Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Thomas Dekker

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 02 okt 2009 01:29

vivo schreef:
C a s r a n schreef:Dus je gelooft dat er hier mensen zijn die Dekker veroordelen maar zelf aan de doping zitten?

Niet specifiek doping. Er zijn ook in het leven van Jan Modaal tal van voorbeelden te bedenken van overtredingen die in mijn opinie ongeveer gelijk staan aan een doping overtreding.
In eerdere berichten van mensen in dit topic mis ik de nuance van de gradaties van de overtredingen die zijn begaan. Zo maak jij in mijn opinie ook die fout toen je schreef:
C a s r a n schreef:"In een discussie waarbij iemand kinderverkrachters en moordenaars veroordeeld, ga je ook zeggen "wie vrij is van zonden werpe de steen?"
@timper, haha ik was net zoals jij tot ongeveer een jaar geleden net zo recht in de leer! Toen kwam bij mij voortschijdend inzicht, niet van normvervaging maar van normrelativering/gradatie!



Wel, ik beschouw doping als een dusdanig ernstig vergrijp (zoals ik al vaker zei: het tast de essentie van de sport en de beroepstak aan) dat ik in alle eer en geweten kan zeggen zelf niet een proportioneel even zware overtreding op mijn kerfstok te hebben, en dus voel ik me (ook los van de sport) geplaatst mijn afkeuren kenbaar te maken. Als niet-evenredige overtreding durf ik u toegeven dat ik wel al eens snelheidsbekeuringen (en niet het soort zaken als 100km/u in bebouwde kom) kreeg, maar dit tast m.i. niet mijn recht aan om te walgen van dopinggebruikers. In mijn professioneel leven zijn de tegenhangers van dopinggebruik vergrijpen als corruptie, zwart geld, prijsafspraken ed... en daar heb ik nooit te nimmer iets mee te maken gehad!

Ook jij leest mijn voorbeeld verkeerd. Ik stel dopinggebruik niet gelijk aan verkrachtingen of moord; dat staat er niet. Ik stel enkel de discussietechniek "wie zonder zonde is werpe de eerste steen" (een absolute dooddoener, waarvan ik mij afvraag in welke discussies de auteur dit allemaal durft boven te halen!) aan de kaak. Dit komt erop neer dat je alles volledig relativeert, alsof het niet ernstig is... Jij nuanceert dit min of meer door iedereen hypocriet te noemen als hij een overtreding van dezelfde gradatie op z'n geweten heeft (dus niet "zonder zonde" is)... sja, wat is de gradatie van dopinggebruik? Binnen de context van sport is dit in mijn ogen de zwaarste gradatie.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

vivo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 25 jul 2007 01:21

vivo 02 okt 2009 02:24

@Casran, ik vind jouw opmerking "In een discussie waarbij iemand kinderverkrachters en moordenaars veroordeeld, ga je ook zeggen "wie vrij is van zonden werpe de steen?"" een "absolute dooddoener", een valse "discussietechniek" en van wansmaak getuigen.

Een doping overtreding moet om twee redenen volgens mij bestraft worden (2 jaar schorsing lijkt me redelijk, wordt toch al gauw drie jaar voordat een renner weer op niveau is omdat om op niveau te komen wedstrijdritme/hardheid nodig is). De belangrijkste reden is ter afschikking, en de tweede (mindere) reden is omdat het een economisch delict is(je plaatst schone renners in het nadeel).
Dat dopingzondaars de wielersport schade hebben aangebracht valt nog maar te bezien. Wellicht is het tegenovergestelde het geval, is het namelijk wel zo (commercieel) aantrekkelijk om naar koers te kijken waarbij de nivellering (alleen maar schone renners) heeft toegeslagen en renners dus geen (gedrogeerde) heroische aanvallen meer kunnen plaatsen. Tevens heeft bijvoorbeeld de Tour volgens mij na al de dopingperikelen niet te maken gehad met verminderde toeschouwersaantallen. Tevens zijn er weer allerlei nieuwe wielerploegen bijgekomen (behalve in Duitsland) na een tijdelijke kleine exodus van zogenaamde geschokte ploegen/sponsoren.

Soms is de keuze om vals te spelen (zoals vele renners hebben gedaan) wanneer het ongestraft lijkt te kunnen beter dan de keuze om het braafste jongetje van de klas te zijn en dan niet mee te doen voor de prijzen.
Ik heb begrip voor Thomas zijn situatie. Hij is iets te lang doorgegaan met de Dynepo en moet nu terecht op de blaren zitten. Ik bewonder zijn doorzettingsvermogen en doortastendheid om tot de top te komen van zijn sport.

Het valt te bezien hoe het evenwicht dopingjagers-dopingmisbruik in de toekomst uitvalt. Ik moet me nog verdiepen in gen-doping, misschien is dat wel absoluut verwerpelijk.

*ik ga dromen over een supportersbeweging/website voor Thomas*

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 okt 2009 10:27

@vivo: ik kan mij vinden in je tekst behalve waar je doping een stimulans voor spectakel vindt.
Ik denk dat er zonder doping grotere verschillen zouden zijn tussen de renners en we terug regelmatig spectaculaire inzinkingen ( zoals o.a. Merckx er een paar heeft gehad) zouden meemaken.
Nu is er door de doping eerder een nivellering ( bvb lage hematocriet wordt kunstmatig randje 50, mentaal vermoeid: wat cocaïne of iets dergelijks) door de doping.
En je moet Dekker niet excecuteren maar hem nog wat gaan verheerlijken ook is voor mij niet één maar wel een paar bruggen te ver.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 okt 2009 10:34

fiedoo schreef: En je moet Dekker niet excecuteren maar hem nog wat gaan verheerlijken ook is voor mij niet één maar wel een paar bruggen te ver.


Ik had het niet beter kunnen zeggen. Zat met verbazing de positieve reacties op Dekker te lezen.

Overigens jammer dat hij er weer zo duimendik bovenop legt dat er niet gesproken wordt over doping. "ik deed het alleen", "praat niet over anderen". Zeg dan gewoon niks.
Less is bore

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 02 okt 2009 10:41

vivo schreef:@Casran, ik vind jouw opmerking "In een discussie waarbij iemand kinderverkrachters en moordenaars veroordeeld, ga je ook zeggen "wie vrij is van zonden werpe de steen?"" een "absolute dooddoener", een valse "discussietechniek" en van wansmaak getuigen.
Je draait de zaken een beetje om. IK ben niet gekomen met dergelijke dooddoeners hé. Ik vind het nogal stuitend dat je hier met kritiek overladen wordt als je dúrft ten stelligste af te zetten tegen dopinggebruikers/valsspelers!


vivo schreef:... Ik bewonder zijn doorzettingsvermogen en doortastendheid om tot de top te komen van zijn sport. ...


En waar heb jij dat doorzettingsvermogen en die doortastendheid dan wel gezien? Ik heb behoorlijk weinig doorzettingsvermogen gezien bij Thomas Dekker. In interviews geeft hij toe dat hij ttv. zijn "eenmalig dopinggebruik" in een moeilijke periode zat; als oplossing heeft hij dus naar doping gegrepen. Is dat niet juist het tegengestelde van doorzettingsvermogen?
Het lijkt een beetje als een student die het even niet meer ziet zitten en in plaats van door te zetten besluit de verkeerde weg op te gaan en z'n cursus over te pennen op een spiekbriefje voor het examen. Onbegrijpelijk dat je daarin doorzettingsvermogen ziet en dat als bewonderenswaardig aanschouwt!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 02 okt 2009 11:57

fiedoo schreef: ...
Ik denk dat er zonder doping grotere verschillen zouden zijn tussen de renners en we terug regelmatig spectaculaire inzinkingen ( zoals o.a. Merckx er een paar heeft gehad) zouden meemaken.

...


Dat geloof ik wel.
Denk je dat er toendertijd geen middelen gebruikt werden die later verboden werden?
Ik vraag me af hoe het mogelijk is om doping helemaal weg te krijgen. Volgens mij lukt dat niet, allemaal nieuwe ontwikkelingen enzo.
Ik, en dat blijf ik benadrukken, ben namelijk niet pro doping, en ik vind het kut dat er mensen zijn die het doen en anderen die het dan niet doen. Er worden mensen benadeeld en doordat het al aanwezig is lopen ook toekomstige renners het risico ermee in aanraking te komen. Ik noemde in een eerdere post al een voorbeeld met de modellen wereld, een vriendin van mij kwam aan in Parijs toen ze een jaar of 15 was om mee te lopen met de shows, de eerste dag kreeg ze van haar agent pillen aangeboden om toch iets af te vallen. Ze heeft dat genoemd aan haar arts thuis en het bleek gewoon een soort speed te zijn. Mensen doen rare dingen als er geld verdient kan worden en niet iedereen is zo verstandig om nee te zeggen.

Van de zomer zat ik te genieten van de Tour en ik vertelde het aan een vriend van me en het enige wat hij zei was "oh een stel drugsgebruikers op de fiets, wat is daar nou mooi aan." Ik blijf kijken, alleen dat was wel triest, dat er zo naar fietsen word gekeken.

Wat mij erg tof lijkt, maar dat heeft meer met mijn werk te maken en dat is mijn inerlijke nerd, ik zou wel eens een onderzoek willen lezen naar de psyche van de doping gebruikende renner. wat hem/haar ertoe aanzet, wat de paralellen zijn tussen een doping gebruikende renner, een model of danser met een eetstoornis en een doorgesnoven manager. Volgens mij hebben ze wel het een en ander gemeen. Hmm misschien moet dit mijn volgende project worden hehehe
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

janvr
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 feb 2009 13:32

janvr 02 okt 2009 12:48

vivo schreef: Dat dopingzondaars de wielersport schade hebben aangebracht valt nog maar te bezien. Wellicht is het tegenovergestelde het geval,


Dit is de uiterst pragmatische stelling van "negatieve publiciteit is ook publiciteit". Zo lust ik er nog wel een paar... Je noemt zelf al Duitsland, ik denk dat de Duitse fans èn sponsoren èn wielerploegen het niet met je eens zullen zijn. Ik denk ook dat potentiële sponsoren (all over the world) na ieder zoveelste dopingschandaal wel diep zullen nadenken of zij met doping willen worden geafficheerd.

Voorts nog het volgende. Dekker kan dit niet zomaar in een opwelling hebben gedaan. Dynepo haal je niet even bij de groenteboer om de hoek (althans niet bij de mijne). Daar moeten voorbereiding en het leggen van contacten etc. aan vooraf zijn gegaan. Dus alle tijd om rustig na te denken en de consequenties te overzien. Waarschijnlijk niet alleen voor hem, maar ook voor de mensen direct om hem heen.

Naar mijn mening ondermijnt dopinggebruik de wielersport en dat gaat mij aan mijn hart. Als een renner een topprestatie levert wordt-ie met een schuin oog bekeken. In vrijwel alle radio- en tv programma's wordt de wielersport geassocieerd met doping. Geen renner kan een interview afgeven of er wordt over dopinggebruik gesproken.
Als ik dan lees hoe door sommigen op dit forum dopinggebruik wordt gebagatelliseerd en begrip voor Dekker wordt getoond, dan hebben we nog een lange weg te gaan...
vivo schreef: *ik ga dromen over een supportersbeweging/website voor Thomas*
Wat let je?

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 02 okt 2009 13:07

superrose schreef:
Wat mij erg tof lijkt, maar dat heeft meer met mijn werk te maken en dat is mijn inerlijke nerd, ik zou wel eens een onderzoek willen lezen naar de psyche van de doping gebruikende renner. wat hem/haar ertoe aanzet, wat de paralellen zijn tussen een doping gebruikende renner, een model of danser met een eetstoornis en een doorgesnoven manager. Volgens mij hebben ze wel het een en ander gemeen. Hmm misschien moet dit mijn volgende project worden hehehe


Als je tegen een willekeurige roker zou zeggen dat hij/zij met 100% zekerheid longkanker zal krijgen binnen een jaar of tegen een stevige drinker dat ook met 100% zijn lever er levensbedreigend mee op zal houden dan stoppen 99 van de 100 mensen met hun ongezonde gewoonte(n). Die ene die doorgaat heeft een death wish en laten we verder buiten beschouwing.

Maar gelukkig hebben wij mensen zoiets moois als cognitieve dissonantie die ons in staat stelt allerlei dingen te doen die wij rationeel gezien eigenlijk niet zouden moeten doen. Wij filteren namelijk informatie weg die voor ons onwelgevallig is zoals de minpunten van doping en laten ons fixeren op de pre's. Ook wordt allerlei ontlastende informatie gezocht (pietje heeft 10 jaar anabolen gebruikt en die is toch ook 84 jaar geworden) en die wordt ingezet om de risico's voor ons acceptabel te maken. De 'het zal mij niet overkomen' strategie.

Overigens denk ik dat de smaak van roem of de zucht naar geld bij topsporters dermate groot is dat ze aardig richting death wish gaan als het erop aankomt. Die drive is wellicht de reden dat ze al zover gekomen zijn en dus is het laatste stapje, het dopinggebruik, een natuurlijk gevolg van hun streven naar roem en geld.
Ik fiets dus ik besta.

carlos
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 sep 2008 13:59

carlos 02 okt 2009 13:15


teutoon
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:16

teutoon 02 okt 2009 15:07

C a s r a n schreef:
EM schreef:
Forza schreef:... Maar daarom krijgt hij ook een schorsing, dat is zijn straf. Als hij na de schorsing weer terug wil keren in het peleton en er een ploeg is die hem wil hebben is hij natuurlijk wat mij betreft welkom terug.


Hele dikke +1. Als iemand iets fouts heeft gedaan en vervolgens zijn straf heeft uitgezeten dan is het wat mij betreft daarmee afgedaan.



... behalve als je het niet eens bent met van die onbenullige bestraffingsperiodes van ocharme 2 jaar. Ik betreur nu al het feit dat iemand die de essentie van de faire sport zo misprijst als een dopingzondaar à la Dekker binnen amper 2 jaar alweer ongestoord kan rondfietsen!! Zo wordt de sport nooit ontdaan van dit soort schurken.


Foute redenatie. Renners pakken geen doping omdat de straffen laag zijn. Ze pakken omdat ze denken dat ze niet betrapt zullen worden. Dat daar een straf van 1,2,3,4 jaar tegenover staat doet er dan niet toe. Wil je 10 jaar anoniem rondrijden of wil je de grenzen opzoeken en risico's nemen? Het is topsport geen recreantensport.

teutoon
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:16

teutoon 02 okt 2009 15:14

LuctorEtEmergo schreef:De vergevingsgezindheid hier op het forum vind ik stuitend. Precies deze houding is er mede de oorzaak van dat doping nog steeds veelvuldig wordt gebruikt door sporters. Voor mij geen herintereders meer. Ik kan gewoon niet kijken naar een Basso, Vinokourov, Rasmussen (ook al is hij nooit betrapt op een product) en straks een Sella, Ricco en Dekker zonder dat ik walg.


Ik heb met je te doen.

teutoon
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:16

teutoon 02 okt 2009 15:15

pipootje schreef:
LuctorEtEmergo schreef:De vergevingsgezindheid hier op het forum vind ik stuitend. Precies deze houding is er mede de oorzaak van dat doping nog steeds veelvuldig wordt gebruikt door sporters. Voor mij geen herintereders meer. Ik kan gewoon niet kijken naar een Basso, Vinokourov, Rasmussen (ook al is hij nooit betrapt op een product) en straks een Sella, Ricco en Dekker zonder dat ik walg.


Ik vind het gebrek aan vergevingsgezindheid nogal stuitend.

Het is allemaal niet zo zwart-wit. En al die mensen die het zo goed weten en die zelf zo straight zijn rijden wel snel weg zonder briefje onder mijn ruitenwisser als ze hun winkelwagentje tegen mijn geparkeerde auto hebben aangepleurd.
Ga nou maar even lekker zitten walgen zou ik zeggen, maar dan over je eige, want wie durft er hier te zeggen dat hij een beter mens is dan de genoemde "criminelen"?


Hulde! Helemaal met je eens.

Plaats reactie