Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Heras betrapt tijdens Vuelta

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 27 nov 2005 15:34

Mja, hoe mooi het ook is dat dopingzondaars niet vrij gaan (ten minste af en toe niet), het is toch weer een klap voor de wielersport. De geloofwaardigheid van de sport wordt m.i. toch weer aangetast...

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 27 nov 2005 18:33

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 27 November 2005


Mooi weer een grote naam te pakken. Hoop dat ze zo door gaan, straks durft niemand meer en is de sport weer schoon.
Aanpakken die kl**tzakken.

Weer Schoon ?  Wanneer is de sport schoon geweest, de eerste dopinggevallen bij het wielrennen dateren van 1890 of zo!
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 27 nov 2005 18:38

Kan iemand mij uiteleggn hoe dat nu toch zit. Ik bedoel je bent toch wel een hele grote laml.l als je doping neemt (1), je weet dat je controle krijgt (2) en dan ook nog zo laat zien dat er iets is met je (3)
Hoe werkt dat EPO nou ( afkorting van ? ) je kan meer en langer zuurstof opnemen in je bloed ? ( hoe lang meetbaar na gebruik)
Dan ga je toch niet juist op zo'n moment dat soort middelen grijpen lijkt me.
Doe het dan in het begin en zorg dat je jezelf spaart en sla dan "fris " toe op het eind. Of zeg ik hele rare dingen?
Graag een verhelderend antwoord ..
dank u
 
 

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 27 nov 2005 18:50

Quoten: Origineel geplaatst door ilfalco2004 op 27 November 2005

menchov is reed ook zeer slecht in de tour en een week in rusland deed wonderen! lekker ver weg van de controleurs van de uci.

Hij zat wel met keelontsteking in de tour...

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 27 nov 2005 22:26

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 27 November 2005

Hoe werkt dat EPO nou ( afkorting van ? ) je kan meer en langer zuurstof opnemen in je bloed ? ( hoe lang meetbaar na gebruik)

EPO= een afkorting voor erythro poëtine, dit is een hormoon dat normaal gesproken in de nier geproduceerd wordt en de aanmaak van haemoglobine/rode bloedcellen stimuleert in het beenmerg. Aan het hemoglobine kan zuurstof gekoppeld worden in de longen en dit weer afstaan aan de structuren(bijv spieren) in het lichaam. Als je nou meer epo inneemt (injectie) dan wordt er uiteindelijk meer hemoglobine aangemaakt en heb je meer mogelijkheden om zuurstof te transporteren en daardoor kan je beter presteren. Nu weet ik niet wat er getest wordt bij sporten maar er zijn 3 waardes die in het bloed zullen stijgen ;1)het gehalte erythro poëtine. 2) Het Hb (hemoglobine gehalte) en 3) Het Ht. (=hematocriet, en dat is het percentage vaste stof in het bloed....dit percentage stijgt natuurlijk als de hoeveelheid vaste stof stijgt bijv. door meer rode bloedcellen/hemoglobine) Een hoogte stage heeft overigens een zelfde effect; stijging van de zuurstoftransport capaciteit. Gevaar van veel vaste stof in het bloed (ofwel een hoog hematocriet is stolselvorming en dan is het afwachten waar het stolsel blijft steken; is dat in een kransslagader->heb je een hartinfarct. In de hersenen een herseninfarct etc.etc) Wellicht stijgt er ook nog een 4e waarde nl. het aantal erythrocyten, maar dat weet ik niet zeker. Hoelang het aantoonbaar is weet ik niet...als niemand anders het weet zal ik het eens aan een vertegenwoordiger vragen (Ik zie hem alleen niet erg vaak)
 
 

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 28 nov 2005 09:09

het lijkt mij onwaarschijnlijk dat heras (met 4 minuten voorsprong ) omwille van de tijdrit epo zou hebben genomen. WSCHLK is dit gebeurt nav de bergrit waar hij menchov ( die zich op onverklaarbare wijze in 't zak liet zetten die dag) bijna 5 minuten aansmeerde. 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 28 nov 2005 14:10

Contra expertise heeft aangetoond dat Heras POSITIEF is bevonden.
Dag Heras !!!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 28 nov 2005 14:54

Moeten we hier nu zo blij mee zijn? Ik zeg NEE. De wielersport wordt weer eens in discrediet gebracht, hoewel de wielersport daar zelf schuldig aan is.  Andere sporten worden door de pers niet zo hard aangepakt en ook door eigen bonden worden dingen onder het vloerkleed geveegd (tennis, voetbal). Maar in de wielersport wordt lekker alles na buiten  (pers)  gelekt. Ik denk dat het mafia praktijken zijn die de wielersport in de ban houden. De farma industrie heeft hier baat bij, de sponsor, de wielrenner zelf, de ploegleiding zolang er maar niemand betrapt wordt en er gewonnen wordt is het feest geblazen en als je betrapt wordt, wordt je uit de "familie" gegooid en sluit de kring weer om later door figuren zoals Lefevere in de armen gesloten te worden.  Je moet eens kijken als die lefevere een interview geeft, aan de hele houding van die man kun je zien dat ie liegt. (voer voor psychologen).
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

fuego
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 nov 2005 17:25

fuego 28 nov 2005 15:05

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 27 November 2005


Kan iemand mij uiteleggn hoe dat nu toch zit. Ik bedoel je bent toch wel een hele grote laml.l als je doping neemt (1), je weet dat je controle krijgt (2) en dan ook nog zo laat zien dat er iets is met je (3)
Hoe werkt dat EPO nou ( afkorting van ? ) je kan meer en langer zuurstof opnemen in je bloed ? ( hoe lang meetbaar na gebruik)
Dan ga je toch niet juist op zo'n moment dat soort middelen grijpen lijkt me.
Doe het dan in het begin en zorg dat je jezelf spaart en sla dan "fris " toe op het eind. Of zeg ik hele rare dingen?
Graag een verhelderend antwoord ..
dank u
 
 


EPO (erythropoïetine) is een hormoon dat gemaakt wordt via de Recombinnant DNA techniek. Het hormoon is een exact kopie van een hormoon dat in ons lichaam in de nieren wordt gemaakt. Recombinant DNA techniek is een techniek waarbij een stukje DNA van een mens in het DNA van een bacterie wordt gezet (zie figuur 1). In het geval van EPO is een stukje DNA van een mens gebruikt dat ervoor zorgt dat EPO wordt gemaakt. De bacterie kan het stukje menselijk DNA gewoon aflezen en de bacterie produceert dus een kopie van het menselijk hormoon EPO. EPO is alleen werkzaam als het ingespoten wordt. Als je EPO zou slikken als een pil, wordt het gewoon verteerd. Het komt dan niet in het bloed en is dus niet werkzaam.http://staff.science.uva.nl/~dcslob/les ... t20is20epo
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 28 nov 2005 15:20

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 27 November 2005



Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 27 November 2005

Hoe werkt dat EPO nou ( afkorting van ? ) je kan meer en langer zuurstof opnemen in je bloed ? ( hoe lang meetbaar na gebruik)

 Hoelang het aantoonbaar is weet ik niet...als niemand anders het weet zal ik het eens aan een vertegenwoordiger vragen (Ik zie hem alleen niet erg vaak)


Ja, ben erg benieuwd.
En welke vertegenwoordiger is dat dan ?
 

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 28 nov 2005 15:26

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 27 November 2005


Kan iemand mij uiteleggn hoe dat nu toch zit. Ik bedoel je bent toch wel een hele grote laml.l als je doping neemt (1), je weet dat je controle krijgt (2) en dan ook nog zo laat zien dat er iets is met je (3)
Hoe werkt dat EPO nou ( afkorting van ? ) je kan meer en langer zuurstof opnemen in je bloed ? ( hoe lang meetbaar na gebruik)
Dan ga je toch niet juist op zo'n moment dat soort middelen grijpen lijkt me.
Doe het dan in het begin en zorg dat je jezelf spaart en sla dan "fris " toe op het eind. Of zeg ik hele rare dingen?
Graag een verhelderend antwoord ..
dank u



Ok, ff mijn totaal ongefundeerde en volkomen uit de lucht gegrepen theorie ( Nou ja ? )
Heras gebruikt ( net als vele profs ) net voldoende EPO om net onder de radar te blijven ( Hematocriet < 50 ). In de begeleiding wordt hij voor de Vuelta op scherp gezet maar hij moet er wel voor zorgen dat ie na afloop van een etappe afdoende "hersteld", daar gaat de voorlaatste etappe iets mis en een overijverige UCI ambtenaar zet de procedure in gang voor EPO op te sporen.
 
The rest as they say is history.........
 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 28 nov 2005 15:34

Quoten: Origineel geplaatst door Dingo op 28 November 2005


Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 27 November 2005


Kan iemand mij uiteleggn hoe dat nu toch zit. Ik bedoel je bent toch wel een hele grote laml.l als je doping neemt (1), je weet dat je controle krijgt (2) en dan ook nog zo laat zien dat er iets is met je (3)
Hoe werkt dat EPO nou ( afkorting van ? ) je kan meer en langer zuurstof opnemen in je bloed ? ( hoe lang meetbaar na gebruik)
Dan ga je toch niet juist op zo'n moment dat soort middelen grijpen lijkt me.
Doe het dan in het begin en zorg dat je jezelf spaart en sla dan "fris " toe op het eind. Of zeg ik hele rare dingen?
Graag een verhelderend antwoord ..
dank u




Ok, ff mijn totaal ongefundeerde en volkomen uit de lucht gegrepen theorie ( Nou ja ? )
Heras gebruikt ( net als vele profs ) net voldoende EPO om net onder de radar te blijven ( Hematocriet < 50 ). In de begeleiding wordt hij voor de Vuelta op scherp gezet maar hij moet er wel voor zorgen dat ie na afloop van een etappe afdoende "hersteld", daar gaat de voorlaatste etappe iets mis en een overijverige UCI ambtenaar zet de procedure in gang voor EPO op te sporen.
 
The rest as they say is history.........
 


okeeeeee, stel dat dit zo is. Wat is het gevaar van Epo ? Jaag het lichaam over de top, of juist gezien het zuurstof verhaal ?
Is dan het enige gevaar dat dikke bloed ? Dus uit voorzorg verboden ..of zijn er nog meer gevaren ?
ben niet van plan hoor, maar vind het interessant .
Vraag me überhaupt af of ik er iets aan zou hebben op mijn nivo...

Plaats reactie