Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 04 dec 2006 17:06

Wat betreft dat onderzoek.
Te suggereren dat het aan de extra veiligheid, nl. de helm, ligt, vind ik toch echt te kort door de bocht. Ik denk dat we hier te maken hebben met een portie agressief gedrag jegens de wielrenner. Zo van, daar heb je weer zo'n k.twielrenner... jakker er maar eens flink langs heen.
Mij valt op in die korte tijd dat ik fiets (sinds okt. dit jaar), dat wanneer ik met mijn racefiets fiets, dat het verkeer om mij heen een stuk agressiever is, dan fietsen met een gewone fiets. En ik doe toch echt geen gekke dingen op m'n racefiets. Ok. het is speculatie, maar opvallend blijft het voor mij wel.
Heeft één van jullie ook die ervaring?

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 04 dec 2006 17:52

Quoten: Origineel geplaatst door Pegie op 04 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 04 December 2006


Quote: Origineel geplaatst door fiedoo op 04 December 2006


ik begrijp het allemaal niet goeds: rond punt, 90 kms /uur en politie op interventie die het rond punt in tegengestelde richting neemt?
Kun je wat duidelijker het ongeval beschrijven? (wie neemt er nu een rond pûnt tegen 90 kms/uur?).

Rotonde (?), politieachtervolging , die rijden 90 km/u , politie neemt de rotonde op zijn engels ( tegen het verkeer srichting in dus ) en komen meeuh tegen op zijn fiets.


De politie reed waarschijnlijk iets van 60 en de fietser 30. Deze twee snelheden bij elkaar opgeteld levert een klap van 90 km/u op is dan de de redenering volgens meeuh.

Volledig juist. Moet ik nog mensen overtuigen met wat beeldmateriaal? Die kan ik komende weekend wel es posten.

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 05 dec 2006 00:22

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 04 December 2006


Wat betreft dat onderzoek.
Te suggereren dat het aan de extra veiligheid, nl. de helm, ligt, vind ik toch echt te kort door de bocht. Ik denk dat we hier te maken hebben met een portie agressief gedrag jegens de wielrenner. Zo van, daar heb je weer zo'n k.twielrenner... jakker er maar eens flink langs heen.
Mij valt op in die korte tijd dat ik fiets (sinds okt. dit jaar), dat wanneer ik met mijn racefiets fiets, dat het verkeer om mij heen een stuk agressiever is, dan fietsen met een gewone fiets. En ik doe toch echt geen gekke dingen op m'n racefiets. Ok. het is speculatie, maar opvallend blijft het voor mij wel.
Heeft één van jullie ook die ervaring?



Sommige mensen zijn al geirriteerd door het zien van een wielrenner op de baan,ik begrijp niet waarom!Als ik een groep wielrenners  tegenkom met de wagen probeer ik hun zo min mogelijk te hinderen en ben altijd zeer hoffelijk,maar ja ik fiets zelf ook daarmee mss

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 17 dec 2006 23:59

Ja, het imago van een racefietser is niet best. Snelheid wordt geassocieerd met agressie. Ik heb in Zeeland meegemaakt dat fietsers die aan de overkant van de weg fietsten al op mij begonnen te schelden. Zonder enige aanleiding dus. Ik troost me maar met de gedachte dat zij het meestal zijn die zich niet aan de regels houden. Zij zwalken over het fietspad alsof zij op de pier van Scheveningen aan het wandelen zijn. Maar ook wij gedragen ons niet altijd even hoffelijk.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 18 dec 2006 02:05

Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 17 December 2006

Ja, het imago van een racefietser is niet best. Snelheid wordt geassocieerd met agressie. Ik heb in Zeeland meegemaakt dat fietsers die aan de overkant van de weg fietsten al op mij begonnen te schelden. Zonder enige aanleiding dus. Ik troost me maar met de gedachte dat zij het meestal zijn die zich niet aan de regels houden. Zij zwalken over het fietspad alsof zij op de pier van Scheveningen aan het wandelen zijn. Maar ook wij gedragen ons niet altijd even hoffelijk.

Je bedoelt natuurlijk de pier bij windkracht 10 a 11.... en zoals de meeste fietsers fietsen, fietsen met een veel te groot verzet. En dan maar zien dat je ze zonder schade ontwijkt.

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 18 dec 2006 09:41

Ik draag altijd een helm als ik ga fietsen, en wat iemand anders doet is zijn/haar zaak. Het getuigt wel van een enorm gebrek aan verantwoordelijkheid als je geen helm opzet. Een ongeluk is snel gebeurt, en zelfs de beste fietsers kunnen niet alles ontwijken.
Kortom, als iemand zen/haar schedel op het tarmac in stukken wil splijten moet hij/zij dat vooral doen, ik vind het een belachelijk risico dat nergens voor nodig is.
 

pinguin
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2006 23:53

pinguin 18 dec 2006 12:17

Ik denk dat een helm opzetten heel nuttig is. Bij een val riskeer je inderdaad meer dan alleen je hoofd maar veel  andere delen van je lichaam kunnen genezen worden. Hoe complex een been- of armbreuk ook kan zijn, in de meeste gevallen kun je daarvan herstellen.
Kwak je echter met je hoofd tegen de vlakte of tegen een autoruit, dan zijn de gevolgen vlug véél ernstiger (hersenschuddingen, schedelfracturen, etc...).
Ik vind het net als een autogordel. Als je die eenmaal gewoon bent, voel je je niet lekker als je hem niet om hebt. Hetzelfde gevoel heb ik met mijn fietshelm.
No pain, no game!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 22 dec 2006 00:21

Waar leg je de grens? De een rijdt graag zonder helm. Lekker de wind door je haren en het zonnetje op je kop. Laat dat toch lekker zo. Iemand anders rookt of drinkt=ook niet gezond. Of gaat veel te laat naar bed of eet te vet werkt zich een rolberoerte maar heeft daar wel plezier in of ....??? Laat iedereen nou tot op zekere hoogte lekker doen waar ie zelf zin in heeft. Hebben we het allemaal naar onze zin.
Natuurlijk horen daar horen ook risico's bij en heb je niet altijd alles zelf in de hand. Daarom is het ook veiliger met helm. Maar je moet fietsen zonder helm ook weer niet vergelijken met bungee jumpen zonder elastiek zoals sommigen lijken te doen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 dec 2006 01:43

Je gaat toch ook niet bungee jumpen met een elastiek waar haarscheurtjes in zitten?
Dan doe je namelijk precies hetzelfde, je weet dat er een klein risico is dat het misgaat en toch ga je springen of op je fiets zitten zonder helm.
Al die zaken die je hierboven opnoemt hebben gevolgen op langere termijn. Trainen zonder helm kan morgen je leven totaal veranderen, als er 1 automobulist te veel je over het hoofd ziet die jij toevallig niet zag aankomen. Kan je idd toch maar beter een muts op je hoofd hebben, want die kan mooi het bloed allemaal opnemen. Anders wordt het ook zo'n rood zooitje.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 dec 2006 14:30

Kan je de 2e situatie makkelijk veiliger maken? Volgens mij niet, als je zo gaat redeneren moet je gewoon de rest van je leven in een 1 etage woning gaan wonen, lekker op een spin-fiets fietsen, nooit meer verder buiten komen dan je balkon..
In de 1e situatie kan je het risico op zeer zwaar lichamelijk letsel heel makkelijk verkleinen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 22 dec 2006 15:35

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 22 December 2006

Vraag me toch af wat risicovoller is...
Helmloos met je handjes boven op het stuur door de polder peddelen.
Met een stevige helm op je pan een criteriumpje met 100 renners rijden: rond de kerk, over klinkertjes, door haakse bochten, langs stalen dranghekken, scherpe stoepranden en weinig meegevende verkeerspaaltjes.

Ik versta wat je wilt duidelijk maken. Al ben ik geneigd te zeggen dat situatie 1 gevaarlijker is.  In zo'n pelletonetje kunnen de meesten wel rijden met een fiets. Die die het niet kunnen, gaan er toch van tussen uit door het bochtenwerk... Het is maar hoe je het beziet. Situatie 1 zit je met onberekenbare risico's terwijl je in situatie 2 toch meer te maken hebt met berekende risico's. Trouwens, klinkertjes, haakse bochten, scherpe stoepranden en verkeerspaaltjes kom je ook tegen op training. Auto's kom je dan, normaal toch, niet tegen in een koers.

kristofw
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2006 17:33

kristofw 22 dec 2006 16:50

Quoten: Origineel geplaatst door meeuh op 22 December 2006


Ik versta wat je wilt duidelijk maken. Al ben ik geneigd te zeggen dat situatie 1 gevaarlijker is.  In zo'n pelletonetje kunnen de meesten wel rijden met een fiets. Die die het niet kunnen, gaan er toch van tussen uit door het bochtenwerk... Het is maar hoe je het beziet. Situatie 1 zit je met onberekenbare risico's terwijl je in situatie 2 toch meer te maken hebt met berekende risico's. Trouwens, klinkertjes, haakse bochten, scherpe stoepranden en verkeerspaaltjes kom je ook tegen op training. Auto's kom je dan, normaal toch, niet tegen in een koers.

Een deel is waar, op training zit je soms met onberekende risico's, maar tijdens de koers kan dat toch ook? bv: wegversmallingen die niet goed zijn aangegeven... En over die renners die meestal wel kunnen rijden, je kan altijd fouten maken, of dingen verkeerd inschatten. Het is anders bij nieuwelingenkoersen hoor..., misschien heb je het over andere categoriën van oudere renners, waar de meesten natuurlijk wel kunnen rijden of toch zeker meer ervaring hebben, maarja fouten maken kan altijd e.... of doodgewoon pech.

Plaats reactie