Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe hard rijdt de gemiddelde toerrijder?

krommenek
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 okt 2005 00:49

krommenek 28 jun 2006 01:03

Hoi,
Ben nu zo'n 9 maanden aan het fietsen, waarvan zo'n 5 maanden met een toerclub. De maanden voordat ik met een toerclub meeging heb ik in mijn eentje getraind en gefietst. In de afgelopen winter binnen op een Tacx.
Nu zou ik graag eens van andere TOERRIJDERS horen wat voor hun de doelstelling is qua gemiddelde snelheid.
In het begin kon ik met pijn en moeite zo'n 26 km/u gem. rijden over een afstand van een 30 tot 35 km. Nu na 9 maanden kan ik een gemiddelde rijden van 29,3 tot 30,1 km/uur.( afhanklijk van de wind). Dit over een afstand van 48,8 km. (dit is een van mijn vaste trainingsrondjes).
Wat is jullie gemiddelde als jullie gaan fietsen? Ben benieuwd of ik op de goede weg ben?
Heb zelf als doel om een gemiddelde van 30 km/u te kunnen fietsen in mijn eentje, ben er dus bijna (denk ik), wil het alleen nog met iets minder inspanning (lees lagere hartslag) kunnen. Hartlag is nu gemiddeld tussen de 152 en 158.
Ben benieuwd naar jullie gemiddelde.
Gr. eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 28 jun 2006 01:37

Heb zelf geen km teller. Afgelopen zondag heb ik gehoord van iemand met wel een km teller dat we een rit (95km) gemaakt hebben met een gemiddelde van 30,1 km met een clubje van ongeveer 12 man. We hebben we ook nu een stukkie ( 50 meter) moeten klunen. 
kiekeboe

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 28 jun 2006 08:20

Quoten: Origineel geplaatst door krommenek op 27 Juni 2006


Hoi,
Ben nu zo'n 9 maanden aan het fietsen, waarvan zo'n 5 maanden met een toerclub. De maanden voordat ik met een toerclub meeging heb ik in mijn eentje getraind en gefietst. In de afgelopen winter binnen op een Tacx.
Nu zou ik graag eens van andere TOERRIJDERS horen wat voor hun de doelstelling is qua gemiddelde snelheid.
In het begin kon ik met pijn en moeite zo'n 26 km/u gem. rijden over een afstand van een 30 tot 35 km. Nu na 9 maanden kan ik een gemiddelde rijden van 29,3 tot 30,1 km/uur.( afhanklijk van de wind). Dit over een afstand van 48,8 km. (dit is een van mijn vaste trainingsrondjes).
Wat is jullie gemiddelde als jullie gaan fietsen? Ben benieuwd of ik op de goede weg ben?
Heb zelf als doel om een gemiddelde van 30 km/u te kunnen fietsen in mijn eentje, ben er dus bijna (denk ik), wil het alleen nog met iets minder inspanning (lees lagere hartslag) kunnen. Hartlag is nu gemiddeld tussen de 152 en 158.
Ben benieuwd naar jullie gemiddelde.
Gr. eric



ikzelf let daar nooit op,ik fiets gewoon,als ik achteraf kijk naar gemiddelde is het zo rond de 28-29 km/h als ik alleen fiets.Hangt wel ook af van wind,en parcour!Langs kanaal richting luik of valkenburg(+/- 150 km)rij ik zo rond de 28 km/h

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 28 jun 2006 22:50

Dan moet je eerst weten wat de gemiddelde toerrijder is. Is dat in jouw ogen iemand die 1 keer per week 45 km fietst of is dat iemand die 3 keer per week fietst met een totaal van zo'n 200 km in die week. Daar zit nog wel een verschil in namelijk. Ikzelf fiets in de periode dat ik 3 keer per week fiets gemiddeld zo'n 29 op het vlakke over 100 km terwijl dat in een periode dat ik weinig fiets terug kan lopen naar 26 over 50 km.

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 28 jun 2006 23:43

Maak je niet druk over die gemiddelde snelheid, ga gewoon lekker fietsen.
Probeer ook eens wat langere tochten te rijden op een lage hartslag, dat je gemiddelde dan onder de 25kmu zakt maakt helemaal niet uit. (Gebeurt mij als wedstrijdrenner ook nog wel eens in de winter op mn pekelfietsje)
Blijf vooral dus lekker genieten, de snelheden die je nu fiets zijn helemaal niet slecht. Gun  jezelf de tijd om in het fietsen te groeien. Daarnaast hangt de gemiddelde snelheid vaak meer af van het parcours als van de getrainheid van de renner.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

sietse
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 08 okt 2005 00:23

sietse 29 jun 2006 00:32

ik zit mestaal met wind tegen op een gemiddelde van 28/29 en met wind mee rond 33/35 en hier in friesland staat altijd wind maar dat is weer een mooie traning voor de heuvels  van de veluwe en heuvels/bergen in limburg en belgie
jan janssen bikes 4 ever

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 29 jun 2006 00:37

Een gemiddelde van 30 is gewoon netjes voor iemand die een keer in de week een rondje maakt. Als je nog een jaartje doorgaat zakt je hartslag zeker wel een heel stuk bij 30. Ga je af en toe wat snelle intervallen doen (vind ik ook erg leuk, geeft een goede sportkick), dan gaat je gemiddelde ook nog wel omhoog. Ik kon na 1 jaar wekelijks fietsen zeker nog geen 30 gemiddeld halen...

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 29 jun 2006 09:19

Als ik alleen ga , ritten van +/- 100 - 150 km zit ik gemiddeld op 26,5 km/u , soms hoger en soms lager. Met de club op woensdag 40 - 60 km , zitten we meestal 30 km/u en 's zondags 80-120 km ritten ligt het gemiddelde zo rond de 29 km/u. Tijdens de ritten in Limburg , Mergellandroute ligt ons gemiddelde zo rond 25 km/u , maar dat komt omdat niet iedereen de heuvels even gemakkelijk op komt. De ritten op zondag zijn meestal ook meer toeristisch , we houden dan ook de natuur wat in de gaten , al is dat voor sommige wat moeilijker.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 jun 2006 13:25

In de zomer ( alleen) op een geaccidenteerd parcours ( Vlaamse ardennen)
tussen de 27 en 29 kms/h en iets vlakker tussen 29 en 31.
Met de groep 28 a 30kms/h gemiddeld ( opgelegde snelheid).
In de ardennen ( alleen) 23 a 25 kms /h over 90 a 140 kms.
Snelste over een uur: (rondje van 2 kms zo goed als plat) 35 kms/h enkele jaren terug.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 29 jun 2006 20:10

gemiddelde fietssnelheden zijn relatief. de een fietst 30km/h met een gemiddelde hartslag aan 70-80 van zijn max hartslag, de ander aan 60-65, rijd je in groep of alleen, rijd je wind mee of tegen, enz enz. het belangrijkste is dat je na afloop van je tochtje nog iets anders kunt doen. en niet zoals zovelen, in hun bed kruipen om te recupereren van hun inspanning. kortom relateer je gemiddelde snelheid aan je gemiddelde hartslag. zo zie je het best of je goed bezig bent en of je progressie maakt, al of niet.
RIDLEY the speed weap&#111;n

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 30 jun 2006 03:12

Quoten: Origineel geplaatst door dutchflandrien op 29 Juni 2006

gemiddelde fietssnelheden zijn relatief. de een fietst 30km/h met een gemiddelde hartslag aan 70-80 van zijn max hartslag, de ander aan 60-65, rijd je in groep of alleen, rijd je wind mee of tegen, enz enz. het belangrijkste is dat je na afloop van je tochtje nog iets anders kunt doen. en niet zoals zovelen, in hun bed kruipen om te recupereren van hun inspanning. kortom relateer je gemiddelde snelheid aan je gemiddelde hartslag. zo zie je het best of je goed bezig bent en of je progressie maakt, al of niet.


Dat vind ik nu een zinvolle benadering. Ik train meestal op een matige hartslag. Langere ritten probeer ik uit te komen op 140-145 gemiddeld. Inmiddels kan ik dan 100km in mijn eentje fietsen met een gemiddelde van ongeveer 27km/hr.In het begin van het seizoen merkte ik vaak na 60-70km dat de hartslag bij gelijke snelheid begon op te lopen. De laatste kilometers vielen mij dan zwaar, en ik voelde mij zeer vermoeid als ik thuis kwam.Nu fiets ik 100km, en begin met een hartslag van ongeveer 140. Ook de laatse kilometers gaan relatief makkelijk, ookal loopt de hartslag ietsjes op, en ik heb duidelijk nog 'reserve'. Als ik thuis kom stap ik onder de douche, en ik voel mij direct weer 'fris'. Dat is mij meer waard dan een iets hogere gemiddelde snelheid, ookal is dat een aardig neven effect.
Even wat getallen:
Rondje van 100km,Begin maart: gemiddelde hartslag 143, gem. snelheid 26,0, beenritme 87Eind juni: gemiddelde hartslag 140, gem. snelheid 27,2, beenritme 97ter referentie, ik ben 47 jaar, en fiets nu 3 jaar.
Maar het belangrijkste is dat ik me gewoon lekkerder voel tijdens het fietsen.
Harde wind is meestal tegen.

Plaats reactie