Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Heras betrapt tijdens Vuelta

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 08 nov 2005 09:51

Van wielernnieuws.nl:

Heras, Vuelta winnaar, is positief bevonden
De 31-jarige Roberto Heras (Liberty Seguros-Würth) heeft een positieve staal achtergelaten (EPO) in de Vuelta. Hij is met onmiddelijke ingang geschorst door Manolo Sainz, wie de ploegbaas is, tot de tegenexpertise.

Heras zou verboden middelen hebben gebruikt durende de Vuelta. Hij werd uiteindelijk positief bevonden in de 20ste etappe. Net voor het einde, waar de aankomst in Madrid ligt. Heras won de Vuelta. Hij vocht er in de eerste twee weken een spannend duel uit met Denis Menchov (Rabobank) en Francisco Mancebo (Illes Ballears).

Tot dat hij, mede door een veldslag van de hele ploeg, ontsnapte van alle favorieten en een duidelijk gat sloeg. Roberto Heras won dit jaar zijn vierde Vuelta, waarvan drie op een rij.In de Tour de France bakte Heras er niets van.

Het is nu afwachten wat de tegenexpertise biedt. Als Heras voor een tweede maal positief bevonden wordt, hangt hem een schorsing van 1 tot 3 jaar te wachten.


Het zal toch niet he??

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 08 nov 2005 09:58

Ik hoop van harte van niet, dus dat de contra-expertise negatief is. Maar aan de ander kant kijk ik nergens meer gek van op. We wachten het af, eind van de maand weten we meer.

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 08 nov 2005 10:40

Mijn eerste postings op dit forum waren nogal heftig, i.v.m. doping en dergelijke.
Vooral omdat toen Armstrong betrapt zou zijn volgens die Franse sportkrant.
ndertussen durf ik al niet meer even overtuigd als toen beweren dat de hele top aan de dope zou zitten... Dat is oneerlijk tegenover diegenen die wél proper rijden. Maar ik vraag mij nog altijd af wie dan wel die enkeling is die wél clean is....
Het zal toch echt geen verrassing zijn dat Heras betrapt wordt?
 

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 08 nov 2005 10:45

Quoten: Origineel geplaatst door delirium op 08 November 2005


Mijn eerste postings op dit forum waren nogal heftig, i.v.m. doping en dergelijke.
Vooral omdat toen Armstrong betrapt zou zijn volgens die Franse sportkrant.
ndertussen durf ik al niet meer even overtuigd als toen beweren dat de hele top aan de dope zou zitten... Dat is oneerlijk tegenover diegenen die wél proper rijden. Maar ik vraag mij nog altijd af wie dan wel die enkeling is die wél clean is....
Het zal toch echt geen verrassing zijn dat Heras betrapt wordt?
 


Nee idd. Rijd het hele jaar als een zak aardappelen en wint dan opeens de vuelta.
Maar ja aan de andere kant heb ik ook al eens vernomen dat bijna de gehele vuelta 1 groot doping circuit is. Het zal echt niet zo zijn dat Spanjaarden in eigen land opeens een stukje harder rijden hoor (ja door doping wellicht).
Dus Menchov winnaar Vuelta. --> Rabo een grote ronde te pakken !!!!!!
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 08 nov 2005 10:57

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 08 November 2005

Dus Menchov winnaar Vuelta. --> Rabo een grote ronde te pakken !!!!!!


Dat was ook het eerste wat mij te binnen schoot! Wat dat betreft is het een interessante zaak.
Dan krijg je natuurlijk wel weer de discussie of je hem dan wel echt als winnaar kunt zien, zou Heras zonder doping ook hebben gewonnen of niet? Maar ja, eerst maar eens de contra-expertise afwachten...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 08 nov 2005 11:13

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 08 November 2005


Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 08 November 2005

Dus Menchov winnaar Vuelta. --> Rabo een grote ronde te pakken !!!!!!


Dat was ook het eerste wat mij te binnen schoot! Wat dat betreft is het een interessante zaak.
Dan krijg je natuurlijk wel weer de discussie of je hem dan wel echt als winnaar kunt zien, zou Heras zonder doping ook hebben gewonnen of niet? Maar ja, eerst maar eens de contra-expertise afwachten...


Als ie gebruikt heeft, dan heeft ie er zelf voor gezorgd dat we dat niet kunnen concluderen, dus tot dat het tegendeel bezwezen is, zal hij dat niet hebben gekund !kortom hij is dan zeker een verliezer!
Maar eerst afwachten inderdaad..

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 08 nov 2005 14:00

Het lijkt mij logisch dat ,als de 2de test ook positief is, Heras niet als winnaar van de Vuelta in de uitslag mag blijven staan. 2x positief = Positief. Weg met die vent tenzij het weer in de  voedingssupplementen zat.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

hoopyfrood
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 01:25

hoopyfrood 08 nov 2005 14:37

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 08 November 2005


Dan krijg je natuurlijk wel weer de discussie of je hem dan wel echt als winnaar kunt zien, zou Heras zonder doping ook hebben gewonnen of niet? Maar ja, eerst maar eens de contra-expertise afwachten...

Indien hij inderdaad schuldig blijkt, lijkt mij deze discussie overbodig. Het is dan duidelijk dat hij de confrontatie in elk geval niet aangedurfd heeft zonder doping te gebruiken, dat zegt voor mij in elk geval genoeg.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 nov 2005 14:55

Nou, ik denk nog terug aan de laatste tijdrit. Heras reed daar werkelijk onvoorstelbaar goed, heel ver boven de verwachtingen. Niet dat hij de enige was, maar het was zeker opvallend. Ben erg benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren. Er zouden natuurlijk heel veel klassementen aangepast moeten worden...

pmme
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2005 12:06

pmme 08 nov 2005 16:43

Ik zit nu al een hele namiddag te twijfelen of ik hierop nog een reactie wil geven, maar kan het uiteindelijk niet laten.
Ik rijd nu al 10 jaren met een racefiets en tracht ook door regelmatige trainingen (4x per week -10.000 km/jaar) mijn snelheid op te drijven.Met schema's, hartslagmeters en andere toeters en bellen, ben ikvan een 28km/h over 10 jaar dit jaar eindelijk gekomen tot een gemiddelde van 36.8km/h dit jaar (over 40 km) tijdens een bedrijventriatlon.
Ik ben er ondertussen  stevig van overtuigd dat " clean" racen aan gemiddeldes boven de 45km/h (solo) onmogelijk is.
Ik weet dat ik met deze verklaring weer op veel zere tenen zal trappen, maar leg nu eindelijk eens die ooglappen af. Elke renner die boven zijn mogelijkheden uitgroeit loopt vroeg of laat tegen de dopinglamp.(Museeuw,Heras,De Clerck,Bruylandts,Hamilton,Frigo,Pantani...
Dit weekend het boekje "POSITIEF " gelezen door Filip Meirhaeghe. Het gaat  mij niet zozeer over de positieve EPO-plas, maar over de rest...slaappillen om tot rust te komen, Prozac en toen dat niet meer hielp iets sterkers voor het zelfvertrouwen/tegen de depressie, ... Intraveneuze injecties( jawel)met allerhande preparaten... waar ben je dan mee bezig.
De renners onder ons zullen weeral aankomen met het argument dat dit noodzakelijk is om de tekorten snel aan te vullen, akkoord, maar intaveneuse injecties, Baxters,... worden door "normale " mensen geassocieerd met zwaar zieken en niet met sporters.
Ik train bij mij in de buurt op een parcours waar 's zomers een 80-tal renners op een quasi gesloten rondje rijden. In peloton worden er snelheden gehaald tot ongeveer 50-52km/h. Tegen die snelheid passeerde ons een veldrijder in volle voorbereiding(eind augustus) met de handjes op het stuur, zonder verpinken reed ie de beste renners van het pak fluitend uit de wielen, toch ook jongens die er (alles, misschien niet medisch ) voor doen en laten.
Heeft er iemand van de renner op het forum het lef om een tipje van de sluier te lichten?
Bij sommige " voorbereiding " heb ik zo ook mijn bedenkingen : Tom Boonen was een goed renner, ging even op stage naar Amerika met USP en kwam als een volwassen vent terug. Idem Stijn Devolder. Jurgen Van Goolen was ook een goed renner, maar is er in de jaren bij Quick Step een beetje doorgezakt, is nu naar dezelfde ploeg als de vorig twee genoemde, ik ben er bijna zeker van dat ie volgend jaar terug topniveau haalt, straffe taal, maar laat ons afwachten.
 
 
 
ik ben begonnen met niets, het meeste heb ik nog

.marcel.
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 aug 2005 23:01

.marcel. 08 nov 2005 17:24

Quoten: Origineel geplaatst door PMME op 08 November 2005


Ik ben er ondertussen  stevig van overtuigd dat " clean" racen aan gemiddeldes boven de 45km/h (solo) onmogelijk is.
___________________________________________________
wat een bullshit dat jij het niet kan betekent niet dat iedereen het niet kan.de prof s hebben waarschijnlijk 10 keer meer talent als jij.en trainen veel meer en beter
hit the road jack

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 08 nov 2005 17:54

Quoten: Origineel geplaatst door .marcel. op 08 November 2005


Quoten: Origineel geplaatst door PMME op 08 November 2005


Ik ben er ondertussen  stevig van overtuigd dat " clean" racen aan gemiddeldes boven de 45km/h (solo) onmogelijk is.
___________________________________________________
wat een bullshit dat jij het niet kan betekent niet dat iedereen het niet kan.de prof s hebben waarschijnlijk 10 keer meer talent als jij.en trainen veel meer en beter


ik denk dat het een beetje ongelukkig is om er een cijfer op te plakken, zoals hierboven die 45 per uur. Met genoeg wind in de rug zal dat wél kunnen. En er zullen altijd mensen zijn die (terecht?) beweren dat het wél kan.
De piekprestaties van sommige renners spreken veel meer voor zich. Als een prof al jaren traint en leeft alleen maar om koersen te winnen, is er geen enkele reden waarom hij na al die jaren plotseling zoveel procent beter gaat rijden, om daarna weer weg te zakken.... Hiervan hebben we genoeg voorbeelden gezien, eerder opgesomd hierboven.
Laten we gewoon heel blij zijn dat er nog steeds zoveel toppers betrapt worden, anders gaan we echt denken dat we abnormaal traag zijn met een gemiddelde dat nog niet aan de 35 per uur komt.
 

Plaats reactie