Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het Grote Dopings Topic

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 18 aug 2007 12:54

paashaas schreef:


Ok, meer en meer kinderen hebben tegenwoordig last van hun luchtwegen (en allergie btw, ik heb ook een allergie). Maar als meer en meer renners last hebben van hun luchtwegen, dan is het allemaal fake en is het doping?

Ik weet niet hoe je zoon reageerde op Ventolin, levendiger mss? Hou er rekenening mee dat hij last had van zijn luchtwegen en Ventolin hem beter laat voelen. Er is een verschil tussen de effecten van medicatie op personen met luchtwegaandoeningen en geen luchtwegaandoeningen.

Over Petacchi, ja, ik denk ook dat daar iets niet klopt, maar IMHO heeft hij geen hoge salbutamolwaarde in zijn bloed omdat hij 30x heeft gepuft ofzo.

Insinueer je trouwens dat ik het misbruik niet wil zien? Iemand die 2 pufjes Ventolin neemt, maakt geen misbruik IMHO.



[/quote]

levendiger? die gasten worden er hyperactief, quasi onhandelbaar door. en ik ben niet de enige die dat heeft met zijn kind, dat hoor je meer.
en bij die renners spreek je niet van 2x puffen. ze zeggen zelf dat ze niet weten hoeveel ze puffen, dat ze dat niet tellen, dus zal het aantal keren aanzienlijk zijn. ik werk elke dag buiten en fiets s'morgens en s'avonds naar het werk en terug. moet ik nu ook maar beginnen puffen, hetgeen Nuyens stelt in zijn interview?

Trouwens laatst las ik een artikel over een doping controle arts die zij dat je de stalen van wielrenners er zo vantussen haalt. "dat zijn wandelende apotheken" zij hij letterlijk. en daar gaat het nu om. ze zoeken en pakken allerleihande middeltjes, om hun prestaties maar bij op te krikken. uit het intervieuw van Nuyens maak ik op dat hij ook zo'n type is. Dat lees ik tussen de regels van zijn interview door!
RIDLEY the speed weapon

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 18 aug 2007 13:20

dutchflandrien schreef:uit het intervieuw van Nuyens maak ik op dat hij ook zo'n type is. Dat lees ik tussen de regels van zijn interview door!


Pff, "Nuyens is ook zo'n type, dat lees ik tussen de regels". Nee, dat interpreteer je. "Profs weten zelf niet hoeveel ze puffen", ja, ze kunnen niet tellen zeker?

En het enige wat ik uit je reacties kan opmaken is dat je totaal geen idee hebt waarom salbutamol verboden is.

Freerider had gelijk. Uiteindelijk gaat zo'n dopic toch de dieperik in.

Edit: toch maar eens gezocht naar een abstract:

The effect of inhaled salbutamol and salmeterol on lung fuction and endurance performance in healthy well-trained athletes

Met als vaststellingen: No significant differences were found for ventilation, oxygen uptake or heart rate at anaerobic threshold or at maximum performance between placebo and the β2-agonists.

En hier de link

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 18 aug 2007 13:37

paashaas schreef:
dutchflandrien schreef:uit het intervieuw van Nuyens maak ik op dat hij ook zo'n type is. Dat lees ik tussen de regels van zijn interview door!


Pff, "Nuyens is ook zo'n type, dat lees ik tussen de regels". Nee, dat interpreteer je. "Profs weten zelf niet hoeveel ze puffen", ja, ze kunnen niet tellen zeker?

En het enige wat ik uit je reacties kan opmaken is dat je totaal geen idee hebt waarom salbutamol verboden is.

Freerider had gelijk. Uiteindelijk gaat zo'n dopic toch de dieperik in.
heb ook heus wel dat artikeltje over salbutamol gelezen via google.

dat prof's niet weten hoeveel ze puffen??; dat zeggen ze zelf als verweer tegen hun aangetroffen hoge concentraties. dat verzin ik niet!!. Inderdaad, als je echt geloofd dat alle renners onschuldig zijn. doping vrij zijn en geen misbruik maken van allerlei middeltjes, dan gaat deze topic inderdaad voor jou de dieperik in.
RIDLEY the speed weapon

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 18 aug 2007 14:13

Als ik bepaalde reacties lees op mijn post en vaak ook op die van andere forumleden, stel ik verbaasd vast dat sommigen het 'begrijpend lezen' niet machtig zijn. Lees a.u.b. duidelijk wat iemand schrijft en reageer pas daarna; dat zou ons een boel zinloos heen en weer gepalaber besparen.
Waarschijnlijk ben ik niet de enige die zich enkel en alleen om die reden bewust van bepaalde oeverloze discussies onthoud.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 18 aug 2007 15:25

bikeboss schreef:Als ik bepaalde reacties lees op mijn post en vaak ook op die van andere forumleden, stel ik verbaasd vast dat sommigen het 'begrijpend lezen' niet machtig zijn. Lees a.u.b. duidelijk wat iemand schrijft en reageer pas daarna; dat zou ons een boel zinloos heen en weer gepalaber besparen.
Waarschijnlijk ben ik niet de enige die zich enkel en alleen om die reden bewust van bepaalde oeverloze discussies onthoud.


Applaus en toegift!
What makes the boat go faster?

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 18 aug 2007 15:38

dutchflandrien schreef:heb ook heus wel dat artikeltje over salbutamol gelezen via google.

dat prof's niet weten hoeveel ze puffen??; dat zeggen ze zelf als verweer tegen hun aangetroffen hoge concentraties. dat verzin ik niet!!. Inderdaad, als je echt geloofd dat alle renners onschuldig zijn. doping vrij zijn en geen misbruik maken van allerlei middeltjes, dan gaat deze topic inderdaad voor jou de dieperik in.


En dat artikeltje heeft dus geen waarde voor je aangezien je niet op de inhoud ervan reageert.

Heb ik ergens gezegd dat Petacchi onschuldig is? Heb ik ergens gezegd dat Petacchi schuldig is?

Ik reageer alleen maar op het feit dat jij denkt dat je van Ventolin sneller gaat fietsen.

Edit: en waar zeg ik dat alle profs clean zijn? je mag mijn 400 posts nalezen op dit forum, dat heb ik nergens gezegd. Maar als jij doorgaat met dingen te insinueren en in mijn mond te leggen, dan zal ik nog wel eens nadenken vooraleer ik op een opmerking van je reageer.

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 18 aug 2007 16:54

van ventolin niet, maar van het actieve bestanddeel salbutamol.

www.ergogenics.org/ventolin.html

hier vind je zowel artikels over het pro-doping als over het non-doping effect.

je kunt dus via internet evenveel ja als nee artikels verzamelen omtrend ventolin/salbutamol.

ik ben hier ook niet gaan posten om te twisten over salbutamol maar over het feit dat Nuyens zich ook bezig houdt, net als vele renners met het zich toedienen van middeltjes, met een vage redenen, maar vooral om hun prestaties omhoog te kunnen krikken!!!
RIDLEY the speed weapon

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 18 aug 2007 17:16

dutchflandrien schreef:van ventolin niet, maar van het actieve bestanddeel salbutamol.

http://www.ergogenics.org/ventolin.html

hier vind je zowel artikels over het pro-doping als over het non-doping effect.

je kunt dus via internet evenveel ja als nee artikels verzamelen omtrend ventolin/salbutamol.


Kerel, lees je soms ook wat je post?

In jouw link: De sporters kregen het middel drie weken lang. 's Morgens om acht uur slikten ze vier milligram, om twaalf uur weer vier milligram en 's middags om vijf uur nog eens vier milligram

jouw link gaat over: 3x 4 milligram orale inname.
wat jij altijd insinueert (van Ventolin ga je sneller fietsen): Ventolin 100 aerosol (wat je inhaleert bevat 100 microgram/dosis aërosol

Zie je nu het verschil?

Een microgram is 10^-6 en milligram is 10^-3 gram. En jouw link zegt oraal en Ventolin puffer inhaleer je.

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 18 aug 2007 18:09

paashaas schreef:
dutchflandrien schreef:van ventolin niet, maar van het actieve bestanddeel salbutamol.

http://www.ergogenics.org/ventolin.html

hier vind je zowel artikels over het pro-doping als over het non-doping effect.

je kunt dus via internet evenveel ja als nee artikels verzamelen omtrend ventolin/salbutamol.


Kerel, lees je soms ook wat je post?

In jouw link: De sporters kregen het middel drie weken lang. 's Morgens om acht uur slikten ze vier milligram, om twaalf uur weer vier milligram en 's middags om vijf uur nog eens vier milligram

jouw link gaat over: 3x 4 milligram orale inname.
wat jij altijd insinueert (van Ventolin ga je sneller fietsen): Ventolin 100 aerosol (wat je inhaleert bevat 100 microgram/dosis aërosol

Zie je nu het verschil?

Een microgram is 10^-6 en milligram is 10^-3 gram. En jouw link zegt oraal en Ventolin puffer inhaleer je.


Kerel

mijn zoontje had zowel vintolin in een puffertje als in vloeibare vorm in combinatie met een inhalator. ik had zo een flesje met wel 100ml vloeibare salbutamol.

gezien de grote dossisen bij betrapte renners spreek je inderdaad niet meer over puffen, maar orale inname.
heb petacchi nog nooit zien puffen op zijn fiets. hoe ze het innemen doet er trouwens niet toe. ze nemen het en het artikel toont wel degelijk het prestatiebevorderende werking aan.

zie jij dan het misbruik achter het puffertje niet? het puffertje dient, samen met het attest als dekmantel.

Ik denk dat sommige astmapatienten zouden zeggen tegen misbruikers. neem mijn medicijn, neem dan ook mijn handicap!!
RIDLEY the speed weapon

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 18 aug 2007 18:28

Ik zal mezelf dan maar eens quoten.
paashaas schreef:Alsof je van 2 pufjes Ventolin vlugger gaat fietsen...

paashaas schreef:Over Petacchi, ja, ik denk ook dat daar iets niet klopt, maar IMHO heeft hij geen hoge salbutamolwaarde in zijn bloed omdat hij 30x heeft gepuft ofzo.


Dus je moet me niet beschuldigen van naief zijn.

Maar je bent gewoon geen gemakkelijke discussiepartner omdat je de boel zovaak verdraait.

Eerst is het voor de puffers, daarna is het dat ze heel veel inhaleren, en nu is het plots (na mijn uitleg) dat ze het oraal innemen. Getuigt IMHO niet echt van enige consequentie.

En kom nu niet af dat elke prof doet alsof hij een allergie of inspanningsastma heeft.

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 18 aug 2007 19:11

paashaas schreef:Ik zal mezelf dan maar eens quoten.
paashaas schreef:Alsof je van 2 pufjes Ventolin vlugger gaat fietsen...

paashaas schreef:Over Petacchi, ja, ik denk ook dat daar iets niet klopt, maar IMHO heeft hij geen hoge salbutamolwaarde in zijn bloed omdat hij 30x heeft gepuft ofzo.


Dus je moet me niet beschuldigen van naief zijn.

Maar je bent gewoon geen gemakkelijke discussiepartner omdat je de boel zovaak verdraait.

Eerst is het voor de puffers, daarna is het dat ze heel veel inhaleren, en nu is het plots (na mijn uitleg) dat ze het oraal innemen. Getuigt IMHO niet echt van enige consequentie.

En kom nu niet af dat elke prof doet alsof hij een allergie of inspanningsastma heeft.



ik stel alleen dat ik opmaak uit nuyens zijn interview dat hij zich ook bezighoudt met middeltjes om zijn prestaties te bevorderen.
hoe, wat en hoeveel, dat doet er niet toe, in de volksmond spreekt men over ventolin in puffertjes. maar er zijn andere mogelijkheden om salbutamol toe te dienen.

het feit draait gewoon om dat renners salbutamol gebruiken omdat het prestatiebevorderend is. En niet omdat ze problemen hebben met hun luchtwegen zoals ze doen uitschijnen naar de buitenwereld.

Voor mij draait daar de eccentie van de zaak om, niet over de technische kant van het middel.

p.s: van een microdosis epo zal je waarschijnlijk ook niet sneller gaan fietsen
RIDLEY the speed weapon

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 19 aug 2007 12:54

Doping?

Zoals altijd word ik als wielerliefhebber somber van al die dopingkwesties. Wat mij nog somberder maakt is al het geschreeuw er rondom heen. Dat belachelijke gedrag van sportbestuurders en de media: de half hysterisch Tour de France directie; de Duitse TV die uit de Tour vertrekt; de UCI, die Rasmussen graag had willen weren uit Pijnacker. Wie wordt daarmee geholpen? De renners in ieder geval niet. Die zitten in een klem waar ze niet meer uit komen, al het gepraat over “Het Nieuwe Wielrennen” en “Schone Sport” ten spijt.

Doping was er, is er en zal er blijven. Niet alleen in de wielersport overigens. Hoogste tijd voor een constructieve oplossing zou je zo zeggen. Maar nee, waar komen de UCI en de ploegen mee? Ontslag, schorsing, inlevering van salaris: straf, straf en nog eens straf. Algeheel vrijgeven van doping wordt ook nog wel eens als alternatief geopperd waarbij er maar even aan voorbij wordt gegaan, dat de renners daarmee voor de leeuwen worden gegooid. Ik wil nooit meer in de krant lezen, dat een jonge renner dood van zijn fiets valt.

In feite ligt een mens- en rennersvriendelijke oplossing een beetje voor de hand. Het hele Rasmussen-verhaal bracht mij op het volgende.

- Maak een lijst van toegestane middelen
- Sta streng gecontroleerde toediening van die middelen in de trainingsfase (dus buiten competitie) toe. Professionele teams hebben al een medisch team dat de renners begeleidt dus daar kan die gecontroleerde toediening geen probleem zijn.
- Richt op KNWU-niveau een medisch bureau op dat de niet-professionele renners begeleidt, rechtstreeks of via instructie van lokale sportartsen. Dat bureau zou ook toezicht op de professionele teams kunnen uitoefenen.
- Verbind aan afgifte van elke licentie de verplichting tot die medische begeleiding
- Handhaaf een volstrekt verbod in de competitie.
- Handhaaf de huidige controles: die controleurs kunnen dan in de trainingsfase hun ervaringen mooi matchen met die van de begeleidende sportartsen.

Op deze manier wordt de realiteit zichtbaar en acceptabel gemaakt. Voorkomen wordt, dat renners bij het minste of geringste bij voorbaat al als criminelen worden afgeschilderd.
Bovendien wordt alle bestaande kennis op dit gebied dan eens positief benut en komt het accent meer op verantwoorde medisch begeleiding te liggen in plaats van op “boeven vangen”.

Nu begrijp ik ook wel, dat invoering van zo’n systeem niet gemakkelijk zal zijn. Gezien de houding van de ploegen, organisatoren en media (dus eigenlijk iedereen in de wielersport behalve de meeste renners zelf) zal de eerste ploeg, die zich eraan waagt, waarschijnlijk meteen zijn licentie verliezen.
Omdat doping echt niet alleen in de wielersport voorkomt is het misschien een idee om het IOC e.e.a. te laten introduceren. Maar ja: daar zullen dan ook wat knoppen moeten worden omgezet.

Ik weet niet hoe origineel mijn idee is en eigenlijk interesseert me dat ook niet. Het lijkt mij belangrijk genoeg om het op de agenda te zetten.

Plaats reactie