Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

marcopantani
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 nov 2006 23:21

marcopantani 19 nov 2006 20:34

Hé bedankt, en ik ben zeker niet tegen het dragen van een helm, op wedstijd en in groep gebruik ik hem steeds ! Zoals je zegt, het moet kunnen zonder die vervelende pot rijden, en als je valt, tja, 9 op 10 dat je schouder of pols het ergste te verduren krijgt, en dit is wat ik uit 36 jaar fietsen heb ervaren

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 19 nov 2006 20:43

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 19 November 2006

Als PERSON vind ik het belerende toontje volledig ongepast. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten.


Waar hebben we een levensverzekering dan voor, of uberhaupt een verzekering? Verzekeringen zijn er voor de grap zeker...
Over het nut van een helm, is inmiddels wel voldoende duidelijkheid. Ik schaar me volledig achter de uitspraak van Havana. Van mij hoeft verplichten niet, voor een verzekeringsmaatschappij kan het wel een uitkomst zijn. En daar is wat voor te zeggen.
Overigens, een apart topic naast "altijd een helm?". Tja, zo kun je het forum aardig vullen....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 nov 2006 21:09

Jan, ik heb dan waarschijnlijk een topic over het hoofd gezien. Mijn bedoeling was om de boel on topic te houden in het Pinarello topic en hier de boel concreet te houden.   De bedoeling was gewoon goed hoor ;-)

De wet schrijft nog steeds geen helm voor op de fiets. Iedereen is dus vrij om daar voor te kiezen. Ik zie overigens de verzekeringen er nog wel voor aan om er ooit zelf een regeling voor te verzinnen... :(
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 nov 2006 21:26

Zo lang dit land geregeerd wordt door liberale partijen zal de helmplicht nog wel even op zich laten wachten, m.i. terecht. Laat iedereen lekker zelf bepalen wat hij wil. Zelf ben ik op een hele vervelende manier in aanraking gekomen met het fenomeen verkeersveiligheid en daarom draag ik altijd een helm.
Het argument "ik rij alleen, ik heb geen helm nodig" vind ik maar zozo. Althans, hier in Amsterdam. Als je de stad binnen rijdt kom je altijd wel een stel malloten tegen (al dan niet zonder rijbewijs) dus je blijft gewoon kwetsbaar. Zo werd mijn fietsmaatje begin van dit seizoen nog omver gereden. Resultaat: paar schrammen, fiets compleet naar de kloten. Gelukkig had z'n helm op. Mijn punt: je kan nog wel zo goed opletten maar uiteindelijk blijf je afhankelijk van anderen!
Als je in een minder dichtbevolkt gebied woont ligt dit anders.
BTW: bij het dragen van autogordels hebben verzekeringsmaatschappijen al regelingen. Verschil is natuurlijk dat dit bij wet verplicht is.
[edit]
Hier is trouwens dat topic waar Jan W.F. op doelde:
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... picID=6021

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 nov 2006 21:36

Nog even voort bordurend op de discussie uit het Pinarello topic:
"iK rijd met de fiets nu al 36 jaar en vroeger was er zefs nog geen spraake van een pot op je kop, en ik ben er nu nog, 10 tallen duienden kilometers later, dus gewoon niet overdrijven"
Dit is een redenering in de trand van "roken is niet slecht want mijn opa van 90 rookte zijn hele leven 2 pakjes per dag en leeft ook nog".
Ik weet niet of je kinderen hebt maar ik kan (helaas uit eigen ervaring) vertellen dat het niet leuk is je vader te verliezen door een verkeersongeval. Trouwens, als echtgenote is het nóg minder leuk.
Vroeger had ik ook zo'n instelling van "dat gebeurt mij toch nooit, dat gebeurt alleen anderen". Helaas is de waarheid anders.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 nov 2006 22:18

Ik sta er nog steeds versteld van hoeveel mensen denken dat hun niets kan gebeuren tijdens training alleen. Ik heb misschien al te veel helmen gezien die in stukken lagen, 2 kenissen die in het ziekenhuis wakker werden. De ene was nog even na z'n werk gaan mtb'en. Bij hem lag een lullige boomstronk in een afdaling...
De ander had wel een helm op, kreeg waarschijnlijk een herseninfarct, reed daarom naar de verkeerde kant van de weg, werd geschept door een inhalende auto. Z'n vrouw en kinderen moesten 3 weken wachten voordat hij uit coma kwam. De artsen waren van 1 ding zeker zonder helm was hij nooit meer wakker geworden. (Schedelbasisfractuur met helm op).
Ik heb eens iemand z'n rug zien breken, daar kun je weinig aan voorkomen. Om nu niets te doen aan iets wat je met die paar 100 gram kunt voorkomen. De kans dat er iets tijdens een duurtraining gebeurd is maar heel klein, maar vele malen groter dan dat je de lotto wint. En toch doen zoveel mensen mee aan de Lotto.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sepp
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 03 okt 2004 22:57

sepp 20 nov 2006 00:02

als jullie allemaaal voor een helm zijn dan moeten jullie ook maar een helm opzetten als jullie met je stadsfiets naar de bakker  100om de hoek fietsen
 
wie weet wat er allemaal kan geburen op die 100m
avia cyclingteam

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 nov 2006 00:22

Dan kan er een stuk minder gebeuren, want dan rij ik geen 30 km/h en schatten andere bestuurders dus m'n snelheid wel goed in. De kans dat ik over het hoofd gezien wordt is even eens vele malen kleiner.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 nov 2006 00:23

Wederom geen sterk argument. Want zo kun je natuurlijk bezig blijven... Als je zo redeneert kun je net zo goed direct zelfmoord plegen...
Het gaat erom dat je jezelf beschermt in een risico situatie. Op een racefiets ben je nu eenmaal kwetsbaar omdat je er a) lang op zit b) behoorlijk hard gaat t.o.v. een stadsfiets waardoor je voor automobilisten soms lastig waar te nemen bent. Het risico op een racefiets-ritje is vele malen groter dan die 100 m naar de bakker.
Maar goed, volgens mij snap je dondersgoed dat je argument geen steek houdt.
[edit]
Amclassic-fan was me voor, zoals wel vaker gebeurt
[edit2]
Overigens kan een helm ook enorm een valpartij (dus geen aanrijding), bijvoorbeeld als je door een kuil heenrijdt, bij een lekker band of wanneer je onderuit glipt op een partij bladeren. Dat kan iedereen gebeuren, eenzame duurtraining of niet. Zeker in de herfst!

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 20 nov 2006 00:56

Vooruit, nog een bijdrage van mijn kant:
Bij het racen gaat het, zoals Havana al opmerkte, om de bescherming in risicosituaties. Risico's: omdat je voorover hangt, je racefiets lichter is, en omdat de snelheid, die, zoals Amclassic terecht opmerkte, vaak verkeerd ingeschat wordt, veel hoger is, is de kans op een hoofdletsel vele malen groter dan een ommetje naar de bakker met je gewone fiets. 
Vergeet ook niet dat je hoofd het meest tere deel van je lichaam is. En die krijg je nou maar één keer / kun je niet missen. Kijk, een teelbal is ook heel teer, maar daar kan je zonder mee.
Voor het hoe en waarom van een helm verwijs ik je graag naar het andere topic. De meningen daar zijn eenduidig: een helm is een must! Redenen om geen helm te dragen zijn alleen maar subjectieve redenen.  Gebruik je gezond verstand!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 nov 2006 09:24

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 19 November 2006

Het argument "ik rij alleen, ik heb geen helm nodig" vind ik maar zozo. Althans, hier in Amsterdam. Als je de stad binnen rijdt kom je altijd wel een stel malloten tegen (al dan niet zonder rijbewijs) dus je blijft gewoon kwetsbaar. Zo werd mijn fietsmaatje begin van dit seizoen nog omver gereden. Resultaat: paar schrammen, fiets compleet naar de kloten. Gelukkig had z'n helm op. Mijn punt: je kan nog wel zo goed opletten maar uiteindelijk blijf je afhankelijk van anderen!


Ik draag teenwoordig mijn helm als ik in groep rij en bij MTB-tochten. Bij solotochten meestal niet ( 'k zou het deze zomer met 140 kms bij 37° c niet willen dromen hebben dat ik ook nog mijn helm op had).
Wat mij wel opvalt is dat zoals bvb verleden jaar in de provence het net degenen zijn die zeuren over het niet dragen van een helm die dan in onoverzichtelijke bochten de binnenkant nemen (3 keer bijna een botsing geweest) , je in afdalingen komen voorbijgevlogen langs de linkerkant van de weg, met vier naast elkaar rijden, tussen auto's laveren, enz... net ofdat je door het dragen van een helm beschermd zijt tegen ongevallen.
Ik draag eigenlijk nog maar een jaar een helm maar ben wel nog nooit ( na 38 jaar fietsen) met mijn koersfiets gevallen of gebotst en dat is misschien nog belangrijker dan een helm: assertief rijden en rekening houden met de gevaren op de weg.
In elk geval ik ben voor het dragen van een helm op een koersfiets maar zeker niet voor het verplicht dragen ervan en laat iedereen vrij in wat hij zelf doet . Begin bij jezelf en maak niet steeds de rekening van een ander, denk ik maar.
 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie