Over de wielersport en zijn beoefenaars.

clipless of niet?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 okt 2005 12:42

een collega van mij mTB't met gewone pedalen en wil omwille van de veiligheid niet overschakelen op clipless ( schrik om niet tijdig uit de pedalen te geraken.
heeft iemand hier info over wat het snelheidsverschil/tijdsverschil kan bedragen bij vnl het bergop rijden?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

eddiebouncer
Forum-lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44

eddiebouncer 31 okt 2005 12:48

Los van verschil in snelheid: Als je niet vast zit aan je pedalen schiet je er in een staande klim toch veel sneller af, knal je met je sjaak op je bovenbuis  . Hoe hard kan je omvallen in een klim met klikpedalen? En je fietst toch over onverharde paden? 't ergste wat je kan overkomen is een zachte landing in de berm op een bedje van mos.
........of heeft ie nu toeclips en fietst ie met een MTB op de verharde weg? Dan nog zie ik niet in waarom je geen klikpedalen zou nemen. Hiermee ben je denk ik [na gewenning] sneller uit dan toeclips
Mijn fiets is bezeten!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 okt 2005 13:14

mijn collega doet de moeilijkste MTB-tochten ( f. meirhaeghe, roc d'azur, houffalize) zonder problemen en rijdt redelijk snel. De grootste schrik is natuurlijk niet in het bergop rijden maar in de afdalingen ( hij heeft al een paar keer een vriend zien vallen die niet uit zijn pedalen raakte).
Zelfs technisch is hij sterk ( kan bvb op één wiel over 100m afstand rijden, daalt onmogelijke hellingen af) maar toch wil hij de stap naar clippless niet zetten.
maar mijn vraag was eigenlijk: het snelheidsverschil?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 31 okt 2005 14:06

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 31 Oktober 2005


maar mijn vraag was eigenlijk: het snelheidsverschil?


Het zit hem natuurlijk voor het grootste gedeelte tussen de oren, kwestie van wennen.
Kan je geen MTB voorbeeld geven maar wel een uit eigen ervaring met de racefiets,
Knal hier in de omgeving altijd graag zo hard mogelijk tegen viaducten op. Toen ik in Juli begon had ik nog gewone pedalen en reed ik met gymschoenen. Het lukte me dan om een snelheden van zo'n 32 km te halen. Enkele weken laten stapte ik over op SPD-SL pedalen en ik haalde moeiteloos 38 km per uur. Meteen de eerste beste keer.
Ik was met mijn gympies toch altijd bang van de trapper af te schieten en nu kan ik gewoon vol in de pedalen gaan hangen en doortrappen.
"Afstappen is geen optie"

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 31 okt 2005 14:06

laat hem lekker zijn ding doen ......
 

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 31 okt 2005 15:03

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 31 Oktober 2005


Zelfs technisch is hij sterk ( kan bvb op één wiel over 100m afstand rijden, daalt onmogelijke hellingen af) maar toch wil hij de stap naar clippless niet zetten.

Werkt ie toevallig bij Circus Renz?

Plaats reactie