Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Is tandje erbij wel een tandje erbij?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 nov 2006 21:10

Een "tandje erbij" is zo'n wieleruitdrukking die zijn weg naar het alledaagse taalgebruik heeft gevonden. Ook in de wielrennerij wordt hij natuurlijk nog veel gebruikt. Ook zelf doe ik dat regelmatig. Toch vraag ik me steeds weer af of de uitdrukking wel klopt. Voor mijn gevoel betekent het zoiets als "extra hard er tegenaan gaan", "kolen op het vuur gooien", "plankgas geven", enz. Maar als je het technisch bekijkt, ga je bij een extra inspanning juist groter schakelen, en dan doe je er juist een of meer tandjes af. (Behalve bij het gebruik van de voorderailleur natuurlijk) Hoe zit dit, wat moet ik ermee, en wat doen we eraan?

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 09 nov 2006 21:30

op het werk hebben we ook zo'n chef, die na elke maandag bespreking zegt dat we moeten overwerken en "een tandje erbij" en heb hem uitgelegd dat je eigenlijk rustiger aan kunt doen (lichter trappen), ik natuurlijk de lachers op de hand, maar hij kon er niet om lachen, "of we even normaal konden doen"
maar hij gebruikt nu de term "er tegen aan",
heeft hij dus toch wat opgestoken
 

swind
Forum-lid
Berichten: 461
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:14

swind 09 nov 2006 21:31

wielertaal

Tandje erbij staat vermeld op de site onder T
Als ie gaar is kom ik terug

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 09 nov 2006 22:01

Misschien maar meteen naar het grote blad toe? Zijn er wel meer dan 1...

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 10 nov 2006 13:26

Quoten: Origineel geplaatst door swind op 09 November 2006

wielertaalTandje erbij staat vermeld op de site onder T

En daar staat dan dat je zwaarder gaat fietsen, maar zwaarder fietsen doe je nou juist door er een tandje af te doen. Vandaar dit topic.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 nov 2006 18:41

Quote: Origineel geplaatst door leo cuypers op 09 November 2006
op het werk hebben we ook zo'n chef, die na elke maandag bespreking zegt dat we moeten overwerken en "een tandje erbij" en heb hem uitgelegd dat je eigenlijk rustiger aan kunt doen (lichter trappen), ik natuurlijk de lachers op de hand, maar hij kon er niet om lachen, "of we even normaal konden doen"maar hij gebruikt nu de term "er tegen aan", heeft hij dus toch wat opgestoken


Als je er een tandje bij doet , achter tenminste , ga je vanzelf lichter trappen. Ligt er wel aan welke versnelling je van te voren gestoken hebt en wat voor casette je hebt.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 11 nov 2006 11:22

Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 10 November 2006


Quote: Origineel geplaatst door leo cuypers op 09 November 2006


op het werk hebben we ook zo'n chef, die na elke maandag bespreking zegt dat we moeten overwerken en "een tandje erbij" en heb hem uitgelegd dat je eigenlijk rustiger aan kunt doen (lichter trappen), ik natuurlijk de lachers op de hand, maar hij kon er niet om lachen, "of we even normaal konden doen"
maar hij gebruikt nu de term "er tegen aan",
heeft hij dus toch wat opgestoken


Als je er een tandje bij doet , achter tenminste , ga je vanzelf lichter trappen. Ligt er wel aan welke versnelling je van te voren gestoken hebt en wat voor casette je hebt.

Maar of je dan ook harder gaat, meer arbeid levert, hangt weer af van de trapfrequentie, als je een trapfrequentie 80 hebt en een tandje 12 gestoken en je gaat een tandje erbij doen (13) en je kan ineens een trapfrequentie 100 volhouden ga je wel degelijk harder

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 nov 2006 14:07

Quote: Origineel geplaatst door Dingo op 11 November 2006
Maar of je dan ook harder gaat, meer arbeid levert, hangt weer af van de trapfrequentie, als je een trapfrequentie 80 hebt en een tandje 12 gestoken en je gaat een tandje erbij doen (13) en je kan ineens een trapfrequentie 100 volhouden, ga je wel degelijk harder
Mooi gevonden, Dingo. Da’s een stelling die staat als een huis. Valt geen speld (of tandenstokertje) tussen te krijgen.

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 11 nov 2006 15:54

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 11 November 2006


Quote: Origineel geplaatst door Dingo op 11 November 2006

Maar of je dan ook harder gaat, meer arbeid levert, hangt weer af van de trapfrequentie, als je een trapfrequentie 80 hebt en een tandje 12 gestoken en je gaat een tandje erbij doen (13) en je kan ineens een trapfrequentie 100 volhouden, ga je wel degelijk harder

Mooi gevonden, Dingo. Da’s een stelling die staat als een huis. Valt geen speld (of tandenstokertje) tussen te krijgen.

tandje tussen te steken XD

deSjaak
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2021 06:10

deSjaak 13 aug 2021 06:20

Oud topic, maar toch: dit is precies de discussie die aantoont dat “tandje erbij” niet afkomstig is uit de wielersport. Ondertussen wel helemaal ingeburgerd, alleen dus in de letterlijke betekenis verwarrend.
Dit komt omdat het afkomstig is uit de scheepvaart. Sommige gashendels hebben nl een vertanding om op verwchillende standen vast te zetten.
Zie bijv https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... woord=tand

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 aug 2021 19:01

volgens mij is het afkomstig van vroeger, toen opa met zijn ene tand nog, effe nog een handje toestak als er moest geholpen worden, dus "een tandje er bij" :? :roll:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie