Over de wielersport en zijn beoefenaars.

touw over fietspad

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 jul 2006 19:11

Hoor net op het nieuws dat in Limburg een of andere gek een touw over het fietspad had gespannen om expres wielrenners te verwonden. deze man ergerde zich mateloos aan de vele wielrenners voor zijn huis en is zodoende tot zijn aktie gekomen. En dan komt zo'n man er ook nog vanaf met een lage geld boete. Leve de Nederlandse rechtstaat want dit is in mijn ogen toch wel een geval van poging tot doodslag, of erger nog moord met voorbedachte rade

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 30 jul 2006 19:36

Is dit niet een poging tot doodslag. Wat een idioot zeg je kunt iemand onthoofden.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 30 jul 2006 19:45

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 30 Juli 2006

... moord met voorbedachte rade


Da's een pleonasme, scottwilko.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

colnagog
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 09 mar 2005 17:21

colnagog 30 jul 2006 20:26

Hoe dan ook zo'n gek moeten ze opsluiten!
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 30 jul 2006 21:02

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 30 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 30 Juli 2006

... moord met voorbedachte rade


Da's een pleonasme, scottwilko.
 



... moord met voorbedachte rade  is geen pleonasme
je kan ook iemand per ongeluk vermoorden, en voorbedachte rade heeft niets met moord te maken. Dus deze twee zijn niet aan elkaar verbonden
 
Men spreekt van een pleonasme als een deel van de betekenis van een woord of een woordgroep nog eens, 'dubbelop', door een ander woord wordt uitgedrukt. Voorbeelden zijn: witte sneeuw ('wit' is een inherente eigenschap van 'sneeuw' en maakt dus deel uit van de betekenis van sneeuw), een zwarte neger ('zwart' maakt deel uit van de betekenis van neger), iets opnieuw herhalen ('opnieuw' zit al besloten in de betekenis van herhalen), een verbetering ten goede ('ten goede' maakt deel uit van de betekenis van verbetering). Pleonasmen worden ook wel opzettelijk als stijlfiguur gebruikt.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 30 jul 2006 22:32

De cel in , daar komen tenminste geen fietsen voorbij , en hoeft hij zich niet mer te ergeren. En wij zijn ook van hem verlost.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 30 jul 2006 22:55

Quoten: Origineel geplaatst door leo cuypers op 30 Juli 2006

... moord met voorbedachte rade  is geen pleonasmeje kan ook iemand per ongeluk vermoorden, en voorbedachte rade heeft niets met moord te maken. Dus deze twee zijn niet aan elkaar verbonden
 
Men spreekt van een pleonasme als een deel van de betekenis van een woord of een woordgroep nog eens, 'dubbelop', door een ander woord wordt uitgedrukt. Voorbeelden zijn: witte sneeuw ('wit' is een inherente eigenschap van 'sneeuw' en maakt dus deel uit van de betekenis van sneeuw), een zwarte neger ('zwart' maakt deel uit van de betekenis van neger), iets opnieuw herhalen ('opnieuw' zit al besloten in de betekenis van herhalen), een verbetering ten goede ('ten goede' maakt deel uit van de betekenis van verbetering). Pleonasmen worden ook wel opzettelijk als stijlfiguur gebruikt.


Ik weet wel wat de stijlfiguur "pleonasme" inhoudt; daarvoor hoef ik Van Gorps Lexicon van Literaire Termen niet eens open te slaan.
Moord houdt steeds "voorbedachten rade" in, anders noem je het "doodslag". Het misdrijf van iemand die met een metalen staaf in het rond slingert (zonder het oogmerk te doden) en een medemens dodelijk raakt, wordt als "doodslag" of "slagen en verwondingen met de dood tot gevolg" gekwalificeerd, maar nooit als "moord"!  "Met voorbedachten rade" zit dus al begrepen in het woord "moord", dus is de uitdrukking pleonastisch. Uiteraard wordt deze nuance in de volksmond al te vaak over het hoofd gezien.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 30 jul 2006 23:12

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 30 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door leo cuypers op 30 Juli 2006

... moord met voorbedachte rade  is geen pleonasmeje kan ook iemand per ongeluk vermoorden, en voorbedachte rade heeft niets met moord te maken. Dus deze twee zijn niet aan elkaar verbonden
 
Men spreekt van een pleonasme als een deel van de betekenis van een woord of een woordgroep nog eens, 'dubbelop', door een ander woord wordt uitgedrukt. Voorbeelden zijn: witte sneeuw ('wit' is een inherente eigenschap van 'sneeuw' en maakt dus deel uit van de betekenis van sneeuw), een zwarte neger ('zwart' maakt deel uit van de betekenis van neger), iets opnieuw herhalen ('opnieuw' zit al besloten in de betekenis van herhalen), een verbetering ten goede ('ten goede' maakt deel uit van de betekenis van verbetering). Pleonasmen worden ook wel opzettelijk als stijlfiguur gebruikt.


Ik weet wel wat de stijlfiguur "pleonasme" inhoudt; daarvoor hoef ik Van Gorps Lexicon van Literaire Termen niet eens open te slaan.
Moord houdt steeds "voorbedachten rade" in, anders noem je het "doodslag". Het misdrijf van iemand die met een metalen staaf in het rond slingert (zonder het oogmerk te doden) en een medemens dodelijk raakt, wordt als "doodslag" of "slagen en verwondingen met de dood tot gevolg" gekwalificeerd, maar nooit als "moord"!  "Met voorbedachten rade" zit dus al begrepen in het woord "moord", dus is de uitdrukking pleonastisch. Uiteraard wordt deze nuance in de volksmond al te vaak over het hoofd gezien.
 


je hebt gelijk, zo kwam ik deze stelling nog tegen "Zo wordt moord van doodslag onderscheiden door de aan- of afwezigheid van het element "met voorbedachte rade"
maar laten we het maar over fietsen hebben, ik woon zelf ook in zuidlimburg en er is niets mooier dan hier in het zuiden te fiesten. Maar ik kan me wel indenken dat die mensen daar knettergek van ons worden. want hier fietsen alle cafe clubs en verenigingen op de zondag morgen hun rondje (met volgwagen). Maar een touw spannen is echt idoot.  Zo zag ik vorige week een wielrenner omlaag komen (bij slenaken) met een opgefokte auto erachter, er zat geen 5 meter tussen, als deze fietser was gevallen was het niet te overzien (mischien doodslag? LOL)

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 30 jul 2006 23:17

Ja, voor iedereen zijn er wel bepaalde groepen waar we 't niet op begrepen hebben (persoonlijk heb ik iets tegen al die irritante rokende seropositieven met een hoed op), maar om dat zo radikaal uit te drukken is schandalig. Zo'n idioot de cel indraaien is ook niet steeds haalbaar, of we zitten binnen de kortste keren met een overbevolking aldaar (is eigenlijk al het geval).
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

debolle
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:57

debolle 30 jul 2006 23:28

triest figuur zeg!!!!!
<b>"Io n&#111;n puo vivere senza la mia strada e la mia"<b><br>
<a target="_blank" href= "http://i22.photobucket.com/albums/b336/ ... .jpg">mijn Orbea</a>

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 30 jul 2006 23:42

Lees net op NOS-Teletekst dat de betreffende man uit Nijswiller inderdaad die wielrenners een beetje zat was. Maar hij ontkent het touw met opzet te hebben gespannen... Tja, kan gebeuren. Wat? Nou, dat je per ongeluk een touw spant. Zo kan het toch ook gebeuren dat zijn autobanden eerdaags –- oeps, sorry –- lek gestoken worden.

@Leo Cuypers: Dat icoontje naast je naam is alleen voor jezelf zichtbaar. Je verwijst immers naar een foto -- scott.jpg -- die op je lokale directory d:\diversen\fiets\ staat. Of heb je dat juist met voorbedachten rade gedaan?

Plaats reactie