Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Commentaar op commentaar

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 12 apr 2007 12:39

Eigenlijk vind ik Wuyts zo goed omdat hij een 'band' heeft met de renners én een groot respect, misschien gaat hij daarin volgens sommigen te ver en verteld hij teveel anekdotes maar dat maakt hem volgens mij juist speciaal.   Die man droomt van fietsen en dat voel je.   Hij en Vannieuwkercke kregen een tijdje geleden tijdens de Quickstep-affaire nog veel kritiek, omdat ze de renners te veel zouden verdedigen en ze niet meer onafhankelijk zouden zijn.   Ik ben juist tevreden dat zij zo opkomen voor onze sport.  Ze doen ook moeite om achtergrondinfo te geven over allerlei onderwerpen...wat willen we nog meer he.   Natuurlijk kunnen ze niet voor iedereen goed doen maar het laatste dat ik wil is een saaie 'verslaggeving' van de koers, liever de pathos en de inleving van Wuyts.   Hij is natuurlijk niet de enige, Uyterhoeven is evenzeer een fietsfreak.  Als tweede man vind ik Planckaert en Dewolf inderdaad ook schitterend.   Ohja, elk heeft zijn voorkeur, er is keuze genoeg he.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 12 apr 2007 13:08

Ik vond Ducrot en Dijkstra gister wel erg sterk bij Gent-Wevelgem. Vooral de manier waarop Dijkstra af en toe de onwetendheid zelve speelt en Ducrot daar op in laat haken vind ik goed. Ducrot las de koers gister trouwens erg goed! OP 15 km zei hij: "Burckhardt zal op 1,5 kilometer demarreren." En voila, precies goed. Wat me wel tegenviel i dat ze daarvoor de hele tijd verkondigden dat Burckhardt dom aan het fietsen was, terwijl hij een man van voren had.

scrymm
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 19 okt 2006 20:08

scrymm 12 apr 2007 17:05

Ik vind persoonlijk Maarten Ducrot, Mart Smeets & Herbert Dijkstra helemaal niet zo storend. Ducrot zorgt voor het koersinzicht, Mart voor de mooie formuleringen en Dijksta lult het aan elkaar, met zn 3en zijn ze dus een mooie combinatie.
Ik ben overigens wel erg benieuwd hoeveel Belgen naar "de avondetappe" kijken/keken, omdat Mart Smeets ns een keer in de uitzending heeft gezegd dat bijna de helft van de kijkers Vlaams is. Dus belgen klopt het inderdaad dat jullie allen naar de avondetappe kijken en de NL-tv verkiezen boven de Belgische tv?
Ik moet zeggen dat ik dat niet zo heel raar vind omdat ik de avondetappe echt een briljant programma vind waar ik ieder jaar weer naar uitkijk...
Vandaag is morgen alweer gisteren

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 12 apr 2007 17:41

De 'avondetappe' is doorgaans reuze sfeervol, met veelal interessante gasten. Wel jammer is altijd dat die gasten zo bijzonder weinig aan het woord komen. Bijna na elke komma valt Mart Smeets de zin alweer binnen.

Live-reportages kijk ik meestal op de Belgische zender, liefst gepresenteerd door Mark Uytterhoeven. Of anders via Eurosport, en dan tijdens de reclameblokken switchen naar de Belg. Danny Nelissen mag ik wel graag horen, ja.

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 12 apr 2007 17:51

Ik heb ooit wat uitspraken van onze Nederlandse commentatoren (Ducrot en Zeikstra) bij elkaar gezocht. Toevallig wist ik ze nog te vinden.
Ik kijk overigens ALTIJD naar Sporza.

Het kopgroepje laten zwemmen'
"We zitten hier naar prachtige sport te kijken en dan kom jij met zo'n verhaal!"
'Wat doen die Basken daar vooraan, dat hoort niet'
'Jongens jongens toch'
"Zo! Die Fedrigo heeft een neus als een zinksnijder"
"Ow jongens, wat een courage!"
"Zie hem harken op het buitenblad, ik krijg er buikpijn van"
"Nou ik sta er versteld van"
"Goh jongens dit mag toch niet mogen!"
"Dan kan je 1000 keer Di Luca heten maar nog word je er gewoon afgepierd hier hoor"
"Ow wat is dit een geweldige actie, dit spot met alle wielerwetten!"
"Gaat ie weer telefoneren, doe die oortjes uit!"
"Ik word er emotioneel van!"
"Zie hem achterstevoren op zijn fiets nog met alle wilskracht uit zijn lijf aanharken bij dat laatste wiel, schitterend!"
"Zie ze boren door de wind, ja dit is niet meer fietsen, dit is stoempen!"
"Wat is dit nu? Hij zit gewoon lachend op zijn fiets? Nooooooou dit kan toch niet na meer dan 200 kilometer?"
"Jongens toch, ik geef het je te doen hier in je eentje dat gat naar die twee notoire hardrijders dichtrijden hoor, tsjongejonge."
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht"
"Heras zit hier echt een huzarenstukje op te voeren"
"Wat een ongeloofelijke snok geeft Boonen dr aan"
"Als die twee elkaar met deze snelheid inhalen zijn het net aankoppelende ruimteschepen"
"Hij zet nu aan. Die gaat lopen linkeballen"
"Ow jongens, hij rijdt zo zo'n karretje in de poep"
"Ik ga even uit het raam hangen hoor"
"Die Karsten Kroon, wat een klasbak is het toch!"
"Dit is geen snelfietsen, dit is mijnwerken"
"De renners denken ook, als ik nu de snot voor de ogen fiets in dit ontsnappinkje, dan word ik er straks op de berg afgepierd"
"Ja, dr zitten geen kurken tussen, zoals bij zwemmen" (even stil) "Dat is ook waarom ik zwemmen zo sááái vind." Reactie van collegaverslaggever Herbert Zeikstra: "dat mag je niet zeggen" "Nou, schaatsen dan". Reactie van collegaverslaggever Herbert Dijkstra: "DAT AL HELEMAAL NIET"
"Dit wordt de tour van de 10 kleine negertjes"
"Ik ben benieuwd wat die oude wijven daarachter nu weer bekokstoofd hebben."
"Ja hoor, ze zitten weer te bellen met die oortjes. Ik wil wel eens weten wat voor een telefoonrekening ze hebben."
"Wat een telefoonrekening zullen die oude wijven daarachter in die auto's hebben."
"Als Klöden een geweer had, had ie nu Boogerd van zijn fiets geschoten."
"Dat is gewoon de hele week op de 13 of de 14 op kop boren"
"Ze hebben hier met één of andere teertraktor wat vloeibare zooi d'rop gekwakt" (over wegen die er slecht bijliggen)
"In mijn tijd had je altijd frictie in je schoenen. Soms had je brandende voeten op een warme dag en dan vroeg je jezelf af of je het laatste beetje in je bidon beter op kon drinken of in je schoenen kon gieten. Wat je ook deed, je kreeg er altijd spijt van!"
"Dat Landis geen poot uitsteekt; ik krijg gewoon een hekel aan hem."
"Gaat ie staan pissen, op een moment waar de hersenen uit de oren komen als gebraden kroketten!"
"Ik ga niet meer kijken, ik gooi m'n microfoon weg!"
"Mijn moeder, ze is 71, zou hem nu gewoon voorbijfietsen!" Reactie van collegaverslaggever Herbert Zeikstra: "Met een kinderzitje op het stuur!"
"Wonderbaarlijke hergeboortes gebeuren alleen maar in de bijbel...." (over de positie in het klassement van Floyd Landis op de morgen van de bergetappe van 20 Juni 2006)
"Dat zo'n lelijke man zo mooi kan zijn in de koers!" (over Landis z'n optreden in de etappe naar de Joux-Plane in de tour 2006)
"Ik vind hem een held!" (over Landis, waar hij een dag eerder nog een hekel aan gekregen had)
"Landis heeft z'n biertje naar de Heer geheven en gezegd: 'geef me nog eenmaal de kracht'." (over de wederopstanding van Landis)
"Daar heeft hij zich als renner ontdekt"
(Over Rasmussen) "Bij gewone stervelingen zou je denken: Hij moet nog een hele col op, daar zou je wel eens moe van kunnen worden..."
"Hij zit daar maar te stampen op dat buitenblad!"
"Afgeschud als 'n nat washandje..."
"Op z'n tandvlees gaat 'ie er achter aan!"
"Kijk hier Tosatto, die bakkes wijd open!"
''Er zijn daar een paar jongens aan het controleren."

'Kun je daar Kanoën, Maarten?'
'Ja, dat kan, maar is wel heel moeilijk'
'Heb jij dat al eens gedaan?'
'Laat ik daar maar niets over zeggen, want ze kijken thuis mee.'

Zeikstra uitspraken:
''Voor als u later bent ingeschakeld, ...''
''Karaktermens.''
''WAT een finale.'', ''WAT een etappe.''
''Mag je zeggen dat ...?''
''De 10 km 1 minuut regel.''
''O kijk maarten, hier kun je goed kanoen.''
''Deze renner heeft een verleden als mountainbiker.''
''Hongerklop.''

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27544
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 apr 2007 19:59

Herbert vindt het nodig om bij elke renner 1000x in herhaling te vallen.
Als Rasmussen in beeld komt begint hij meteen over diens gewichtsobsessie. En niet één keer, maar 100x.
Als Basso in beeld komt, komt hij met het verhaal over dat hij niet kon zwemmen. Niet 1x, maar 100x
Zo zijn er nog meer verhalen (Voekler) etc.
Ook kan Herbert tijdens vlakke etappes in de Tour urenlang zeuren over de omgeving. Hij zegt dan niet 1x dat we vandaag door een bos rijden, maar wel 40x.
Het allerergst is de "10 km één minuut regel". Die komt bij vlakke etappes gemiddeld 293x voor bij Herbert.

dannyb.
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 okt 2006 17:19

dannyb. 12 apr 2007 20:08

Wat ik nooit meer van Smeets vergeet is de uitspraak over Lance Armstrong, dacht op Alpe D'huez.
"En Lance zegt ik ga alvast, en hij danst naar boven."

alfaboy_69
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 25 dec 2006 03:23

alfaboy_69 12 apr 2007 22:03

De meest hilarische verslaggever vond ik toch zonder meer Dirk De Wolf, echt spijtig dat die niet meer op de voorgrond treedt...Zijn taalgebruik was echt enorm de moeite...Hans De Clercq vind ik altijd met veel kennis van zaken spreken...Michel Wuyts stuur ik soms zelf thuis bij met smsen omdat hij geregeld verkeerde informatie de wereld instuurt, hij herkent de renners blijkbaar moeilijk vanuit de lucht...Wat ik wel moet nageven, is dat hij een indringende stem heeft & met veel passie over de wielersport praat, dit heb ik zelf vastgesteld toen ik ooit een lezing van hem bijwoonde...
En dan Marc Uytterhoeven, there can only be one the best...Zalige manier van commentaar te leveren, spijtig genoeg kunnen Wuyts en hij niet met elkaar overweg...
Tijdens het veldrijden vind ik Paul Herijgers zijne commentaar ook altijd geweldig, wat een hemelsbreed verschil met het saaie commentaar van Marc Janssens op Kanaal 2 !!!!!
 

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 apr 2007 02:41

Vergeet niet de scherpzinnige opmerkingen van de Neel tijdens de climax in een bergetappe ergens begin jaren 90:
"We zien hier Claudio Chiapucci, hij heeft zijn moeder onlangs een nieuw huisje gekocht."
De rest van het 11 minuten durende verhaal ben ik vergeten maar ik meen me te herinneren dat de naam van de behanger ook genoemd werd.
Afbeelding

zware
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 01 mar 2006 20:39

zware 13 apr 2007 11:51

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 12 April 2007


Over Wuyts schijnen complete Belgische forums volgepraat te worden, wat vindt men zo erg aan hem? (misschien dat de Belgen onder ons wat toelichting kunnen geven?).
De Avondetappe vind ik persoonlijk zo geweldig nog niet omdat Smeets zichzelf veel belangrijker vindt dan dan zijn gasten.
Dijkstra gebruikt zoveel clichés dat je hem als commentator gewoon niet serieus kunt nemen. Er zijn zelfs online wedstrijden waarin je kunt voorspellen in welke etappe Dijkstra een bepaald cliché voor het eerst zegt en hoe vaak precies. Erg geestig om te lezen Wat mij stoort aan Wuyts zijn, zijn uitspraken over karrrrrrater, hij bijt zich in het wiel op karrrrater, een karrrrreter mens, oéééé hij komt terug op karrrrrakter, en dergelijke meer. Net of de renners die de eerste honderd kms de kopmannen uit de wind zetten, gaten dichtrijden, water en voedsel gaan halen enz geen karrrrrakter, of niet genoeg karrrrrakter zouden  hebben.  En dit alles aan een loon dat vele malen lager ligt dan dat van de kopmannen.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 13 apr 2007 20:19

Dat Uytterhoeven en Wuyts niet samen door één deur kunnen is niet verwonderlijk: zij willen allebei als de intelligentste overkomen. Beiden komen nogal eens hooghartig over de brug door o.a. hun medecommentator heel opvallend te corrigeren. Dat doe je niet voor meer dan een miljoen kijkers! Dat ze vlotter praten dan ex-profs is gezien hun beroep niet meer dan logisch, maar dat ze hierin ook een reden zien om die mensen op koerstechnisch vlak terecht wijzen vind ik niet kunnen; ze hebben geen van beiden ooit een koers gereden! Door de commentaar van Wuyts heen hoor je vaak de ex-onderwijzer met het belerend vingertje.
Ik herinner mij nog levendig een uitspraak van Roger De Vlaeminck uit de beginjaren van Wuyts:"Die kerel komt pas in het peloton kijken en hij waant zich al de Paus van de wielrennerij". Ook Ludo Dierickxsens was enkele jaren terug co-commentator en doorzag logischerwijs het koersverloop veel duidelijker dan Wuyts; het is voor brave Ludo bij die ene keer gebleven...

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 13 apr 2007 23:48

Ik kijk wel eens de ARD/ZDF die hebben echt goede reportage's rond om de koers, over voeding, fietsen enz. Ook de vrouwelijke verslaggeefster (naam ben ik vergeten, maar ze ziet er goed uit) vormt een goed duo met Marcel Wüst (volgens de Bild doen ze wel eens meer dingen samen).
Ik kijk vaak Sporza maar als ik Wuyts (soms te) zat ben dan zapp ik terug naar snip en snap op de NOS. Op eurosport 2 zijn vaak kleinere etappe koersen met brits commentaar ik geloof van sean jates daar vallen je echt de schoenen van uit.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

Plaats reactie