Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 05 jul 2008 13:15

rene1 schreef:Ha, je verdraait het wel een beetje in het voordeel van de niet helmdrager.
Er is GEEN excuus om zonder helm te fietsen! Het is een beslissing, een weloverwogen risico dat je zelf neemt. (maar wel anderen mee belast als het fout gaat) Dit geldt ook voor het rijden zonder helm in een auto......risicoafweging.
Natuurlijk blijf ik fietsen en natuurlijk blijf ik autorijden met de nodige risico's, bij voorkeur in een auto waar wel een kooiconstructie inzit overigens en daar hoef je tegenwoordig gelukkig niet zo heel veel moeite voor te doen.


Voordeel? Ik heb her nergens over een voordeel, slechts over risico's. En uit statistiek valt nu eenmaal af te leiden dat wielrennen/ATB-en met helm een hoger risico heeft dan dagelijks fietsen zonder.
Het is een beslissing, een weloverwogen risico dat je zelf neemt. (maar wel anderen mee belast als het fout gaat)
En dat is de crux, individuele risicoanalyse, wielrenners/ATB-ers nemen een groter risico om anderen te belasten dan woon/werk/winkelfietsers en menen die laatste groep er op te kunnen aanspreken dat ze egoistisch zijn (op zijn zachtst gezegd):
Maar wanneer ik geen helm draag, crash en zwaar hersenletsel oploop dan is het blijkbaar acceptabel dat mijn familie de rest van mijn leven voor me kunnen zorgen. Ook al had ik dit door een helm kunnen voorkomen. Dat vind ik geen kwestie van een vrije keuze meer, dat vind ik, op zijn zachtst gezegd, egoistisch

Een excuus om zonder helm te rijden heb ik trouwens niet nodig, het is niet verboden.

En autorijden? Dat doe ik bij voorkeur helemaal niet, maar als het moet in een auto zonder rolkooi. Auto's met een beetje laadruimte en laadvermogen, én een rolkooi, ja, daar moet je echt moeite voor doen.
Maar, het ligt in overweging om er een paar extra buisjes in te laten lassen.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 05 jul 2008 13:48

andromeda schreef:Maatchen heeft ook zijn airbag uit zijn auto laten halen, en zijn voorruit.
Heeft twee voordelen, voelt hij de wind in zijn haren als hij auto rijdt en hij kan niet met zijn harses door de voorruit vliegen.

Maar het is duidelijk dat hij geen helm draagt, en daarvoor duidelijke redenen heeft, geen probleem.


Sarcasme siert je naam niet Andromeda, godin/beschermster van de mensen (andros + medomai), en misschien kan je beter eerst lezen wat ik schrijf voordat je mij de een of andere zwamconclusie in de mond probeert te leggen.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 05 jul 2008 13:54

Ik leg je niets in de mond, of refereer ik aan iets wat jij gezegd hebt?

En mijn naam is niet gekozen uit het feit wat jij noemt, het was de kleur van mijn eerste echte racefiets. Waar ik overigens een bijpassende helm bij had, maar dat terzijde.

Het is duidelijk dat dit topic je op het lijf geschreven is maar er zijn ook mensen die wat luchtiger posten.
"Try not. Do or do not......there is no try"

stephan84
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2008 14:06

stephan84 05 jul 2008 14:21

ik draag altijd een helm. reden is dat ik 2 jaar geleden mijn stiefpa heb mogen afvoeren naar het ziekenhuis toen die tijdens het mtb'en zijn wiel niet hoog genoeg oplifte om over een bruggetje te gaan. hij klapte met fiets en al voorover tegen de brug aan. toen had hij het vel van zijn voorhoofd helemaal open liggen over zijn oog heen. of te wel je kon het bot zien zitten.
daar zijn me stiefpa en ik zo van geschrokken toen dat we altijd nu een helm dragen.
liever safe dan niet safe meer;)



zie dat het bij een wielren topic is maar dacht meld het toch even:)

stavros
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:48

stavros 05 jul 2008 14:51

altijd als er iets gebeurd gaan mensen opeens een helm dragen.
Was er niet een paar jaar geleden een tandpasta reclame op de tv?
beter voorkomen dan genezen......?
Greetz

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 05 jul 2008 16:47

@ Gastheer; Ja ik bedoelde Maatchen.
@ Maatchen; Je motiveert in het voordeel van de niet helmdrager, in dit geval jezelf.
@ Stephan84; Wielren topic? Het is een helmtopic dus post maar lekker door hoor!

Ik ben erg benieuwd naar de statistieken dat wielrennen met een helm gevaarlijker is dan dagelijks fietsen zonder. Lijkt me moeilijke statistiek met zoveel variabelen (Verschil in kilometers/snelheid/gewone fiets-racefiets/met helm-zonder helm/verkeerssituatie.

Uit je laatste post 11:48) meen ik te begrijpen dat je het juist wel egoïstisch vindt om zonder helm te rijden. Is dit een omslag van mening of heb ik het de hele tijd verkeerd begrepen?

Gebruikersavatar
jorisbressers
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:01

Gebruikersavatar jorisbressers 09 jul 2008 23:01

Ik fiets mijn vaste rondje altijd zonder helm. Langere tochten over "vreemd" terrein heb ik wel een helm op. Vraag me niet waarom, is een gewoonte. Probeer het ook niet te verdedigen.
Scott Addict 15 / Ultegra Di2

Afbeelding

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 22 jul 2008 16:41

En voor dat we het vergeten:
Het belangrijkste bij het bloemschikken (en wielrennen) is de Afbeelding

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 22 jul 2008 23:27

ik fiets altijd met helm, noujabijna altijd..2 maanden terug 1x zonder direct bijna een stoeprand getorpedeerd en direct weer genezen..de helmen zijn tegenwoordig zo licht, luchtig en comfortabel dat ik niet zo goed snap waarom je er niet een op zou zetten...hoewel ik me wel us afvraag wat zon ding helpt als je met 50 met je hoofd eerst naar de grond gaat
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

sjoerd5
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:09

sjoerd5 23 jul 2008 23:34

De helm breekt de val.
Scepticus wrote: De makkelijkste weg is altijd de leukste.

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 26 jul 2008 15:07

haha jah dat leek mij ook, heb alleen helaas wel eens iemand een schedelbasis fractuur zien oplopen...met helm....hoe dan ook het lijkt mij veiliger dan zonder
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 10 aug 2008 17:29

Sjoerd5 schreef:De helm breekt de val.


Hij bedoelde waarschijnlijk dan ook: de helm breekt BIJ de val.......

Net terug van vakantie, kom binnenkort nog even hier op terug.

Plaats reactie