Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 12 apr 2011 18:27

MDA!: Wat fijn dat ik, na een toch redelijk genuanceerde mening te hebben gegeven, subtiel maar toch helder met mijn eigen aankomende overlijden wordt geconfronteerd. :-) En het antwoord is: Natuurlijk heb ik een donorcodicil, maar dat heeft niks met helmplicht van doen. Net zo min als scharreleieren.

[/quote]

Marcello, Ik geloof je op je woord maar omdat jij tenslotte ook maar een mens bent stuur ik het formulier toch even mee. http://www.donorregister.nl/doc/pdf/Don ... _22047.pdf

De stoepproef
Je wilt een grens vaststellen en ik heb een voorstel. Ga op je knieën voor een stoeprand zitten. Sla drie keer met toenemende snelheid met je voorhoofd op de stoeprand. Daarna kom je weer binnen. Ik ben benieuwd!!!
Do kin der mar druk mei weze

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 12 apr 2011 18:36

Materialist schreef:
MDA1 schreef:: Wat fijn dat ik, na een toch redelijk genuanceerde mening te hebben gegeven, subtiel maar toch helder met mijn eigen aankomende overlijden wordt geconfronteerd. :-) En het antwoord is: Natuurlijk heb ik een donorcodicil, maar dat heeft niks met helmplicht van doen. Net zo min als scharreleieren.


Marcello, Ik geloof je op je woord maar omdat jij tenslotte ook maar een mens bent stuur ik het formulier toch even mee. http://www.donorregister.nl/doc/pdf/Don ... _22047.pdf

De stoepproef
Je wilt een grens vaststellen en ik heb een voorstel. Ga op je knieën voor een stoeprand zitten. Sla drie keer met toenemende snelheid met je voorhoofd op de stoeprand. Daarna kom je weer binnen. Ik ben benieuwd!!!


Wat een domme reactie die niks toevoegt aan deze discussie. Neem een voorbeeld aan Dario die met goede argumenten komt en voorbeelden geeft van hoe je een helmplicht zou kunnen realiseren.

Tenslotte: Leer mijn naam goed spellen. Zo moeilijk is overtypen echt niet.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 12 apr 2011 18:39

Fijn dat je het begrepen hebt
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 apr 2011 18:51

Moustache schreef:
freakish schreef:De invoering van de helmplicht voor alle fietsers, zowel snel- als langzame fietsers, is volgens mij een kwestie van tijd. In andere landen is deze er al en na een paar jaar gewenning maakt niemand daar meer een probleem van.


Ik kan je op een briefje geven dat er geen algehele helmplicht komt.
Hooguit voor kinderen tot 10 jaar of zo.


Dat weet ik nog zo zeker helemaal niet. Als je net als in Spanje een helm buiten de bebouwde kom verplicht stelt ben je op de racefiets en MTB verplicht om met een helm te rijden. Dan hoef je voor de boodschappen geen helm op en dus heeft het over grote deel van de bevolking er geen probleem mee.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 12 apr 2011 18:54

http://112westfriesland.nl/regionaal/vo ... ielrenner/

Fietser MET helm voetganger zonder ;)

Bij alles wat je doet loop je een bepaald risico , en sommige risico's kan je beperken door actieve of passieve veiligheids maatregelen . Als dit niet verplicht is is de keuze natuurlijk aan je zelf.

Een gordel was nog niet zo heel lang terug niet vanzelfsprekend , nu daarentegen draagt 90% dagelijks zijn autogordel .
Bij schaatsen is de kans dat je op je hoofd valt groter dan bij wielrennen(waarom geen idee) , toch draagt bijna niemand een helm ??

Wat ik probeer te zeggen , is dat het gewoon een kwestie is van tijd dat de verzekeraars bij verschillende activiteiten een helm verplicht gaat stellen en dat je bij het niet dragen van een helm bepaalde kosten voor eigen rekening zijn .
De verzekeraars krijgen het al meer voor het zeggen in dit land dus ook een bemoeienis in de sport kan niet lang uitblijven.
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 12 apr 2011 19:00

teutoon schreef:Een helm dragen op een stadsfiets is onzin. Op een stadsfiets ben je veel minder kwetsbaar dan op een racefiets.

Het is net als al die helmen op de skipiste. Ik zou kinderen zeker een helm laten dragen maar ik ga zelf geen helm dragen.


Ik draag op mijn stadsfiets ook geen helm maar om alleen kinderen te verplichten (hoewel je dat niet schrijft, maar die geluiden gaan wel her en der op) een helm te dragen vind ik ook onzin.

Of iedereen verplicht of niet. Maar eigenlijk moet een ieder voor zichzelf maar uitmaken of hij wel of geen helm draagt. Wie ben ik om daar over te oordelen? Ik zag laatst iemand fietsen met kniebeschermers en elleboogbeschermers (en een helm natuurlijk) Ik vond dat wat overdreven, maar hij kennelijk niet. Prima!

Ik kan mij niet meer voorstellen dat ik zonder helm op de racer of de woonwerk fiets stap. Maar ik kan mij ook niet zo snel voorstellen dat ik met helm op de stadsfiets stap. Dat is een risico dat ik zelf neem.

Risico? ja. want vorig jaar fietste een kennis van mij een helling af waar plots een kind met ik meen een stepje overstak. het gevolg was dat ze over de kop sloeg en vervolgens hersenletsel aan over heeft gehouden. Gelukkig is ze wel uit haar coma ontwaakt, maar dezelfde is ze nog niet/niet meer
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 apr 2011 19:23

de poldertoerist schreef: Ik draag op mijn stadsfiets ook geen helm maar om alleen kinderen te verplichten (hoewel je dat niet schrijft, maar die geluiden gaan wel her en der op) een helm te dragen vind ik ook onzin.

Of iedereen verplicht of niet. Maar eigenlijk moet een ieder voor zichzelf maar uitmaken of hij wel of geen helm draagt. Wie ben ik om daar over te oordelen? Ik zag laatst iemand fietsen met kniebeschermers en elleboogbeschermers (en een helm natuurlijk) Ik vond dat wat overdreven, maar hij kennelijk niet. Prima!


Als we hier in NL voor iedereen een helmplicht in gaan voeren geloof ik dat emigreren echt een serieuze optie wordt. Al dat overdreven gereguleer, bah.
Ik ben als kind uit bomen geflikkerd, tientallen keren op het asfalt geleven (uiteraard altijd met je nieuwe broek :) ), etc. Een kind is flexibel hoor, kan heel veel hebben.
Op de racer of atb is het voor mij geen twijfel meer, daar zet ik hem altijd op. Maar op de stadfiets oid vind ik het kolder van de bovenste plank.
Less is bore

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 12 apr 2011 19:34

Daniel1975 schreef:
Als we hier in NL voor iedereen een helmplicht in gaan voeren geloof ik dat emigreren echt een serieuze optie wordt. Al dat overdreven gereguleer, bah.
Ik ben als kind uit bomen geflikkerd, tientallen keren op het asfalt geleven (uiteraard altijd met je nieuwe broek :) ), etc. Een kind is flexibel hoor, kan heel veel hebben.
Op de racer of atb is het voor mij geen twijfel meer, daar zet ik hem altijd op. Maar op de stadfiets oid vind ik het kolder van de bovenste plank.


Eigenlijk zijn we het, op het emigreren na, eens!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
a3
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 sep 2010 02:04

Gebruikersavatar a3 12 apr 2011 20:10

Heerlijk hè, die verschillende opvattingen.

Afgelopen weekend had een collega van mij ook beter een helm op kunnen hebben. Na het stappen dacht hij recht te kunnen fietsen, maar heeft toch de stoeprand gekust.... Hele linkerkant kapot / opgezet / rood / blauw en een dicht oog en 7 hechtingen.....

Dit is ook niet hard gegaan, alleen 'lomp uitgevoerd'.... hahaha

Peter94
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 12 apr 2011 23:01

Peter94 12 apr 2011 23:16

Ik gebruik altijd een helm natuurlijk :)

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 12 apr 2011 23:56

Leuke discussie dit..., ik zou het topic eigenlijk liever willen omdraaien...

Oftewel, waarom gebruik je eigenlijk geen helm ?? ;)

Zonder dollen, paar maal echt goede schuivers gemaakt met MTB en racer, dan is geen helm opeens geen optie meer...
Echter verplichten...? Lijkt mij vrije keuze, hoewel voor kinderen, zoals in Duitsland. Ach, ze worden er niet slechter van lijkt mij.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 13 apr 2011 00:12

Amclassic-fan schreef:
Remmiedepemmie schreef:de gevolgen van het niet dragen van een helm draag je zelf.


En dan vergeet je dus je familie, vrienden en de rest van de maatschappij die er voor moeten lappen.


Dan kun je deze discussie ook wel verleggen naar allerlei andere niet helemaal gezonde dingen waar je omgeving en de maatschappij voor moeten opdraaien; roken, drinken, blowen, gokken, te laat naar bed gaan, etc.

Plaats reactie