Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ricardo Ricco

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 09 feb 2011 11:51

Wat een voorbarigheid allemaal. Een krant (uit op een leuke scoop) publiceert een verhaal waarvan ze claimen dat het door een arts gemeld is (wat in strijd is met de beroepsethiek van artsen en derhalve minder al minder geloofwaardig).

En niet alleen de ploegleiding maar ook het overgrote merendeel van de mensen hier gaan er blind van uit dat het wel waar zou zijn.

Hou me ten goede: ik vind Ricco geen sympathieke renner, en van het slag dat zijn moeder verkoopt voor een pot pindakaas (met dank aan T. Zonneveld), maar op grond van enkel speculatie iemand opknopen lijkt me niet netjes.

Of Ricco wel of niet met bloed heeft zitten knoeien vind ik niet van belang zolang er geen onomstotelijk bewijs is. Ieder mens is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Zelfs als deze mens de onuitstaanbare eikel R. Ricco is.

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 09 feb 2011 11:59

Corniel schreef:Een krant (uit op een leuke scoop) publiceert een verhaal waarvan ze claimen dat het door een arts gemeld is (wat in strijd is met de beroepsethiek van artsen en derhalve minder al minder geloofwaardig).


Volgens een interview op de NOS site (Media in Italië: "Ricco is afgeschreven" ) zijn Italiaanse artsen verplicht om hun beroepsgeheim te schenden inden ze op de hoogte zijn van een misdrijf. Aangezien dopinggebruik in Italië strafbaar is diende de arts dit geval dus bij justitie/politie te melden.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 09 feb 2011 12:01

Corniel schreef:Wat een voorbarigheid allemaal. Een krant (uit op een leuke scoop) publiceert een verhaal waarvan ze claimen dat het door een arts gemeld is (wat in strijd is met de beroepsethiek van artsen en derhalve minder al minder geloofwaardig).


Daar heb je inzoverre gelijk in dat Italië wetgeving kent waarin een arts verplicht is om criminele activiteiten te melden bij Politie en Justitie.
Corniel schreef:En niet alleen de ploegleiding maar ook het overgrote merendeel van de mensen hier gaan er blind van uit dat het wel waar zou zijn.

Hou me ten goede: ik vind Ricco geen sympathieke renner, en van het slag dat zijn moeder verkoopt voor een pot pindakaas (met dank aan T. Zonneveld), maar op grond van enkel speculatie iemand opknopen lijkt me niet netjes.

Of Ricco wel of niet met bloed heeft zitten knoeien vind ik niet van belang zolang er geen onomstotelijk bewijs is. Ieder mens is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Zelfs als deze mens de onuitstaanbare eikel R. Ricco is.


Nee, geen symathiek renner inderdaad maar ook als het allemaal waar is ook een zeer naïeve, en eigenlijk droevige figuur. Zoals al eerder opgemerkt op dit forum, kan ik niet begrijpen dat mensen hun gezondheid riskeren voor eeuwige roem.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

wcs
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2010 00:28

wcs 09 feb 2011 12:04

Corniel schreef:Wat een voorbarigheid allemaal. Een krant (uit op een leuke scoop) publiceert een verhaal waarvan ze claimen dat het door een arts gemeld is (wat in strijd is met de beroepsethiek van artsen en derhalve minder al minder geloofwaardig).

Van wat ik begrepen heb (Guido Lippens vanmorgen op de radio zei dat iig), hebben de artsen in Italië de PLICHT om de politie in te schakelen in geval ze criminele handelingen vermoeden. En aangezien alles wat met doping te maken heeft daaronder valt, is dit dus gemeld.
De discussie mbt beroepsethiek ligt in Italië dus net even anders dan hier in Nederland, waar beroepsgeheim boven meldingsplicht gaat (tenzij gerechtelijk gedwongen tot melding).
Corniel schreef: En niet alleen de ploegleiding maar ook het overgrote merendeel van de mensen hier gaan er blind van uit dat het wel waar zou zijn.

De ploegleiding gaat (interview met Daan Luijx vanmorgen) uit van hoor en wederhoor en onderneemt pas actie richting Ricco zodra ze het verhaal echt bevestigd krijgen.
Corniel schreef: Of Ricco wel of niet met bloed heeft zitten knoeien vind ik niet van belang zolang er geen onomstotelijk bewijs is. Ieder mens is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Zelfs als deze mens de onuitstaanbare eikel R. Ricco is.

Mee eens.
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 09 feb 2011 12:11

mrcoffee schreef:Zoals al eerder opgemerkt op dit forum, kan ik niet begrijpen dat mensen hun gezondheid riskeren voor eeuwige roem.
Dát kan ik me dan weer wel voorstellen. Want ik zal eerlijk zijn: als een wereldtitel, grote ronde, of klassieker in mijn bereik zou liggen als ik aan de doping ging zou ik het gebruik ervan zeker overwegen. Helaas...

wcs schreef:Van wat ik begrepen heb (..), hebben de artsen in Italië de PLICHT om de politie in te schakelen in geval ze criminele handelingen vermoeden. En aangezien alles wat met doping te maken heeft daaronder valt, is dit dus gemeld.
Dan behoren ze iets bij politie/justitie te melden, niet aan de pers. Deze instanties dienen vervolgens netjes hun mond te houden tot er meer bekend is. Zie niet waarom de beroepsethiek hier dus anders ligt aangaande wat ik stel.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 09 feb 2011 12:16

mrcoffee schreef:Zoals al eerder opgemerkt op dit forum, kan ik niet begrijpen dat mensen hun gezondheid riskeren voor eeuwige roem.


Een al wat ouder onderzoek (zo'n 20 jaar) onder Amerikaanse jongeren toonde aan dat zo'n 80% doping zou gebruiken om goud te halen tijdens de Olympische Spelen, ook al zou dat betekenen dat ze niet ouder dan 30 zouden worden.

bressan_m
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2010 13:36

bressan_m 09 feb 2011 12:21

Corniel schreef:Zelfs als deze mens de onuitstaanbare eikel R. Ricco is


Ken je hem persoonlijk dan?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 09 feb 2011 12:24

@bressan_m: Nope. Net als de meesten hier. Ik haal alleen het beeld aan dat anderen (o.a. hier) van hem schetsen. De enige reden van mijn toevoeging is dat het voor anderen kennelijk een zwaarwegende factor is dat hij als zeer onsympathiek te boek staat. Don't shoot the messenger.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 feb 2011 12:26

‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2011 12:31

Dat is het oude artikel toch? Dat ie tegen de arts verklaard heeft die bloedtransfusie te hebben gedaan?
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 feb 2011 12:39

Ja, maar een gerucht kan je het dus moeilijk noemen, als de officier van justitie met naam en al genoemd wordt die de aanklacht indient.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 09 feb 2011 12:41

Ik heb het altijd opgenomen voor de dopingpakker in het algemeen. Wij mensen zijn zo kwetsbaar. Je achtergrond, druk , (wieler) cultuur, karakter, leeftijd, omgeving. Allemaal omstandigheden die een mogelijke foute keuze in de hand kunnen werken. In het leven en in de sport. Iemand daarom aan de schandpaal nagelen, zeker zonder hard bewijs vooralsnog, doe ik niet aan mee. Wel is het, mocht het waar zijn, natuurlijk nogal knullig; Dat oude bloed, zelf weer terug injecteren. De manier waarop vind ik vooral vreemd..

Plaats reactie