Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Welk(e) lidmaatschap/licentie neem jij komend jaar?

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 02 feb 2011 14:25

Als je je bij een club aanmeldt word je basislid voor 5 euries. Je mag dan alle clubwedstrijden en zomer(avond)/zondagmorgencompetities rijden (voor jou in de regio: PRC Delta, De Coureur, Mol, Ahoy, Spartaan). Het verschil met sportklasse is dat je geen criteriums mag rijden. Maar als je pas begint en weinig pelotonervaring hebt lijkt me dit niet verstandig om te doen.
Het hangt van het parcours af waar je rijdt of je een chip nodig hebt. Je kan wel meerijden zonder chip, maar dan word je niet opgenomen in de uitslag.

Ik zou voor het basislidmaatschap gaan en eventueel een chip overwegen. Lekker beginnen met rijden in clubcompetities om pelotonervaring op te doen.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

daanilio
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 apr 2009 21:52

daanilio 04 feb 2011 18:53

Ik zit eraan te denken om misschien ook eens een wedstrijd te gaan fietsen. Kan iemand mij vertellen met welke snelheden er gemiddeld wordt gereden in de verschillende klassen? Ik denk dat ik in een van de laagste klasse zal moeten starten.

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 04 feb 2011 19:28

Ik heb nu dit jaar meegereden op twee parcoursen met de wintercompetities. Er wordt nu met een snelheid in de sportklasse gereden van rond de 34-38 KM/u, maar naar mate er meer richting april wordt gegaan zal dit alleen maar omhoog gaan. De Amateurs rijden weer een stukje sneller en zitten rond de 40 KM gemiddeld.
Ik weet inmiddels dat ik nog veel moet trainen. Dit weekend moet ik helaas de trainingskoersjes voorbij laten gaan.

Wil je een echt criterium rijden dan licht de snelheid wel een stuk hoger; een km of 45 volgens mij. Ik heb inmiddels gemerkt veel trainen en hopelijk word ik wat minder gedubbeld.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

Gebruikersavatar
bikefreaklady
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2011 22:58
Locatie: De Lutte

Gebruikersavatar bikefreaklady 20 feb 2011 08:37

Heb gisteren als instapper/ beginner meegereden in Sleen. Heb een basis lidmaatschap bij de KNWU. We moesten samen starten met masters 40 +. Niet zoveel aan de hand. Goed vol te houden (deels kopgroep), prima spotieve sfeer echt een aanrader.

Groeten,
Hans ( per ongeluk ingelogd onder de naam van m'n vriendin...)
Life is a journey, not a destignation!

bruco
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 25 mar 2005 15:26

bruco 21 feb 2011 18:37

Ik ben inmiddels geridderd tot sportklasser. Proost! ;)

IBAN
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 22 feb 2011 10:30

Ik heb net ook maar een chip besteld via de KNWU site. Is er iemand die hem heeft, en wat is de beste plek voor dat ding?

bruco
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 25 mar 2005 15:26

bruco 22 feb 2011 10:35

IBAN schreef:[...] chip [...] wat is de beste plek voor dat ding?

Op je voorvork, zo dicht mogelijk bij de as van je voorwiel.

Zie ook dit draadje.

rainmaker
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 mei 2010 19:52

rainmaker 28 feb 2011 13:07

Dit forum is er gelukkig om ook vragen te stellen.
Ik ben 19 jaar woon in ZH en s'winters fiets ik elke week wel een paar keer wegens het schaatsseizoen. Nou wil ik mezelf niet de hemel in prijzen maar ik houd er wel van stevig tempo erin te houden. Afgelopen zomer 2 wedstrijden gereden een van de IJsclub een tijdrit en een in het dorp naast mij ( Zoeterwoude ) waar ik met de burgerronde mee kon doen.
Dit doe ik al een paar jaar maar wil toch nog wat meer wedstrijden gaan rijden zomers.
Rijd elke zondag met een tourclub mee dus weet wel een beetje hoe een grote groep rijd maar niet echt in wedstrijd vorm,

Nu was mijn vraag wat kan ik het beste doen, ik wil die burgerronde blijven rijden dit jaar en dat mag alleen als je geen wieler licentie hebt. Wel wil ik nog een paar wedstrijdjes op een niet al te hoog niveau gaan rijden zodat het nog wel leuk blijft.
Iemand tips? Zodat ik toch die burggerronde kan blijven rijden maar ook nog een paar andere wedstrijdjes op de weg etc mee kan pakken?
Specialized Venge pro, S-works Allez, Sensa Lombardia, Trek Superfly Elite

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 28 feb 2011 13:26

Je kunt bij Swift Leiden lid worden en dan zonder licentie toch meedoen aan de clubwedstrijden, dacht ik.

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 28 feb 2011 16:29

Ik vind het eigelijk (wederom) een behoorlijk domme zet van de KNWU om het basislidmaatschap verplicht te maken.

Ik zie het wel zitten om af en toe een clubwedstrijdje mee te rijden. Ik heb geen zin (meer) in het hele licentiegedoe of andere lidmaatschappen. Gewoon, naar een club, 5 euro (oid) neerleggen en koersen maar. Geen gezeur verder.

Maar helaas. Eerst lid worden van een club, daarna een basislidmaatschap kopen, en dan nog inschrijven voor de wedstrijd (en straks nog het risico lopen om zo'n chip te moeten kopen/horen). Waar is het laagdrempelig wedstrijd rijden gebleven?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37650
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 feb 2011 16:30

Je hoeft toch geen lid van een club te zijn? Volgens mij kun je gewoon rechtstreeks via de KNWU.
Less is bore

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 28 feb 2011 16:39

Jups, kosten 35 euro..

Stel, ik rij twee wedstrijden per jaar, zijn dar behoorlijk dure rondjes..

Vraag is waarom het oude systeem zonnodig moest worden afgeschaft. Dat was m.i. wel behoorlijk laagdrempelig.

Plaats reactie