Over de wielersport en zijn beoefenaars.

TOUR 2007

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 12 aug 2007 18:49

paashaas schreef: Ok, hier wordt het "technisch" ;)

Er is idd een soort beschermingsmechanisme van het lichaam. Er bestaat ook zoiets als "afstoting van getransplanteerde organen".

Die afstoting is te wijten aan het polymorfisme van MHC I moleculen. (MHC I moleculen spelen een rol in immunologische reacties).

Wat zit er in bloed: oa, witte bloedcellen, rode bloedcellen, thombrocyten. Nu, witte bloedcellen zorgen voor een hoge expressie MHC I, thombrocyten zorgen voor een lage expressie MHC I en rode bloedcellen zorgen niet voor een expressie van MHC I.

Dus rode bloedcellen zorgen niet voor een dergelijke afstotingsreactie. (als deze dus eerst uit het bloed gecentrifugeerd werden)

Maar de glycoproteinen op rode bloedcellen kunnen wel herkend worden door antigenen.

Denk ik maar ;)

Maar hoe kom jij aan volgende zin: "Het lichaam begint met de afbraak van het overschot, om het natuurlijk evenwicht te herstellen; t'is een soort beschermingsmechanisme. ", heb je daar meer info over?


Ben de laatste tijd niet meer zo veel online op dit forum i.v.m. de nodige zorgen rondom mijn ongeval cq. schadegeval vandaar mijn wat late reactie.

Je haalt wel een interessant punt aan maar moet het jezelf niet zo moeilijk maken, en het zeker niet gaan zoeken in de richting van afweerreacties. Wat die (transfusie)reacties betreft. Is wel aardig denk ik om dat geheel uiteen te zetten (wordt het voor de andere forumleden dan wellicht ook wat begrijpelijker).
Transfusiereacties kan men in verschillende categorieen indelen, de niet immuun-gemedieerde (zoals overdracht van ziektes, overvulling, embolie) en de immuun-gemedieerde transfusiereacties. Onder laatstgenoemde vallen reacties gericht op specifiek erytrocyten, leukocyten, trombocyten, plasma-eiwitten en lymfocyten. Er kan bijvoorbeeld hemolyse (afbraak van erytrocyten, rode bloedlichaampjes) optreden. Dit wordt uitvoerig besproken in Strengers en Van Aken, Bloed. Van Magie tot Wetenschap, 1994, pp. 126-141.
MHC (major histocompatibility complex), is een zeer gecompliceerd systeem, gebaseerd op een aantal dicht bij elkaar gelegen genen die via het immuunsysteem invloed uitoefenen op het wel/niet afweren (tolerantie of immunisatie) van getransplanteerd weefsel/bloed. Voor de mens duiden we dit systeem aan met HLA-complex (humane leukcyten antigenen-systeem), hetgeen ingedeeld is in HLA-klasse I antigenen die aanwezig zijn op trombocyten en de HLA-klasse II antigenen die aanwezig zijn op witte bloedcellen. Voor beide klassen bestaat weer een onderverdeling in ieder 3 groepen antigenen, van klasse I bijv. HLA-A waarvan inmiddels 24 genen bekend zijn. Het systeem lijkt een beetje op het bloedgroepensysteem, echter zijn er i.p.v. vier (A, B, 0 en AB) meer dan een miljoen combinaties mogelijk. Als deze klassen, die tezamen de vele combinaties mogelijk maken, van de donor met die van de ontvanger niet overeenkomen, dan volgt de aanmaak van afweerstoffen, activering van het immuunsysteem en dus afstoting.
In de praktijk is echter een exacte overeenkomst tussen het HLA van de donor en ontvanger uitgesloten gezien de complexiteit van het systeem, maar hoe beter het HLA van ontvanger en donor overeenkomt, des te beter de tolerantie is. Dit alles is uitvoerig en vrij helder beschreven op pp. 44-51, 100-101 van voornoemd boekwerk. Lastig maar wel erg boeiend.

Maar dit bovenstaande over afweerreacties is niet waar ik op doelde. Ik doelde op het door het lichaam te bewaren/bewaken natuurlijk evenwicht, hetgeen jezelf correct aanduidt met het begrip homeostasis; tekort wordt aangevuld, overschot wordt afgebroken.
De afbraak van rode bloedcellen vindt voornamelijk plaats in de milt. Normaliter worden erytrocyten afgebroken na 120 dagen, bij een overschot vindt snellere afbraak plaats... net zolang totdat het evenwicht hersteld is. Bij een overschot aan erytrocyten vindt tevens een verandering plaats in de hormoonhuishouding, m.n. het hormoon erythropoetine dat een grote rol speelt bij de vorming van erytrocyten (de zgn. erytropoëse). 't Is daarom niet verwonderlijk dat bloeddoping vaak samengaat met het toedienen van Epo ;).
Zoals gezegd het effect van bloeddoping is na ongeveer een maand verwaarloosbaar. De opsporing is navenant.

Tot zover mijn reactie. Je vraag was min of meer waar ik het e.e.a. op baseer. Ik heb het bovenstaande over het effect en opsporing van bloeddoping enige tijd gelezen, als ik mij niet vergis in een artikel over bloeddoping. Ik dacht eerst in voornoemd boekwerk, maar daarin kon ik het niet terugvinden. Als ik tijd heb, wil ik wel even kijken welk artikel dat was, als je daar prijs op stelt?

p.s. niet zo lang geleden kwam de vraag over het effect van bloeddoping aan bod in een NOS-videochatsessie met dopingexpert Herman Ram, directeur van de dopingautoriteit, waarin hij hetzelfde beweert, zie http://www.nos.nl/nosjournaal/chat/.

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 12 aug 2007 19:08

Jan W.F. schreef:Als ik tijd heb, wil ik wel even kijken welk artikel dat was, als je daar prijs op stelt?


Dat zou fijn zijn, maar het is echt niet dringend. Als je sowieso al minder tijd hebt, zet het dan maar op de lange baan.

Nu, ik ken een heel klein beetje van immunologie, maar niets van de effecten van bloedtransfusies, dus vandaar mijn "gok" over het mogelijke verband.

Maar je zegt dat een overschot aan rode bloedcellen wordt afgebroken. Maar wanneer beschouwt het lichaam dat dan als "overschot"? Iemand die weinig lichamelijke arbeid verricht zal minder rode bloedcellen (zuurstoftransport) nodig hebben dan een renner die 3 weken door Frankrijk fietst, deze laatste zal bij momenten niet zoveel "overschot" hebben.

Dat laatste is maar hypothetisch, het kan ook zijn dat het te ver gezocht is.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 06 sep 2007 01:52

Bij deze een korte reactie.
Ik heb eventjes kort al mijn artikelen die ik op dit gebied op mijn computer heb staan, nagelopen. Ik heb het niet kunnen terugvinden. Moet er later maar eens rustig voor gaan zitten, als ik wat minder verplichtingen heb. Hopelijk geen drama.
In dat vermeende artikel werd trouwens niet expliciet ingegaan op de werking van het systeem van de afbraak van rode bloedcellen bij een overschot, er werd slechts bij stilgestaan. Het artikel stond overigens geheel in het teken van bloeddoping.

Hoe dit "systeem" precies in elkaar steekt, dat weet ik niet, bleek ook niet uit het artikel, maar er zijn vergelijkbare systemen in het menselijk lichaam:

- bijvoorbeeld de regulatie van het zuurstofgehalte in het bloed. In de slagaders in specifiek de halsstreek zijn sensoren aanwezig die in verbinding met de ademhaling staan. Wordt een te lage zuurstofgehalte geregistreerd, dan zetten deze sensoren een versnelling van de ademhaling in gang. Het zuurstofgehalte in het bloed stijgt erdoor, met als gevolg dat de snelheid van de ademhaling weer afneemt. Is het zuurstofgehalte te hoog, dan zetten de sensoren een vertraging in werking. Zo wordt voortdurend de juiste zuurstofgehalte gereguleerd.

ander voorbeeld: de ijzeropname via een natuurlijke weg. Ik heb het dacht ik op het forum ergens geschreven. Het lichaam is in staat ijzer uit voedsel op te nemen. Is er voldoende ijzer in het lichaam aanwezig, dan is een bepaald systeem, mechanisme, in staat om de IJzeropname te reguleren, in dit geval opname van ijzer te laten afnemen cq. stoppen. Bij een tekort volgt het omgekeerde.

Het streven naar natuurlijk evenwicht....Homeostasis. Het is eigenlijk net zoals een fietser die door (voortdurende) sturing op het juiste pad blijft rijden, om niet van de weg te geraken. Wellicht dat je van dit soort reguleringssystemen er zelf nog een aantal kunt bedenken?

Tot zover even mijn reactie.

Verbaasd mij overigens dat aan dit topic zo kort na de Tour een eind is gekomen, netzoals de berichtgeving over doping in de media. Tijdens, vlak voor en vlak na de Tour moet het kennelijk allemaal gebeuren...

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 06 sep 2007 12:01

Jan W.F. schreef:bijvoorbeeld de regulatie van het zuurstofgehalte in het bloed. In de slagaders in specifiek de halsstreek zijn sensoren aanwezig die in verbinding met de ademhaling staan. Wordt een te lage zuurstofgehalte geregistreerd, dan zetten deze sensoren een versnelling van de ademhaling in gang. Het zuurstofgehalte in het bloed stijgt erdoor, met als gevolg dat de snelheid van de ademhaling weer afneemt. Is het zuurstofgehalte te hoog, dan zetten de sensoren een vertraging in werking. Zo wordt voortdurend de juiste zuurstofgehalte gereguleerd.


Even nuanceren. De sensoren zelf zenden een signaal naar de Medulla oblongata en deze zal impulsen sturen naar het diafragma en ribspieren, wat deze stimuleert tot samentrekken, en ons dus laten inademen.

Nog een nuance. Sommige sensors detecteren veranderingen in O2-wijzigingen en zenden een signaal naar de medulla. Maar andere sensors detecteren wijzigingen in de pH van het bloed (wat de CO2 concentratie reflecteert) en sturen impulsen naar de medulla.

Jan W.F. schreef:Wellicht dat je van dit soort reguleringssystemen er zelf nog een aantal kunt bedenken?


Zelf kan ik er geen bedenken, maar in mijn cursus biologie staan er wel een paar.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 06 sep 2007 23:52

Nou ja, nuanceren, het is zoals je het schets redelijk precies hoe het systeem functioneert. Je mag het zo ingewikkeld maken als je maar wil, feit is dat de ademhaling erdoor (via sensoren) geregeld wordt. Tig van dit soort systemen zijn te bedenken waarbij het streven naar homeostasis het doel is, dat was mijn punt.
Je schreef dat je geen andere systemen kunt bedenken, hetgeen ik betwijfel. Het mooie is dat je de medulla o. aanhaalt. Naast regulering van ademhaling kan nog aan andere functies, regulerende systemen, gedacht worden. De medulla (een informatiecentrum tussen de hersenen en ruggenmerg (waar hoort het eigenlijk bij?) dat 'onbewust plaatsvindende' zaken coördineert) regelt naast de ademhaling ook de bloeddruk (hoewel daar weer discussie over mogelijk is; bloeddruk wordt immers door meerdere factoren bepaald). Daarnaast kun je denken aan bepaalde bescherm-reflexen, zoals slikken, hoesten, niezen, het braken ingeval van een dreigende alcoholvergiftiging, of het reguleren van het hartslagritme. Het heeft dacht ik zelfs invloed op het bewaken van je bewustzijn (het slapen en wakker worden). O ja, je noemt zelf het bewaken van de pH-waarde van het bloed, dat wist ik niet maar het zal er ook vast wel door geregeld worden.

Het regelen van de hoeveelheid aanwezige rode bloedcellen, de aanmaak/afbraak (in o.a. milt en lever), zie ik als een soortgelijk regulerend systeem. Aan je hypothese (van wanneer een overschot/wanneer niet) kan ik helaas geen invulling geven, misschien een idee deze hypothese - die, vind ik, zeker niet te ver gezocht is - voor te leggen aan een deskundige? Op dit gebied uiteraard, of any ter zake dienend gebied (wellicht dat een dopingdeskundige ons een beetje wegwijs kan maken ;)).

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 03 feb 2008 11:46

Alstublaft.

Plaats reactie