Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Snelheidslimiet Wielrenners

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 17 feb 2006 12:40

Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 17 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Rien op 17 Februari 2006


Ik denk dat je met je fiets wel een snelheidsboete kan krijgen.
Verkeerstekens gaan namelijk boven verkeersregel.
Een regel is dat voor mororvoertuigen binnen de bebouwde een maximum van 50 km/uur en voor brommers en invalide voertuigen 30 km/uur geld.
Maar een bord met maximum 30 km/uur is een verkeersteken, en dat geldt volgens mij voor alle verkeersdeelnemers.

Je kan zeker niet in zijn algemeenheid stellen dat tekens boven regels gaan. Ik zou nog eerder het omgekeerde willen aannemen. veel borden gelden slechts voor een bepaalde groep verkeersdeelnemers. Denk bijvoorbeeld aan de inhaalverboden voor vrachtauto's op de snelweg of een parkerverbod voor auto's (op die plekken mag je over het algemeen wel je brommer stallen). Daarnaast mag de ene groep deelnemers dingen die de andere groep niet mag. Zo mag een motorrijder in een file tussen de beide rijen auto's doorrijden, mits stapvoets!Jouw redenatie gaat dan ook helaas niet op.


Zoals je zegt: veel borden gelden slechts voor een bepaalde groep verkeersdeelnemers.
Als de regels boven de tekens zouden staan, mag je het bord dus negeren.
Die borden worden juist neergezet om bepaalde groepen weggebruikers een andere gedrag te gebieden dan de regels voorschrijven.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 17 feb 2006 13:04

met de motor mag je niet langs de file rijden....het wordt gedoogd, maar is geen recht, waarbij stapvoets tot max 40 km geaccepteerd wordt.
En volgens mij heb je je op de fiets ook aan snelheidsbeperkingen te houden die voor auto's gelden.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 17 feb 2006 13:07

ook in belgie is er geen snelheidslimiet voor fietsers.
 
bron : het laatste nieuws van deze week ivm te hoge snelheid van fietsers in een afdaling in Gooik die voetgangers in gevaar zouden brengen.
Het voorstel van sommigen was al verkeersdrempels te plaatsen ( wat gelukkig werd afgewezen) en een gek die al voorstelde om hun honden te laten loslopen.
Ik ken die afdaling en ik kan verzekeren als je daar te snel rijdt en er komt wat voor je fiets gesprongen ben je een paar dagen of weken buiten strijd. 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 17 feb 2006 21:55

Ik heb het stukje gelezen en het onderstaande sprong voor mij eruit. Lijkt me toch een hele vooruitgang.  Als nog een paar jaar verder bent zijn het hele kratten bier. Te gek toch!
Vijf jaar later werden lege blikjes naar ze gegooid en nu zijn dat al volle blikken bier."
 
kiekeboe

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 18 feb 2006 00:49

Quote: Origineel geplaatst door panschpieng op 17 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Noppie op 16 Februari 2006Quoten: Origineel geplaatst door panschpieng op 16 Februari 2006 Probleem in onze maatschapij is de onverschilligheid en egoisme onder de mensen. In het verkeer gelden niet alleen de wettelijke regels, maar er bestaat ook nog zoiets als fatsoensnorm, ongeschreven regels die blijkbaar ver te zoeken zijn tegenwoordig, helaas. Dit is typisch een Balkende/Donner uitspraak, hier wordt ik niet goed van. Het is vaak hoe je, je zelf opstelt. ik merk altijd weinig van dit soort dingen, maar ik vind het ook niet erg om iemand een keer voor te laten gaan. Ik ken ook mensen die het bovenstaande zeggen, veelal blijkt het dat zelf zich er aan schuldog maken, maar als je ze daar op aan spreekt zeggen ze dat, dat niet waar is. Met 60 man rijden zou ook verboden moeten worden vind ik. vaak wordt er dan ook voorrang afgedwongen door de grote van de groep, terwijl ze dat niet hebben.Phoe, phoe! zoveel heb ik hier nog nooit getikt.
is dat zo? word jij daar niet goed van? lees dit stukje maar eens over agressie (wat gepaard gaat met onverschilligheid en egoisme.) http://www.tiscali.nl/content/article/n ... mbovendien maak ik mij daar(pech voor je) niet schuldig aan, en het is een uitspraak van mij zelf en niet van ene Donner of Balkenende, slimmerik.



De schrijver van dit stukje geeft precies dé kern van het probleem in Nederland aan; fatsoen.
Het openhouden van deuren voor elkaar, elkaar beleefd groeten en opstaan voor 'opa en oma'.

Ik sta absoluut niet achter het beleid van dit kabinet, maar ze hebben zeker gelijk op dit punt. Overigens worden ze daarin bijgestaan door heel 'intellectueel Nederland (Paul Scheffer, Thomas Rosenboom (Schellendronk lezing --> Denkend aan Holland, een jaar geleden)

De kwestie die hier aan de orde wordt gesteld is:
Ik vind het jammer dat mensen in Nederland geen fatsoen meer kennen, en puur en alleen aan zichzelf denken.

Noppie reageert daarop: 'ik word daar niet goed van'

In eerste instantie dacht ik; bedoelt hij nu dat hij voor dat egoïsme is?

Later zag ik dat het niet het geval is, maar ik denk dat sommige dingen hier gescheiden moeten worden.

Verder vind ik het mooi wat je zegt over mensen die het wél altijd roepen, maar zelf nooit doen. Daar heb je zekre een punt, Noppie :)
be Special, ride a Special

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 18 feb 2006 09:40

Quote: Origineel geplaatst door rene1 op 17 Februari 2006
En volgens mij heb je je op de fiets ook aan snelheidsbeperkingen te houden die voor auto's gelden.


Snelheidslimieten gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer , omdat men er van uitging dat een fietser die snelheden nooit zou halen.

Ze zouden in het geval zoals in de 1ste post beschreven , beter kunnen oplossen met het waarschuwen van alle verkeersdeelnemers , dan door het creeeren van fysieke obstakels.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 18 feb 2006 10:32

Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 18 Februari 2006


Quote: Origineel geplaatst door rene1 op 17 Februari 2006

En volgens mij heb je je op de fiets ook aan snelheidsbeperkingen te houden die voor auto's gelden.

Snelheidslimieten gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer , omdat men er van uitging dat een fietser die snelheden nooit zou halen.Ze zouden in het geval zoals in de 1ste post beschreven , beter kunnen oplossen met het waarschuwen van alle verkeersdeelnemers , dan door het creeeren van fysieke obstakels.

De algemene maximumsnelheid is alleen van toepassing op gemotoriseerd verkeer, maar als de snelheid door borden is geregeld, ben je daar als fietser wel aan gehouden.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 18 feb 2006 10:38

Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.
(RVV 1990)
 

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 18 feb 2006 14:58

§ 8 Maximumsnelheid

Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en invalidenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.

Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en invalidenvoertuigen, uitgerust met een motor, 40 km per uur.

Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a. voor vrachtauto's, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur;
b. voor landbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1van het voertuigreglement, 25 km per uur;
c. voor brommobielen 45 km per uur;
d. voor snorfietsers 25 km per uur.

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.

Artikel 63a
Verkeerstekens die een maximumsnelheid aanduiden gaan niet boven de in de artikelen 20, onderdeel b, 21, onderdeel b, en 22, vastgestelde maximumsnelheden en de in artikel 45 aangegeven snelheid, voor zover deze tekens een hogere maximumsnelheid aanduiden.

Artikel 64
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.

Omdat op grond van artikel 2b de snorfietsers in plaats van de regels voor bromfietsers de regels voor fietsers dienen te volgen, is het noodzakelijk een aparte maximum snelheid voor snorfietsers in het RVV 1990 op te nemen. Derhalve is in artikel 22 een onderdeel d opgenomen waarin voor snorfietsers een maximum snelheid van 25 km/h is vastgesteld. Deze maximum snelheid is gelijk aan de voor snorfietsers vastgestelde constructiesnelheid en geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Lees dus nergens wat de max. snelheid voor Fietsers is.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 18 feb 2006 15:03

Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 18 Februari 2006

Lees dus nergens wat de max. snelheid voor Fietsers is.

Die is er niet, behalve als er op een bord een maximumsnelheid staat (want die geld dan voor alle weggebruikers...).

Plaats reactie