Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe hard rijdt de gemiddelde toerrijder?

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 27 nov 2006 22:36

Quoten: Origineel geplaatst door jero2 op 27 November 2006


Nog een leuke....hoe staat je teller afgesteld?
Ik rijd nogal eens met mensen waarmee de teller stopt bij stilstaan. Met plasstops/stoplichten/overstekende bejaarden/kruispunten/treinen etc. scheelt dat al snel 15 (!) op het gemiddelde van een rit, merk ik.
Mijn tellertje loopt gewoon door op tijd: dus bij stilstaan (stoplicht etc.) vliegt mijn gemiddelde omlaag. Vooral in beetje stedelijke omgeving (dus bijna heel Nederland ) heb je al snel een paar stilstaan momenten op een rit van bijv. 100 kilm. 

Ja, maar jij traint dan ook weer langer dan de anderen... (ik reken de tijd dat ik stilsta niet als training )

jero2
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 nov 2005 22:23

jero2 27 nov 2006 23:09

Ja, maar jij traint dan ook weer langer dan de anderen... (ik reken de tijd dat ik stilsta niet als training )


 goed bedacht PFW!
Enne..ik interval volgens de statistieken terwijl mijn collega's veel vlakkere ritjes hebben.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 28 nov 2006 18:10

Wat verstaat men onder een gemiddelde toerrijder? Iemand die lid is van een Toerrijdersver. of iemand die altijd solo rijdt? Over welke leeftijdsgroepen hebben wij het hier? Rijden in een pelotonnetje is veel gemakkelijker dan alleen.
Ik heb gisteren mijn 4053 ste km gereden vanaf juni en dat bijna allemaal solo. Op stukken waar ik gewoon kan doorrijden rijdt ik meestal 27 a 30 km /u. Bij stevige tegenwind probeer ik altijd rond de 25 km/u te blijven zitten. Ik rijd wel voorzichtig, dus altijd remmen bij bochten, goed uitkijken bij onoverzichtelijke kruisingen en snelheid terugnemen naar net niet omvallen. Mijn  gemiddelde daalt daarom drastisch en ligt rond de 26 a 26,5 p/u. Afstanden min. 50 tot > 75 km per middag.Ook enkele toertochten van 100 km.
Hartslag bij gewoon rijden  rond de 130, bij tegenwind en viaducten vliegt die omhoog naar 160 en soms hoger. Daalt wel weer heel snel. In de Franse Alpen was mijn hartslag op de Col d Ornon bijna 180! Toen moest ik er ff af om dat weer te laten zakken naar 135/140. Temp. was 35C+.
Bouwjaar fiets: 2006   Bouwjaar berijder: 1935.
Keep 'em rolling !  Je ziet, er zijn veel soorten toerrijders. Misschien behoor ik er niet eens toe. Zeg maar: Plezier toerder. Ik geniet er even veel van als jongeren hoor!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 30 nov 2006 17:24

Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 28 November 2006
Wat verstaat men onder een gemiddelde toerrijder? Iemand die lid is van een Toerrijdersver. of iemand die altijd solo rijdt? Over welke leeftijdsgroepen hebben wij het hier? Rijden in een pelotonnetje is veel gemakkelijker dan alleen.Ik heb gisteren mijn 4053 ste km gereden vanaf juni en dat bijna allemaal solo. Op stukken waar ik gewoon kan doorrijden rijdt ik meestal 27 a 30 km /u. Bij stevige tegenwind probeer ik altijd rond de 25 km/u te blijven zitten. Ik rijd wel voorzichtig, dus altijd remmen bij bochten, goed uitkijken bij onoverzichtelijke kruisingen en snelheid terugnemen naar net niet omvallen. Mijn gemiddelde daalt daarom drastisch en ligt rond de 26 a 26,5 p/u. Afstanden min. 50 tot > 75 km per middag.Ook enkele toertochten van 100 km.Hartslag bij gewoon rijden rond de 130, bij tegenwind en viaducten vliegt die omhoog naar 160 en soms hoger. Daalt wel weer heel snel. In de Franse Alpen was mijn hartslag op de Col d Ornon bijna 180! Toen moest ik er ff af om dat weer te laten zakken naar 135/140. Temp. was 35C+.Bouwjaar fiets: 2006   Bouwjaar berijder: 1935.Keep 'em rolling ! Je ziet, er zijn veel soorten toerrijders. Misschien behoor ik er niet eens toe. Zeg maar: Plezier toerder. Ik geniet er even veel van als jongeren hoor!


Respect voor die prestaties, ik hoop dat ik op die leeftijd hetzelfde ook nog kan presteren
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 01 dec 2006 13:45

Gewoon doorgaan met ademhalen en je wordt vanzelf 65+   Leef sportief zonder overdrijving, rook niet en als je ouder wordt toch doorgaan met één of andere sport. Behalve fietsen ga ik 2x p/w naar een fitnessschool/club waar ik zo'n 2 uurtjes per dag hard bezig ben. Dan voel ik al mijn spieren goed. Als het weer het toelaat ga ik fietsen of anders winkelen met mijn vroegere meisje. Dat is nog het meest inspannend!  Winkel in , winkel uit, slof slof. Vorige week zaterdag de gehele middag in Utrecht gewinkeld. Was er nog nooit geweest! Wel in Utrecht, maar nooit echt gewinkeld en rond de Dom gelopen. Mooie gezellige binnenstad!  Veel gezelliger dan b.v. Rotterdam.Maar ik raak off topic. Sorry!  Blijf in beweging  is the name of the game! Fietsen gaat vanzelf en met wat meer inspanning houd je het lang vol!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

zoefff_enweg__
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 apr 2009 11:36

zoefff_enweg__ 30 apr 2009 02:47

Dit bericht hangt vol met stof dus nog maar even stof afdoen..

Vandaag ritje gereden van 100km (ongeveer een kwart plat, 2 kwart heuvelachtig, 1 kwart bergop) variabele wind en veel moeten remmen/stoppen voor auto's en lichten..
29 km/u gemiddeld op men eentje en heb geen idee hoe snel het zou zijn in groep want koers niet. Ben wel van plan met een fietsclubje mee te gaan rijden deze zomer :)

grts

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 30 apr 2009 08:29

Zoefff_en weg!! schreef:Dit bericht hangt vol met stof dus nog maar even stof afdoen..

Vandaag ritje gereden van 100km (ongeveer een kwart plat, 2 kwart heuvelachtig, 1 kwart bergop) variabele wind en veel moeten remmen/stoppen voor auto's en lichten..
29 km/u gemiddeld op men eentje en heb geen idee hoe snel het zou zijn in groep want koers niet. Ben wel van plan met een fietsclubje mee te gaan rijden deze zomer :)

grts


Het heet ook : Hoe hard rijdt de gemiddelde toerrijder en niet de "wedstrijdrijder" . In een club is het wel gemakkelijker rijden dan solo . Solo heb je wel meer de neiging om , als het even niet of minder gaat , gas terug te nemen . In een koers wacht men niet . In een groep moet dat van te voren afgesproken worden anders lig je ook zo vanachteren.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 30 apr 2009 12:41

In een groep kan je ook af en toe uitrusten zonder tempo te verliezen: dat scheelt!

Als hobbyfietser vind ik 30 gemiddeld een mooi rond getal en een eerbaar streefdoel, maar ik vind het helemaal niet erg als ik dat niet haal (wat de eerste maanden van het seizoen sowieso meestal het geval is). Houd er wel van om lekker door te bollen, maar hoef me niet zo nodig te bewijzen - zoals veel wielertoeristen (je herkent ze vanzelf aan de verbeten trek rond hun mond)!

Gisteren nog: was lekker aan het peddelen en zag zo'n kerel een eindje achter me stoempen om toch maar in m'n wiel te komen; daar bleef hij een tijdje in hangen, om vervolgens over te nemen - maar dan nèt iets harder. Ik liet me rustig meedrijven; bij het oversteken van een kruispunt treuzelde ik wat (wegens nieuwe klikpedalen), wat voor hem sein was om rechtop op de trappers als een gek vooruit te spurten aan een snelheid die hij geen 100 meter vol kon houden. Ik bleef gewoon mijn eigen gangetje gaan, liep vanzelf weer op hem in en ging hem voorbij net voor een volgend kruispunt, waar zich identiek hetzelfde scenario herhaalde: even inhouden, oversteken, en hij er meteen wéér als een haas vandoor. Tot hij stilviel dus. Ja, je lacht wat af langs Vlaamse wegen! :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 30 apr 2009 12:58

Wie of wat is de gemiddelde toerrijder? Hoe ziet deze eruit? Leeftijd, gewicht, lengte, VO2max, aantal fietsjaren, etc? Misschien handig om eerst een statistisch onderzoekje te doen voordat we deze vraag kunnen beantwoorden :-).
What makes the boat go faster?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 30 apr 2009 13:30

Laten we stellen dat er nogal wat variatie zit in de 'gemiddelde toerrijder'. Onze vereniging (Swift) kent zowel een ren- als toerafdeling. Bij de toerders rijden een aantal mannen die op zondag morgen gemiddeld 36 km/u+ (kruissnelheden van tegen de 40 km/u) rijden over rondjes van 90 km. Er zijn meerdere renners (mijzelf incluis) die daar liever niet aansluiten, omdat we dat toch echt te gortig vinden (als training). Daartegenover staan toerders die kruissnelheden hebben tussen de 25 km/u en 30 km/u.

Wat mij opvalt is dat veel toerders de Magische Dertig hanteren. Alles wordt in het werk gesteld om dat te halen. Als je dus gemiddeld 30 km/u haalt ben je daarom wat mij betreft een gemiddelde toerder. Er zijn overigens niet zoveel toerders die de Magische Dertig halen tijdens een rit als de Marmotte. ;)

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 30 apr 2009 13:41

Er zit natuurlijk ook altijd nog het verschil in om continue lekker 30kmh te fietsen en het ook daadwerkelijk op je kmteller als gemiddelde af te lezen.

Ik den er van overtuigd dat je als fietser niet moet laten leiden door snelheden, maar naar omstandigheden.

gewoon lekker fietsen, je hebt als toerfietser niets te verliezen toch?

Plaats reactie