Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gent-Wevelgem lijkt M.A.S.H.

kas1
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:44

kas1 11 apr 2007 17:50

Ik zit Gent-Wevelgem te kijken: mijn God, wat een slagveld! Ter info: in de afdaling van de Kemmelberg zijn er extreem veel (en enkele zeer zware) valpartijen. (en of Jimmy Casper er ooit weer goed uit komt te zien....). Dit neemt wat mij betreft toch wel wat van de lol van de wedstrijd weg, hoor. Gaat nergens meer over. wat vinden jullie?
Kas

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 11 apr 2007 17:52

het is inderdaad een slagveld.. hoort dit bij wielerennen.. ik betwijfel het zeer, ook tijdens de tweede passage wederom enkele zware valpartijen.

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 11 apr 2007 17:57

Ik begrijp wel dat ze het de sprinters niet tè gemakkelijk willen maken (anders zou het natuurlijk maar een saaie koers zijn), maar die Kemmelberg-afdaling is toch wel een gemeen rotstuk, en blijkt dus ook bij goed weer erg gevaarlijk te zijn... Noem me gerust een softie, maar ik vind het erover!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 11 apr 2007 18:09

Schandalig dat ze profs (dus jongens die hun brood verdienen met fietsen!!!) hierover heen durven te sturen!! Bij dit soort valpartijen (die op zo'n afdaling bijna onvermijdelijk zijn) blesseren die jongens zich zo dat ze een tijd uit de roulatie kunnen zijn...om over hun balende werkgevers maar niet te spreken.
Uiteraard hoeft het allemaal geen makkie te zijn voor de heren profs, maar dit is gewoon te gevaarlijk. Als organisatie moet je je toch echt wel schamen!! Je weet gewoon dat er hier gevallen gaat worden (en nu is het nog droog...).
Kortom: Foei!! Volgende keer maar aan deze kant van de Kemmelberg omhoog ipv naar beneden!
Gang is alles!!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 11 apr 2007 18:34

ze moéten er niet snel naar beneden hee, als ze er niet mee akkoord zijn, dat ze in het baskenland gaan rijden...
Ik heb iets tegen die manier van denken dat niets meer mag omdat het gevaarlijk is, als iedereen zo denkt zouden er niet veel brandweermannen meer zijn ook. Zet Casper op een deftige kasseifiets en hij valt waarschijnlijk niet.
Die berg zit al jaren in het parcours, en al jaren vliegen de bidons alle kanten uit. Moet dit veranderen? wat mij betreft niet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

kas1
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:44

kas1 11 apr 2007 18:39

De vraag is natuurlijk of je de verantwoordelijk voor de veiligheid (alleen) bij de renners kan/moet/mag leggen. Ik denk van niet en vandaag heeft wat mij betreft bewezen dat er organisatorisch toch iets moet veranderen. 
Kas

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 11 apr 2007 18:39

De kemmelberg ken ik zelf zeer goed, ik woonde in de buurt en het was vroeger mijn trainingsparcour.   Oprijden is een ding maar die afdaling is levensgevaarlijk zelfs op het droge !   Vind al lang dat die moet verboden worden in koers, er zijn genoeg heuveltjes in de regio (als die er al in moeten?) .  De afdaling in de andere richting is nog veel gevaarlijker door de bocht en de T-splitsing op einde (met veel kiezels).
Het is schandalig dat ze nog twijfelen om die kemmel erbij te nemen.  Die carbonnen bidonhouders zijn ook twijfelachtig vind ik...slechte kwaliteit zeker op zo'n wegdek !  Hoe is 't mogelijk dat profs daarmee moeten rijden !
Wat mij betreft kemmel eruit!!
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 11 apr 2007 18:40

Tiens, Zwarten, 't is maar een vraagje hoor, maar Record & Khamsin, is dat eigenlijk niet een beetje als een tang op een varken?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 11 apr 2007 18:42

Quoten: Origineel geplaatst door Dario op 11 April 2007

Tiens, Zwarten, 't is maar een vraagje hoor, maar Record & Khamsin, is dat eigenlijk niet een beetje als een tang op een varken?


off topic! (ben altijd bereid op een andere plek uitleg te geven hoor..., binnenkort post ik een foto in het tommasini topicje)
dan toch wat uitleg: de wielen zijn nieuw 90 euro, er wordt op geraced (bij mij enkel training, in het vlakke nederland), ze zijn prijs kwaliteit onklopbaar en mijn record groepje heb ik tweedehands... wil maar zeggen dat ik 'per ongeluk' met record rijd (totale fiets kost misschien 600 euro), nieuw kan ik dat niet betalen... Maar ze staan heel mooi bij mijn fiets! Nog een argument (veel meer tang op varken: de pinarello 3:13 wordt voor 3000 euro (!!!) adviesprijs verkocht, en daar staan ook Khamsins onder (hoewel die wielen dus goed zijn, is het een beetje een schande om wielen van 90 euro onder een frame van meer dan 1000 euro te zetten, alle verhouding zoek)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 11 apr 2007 18:42

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 11 April 2007


ze moéten er niet snel naar beneden hee, als ze er niet mee akkoord zijn, dat ze in het baskenland gaan rijden...
Ik heb iets tegen die manier van denken dat niets meer mag omdat het gevaarlijk is, als iedereen zo denkt zouden er niet veel brandweermannen meer zijn ook. Zet Casper op een deftige kasseifiets en hij valt waarschijnlijk niet.
Die berg zit al jaren in het parcours, en al jaren vliegen de bidons alle kanten uit. Moet dit veranderen? wat mij betreft niet.

Voorbeeldje van vroeger : rally groep B wagens, ze reden zich dood en toch namen ze de risico's dus verboden ze die wagens ten voordele van de sport en de rijders.   Als ze erover moeten dan gaan ze door, da's koers...
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 11 apr 2007 19:01

de kemmel is uit de rally omdat het beschermd natuurgebied is. Misschien ook één van de redenen om hem uit gent-wevelgem te houden. Ik blijf erbij dat die fietsen niet deugen om over kasseien te rijden, en de mecaniciens andere bidonhouders moeten plaatsen (of iedereen moet boven op de kemmel zijn bidon achterlaten).
Hoeveel renners zijn er dit jaar op een droge kemmel meer gevallen dan andere jaren op een natte? Het zijn de renners die de risico's nemen. Je gaat toch ook niet vol in een haarspeldbocht in de tour de france??? Misschien is een natte kemmel met regen wel veiliger, dan durft niemand hard naar beneden. 
Ik vraag me af hoeveel van die vallers geen ervaring hebben met de kemmel/niet kunnen sturen/hard in de remmen/teveel druk in de banden/hoge velgen/uberstijve fiets... 
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 11 apr 2007 19:21

Ik vind gewoon dat de organisatie de verantwoording op zich moet nemen om de renners tegen zichzelf in bescherming te nemen.
Als je in een klim net gelost bent en je krijgt deze afdaling voor je kiezen om het gaatje weer proberen dicht te rijden....levensgevaarlijk!!
Er kan dan wel gezegd worden dat ze niet naar beneden hoeven, maar iedereen weet dat er in de koers elke seconde maximaal wordt gereden (dus ook van de Kemmelberg af).
Dat zou net zoiets zijn als tegen Fernando Alonso zeggen dat hij niet met meer dan 50 km/per uur door de bocht mag met zijn McLaren-Mercedes F1 auto, want harder is gevaarlijk....
Bij sporten waar snelheid voorop staat (dus ook wielrennen) zullen de profs niet (meestal niet in elk geval..) aan de rem trekken. Die nemen het parcours gewoon zoals het is, dus daarom vind ik dat de organisatie moet ingrijpen. 
Gang is alles!!

Plaats reactie