Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

furk
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 30 jun 2008 10:53

@NEOS: oef dat is gevaar uit onverwachte hoek. Je bent in ieder geval in goed gezelschap. Greg Lemond won nog twee keer de Tour nadat ie door zijn zwager voor een hert was aangezien en in zijn kont was geschoten.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 05 jul 2008 11:48

spin schreef:
Is fietsen nu gevaarlijk? Gezien het aantal ongelukken per kilometer niet echt (en dat wil ik best wel even van de daken schreeuwen: FIETSEN IS NIET GEVAARLIJK),


Pardon?? Wil je na alle horrorverhalen die hier al zijn langsgekomen nog steeds beweren dat fietsen niet gevaarlijk is?! Ik denk dat iedere wielrenner die serieus traint toch wel minstens 1 keer per jaar valt, en op een fiets ben je gewoon enorm kwetsbaar. Ik ken nog altijd veel meer fietsers (zowel wielrenners als stadsfietsers) die ooit een flinke smak hebben gemaakt - met alle gevolgen van dien - dan mensen die dat met de auto hebben gedaan.
Wat uiteraard niet wegneemt dat autorijden ook niet ongevaarlijk is.

Maarreh, zoals iemand een tijdje terug vroeg, en waar ik eigenlijk nog geen serieus antwoord op heb gelezen: wat is er nou in vredesnaam zo vervelend aan het dragen van een helm?Is het niet een tikkeltje puberaal om je zo af te zetten tegen iets wat eigenlijk voornamelijk voordelen heeft?


Ja hoor geen probleem: FIETSEN IS NIET GEVAARLIJK!

Vallen is nu eenmaal niet hetzelfde als overlijden of ernstige schade op lopen. Dat bevestig jij zelf door te schrijven "ik ken nog altijd veel meer fietsers" en niet "ik kende/heb gekend ;-)..............
Ik ken in mijn zeer naaste omgeving drie mensen die betrokken zijn geweest bij een zeer ernstig autoongeluk (dodelijke afloop/blijvend ernstig letsel) tegenover één met de fiets; een neef die door een dronken automobist werd geraakt (en voor het geval iemand daar misschien een scherpe opmerking over wil maken: nee, de automobilist reed naar schatting 150-160 km, ook met helm had hij geen schijn van kans gehad)
Wat jij en ik echter persoonlijk meegemaakt hebben is niet relevant in het grote plaatje:FIETSEN IS NIET GEVAARLIJK.

Die pubertijd ben ik al lang voor bij en "je afzetten tegen iets wat niet eens verboden is of sociaal niet geaccepteerd is" is zo wie zo een beetje ver gezocht.
Een goed reden heb ik al vaker genoemd. Ik vind het uitermate plessant om de wind in mijn haren te voelen als ik fiets.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 05 jul 2008 11:51

GastheerG schreef:
spin schreef:Maarreh, zoals iemand een tijdje terug vroeg, en waar ik eigenlijk nog geen serieus antwoord op heb gelezen: wat is er nou in vredesnaam zo vervelend aan het dragen van een helm?Is het niet een tikkeltje puberaal om je zo af te zetten tegen iets wat eigenlijk voornamelijk voordelen heeft?


Blift een goede vraag en opmerking! Maar ja sommige denken dat vrijheid de keuze is om wel of geen helm, te dragen.
Vrijheid is echter iets dat zit IN je hoofd. Daarom moet je zuinig zijn op je hoofd.



Lijkt me strak om dat eens luid rond te bazuinen in de penitentiaire inrichting in Scheveningen.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 05 jul 2008 11:56

Rabbit68 schreef:Ben bang dat ik zonder een helm op mijn koppie het huis niet uitkom! Vrouwlief zou niet amused zijn, denk ik. En terecht een ongeluk(je) is zo gebeurd........en better safe than sorry........


Angst is natuurlijk een nuttige eigenschap, zowel in het dagelijks leven, als bij het beoefenen van (extreem)sport; het houd je scherp en weerhoud je van te grote risico's nemen , maar ik zie niet in waarom ik de angst van een ander als leidraad voor mijn eigen activiteiten zou moeten nemen.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 05 jul 2008 12:05

NEOS schreef:Ik fiets van morgen met 3 andere leden van TC Gennep door het Duitse landschap hier in de buurt.
Zitten er in het veld 2 jagers die het op duiven voorzien hebben.
Ze schieten en even laten hoor ik een scherpe TIK voor op mijn helm.
Hagel vliegt alle kanten op zo raak je namelijk het meeste maar om mij te raken was dus niet bepaald een geluks treffen.
Ik vloeken en tieren maar ze keken mij aan en begrepen er niks van.
Dus maar snel weer door.
Zo zie je maar dat een helm mij op deze manier het leven heeft gered .
Ik mag er niet aan denken wat er anders gebeurd was.......................

:rolleye:

Nee het keste af op het hardere stuk kuststof maar mijn oren toeterden nog effe na door de harde TIK.
Als dat laatste zo lees dan denk ik dat dat "het leven heeft gered" wel een beetje overdreven is. Meest waarschijnlijk had je van dat hageltje slechts een pijnlijk bloeduitstortinkje overgehouden.
Moeilijk om de situatie verder in te schatten, maar ik denk dat het hier om een ricocherend hageltje ging gezien jouw beschrijving "Ze schieten en even laten hoor ik een scherpe TIK".

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 05 jul 2008 12:07

Maatchen schreef:
Rabbit68 schreef:Ben bang dat ik zonder een helm op mijn koppie het huis niet uitkom! Vrouwlief zou niet amused zijn, denk ik. En terecht een ongeluk(je) is zo gebeurd........en better safe than sorry........


Angst is natuurlijk een nuttige eigenschap, zowel in het dagelijks leven, als bij het beoefenen van (extreem)sport; het houd je scherp en weerhoud je van te grote risico's nemen , maar ik zie niet in waarom ik de angst van een ander als leidraad voor mijn eigen activiteiten zou moeten nemen.


Dat is voor mij toch niet zo moeilijk te ontdekken:" Zie of hoor ik regelmatig van een bepaalde gebeurtenis, bijv. een val op het hoofd al dan niet met helm, dan zorgt mijn brein ervoor dat ik ga vermoeden dat er een hoger risico aan zit om zonder helm te fietsen dan met. Evenzo geldt dit voor de autogordel, oversteken zonder te kijken etc. Zo zijn er velen die deze angst van anderen gebruiken met als doel hun eigen leven langer te laten duren."

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 05 jul 2008 12:28

rene1 schreef:
Maatchen schreef:
Rabbit68 schreef:Ben bang dat ik zonder een helm op mijn koppie het huis niet uitkom! Vrouwlief zou niet amused zijn, denk ik. En terecht een ongeluk(je) is zo gebeurd........en better safe than sorry........


Angst is natuurlijk een nuttige eigenschap, zowel in het dagelijks leven, als bij het beoefenen van (extreem)sport; het houd je scherp en weerhoud je van te grote risico's nemen , maar ik zie niet in waarom ik de angst van een ander als leidraad voor mijn eigen activiteiten zou moeten nemen.


Dat is voor mij toch niet zo moeilijk te ontdekken:" Zie of hoor ik regelmatig van een bepaalde gebeurtenis, bijv. een val op het hoofd al dan niet met helm, dan zorgt mijn brein ervoor dat ik ga vermoeden dat er een hoger risico aan zit om zonder helm te fietsen dan met. Evenzo geldt dit voor de autogordel, oversteken zonder te kijken etc. Zo zijn er velen die deze angst van anderen gebruiken met als doel hun eigen leven langer te laten duren."


Tja, en zo ken ik meer (jonge) mensen die bij een val in/om het huis zijn overleden (aan hofdletsel) dan fietsers. Maar gezien het enorme aantal mensen dat dagelijks zich in en om het huis begeeft zonder te overlijden door een val lijkt het er ernstig op dat het "je in/om je huis begeven" toch niet zo gevaarlijk is en laat ik het dragen van een helm als ik thuis ben toch maar achterwege.

"ik ga vermoeden dat er een hoger risico aan zit om zonder helm te fietsen dan met"

En voor de zoveelste keer, wielrennen/ATB-en met helm is nog steeds gevaarlijker dan gewoon stads/toerfietsen zonder helm aldus de statistiek. Stop jij dan dus ook maar met wielrennen en ATB-en? Nee, ik dacht het niet.
En ook voor de zoveelste keer, ca. een kwart van de automobilisten die overlijden door een ongeluk overlijden aan hoofdletsel, ik neem aan dat jij ook in de auto een helm gebruikt?

Afbeelding

Autootje van de buurman die pas geleden een botsinkje had met een steen, en na een luchtige vlucht tegen een boom tot stilstand kwam. Sprak hem direct na het euvel, hij was een beetje stijfjes, maar verder geen schrammetje (helm en rolkooi hadden hun werk goed gedaan).
Van de week nog gekeken of hij ook een rolkooi in zijn dagelijkse karretje had: nee, en hij had niet eens een helm op. Waarom nu niet?

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 05 jul 2008 12:51

Ha, je verdraait het wel een beetje in het voordeel van de niet helmdrager.
Er is GEEN excuus om zonder helm te fietsen! Het is een beslissing, een weloverwogen risico dat je zelf neemt. (maar wel anderen mee belast als het fout gaat) Dit geldt ook voor het rijden zonder helm in een auto......risicoafweging.
Natuurlijk blijf ik fietsen en natuurlijk blijf ik autorijden met de nodige risico's, bij voorkeur in een auto waar wel een kooiconstructie inzit overigens en daar hoef je tegenwoordig gelukkig niet zo heel veel moeite voor te doen.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 05 jul 2008 13:05

Maatchen heeft ook zijn airbag uit zijn auto laten halen, en zijn voorruit.
Heeft twee voordelen, voelt hij de wind in zijn haren als hij auto rijdt en hij kan niet met zijn harses door de voorruit vliegen.

Maar het is duidelijk dat hij geen helm draagt, en daarvoor duidelijke redenen heeft, geen probleem.
"Try not. Do or do not......there is no try"

Plaats reactie