Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Welk(e) lidmaatschap/licentie neem jij komend jaar?

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 04 jan 2011 15:58

Ik twijfel zelf nog tussen basislidmaatschap en een sportklasse licentie. In principe wil ik vooral clubkoersjes gaan rijden, dus zou basis voldoende zijn. Ergens wil ik misschien ook wel iets meer keuze in programma en zou dan bij de sportklasse uitkomen.

Ik ben benieuwd (voor degene die al een beslissing hebben gemaakt) op welke licentie jij komend jaar gaat rijden (en wat je afgelopen jaar reed). Stap jij bijvoorbeeld over naar de Basis, Sportklasse of Amateurs?
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 jan 2011 16:31

Ik heb een 'stapje terug' gedaan: van amateur-B naar Sportklasse. Ten eerste omdat ik vermoed dat ik met een Amateur-licentie niet mag starten op Texel (NK TT voor kneuzen), en ten tweede omdat ik altijd nog zou kunnen opschakelen als dat beter is en andersom doorgaans niet is toegestaan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2011 16:46

Dat is helemaal geen stapje terug, maar gewoon dezelfde licentie met een nieuwe naam.

Bedenk wel dat als je nog geen licentie had je een sport medische keuring moet ondergaan als je een licentie aanvraagt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 04 jan 2011 17:15

Klopt, Sportklasse is Am B, Am A wordt "Amateur". Ik heb zelf voor Sportklasse gekozen, ik rij hoofdzakelijk clubcompetitie, maar ik wil af en toe ook wel eens een criterium proberen....

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 jan 2011 17:32

Amclassic-fan schreef:Dat is helemaal geen stapje terug (..)

Edwin01 schreef:Klopt, Sportklasse is Am B, Am A wordt "Amateur" (..)
Dat betwijfel ik. In Zuid-Holland althans, was Ama-A een relatief kleine klasse. Vaak reed men mee met de Elite, of mochten de B's bij hen aanschuiven. Als ik de plannen lees die de KNWU gepresenteerd heeft, dan is een achterliggende gedachte geweest om de de Ama-A klasse af te voeren omdat deze (te) klein was.

Natuurlijk zal een deel van de ama-B's dezelfde keuze hebben gemaakt als ik, maar het merendeel heeft dat volgens mij niet. Effectief doe je dan volgens mij een stapje terug, zij het wellicht een half stapje.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 04 jan 2011 17:56

Als ik naar de licentie-aanvragen voor komend seizoen kijk bij onze vereniging, lijken er nog maar weinig over te blijven voor de sportklasse.
Het slagen van deze categorie-indeling valt of staat met het wedstrijdaanbod. Helaas is er nog bijna geen enkele wedstrijdkalender bekendgemaakt.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 04 jan 2011 18:12

Corniel schreef:Dat betwijfel ik. In Zuid-Holland althans, was Ama-A een relatief kleine klasse. Vaak reed men mee met de Elite, of mochten de B's bij hen aanschuiven. Als ik de plannen lees die de KNWU gepresenteerd heeft, dan is een achterliggende gedachte geweest om de de Ama-A klasse af te voeren omdat deze (te) klein was.

Natuurlijk zal een deel van de ama-B's dezelfde keuze hebben gemaakt als ik, maar het merendeel heeft dat volgens mij niet. Effectief doe je dan volgens mij een stapje terug, zij het wellicht een half stapje.


Mhh... dat zou best eens kunnen, maar we bedoelden het meer 1 op 1, zonder deze "diepere" gedachte...:)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2011 18:17

Corniel schreef:
Amclassic-fan schreef:Dat is helemaal geen stapje terug (..)

Edwin01 schreef:Klopt, Sportklasse is Am B, Am A wordt "Amateur" (..)
Dat betwijfel ik. In Zuid-Holland althans, was Ama-A een relatief kleine klasse. Vaak reed men mee met de Elite, of mochten de B's bij hen aanschuiven. Als ik de plannen lees die de KNWU gepresenteerd heeft, dan is een achterliggende gedachte geweest om de de Ama-A klasse af te voeren omdat deze (te) klein was.

Natuurlijk zal een deel van de ama-B's dezelfde keuze hebben gemaakt als ik, maar het merendeel heeft dat volgens mij niet. Effectief doe je dan volgens mij een stapje terug, zij het wellicht een half stapje.


Het probleem met de A's was er alleen in Noord en Zuid-Holland. Bijv in Noord zijn er alle jaren nauwlijks B-wedstrijden en is juist alles voor A. Als ik de concept kalender van bijv Oost bekijk dan blijft alles volledig bij 't oude (qua categoriën), alleen hebben we nieuwe namen. De wedstrijdorganisaties zijn geen van alle voor het idiote plan van de knwu gegaan, om junioren+amateurs+belofte-elite tegelijk te laten starten.

De ouwe knarren die bij de B's alle wedstrijden wonnen gaan gewoon Sportklasse rijden, dan kunnen ze immers weer hun wedstrijdjes winnen ipv wat anoniemer bij de A's te rijden. Oftewel het probleem is nog altijd hetzelfde, het niveau's bij de Sportklasse zal veel te hoog zijn voor een instapklasse.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 04 jan 2011 20:33

Arepol schreef:Als ik naar de licentie-aanvragen voor komend seizoen kijk bij onze vereniging, lijken er nog maar weinig over te blijven voor de sportklasse.
dat is precies waar ik een beetje bang voor ben en waarom ik dit topic opende :)
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 jan 2011 23:30

@Amclassic-fan: als ik jouw reactie (kort door de bocht: achterhoek) naast die van Arepol (randstad) leg, dan maakt dat wel heel duidelijk dat het omlabelen van categorieën idd e.a. niet gaat oplossen, en dat de verschillen tussen het aanbod (per categorie) per regio idd enorm verschilt.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 06 jan 2011 15:10

kogel->kerk
Sportklasse!

Toch wat koersen in de regio gevonden waar ik wel graag wil proberen te starten.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

timbo16
Forum-lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 jul 2009 21:01
Locatie: Gorinchem
Contact

timbo16 07 jan 2011 20:29

Ik ben een klasse omhoog gegaan, althans vorig seizoen Am B nu naar Amateurs.
Wat ik begrepen had mag je met de sportklasse geen DK rijden en dat wilde ik wel doen, maar krijg nu ook wat meer kriebels om nog meer koersen omlopen/klassiekers te gaan proberen.
En dan ook nog het mtben.
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace

Plaats reactie