Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het Grote Dopings Topic

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 11 sep 2007 22:42

bikeboss schreef:Blijkbaar voelen er zich weer een aantal geroepen om het voor Valverde op te nemen. In een vrij recent verleden werden op dit forum ook oneindige discussies gevoerd rond de onschuld van Ullrich, Basso en co, telkens opnieuw rond het centrale argument dat iedereen onschuldig is tot zijn schuld is bewezen. Wanneer dan de onweerlegbare bewijzen op tafel komen verstomt plots alle commentaar. Ook wat Valverde betreft bevat het Puerto-dossier documenten die zijn betrokkenheid aantonen; alleen wordt dat heerschap voor de zoveelste keer de hand boven het hoofd gehouden, niet in het minst door de Spaanse bond natuurlijk. Wat indien Valverde Duitser was?
Vooraleer het over 'stomme reacties' te hebben, zou ik o.a. moderator Daniel 1975 aanraden informatie in te winnen bij profs die aan den lijve ondervinden wat het verschil is tussen koersen in en buiten Spanje. Dan zouden zijn interventies minder 'stom' overkomen.


eindelijk weer eens iemand die de spijker op zijn kop slaat :D

:D:D
RIDLEY the speed weapon

freek
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 apr 2005 15:11

freek 18 sep 2007 17:54

ericpeters schreef:@bikeboss

Ik heb altijd mijn twijfels gehad over de Armstrong Trein (dus niet perse over Armstrong zelf) het feit dat zijn knechten heel goed reden in zijn dienst kan natuurlijk te verklaren zijn uit het gegeven dat ze heel veel moraal hadden door voor een vrijwel zekere winnaar te knechten en dat ze allemaal maar deeltaken hadden. Maar ik vind het toch opvallend dat alle rijders die zijn ploeg later verlieten daarna veel minder presteerden en die wat wel presteerden (Heras, Hamilton, Landis) werden op doping gepakt.
Dit roept bij mij meer vraagtekens op dan het feit dat bepaalde renners (Spanjaarden werden genoemd) in hun eigen land beter presteren, dit is namelijk niet veel anders met Hollanders in Nederland, Vlamingen in Vlaanderen en Italianen in Italie. Als je zo gaat redeneren dan zouden eigenlijk alleen de Fransen Clean zijn want die bakken er niets van in de Tour.




Dat zullen de Fransen graag beamen! Lach niet: in Frankrijk is deze overtuiging breder verbreid dan je zou denken (dat ook de Franse wielersport rijk is aan notoire dopeurs lijken ze te vergeten...)

Dat van die Armstrong-ploeg heb ik ook altijd zeer merkwaardig gevonden: wie voor Postal/Discovery reed presteerde goed èn werd nooit betrapt; wie niet meer voor de ploeg reed presteerde amper nog en /of liep tegen de dopinglamp...

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 19 sep 2007 13:48

Op het gevaar af, dat mijn onderbreking van deze gezellige maar m.i. weinig effectieve gedachtenuitwisseling niet wordt gewaardeerd het volgende: t.a.v Bikeboss: er bestaan al twee lijsten: de WADA-lijst én een Lijst van toegestane middelen. (Zie de site dopingautoriteit.nl ) Op die laatste lijst staan overigens de door Ponsteen genoemde neussprays.
Ik heb mijn verhaal over "gecontroleerde doping buiten competitie" bij de dopingautoriteit gedropt. De reactie - positief of negatief (!!)- van de dopingautoriteit zal ik hier posten.

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 21 sep 2007 12:57

Zoals beloofd: de dopingautoriteit reageerde. Zeer uitgebreid zelfs. Men is het niet met me eens. Een lijst van toegestane middelen, die wél prestatiebevorderend maar niet gezondheidsbedreigend zijn, zou naar hun mening uiterst kort zijn. Verder zijn ze ervan overtuigd, dat in mijn voorstel het dopinggebruik in totaal zal stijgen.
Ik ben het het daar dus niet mee eens maar zal me hier verder onthouden van commentaar. Gezien het gebrek aan reacties slaat deze discussie blijkbaar bij jullie niet aan. Ik bedoel dat absoluut niet als verwijt maar alleen als constatering, dat ik mijn discussie op de verkeerde plaats probeer te voeren. Dat kan ik alleen mezelf aanrekenen.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 22 sep 2007 16:47

Betreffende de Armstrong-Trein heb ik vanaf het begin beweerd dat er bloeddoping in het spel was. Hoewel dat soort doping rond de eeuwwisseling in de wielersport blijkbaar nog niet erg in trek was, lagen de praktijken van Lasse Viren uit de jaren zeventig mij nog fris voor de geest. Ik geloof niet in sportlui die een gans jaar quasi uitsluitend trainen, om dan plots voor een korte periode in competitie op te duiken en iedereen weg te blazen. Alleen heeft dokter Ferrari het blijkbaar allemaal veel sluwer aangepakt dan zijn Spaanse collega Fuentes. Ook niet te vergeten dat bloeddoping in het Armstrong-tijdperk nog onopspoorbaar was en de controles op epo waren gefocust. Armstrong wist maar al te goed wanneer hij zijn carrière hoogdringend moest beëindigen om als officieel onbesproken wielerlegende -of op zijn minst zonder harde bewijzen i.v.m. doping- de geschiedenis in te gaan.

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 24 sep 2007 13:40

Geheel mee eens, Gastheer. Maar ja, ook ík heb de discussie over de totstandkoming van dit topic op "Forumbeheer"gelezen en wie ben ik om de wijsheid onzer moderatoren te betwijfelen.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 24 sep 2007 14:03

Als je het goed hebt gelezen staat er dat er best meerdere dopingstopics kunnen zijn. Alleen willen we hier niet voor ieder dopingberichtje in de media een nieuw topic zien, dan wordt het pas echt onoverzichtelijk.
Open dus gerust een topic als je denkt dat dat nodig is. De mods grijpen pas in als het nodig is, topics worden niet op voorhand al verboden.
Afbeelding | Afbeelding

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 24 sep 2007 22:42

Freerider schreef:Als je het goed hebt gelezen staat er dat er best meerdere dopingstopics kunnen zijn. Alleen willen we hier niet voor ieder dopingberichtje in de media een nieuw topic zien, dan wordt het pas echt onoverzichtelijk.
Open dus gerust een topic als je denkt dat dat nodig is. De mods grijpen pas in als het nodig is, topics worden niet op voorhand al verboden.


laten we dan hopen dat er echt pas ingegrepen wordt als het "echt nodig is" en niet eerder zoals wel eens gebeurd is
RIDLEY the speed weapon

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 25 sep 2007 01:13

dutchflandrien schreef:
Freerider schreef:Als je het goed hebt gelezen staat er dat er best meerdere dopingstopics kunnen zijn. Alleen willen we hier niet voor ieder dopingberichtje in de media een nieuw topic zien, dan wordt het pas echt onoverzichtelijk.
Open dus gerust een topic als je denkt dat dat nodig is. De mods grijpen pas in als het nodig is, topics worden niet op voorhand al verboden.


laten we dan hopen dat er echt pas ingegrepen wordt als het "echt nodig is" en niet eerder zoals wel eens gebeurd is


Het zou denk ik wel helpen als jij eens stopt met die constante negatieve ondertoon in het merendeel van je berichten....ik wijs daarbij ook nog even op je nare signatuur.
Nu weer on-topic ?
Afbeelding | Afbeelding

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 25 sep 2007 12:11

Bron nu.nl

'Rasmussen zou Tour niet winnen'
Uitgegeven: 25 september 2007 06:57
Laatst gewijzigd: 25 september 2007 06:59

AMSTERDAM - Ook als Michael Rasmussen niet door zijn ploeg uit de Tour de France was gehaald, had hij de ronde niet gewonnen. Volgens de GPD-bladen ontving de Deen drie dagen na de start van de Tour een derde officiële waarschuwing wegens het missen van dopingtesten en het niet opgeven van zijn verblijfplaatsen.

Daarmee was een schorsing en het verlies van een eventuele Tourzege al een feit. Directeur Theo de Rooij van de Raboploeg zou al veel eerder op de hoogte zijn geweest van waarschuwingen van de Internationale Wielerunie, de UCI.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 25 sep 2007 12:51

Inderdaad, het bericht over Rasmussen komt uit BN- De Stem van vandaag. Die krant heeft een eigen onderzoek gestart (?!) hetgeen resulteert in een beschrijvend en een opiniërend artikel in de krant van heden. Uit het laatstgenoemde artikel blijken de BN-journalisten (Elfrink en Pertijs) in het "Schone sport-"kamp te zitten.
Citaat:
"De Rooij liet begaan in een periode dat de wielrennerij gebaat is bij repressie en strenge controles."

In de pers komt overigens ook het andere kamp aan het woord; gisteren in NRC Maarten Scholten.
Citaat:
"Maar ook na de eliminatie van zoveel vermeende bedriegers blijft schone sport een illusie" en: " Reguleren lijkt beter dan verbieden."

Scholten geeft overigens geen invulling aan dat "reguleren" dus ik zal mijn voorstel ( zie elders in dit topic) eens op hem afvuren. Ben benieuwd.

Plaats reactie