Over de wielersport en zijn beoefenaars.

het doping-debat !

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 25 jul 2007 11:06

Ik vermoed dat Vino in de Alpen wilde aanklampen om in de twee tijdritten zijn voordeel te halen, precies zoals Lance het altijd deed. Met de bloeddoping als verschil. Bloeddoping is niet iets wat je in frustratie effe doet, het heeft een behoorlijk uitgekiende planning nodig. Maar goed, daarmee is het nog niet te snappen. Het doed een beetje denken aan Pantani he: Hij werd gepakt in de Giro, al zijn collega's waren niet zozeer verbaasd over zijn dopinggebruik, maar juist over de domheid om je te laten pakken.

Grappig trouwens in het programma TOUR 2007 op de Vlaamse TV. Daar zat een Lotto Belg, die zat te vertellen dat hij uberhaupt nooit hoeft te laten weten waar hij is. Niet op training, niets voor Lotto, niets voor de UCI, voor de Belgische Bond. De presentator en een journalist drukte hem op het hart om daar toch eens even achteraan te gaan. Stel dat hij de TOUR wel mocht rijden en hij wint wat, dan zou er net als bij Rasmussen flinke stront aan de knikker zijn. L'Equipe krijgt alles boven.

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 25 jul 2007 11:12

fiedoo schreef:wie de kuiten van vino, kessler, cancellara, enz... ziet , ziet eigenlijk al genoeg ( van de bovenbenen van museeuw dan nog gezwegen)..... en nee training op de fiets en krachtraining in de winter kunnen dit volgens mij ook niet afdoende verklaren...


Nounou, wat spiermassa betreft kan je geen conclusies trekken vind ik.
Het zijn eerder degenen die kunnen blijven gaan zonder inzinking, zoals de top twee momenteel, of die dekselse Moreau op de Ventoux tijdens de afgelopen Dauphiné.... Of zoals nu blijkt Vino in zijn twee uithalen.
Laten we mekaar nu maar geen mietjes meer noemen, en rustig stellen dat doping nog steds aanwezig is, en dat kerels die zich verbergen voor controles, of die in anonieme outfits trainen, zo schuldig zijn als wat.
Hoe simpel kun je zijn als je niet zorgt dat al je paperassen in orde zijn, Rasmussen die een heel jaar alles in het teken van de tour zet, alles tot in de kleinste details geregeld wil hebben, maar dan slordig gaat zijn als het op controles aankomt.....? Dan lachen we allemaal toch eens hard he? Tot nu toe heb ik alleen nog maar een beetje vertrouwen in Cadel Evans. Dat is de enige die geen red allert geeft in mijn glazen bol. Maar iedereen , zelfs ik, heeft recht op een beetje naïviteit op het dopinggebied , right?

timowr
Forum-lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 11 sep 2004 17:54

timowr 25 jul 2007 11:33

delirium schreef:Tot nu toe heb ik alleen nog maar een beetje vertrouwen in Cadel Evans. Dat is de enige die geen red allert geeft in mijn glazen bol. Maar iedereen , zelfs ik, heeft recht op een beetje naïviteit op het dopinggebied , right?

Van welke ploeg kwam Evans ook alweer toen hij in 2005 overstapte naar Lotto...
Master B schreef:Ullrich zit aan de snoepjes pot T-Mobile
Sinkewitz zit aan de snoepjes pot T-Mobile
Gontsjar zit aan de snoepjes pot T-Mobile
Kessler zit aan de snoepjes pot ex T-Mobile nu Astana
Klöden nog niet bekend ex T-Mobile nu Astana
Vino zit aan de snoepjes pot ex T-Mobile nu Astana
Mazzoleni zit aan de snoepjes pot ex T-Mobile nu Astana

Ploegleider Aldag van T-Mobile heeft ook aan de snoepjes pot gezeten en dat deed hij samen met Riis, Ullrich en Zabel.
Ach, ik weet het alweer ;)

Overigens is er ook een leuk rijtje te maken van ex-knechten van Armstrong die niet bleken te deugen: Heras, Hamilton, Landis, enz.

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 25 jul 2007 11:34

TimoWr schreef:
delirium schreef:Tot nu toe heb ik alleen nog maar een beetje vertrouwen in Cadel Evans. Dat is de enige die geen red allert geeft in mijn glazen bol. Maar iedereen , zelfs ik, heeft recht op een beetje naïviteit op het dopinggebied , right?

Van welke ploeg kwam Evans ook alweer toen hij in 2005 overstapte naar Lotto...
Master B schreef:Ullrich zit aan de snoepjes pot T-Mobile
Sinkewitz zit aan de snoepjes pot T-Mobile
Gontsjar zit aan de snoepjes pot T-Mobile
Kessler zit aan de snoepjes pot ex T-Mobile nu Astana
Klöden nog niet bekend ex T-Mobile nu Astana
Vino zit aan de snoepjes pot ex T-Mobile nu Astana
Mazzoleni zit aan de snoepjes pot ex T-Mobile nu Astana

Ploegleider Aldag van T-Mobile heeft ook aan de snoepjes pot gezeten en dat deed hij samen met Riis, Ullrich en Zabel.
Ach, ik weet het alweer ;)



Mooi zo, dat is dus weer een ilusie armer! Bedankt.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 25 jul 2007 11:49

TimoWr schreef:
delirium schreef:Tot nu toe heb ik alleen nog maar een beetje vertrouwen in Cadel Evans. Dat is de enige die geen red allert geeft in mijn glazen bol. Maar iedereen , zelfs ik, heeft recht op een beetje naïviteit op het dopinggebied , right?

Van welke ploeg kwam Evans ook alweer toen hij in 2005 overstapte naar Lotto...
Master B schreef:Ullrich zit aan de snoepjes pot T-Mobile
Sinkewitz zit aan de snoepjes pot T-Mobile
Gontsjar zit aan de snoepjes pot T-Mobile
Kessler zit aan de snoepjes pot ex T-Mobile nu Astana
Klöden nog niet bekend ex T-Mobile nu Astana
Vino zit aan de snoepjes pot ex T-Mobile nu Astana
Mazzoleni zit aan de snoepjes pot ex T-Mobile nu Astana

Ploegleider Aldag van T-Mobile heeft ook aan de snoepjes pot gezeten en dat deed hij samen met Riis, Ullrich en Zabel.
Ach, ik weet het alweer ;)

Overigens is er ook een leuk rijtje te maken van ex-knechten van Armstrong die niet bleken te deugen: Heras, Hamilton, Landis, enz.


Haha, precies en dan zo'n uitspraak met Evans op de derde plaats achter Contador, en was ie niet nummer twee op de tijdrit?


Oh, wacht ik zie dat je al genezen bent van deze inzinking......

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 25 jul 2007 11:51

delirium schreef:
fiedoo schreef:wie de kuiten van vino, kessler, cancellara, enz... ziet , ziet eigenlijk al genoeg ( van de bovenbenen van museeuw dan nog gezwegen)..... en nee training op de fiets en krachtraining in de winter kunnen dit volgens mij ook niet afdoende verklaren...


Nounou, wat spiermassa betreft kan je geen conclusies trekken vind ik.



Dat zou Rasmussen van elke verdenking uitsluiten.........................

timowr
Forum-lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 11 sep 2004 17:54

timowr 25 jul 2007 11:52

T-Mobile erwägt kurzfristigen Ausstieg

T-Mobile wird nach dem Abschluss der Tour de France und bis zum Start der Deutschland-Tour am 10. August entscheiden, ob sich das Unternehmen mit sofortiger Wirkung als Radsport-Sponsor zurückzieht. Der positiv getestete T-Mobile-Fahrer Sinkewitz will unterdessen offenbar als Kronzeuge aussagen.

http://www.sueddeutsche.de/,tt1m4/sp...kel/43/124858/
Sinkewitz als "kroongetuige". Gaat hij nu hij gepakt is voor strafvermindering klikken over zijn ploeg/ploeggenoten?

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 25 jul 2007 12:27

Indien het zo is dat Vinokourov inderdaad zich schuldig heeft gemaakt aan bloeddoping, is dat voor mij verontrustender dan het gebruik van EPO etc. Voor bloeddoping moet er een zeer goede organisatie zijn: vantevoren het opgevoerde bloed afnemen, gereed maken, koelen en transporteren, beschikbaar maken en toedienen. Daar gaat een heel systeem achter schuil.
Van EPO kon ik mezelf nog wijs maken dat een renner dat zichzelf op een achteraf-kamertje kon toedienen; daar is geen organisatie voor nodig (maar kan er alsnog achter schuil gaan).

Zo slecht hoeft het nog niet te zijn dat er enkele kroongetuigen gaan klikken, heel misschien gaat dat helpen om het gehele systeem beter in kaart te krijgen. Vervelend dat het daartoe noodzakelijk is om collega's te verlinken, maar inmiddels lijkt de kwaal wel zo ernstig, dat het middel kroongetuige zou kunnen werken.

Dat alleen toppers/profs doping gebruiken, kan ik overigens nog wel tolereren: zij hebben immers een goede begeleiding. Maar het probleem is dat het daar niet bij blijft (beter: is gebleven). Doping gaat doorsijpelen naar alle geledingen, waar naieve en wellicht zeer jeugdige renners in handen kunnen vallen van knoeiers. En dat is letterlijk levensgevaarlijk.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 jul 2007 12:32

Niklas2 schreef:Indien het zo is dat Vinokourov inderdaad zich schuldig heeft gemaakt aan bloeddoping, is dat voor mij verontrustender dan het gebruik van EPO etc. Voor bloeddoping moet er een zeer goede organisatie zijn: vantevoren het opgevoerde bloed afnemen, gereed maken, koelen en transporteren, beschikbaar maken en toedienen. Daar gaat een heel systeem achter schuil.


Zoiets is toch ook buiten een ploeg om te organiseren?
Dopingdokter reist apart van de ploeg, huurt een appartementje een paar km verderop, renner huppelt 's avonds ff langs, et voila :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 25 jul 2007 12:35

Scepticus schreef:
Niklas2 schreef:Indien het zo is dat Vinokourov inderdaad zich schuldig heeft gemaakt aan bloeddoping, is dat voor mij verontrustender dan het gebruik van EPO etc. Voor bloeddoping moet er een zeer goede organisatie zijn: vantevoren het opgevoerde bloed afnemen, gereed maken, koelen en transporteren, beschikbaar maken en toedienen. Daar gaat een heel systeem achter schuil.


Zoiets is toch ook buiten een ploeg om te organiseren?
Dopingdokter reist apart van de ploeg, huurt een appartementje een paar km verderop, renner huppelt 's avonds ff langs, et voila :)


Dan nog is er sprake van organisatie, nl die door een dopingdokter; ik bedoelde niet zozeer dat de wielerploeg zelf de organisatie van doping regelt.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

tapie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 jul 2007 10:56

tapie 25 jul 2007 12:41

IBAN schreef:Hoe lang blijft bloeddoping eigenlijk werken. Als je de tijdrit wint, de etappe erna een half uur verliest, en de etappe daarna (koninginnerit nota bene) weer wint. Dan vraag ik me af hoe bloeddoping werkt. Blijkbaar moet je dan elke dag een transfusie ondergaan! Heeft iemand hier daar ECHT verstand van?


Ik heb net even wat zitten zoeken naar informatie aangaande bloed, en kwam al vrij snel tegen dat rode bloedcellen ongeveer 120 dagen 'leven'. Een 'goede' transfusie lijkt dus goed te zijn voor een tijdje, maar ik vraag me dan ook af of je dat niet gewoon aan de te hoge hematocriet waarde ziet? Je weet dat je gecontroleerd wordt na winst van een etappe!
Wat ik begrijp, zijn in het geval Vino 2 populaties aan bloedcellen gevonden, een oude en een jongere. Dit soort verschillende populaties is ook waar te nemen bij bergbeklimmers, die op grote hoogte erg snel veel epo en nieuwe rode bloedcellen aan gaan maken, waardoor een nieuwe te onderscheiden populatie ontstaat. Die heeft Vino opgedaan door een transfusie lijkt het... Hematocriet van klimmers die 50 dagen boven 4500 meter (met een aantal toppogingen richting 8000m) hebben gezeten zit trouwens gemiddeld iets onder de 50, nou reken maar dat je dan flink wat rode bloedcellen meesjouwt. Is 50 niet de grens in het wielrennen?
Wat betreft lab-uitslagen, ik werk zelf op een medisch lab en dan weet je dat sommige test resultaten een dag later compleet anders kunnen zijn en waar het dan aan ligt? Invriezen en ontdooien van gebruikt materiaal kan bv al verschillen veroorzaken, maar soms lijkt zelfs het weer wel van invloed :p
Mag hopen dat tests op dergelijke dopinglabs goed gestandaardiseerd zijn en dat men erg zeker is van de resultaten...

Wat me opviel gister bij rasmussen, hij heeft flink gehamerd op de dopingstests die hij heeft ondergaan, allemaal negatief etc etc, maar ik heb hem niet een keer keihard horen zeggen: 'ik ben clean, ik gebruik niet!'. Toch hoop ik maar dat hij schoon is en de tour wint.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 jul 2007 12:46

Maatchen schreef:
delirium schreef:
fiedoo schreef:wie de kuiten van vino, kessler, cancellara, enz... ziet , ziet eigenlijk al genoeg ( van de bovenbenen van museeuw dan nog gezwegen)..... en nee training op de fiets en krachtraining in de winter kunnen dit volgens mij ook niet afdoende verklaren...


Nounou, wat spiermassa betreft kan je geen conclusies trekken vind ik.



Dat zou Rasmussen van elke verdenking uitsluiten.........................


op gebruik van massa's groeihormoon misschien wel, maar van de rest?????
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie