Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gevolgen fietsverslaving

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 13 sep 2007 23:34

Dit forum volgende valt het me op hoeveel fietsgekken er zijn in NL. Nadeel van deze hobby/verslaving is dat die naast een hoop geld ook een hoop tijd kost.

Ik ben zelf nog een gezin waarbinnen mijn aanwezigheid ook behoorlijk wordt vereist en dan vind ik het soms lastig tijd te vinden om te fietsen. Ook qua financien verbaas ik mij over de budgetten (€ 2000 - 5000) die veel forumleden schijnen te hebben voor (nieuwe) fietsen. Met een stevige hypotheek, auto en een gezin (willekeurige volgorde:-)) vind ik het allemaal al prijzig genoeg....
Vandaar mijn Bulls...:-)

Ik ben ook erg benieuwd hoe iedereen hier tijd en geld voor kan vrijmaken en hoe je dit verantwoord naar je medegezinsleden / vrouw / vriendin etc....
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

voermanb
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 23 mar 2006 13:41

voermanb 13 sep 2007 23:54

Ik probeer te fietsen als mijn vriendin nog aan het werk is of zelf aan het sporten is. En budget voor fiets, sparen........ Steeds een iets duurdere fiets aanschaffen. Verder zou ik het ook niet weten.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 14 sep 2007 00:03

Geen vrouw / vriendin hebben. Kan dus gaan en staan waar ik wil. Kan me heel goed voorstellen dat er veel tijd in je gezin gaat zitten. Daarbij scheelt het ook aanzienlijk in geld als je geen vrouw / vriendin hebt... :D

Maar ook ik moet gewoon sparen voor nieuwe onderdelen / frame. Zit al een poosje op een nieuwe Campagnolo Chorus groep te wachten tot deze uit de hemel komt vallen. Maar onderhand ben ik toch bang dat ik er gewoon voor moet betalen.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 14 sep 2007 00:03

Tja, het probleem is gekend he. De tijd om te trainen is qua volume enorm ivg met iemand die bijv. loopt. Ander gegeven (en dat is typisch voor duursport, ook omdat dit endorfines vrijmaakt en een gevoel van voldoening geeft) is dat hoe meer je fietst, hoe beter het gaat hoe leuker het wordt, hoe meer je weer wil fietsen enz....allez bij mij is't vaak zo.
Mijn vriendin heeft een drukke job en ik werk in het WE en daarmee heb ik tijdens de week tijd vrij. Ze begrijpt gelukkig ook dat ik niet te pruimen ben als ik te lang niet fiets.

Geld, tja dat hangt van vele dingen af. Ikzelf koop binnen afzienbare tijd een nieuwe fiets. Eerst droom je van een topfiets met alles erop en eraan. Geleidelijk begin ik dan te zoeken naar een nuttige en verantwoorde fiets, die toch voldoet aan mijn 'eisen'. Dat scheelt al de helft.
Anderzijds is een fiets nu ook niet eens zo duur. Stel dat je vijf jaar met dezelfde rijdt, dan valt dat mee. Iemand die elke dag zijn pakje rookt en uitgaat enz. en die ook een hobby heeft , die is ook veel geld kwijt he.
't Is allemaal relatief he. We hebben opk ons tweede wagen verkocht, die was toch werkloos. Braaf zijn is ook nuttig....
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 14 sep 2007 00:13

Student zijn, op zaterdag bij werken en geen vrouw/vriendin/hypotheek/auto hebben! (die van mij is ruim 3000)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 sep 2007 01:12

een job op de beurs en een bonus van een paar 10duizend euro per jaar. Vrouwen komen als je 50 bent, impotent (van het fietsen met zadels zonder opening) en rijk.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 14 sep 2007 08:20

Je vergeet een aspect van de fietsverslaving: de lichamelijke consequenties. Zelf ben ik op te jonge leeftijd (16) te extreem gaan fietsen. Bij mij was dat 7 dagen per week (hard) fietsen, 20.000Km per jaar, dagritten in het weekeinde van 200, 300, 400Km (soms nog wel wat meer). Bij mij heeft dat geresulteerd in een sporthart. Gevolgen: een dwangmatige noodzaak tot fietsen. Jaren heb ik er echt last van gehad. In een jaar of vijf heb ik het fietsen wat afgebouwd. Ik heb nu geen last meer. Ik fiets nog steeds 10K per jaar, maar heb inmiddels geen lichamelijke problemen als ik een dagje of zelfs meerdere dagen niet fiets.

Financieel? Zuinig zijn op je materiaal. Dan is het een eenmalige investering waar je lang mee kan doen. Dan vallen de kosten reuze mee. Bij de teamsporten worden achteraf de armspieren nog getraind in de bar. Voor die uitgaven kan je leuk materiaal kopen!

Tijd: Ik train meestal 's ochtends vroeg. Ik sta nu ook op het punt om te gaan vertrekken, zodra het licht genoeg is. Even 60Km trappen en om 09:00 uur zit ik dan al weer aan het bureau te werken. Ook in de weekenden er vroeg uit. Zelfs voor een ritje van 150Km ben ik voor 11:00 al weer binnen.

Succes met je "verslaving"

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 14 sep 2007 11:15

Ik kom voornamelijk aan mijn kilometers door woon-werk verkeer op de racefiets en in de winter op de mountainbike. De tijd die je anders op je luie reet in je auto doorbrengt kan je zo nuttig besteden. Bovendien levert het minder stress op.

Wat het budget betreft: als je echt ergens passie voor hebt, ben je al snel bereid daar je uitgave patroon op af te stemmen. Ik zelf kan ook veel aanschaf "goedpraten" met het argument dat ik kostbare auto kilometers bespaar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2007 11:58

Bijna elke sport is zo duur als je het zelf wil.

Op een Cube van 800 euro kun je net zo goed en veel fietsen als op een Cervelo of Scott van 10.000 euro.

Voor wat betreft de tijd: de afgelopen tijd was ik student en heb je tijd genoeg. Als je éénmaal aan het werk gaat is het een kwestie van combineren.

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 14 sep 2007 12:36

Herkenbare reacties..:-) Het vervelende (is eigenlijk ook wel leuk) is dat je steeds mooier en lichter wil...De uitgaven die je moet doen voor stapsgewijze verbeteringen op dat vlak verlopen helaas niet lineair met je uitgaven..;-) Maar dit geld voor de meeste passies / hobbies.

Qua tijd is het zo dat ik altijd met de fiets naar mijn werk ga, dit retourtje is echter maar 20 km. Nu de avonden korter worden is het 's avonds moeilijker km's te maken. Mar goed, het schaatsseizoen begint gelukkig snel weer!
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2007 12:45

En wat dacht je van het skiseizoen? Dat vind ik nog leuker dan fieten :)

Plaats reactie