinig nieuws onder zon! Helemaal als je z'n boeken al hebt gelezen.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 28 jun 2005 14:49

Ja, dat kan wel zo zijn, maar kijk ook eens naar de vele vragen die hier op dit forum worden gesteld en beantwoord! Veel fietsliefhebbers die beginnen hebben geen benul van zaken die voor meer ervaren fietsers gesneden koek zijn. Ik vond het alleszinds een onderhoudende doku met idd voor mij weinig opzienbarend nieuws.
Een vraag die voor mij nog onbeantwoord is waarom er carbon vezels worden gebruikt en geen kevlar. Soms wordt kevlar er als extra versteviging bijgedaan, maar is carbon dan zoveel sterker dan kevlar, of speelt het gewicht of de prijs een grote rol? Indien carbon sterker is, waarom worden kogelvrije vesten dan niet van carbon gemaakt?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

silvan
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 29 mei 2005 18:28

silvan 28 jun 2005 15:32

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 28 Juni 2005


Een vraag die voor mij nog onbeantwoord is waarom er carbon vezels worden gebruikt en geen kevlar. Soms wordt kevlar er als extra versteviging bijgedaan, maar is carbon dan zoveel sterker dan kevlar, of speelt het gewicht of de prijs een grote rol? Indien carbon sterker is, waarom worden kogelvrije vesten dan niet van carbon gemaakt?

Kevlar en carbon, kan dat überhaubt wel met elkaar worden vergeleken. Carbon wordt zoveel in fietsen gebruikt omdat het stijf blijft bij een laag gewicht. In een  kogelvrij vest zit kevlar, maar volgens mij is dat lomp zwaar. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat kevlar als extra versteviging wordt gebruikt bij fietsen. En een fiets van kevlar, als dat kan, lijkt mij niet de stijfste fiets die er is.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 28 jun 2005 16:14

Quoten: Origineel geplaatst door Silvan op 28 Juni 2005

Kevlar en carbon, kan dat überhaubt wel met elkaar worden vergeleken. Carbon wordt zoveel in fietsen gebruikt omdat het stijf blijft bij een laag gewicht. In een  kogelvrij vest zit kevlar, maar volgens mij is dat lomp zwaar. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat kevlar als extra versteviging wordt gebruikt bij fietsen. En een fiets van kevlar, als dat kan, lijkt mij niet de stijfste fiets die er is.


Kevlar wordt wel degelijk ook in de fietsindustrie af en toe gebruikt. nder meer de Nederlandse wielbouwer Cees Beers gebruikt Kevlar in de remvlakken van de ADA-velgen:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

aukiebaukie
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 sep 2004 02:57

aukiebaukie 28 jun 2005 18:18

Naast het fietsen ben ik ook enthousiast windsurfer. Vroeger bouwde ik ook eigen boards, onder andere door gebruik te maken van koolstof/kevlar matten. Eigenschap van koolstof is dat het een zeer stijf eindproduct oplevert echter niet stootvast; kwetsbaar dus. Kevlar daarentegen is weer stootvast (belangrijk voor een surfplank) maar levert geen stijf eindresultaat op. De combinatie van beide vezels werkt voor een surfplank goed: stijf en kan tegen een stootje.
Voor een racefiets is stootvastheid een minder belangrijk begrip; er zullen immers geen harde klappen op het frame zelf worden gegeven. Belangrijker is het dat het een stijve constructie wordt, vandaar dat er koolstof wordt toegepast en geen kevlar. Voor kogelwerende vesten is eenzelfde theorie op te zetten...

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 28 jun 2005 18:19

Het gewicht van Carbon en kevlar is beiden laag, maar de de eigenschappen van de kunstoffen verschillen.
Kevlar kan goed tegen een harde impact, en wordt daardoor veel gebruikt in kogelvrije vesten en ook in windsurfboards en zeilen.
Naar mijn weten is kevlar alleen niet zo goed in ronde vormen zoals fietsbuizen te weven, wel kan het als extra versteviging worden toegevoegd.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 29 jun 2005 16:59

Bedankt voor jullie uitleg! Nog iets. In het AD stond een foto van Carbon vezels + een verhaal dat dit zo'n schaars artikel wordt. Die koolstofvezels zijn echter gewoon een verzameling " krullen"  en als je daar een frame van maakt kan je net zo goed een frame maken van WC papierhulsjes. Dus, dat carbon wordt kennelijk pas hard als het met een kunststof wordt samengevoegd. Eigenlijk is zo'n frame dus een kunststof frame versterkt met carbonvezels. Als je aramide of Kevlar inbakt in die zelfde kunststof, dan zal je( vermoed ik) een stijf frame hebben van kunststof versterkt met Kevlar. Ik denk dat wij allemaal een verkeerd beeld hebben van " carbon" . Het dient als versteviging van een kunststof frame. Verder vermoed ik dan een puur carbon frame niet te maken is. Wat denken of weten de Ir. en Ing.  experts?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 jun 2005 19:04

carbon vezels opzich zijn niet echt stijf nee maar ze worden dat wel als ze verbonden worden met een kunsthars (zoals epoxy zoals dat bij ons wordt gebruikt) hierbij hebben zij wel de volle sterkte in de richting waarin de vezels liggen.

Plaats reactie