Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe hard rijdt de gemiddelde toerrijder?

eelcoz

eelcoz 10 dec 2009 14:05

_Jeroen_ schreef:Ik lees hier en daar dingen om je hartslag te controleren. Wie kan me uitleggen hoe je dat doet en hoe dat werkt?


Je hartslag controleer je met een hartslagmeter. Op bijv. http://www.zitvlees.nl staat het e.e.a. uitgelegd over trainen op hartslag. Verder is op dit forum enorm veel info te vinden.

Ik zie dat je uit Friesland komt. Het boek 'Moderne training voor wielrenners' van Cees Vermunt staat in de openbare bibliotheek in Heerenveen. Hier staat echt enorm veel informatie over trainen op basis van hartslag in.

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 10 dec 2009 21:52

Hangt van heel veel factoren af, maar 30 gemiddeld haal ik altijd wel.

Als ik echt zin heb om te stampen rij ik wel eens stukken tegen de 40 gemiddeld. Maar dat is wel afzien kan ik je melden...

Ik ben vooral een goede klimmer. Sprinten is niet aan mij besteed.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 10 dec 2009 21:55

Derek schreef:Hangt van heel veel factoren af, maar 30 gemiddeld haal ik altijd wel.

Als ik echt zin heb om te stampen rij ik wel eens stukken tegen de 40 gemiddeld. Maar dat is wel afzien kan ik je melden...

Ik ben vooral een goede klimmer. Sprinten is niet aan mij besteed.


Je moet wedstrijden gaan rijden.
Waar baseer je trouwens op dat je een goede klimmer bent?

mennovb
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:55

mennovb 11 dec 2009 00:15

ik ben ook een toerrijder en rijd gemiddeldes van 30 a 31 km per uur.
soms met een grote fanatieke groep in een toertocht kan het wat harder gaan, afgelopen augustus zelfs 35,2 gemiddeld over een stuk van 70 km.

ik rij meestal trainingsritjes van 40 a 50 km en zondagse tochten van 90 km.

bij toertochten ga ik voor de 110 of 150 km variant

owja, ik ben juist meer een sprinter. met mijn 86 kilo niet echt een lichte klimmer, maar de heuvels (meer op kracht dus) liggen mij ook wel

r.oord4
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:32

r.oord4 18 dec 2009 16:31

370 wat voor een toerrijder die zich laat meten ??.
lijkt mij geen toerrijder meer .
al is de carbonman nog zo snel de staalman achterhaald hem wel

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 18 dec 2009 18:11

Je kan 30 gemiddelt halen op training en een slechte toerrijder zijn, je kan 25 rijden op training en een goeie toerrijder zijn.

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 23 dec 2009 13:19

Goh, mijn gedachten fladderen nu spontaan naar dit topic.... ;)
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 25 dec 2009 22:54

‘Hé Boef luister, ik heb net met Fabrizio gesproken, je weet wel die met die snor in dat huis aan de overkant en met die hond die nogal nervoso is.....‘
‘Amore, ik heb liever niet dat je met dat soort mannen praat‘
‘Hij fietst als een béést!‘
Ik keek mijn vrouw aan. Dat is altijd prettig.
Ze ging verder:‘Gisteren heeft hij een rit van 5 uur gemaakt over 150 km.
Cazzo! Ik weet niet veel, maar een gemiddelde van 30 Ka Em Ha in de bergen van de Marche: buon giorno, zou ik zeggen.
‘Hij fietst 5 x in de week en ook nog met z’n club. Ik heb hem verteld dat jij Nederlander bent en natuurlijk ook fiets!‘
*Zucht* ‘Grazie Amore, maar is dat nu wel zo verstandig, om dit soort intieme zaken met hem te delen? Heb je hem nog meer verteld soms?‘
’Ja, dat je morgen ook met hem een toer wil maken van minimaal 150 km‘,
draafde ze door. Haar bruine ogen stonden in vuur van blijdschap. Zo Italiaans.
Fietsen was opeens heel ver weg voor mij..........
‘Om 7.00 uur ’s ochtends vertrekt hij en dan zijn jullie vóór de lunch weer terug.‘
Maar natúúrlijk, eten is altijd een ijkpunt in Italië.
‘Ik heb niet eens een fiets bij me!‘ Zo, discussie gesloten en ik ging over tot de orde van de dag. Ze zweeg.
Onze auto was niet meer dan twee stoelen. Fietsen achterin? Er was helemaal geen achterin.
Voor het eerste naar het vakantiehuis aan de Adriatico zonder de fietsen.
Ha, lekker rustig gevoel. Tijd voor een vino.
‘Boef?‘
‘Amore?‘
‘Waarom neem je niet de fiets van Ilaria?‘
Altijd lachen met mijn Bella. Ons buurmeisje was zeker 13 en de gelukkige bezitster van een hybride fietsje met triple en 7 kransjes achter, waar ze al 5 jaar op reed. Mooi recht stuur, gewone pedalen, dikke banden, kleur blauw. Accessoires: bidonhouder. Verdere details waren niet vrij gegeven, behalve dat kosten en moeite gespaard waren tijdens de aanschaf van deze tweewieler.
Bril-jant idee!
Een eerste inspectie van het voertuig maakte duidelijk dat de zadelpen tot aan het kritieke punt gebruikt moest worden en dat de remmen, voor en achter, strak tegen de velgen leunden, maar dat had ik zo verholpen. Beetje olijfolie over de ketting, banden op spanning e pronto!
Fabrizo, de man die tijdens het ontbijt rauwe bergen eet, stond klokke 07.00 met een blinkende alu SAB op mij te wachten. Bijna alles klopte aan de man, z’n outfit, z‘n materiaal, maar ik nam toch een overgewicht waar.
Ik had mijzelf in de tijd terug geworpen. Geen wielerbroek, geen wielershirt (geen fiets dus...), wel uitstekende loopschoenen. Dat helpt altijd. Fabrizio keek met argwaan naar mijn geschoren benen. Je zag hem denken: dijen van Bontempi, kuiten van Schwarzenegger, enkels van Pantani.
Over de rit kunnen we kort zijn. In de aanloop naar de bergen hing hij alleen maar, zó Italiaans, in mijn wiel. De bergen. Het ging 100 meter omhoog en hij lag op 75 meter achterstand. Na de eerste klim heb ik maar ff gewacht. Bij onze hereniging werd ik ingewijd in het Italiaanse boek der excuses en zijn wij op zijn advies maar caffé gaan drinken. Of ik veel fietste? Onze giro hebben we voor wat de bergen betroffen sterk ingekort, anders zouden we voor donker nooit thuis zijn, laat staan voor de lunch. Langs de kust terug. Fabrizio als een uitgewrongen vaatdoekje in mijn wiel. Tot overmaat van ramp werden we ingehaald door een lekker roulerend groepje corridori. Tja, dat jeukt, ik haakte meteen aan en moest ik Fabrizio ff alleen laten. Mijn aanwezigheid in het groepje werd met gemengde gevoelens geaccepteerd. Geen racefiets, geen fietskleren en het zag er ook echt niet Italiaans uit. Losgereden worden was voor mij geen optie.
‘En?‘ Thuis aangekomen deed ik kond van het gebeuren en dat Italiaanse km’s qua lengte waarschijnlijk verschillen met Hollandse, om maar te zwijgen van Italiaanse gemiddelden.
Dit alles is vele jaren geleden gebeurt. Fabrizio ziet er nu uit als een tentharing in de hongerwinter, ziet zijn gezin nauwelijks meer en ik mag mij een vriend van hem noemen. In de tussentijd hebben wij samen vele getrained en Gran Fondo‘s gereden. Afgelopen zomer is hij 2e geworden in zijn leeftijdsklasse tijdens het Italiaanse kampioenschap triatlon, zonder snor. Die 150 km in de bergen van de Marche rijdt hij nu met twee vingers in de neus binnen de 5 uur.

Wens een iedere prettige dagen en een voorspoedig 2010
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 25 dec 2009 23:32

Als student (19 jaar) heb ik ook helemaal geen regelmatig seizoen. Van oktober tot juni rijd ik ongeveer 1 maal per week. Meestal een rustig tempo, 26 tot 28 gemiddeld, hartslag rond de 150. De ronde van Vlaanderne en AGR rijdt ik mee met de club, maar dit zijn voor mij dan ook geen doelen.
Vanaf april, mei probeer ik 2-3 maal per week te trainen, kwestie van al wat terug in conditie te raken.
Na de examens begin ik dan te trainen: elke dag 60km (naar vakantiewerk) met de mtb, op een erg rustig tempo en in het weekend met de club ongeveer 90km aan 30 gemiddeld. Meestal doe ik dan nog niet teveel kopwerk om de gemiddelde hartslag laag te houden.
Na een maandje deze rustige trainingen te doen begin ik aan een aantal langere ritten (150 tot 300km). En met de club wat meer kopwerk en hogere snelheid, dan halen we zo'n 33 gemiddeld over een 90-tal kilometer. Intussen is de conditie wel al zover gevorderd dat ik niet of nauwelijks in het rood ga.
Al deze (voornamelijk) extensieve duurtrainingen dienden maar tot 1 doel: in september de Ronde van Picardië rijden: 190km. Dit jaar werd ik daar 35e en had een gemiddelde snelheid van 37,6 waarvan heel wat kilometers in slechts een klein groepje en tegen de wind in.

Dit bewees voor mij (en hopelijk ook voor vele anderen die dit lezen) dat 'hard trainen' door snel te rijden niet veel uithaalt. Elke training is een vermoeiing van je lichaam en afbraak van je spieren. Voldoende rustige trainingen en minstens 1 rustdag per week zijn echt nodig. Velen geloven niet dat rustige trainingen zoveel uithalen. In de club krijg ik (aangezien ik de jongste ben) vaak te horen dat ik meer kopwerk moet doen, ik ben tot slot nog jong. Maar enkele maanden later merken ze dat het werkt.
Ik hoop dat ik met mijn ervaringen anderen heb kunnen helpen.
Stockie

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 26 dec 2009 15:52

Als ik het zo hoor ben je een vrij getalenteerd fietser. Als je inderdaad die 37 per uur gereden hebt een zo'n 'magere' voorbereiding, dan zit er voor jou zeker meer in!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 26 dec 2009 18:15

Dat hebben er mij nog gezegd. Maar, in combinatie met mijn studies is dit jammer genoeg echt niet mogelijk (ik wil ook nog wat vrije tijd hebben ;-) ). Ik probeer mij vooral te concentrere op enkele evenementen eind augustus en begin september.
Stockie

tim78
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:57

tim78 28 dec 2009 11:25

[quote="de boef van parma"]‘Hé Boef luister, ik heb net met Fabrizio gesproken, je weet wel die met die snor in dat huis aan de overkant en met die hond die nogal nervoso is.....‘
‘Amore, ik heb liever niet dat je met dat soort mannen praat‘
‘Hij fietst als een béést!‘
Ik keek mijn vrouw aan. Dat is altijd prettig.
Ze ging verder:‘Gisteren heeft hij een rit van 5 uur gemaakt over 150 km.
Cazzo! Ik weet niet veel, maar een gemiddelde van 30 Ka Em Ha in de bergen van de Marche: buon giorno, zou ik zeggen.
‘Hij fietst 5 x in de week en ook nog met z’n club. Ik heb hem verteld dat jij Nederlander bent en natuurlijk ook fiets!‘
*Zucht* ‘Grazie Amore, maar is dat nu wel zo verstandig, om dit soort intieme zaken met hem te delen? Heb je hem nog meer verteld soms?‘
’Ja, dat je morgen ook met hem een toer wil maken van minimaal 150 km‘,
draafde ze door. Haar bruine ogen stonden in vuur van blijdschap. Zo Italiaans.
Fietsen was opeens heel ver weg voor mij..........
‘Om 7.00 uur ’s ochtends vertrekt hij en dan zijn jullie vóór de lunch weer terug.‘
Maar natúúrlijk, eten is altijd een ijkpunt in Italië.
‘Ik heb niet eens een fiets bij me!‘ Zo, discussie gesloten en ik ging over tot de orde van de dag. Ze zweeg.
Onze auto was niet meer dan twee stoelen. Fietsen achterin? Er was helemaal geen achterin.
Voor het eerste naar het vakantiehuis aan de Adriatico zonder de fietsen.
Ha, lekker rustig gevoel. Tijd voor een vino.
‘Boef?‘
‘Amore?‘
‘Waarom neem je niet de fiets van Ilaria?‘
Altijd lachen met mijn Bella. Ons buurmeisje was zeker 13 en de gelukkige bezitster van een hybride fietsje met triple en 7 kransjes achter, waar ze al 5 jaar op reed. Mooi recht stuur, gewone pedalen, dikke banden, kleur blauw. Accessoires: bidonhouder. Verdere details waren niet vrij gegeven, behalve dat kosten en moeite gespaard waren tijdens de aanschaf van deze tweewieler.
Bril-jant idee!
Een eerste inspectie van het voertuig maakte duidelijk dat de zadelpen tot aan het kritieke punt gebruikt moest worden en dat de remmen, voor en achter, strak tegen de velgen leunden, maar dat had ik zo verholpen. Beetje olijfolie over de ketting, banden op spanning e pronto!
Fabrizo, de man die tijdens het ontbijt rauwe bergen eet, stond klokke 07.00 met een blinkende alu SAB op mij te wachten. Bijna alles klopte aan de man, z’n outfit, z‘n materiaal, maar ik nam toch een overgewicht waar.
Ik had mijzelf in de tijd terug geworpen. Geen wielerbroek, geen wielershirt (geen fiets dus...), wel uitstekende loopschoenen. Dat helpt altijd. Fabrizio keek met argwaan naar mijn geschoren benen. Je zag hem denken: dijen van Bontempi, kuiten van Schwarzenegger, enkels van Pantani.
Over de rit kunnen we kort zijn. In de aanloop naar de bergen hing hij alleen maar, zó Italiaans, in mijn wiel. De bergen. Het ging 100 meter omhoog en hij lag op 75 meter achterstand. Na de eerste klim heb ik maar ff gewacht. Bij onze hereniging werd ik ingewijd in het Italiaanse boek der excuses en zijn wij op zijn advies maar caffé gaan drinken. Of ik veel fietste? Onze giro hebben we voor wat de bergen betroffen sterk ingekort, anders zouden we voor donker nooit thuis zijn, laat staan voor de lunch. Langs de kust terug. Fabrizio als een uitgewrongen vaatdoekje in mijn wiel. Tot overmaat van ramp werden we ingehaald door een lekker roulerend groepje corridori. Tja, dat jeukt, ik haakte meteen aan en moest ik Fabrizio ff alleen laten. Mijn aanwezigheid in het groepje werd met gemengde gevoelens geaccepteerd. Geen racefiets, geen fietskleren en het zag er ook echt niet Italiaans uit. Losgereden worden was voor mij geen optie.
‘En?‘ Thuis aangekomen deed ik kond van het gebeuren en dat Italiaanse km’s qua lengte waarschijnlijk verschillen met Hollandse, om maar te zwijgen van Italiaanse gemiddelden.
Dit alles is vele jaren geleden gebeurt. Fabrizio ziet er nu uit als een tentharing in de hongerwinter, ziet zijn gezin nauwelijks meer en ik mag mij een vriend van hem noemen. In de tussentijd hebben wij samen vele getrained en Gran Fondo‘s gereden. Afgelopen zomer is hij 2e geworden in zijn leeftijdsklasse tijdens het Italiaanse kampioenschap triatlon, zonder snor. Die 150 km in de bergen van de Marche rijdt hij nu met twee vingers in de neus binnen de 5 uur.

Wens een iedere prettige dagen en een voorspoedig 2010[/q

heerlijk verhaal :D

Plaats reactie