Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mar 2017 14:54

Geen idee of het amateuristisch is; het systeem dat je 1x een video-ref aan kunt vragen en dat je hem kwijt bent als je het niet goed hebt vind ik goed werken. En het grappige is dat ze 9 vd 10x gewoon gelijk krijgen bij een aanvraag.
Less is bore

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 20 mar 2017 15:13

indobesar schreef:En hockey is dan nog vrij amateuristisch georganiseerd mi. Kijk eens naar het Rugby op WK/6N niveau. Uitstekend!
Mwah, Frankrijk-Wales van afgelopen zaterdag gemist? De rol van de scheids in de winst van Frankrijk was op z`n minst opmerkelijk te noemen...

BikeT
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2016 14:07

BikeT 20 mar 2017 18:00

Ja list en bedrog dat is top entertainment. Renners die alles gebruiken wat los en vast zit. Hé als je er maar mee weg komt. Doktoren die de ethiek niet zo hoog in het vaandel hebben staan en kunnen liegen dat het gedrukt staat, helemaal top hoor. Renners die aan de auto naar boven worden getrokken en het parcours afsnijden, hé als niemand het maar ziet. Organisatoren en bonden die omgekocht worden, hé hoort er allemaal bij toch? Top entertainment man.
En natuurlijk de media die het allemaal onder de pet houden want anders geen interviews meer van renners enz.

Alleen hoe leg ik dit uit aan mijn dochter van 8 jaar die nog in een eerlijke wereld geloofd. De jonge generaties die voor een betere wereld moeten gaan zorgen. Is het misschien een oplossing om dan het wielrennen maar achter een betaalzender te stoppen en het label 18+ er op te plakken. Een ieder die niet vies is van een beetje ranzig kijkspel kan dan helemaal los.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 20 mar 2017 19:52

Heeft je dochter ook in Sinterklaas geloofd?

BikeT
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2016 14:07

BikeT 20 mar 2017 20:23

Yep dat heeft zij maar ik vind de manier waarop sinterklaas gevierd wordt in Nederland dan ook grote onzin. Maar heb bakzeil gehaald voor mijn partner en voor school. Gewoon in huiselijke kring vieren (1x) en niet dat hele verhaal erbij met mevrouw Blok drie weken op de tv en zeker niet die hele pieten discussie.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 20 mar 2017 20:36

Waar ik me vooral over verbaas is dat je dochter van acht überhaupt geïnteresseerd is in prof wielrennen. Ik ken weinig kinderen van die leeftijd, die de sport met alle doping in en outs echt volgen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 20 mar 2017 20:39

Sorry dat ik het als onwetende Vlaming vraag maar hoe zit het eigenlijk met schaatsen en doping?

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 20 mar 2017 20:49

Daar zou ik me niet al te veel illusies over maken: http://www.schaatsen.nl/verhalen/schaat ... overzicht/
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

BikeT
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2016 14:07

BikeT 20 mar 2017 21:23

Waar ik me vooral over verbaas is dat je dochter van acht überhaupt geïnteresseerd is in prof wielrennen. Ik ken weinig kinderen van die leeftijd, die de sport met alle doping in en outs echt volgen.
@Karl66 Ja ze is er helemaal gek van, kent de dopingslijst uit haar hoofd. :mrgreen:

Waar het wat mij betreft om gaat is dat wanneer ik mensen hoor zeggen dat list en bedrog de sport interessant maakt dan ben ik het daar niet mee eens. En wanneer (welke leeftijd) begin je daar dan mee? Noem het dan geen sport, rij dan met het hele circus de Tour de France, ga lekker je gang en verdien lekker je geld ermee. Maar bedoezel het woord sport niet. Door al die onzin blijft er niets meer over om in te geloven. Ik heb grote moeite op dit moment om buitengewone prestaties te geloven maar ik hoop dat jongere generaties dit in de toekomst wel weer kunnen. Misschien naïf maar toch blijf ik hopen.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 20 mar 2017 22:32

Daar raak je net de kern: de topsport heeft zich ontwikkeld tot een moderne vorm van circus. Ik vind daar niets mis mee. Dat hoeft voor mij niet er eerlijk aan toe te gaan maar dient , zoals het een circus betaamt , te vermaken.

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 21 mar 2017 10:22

BikeT schreef:
Heel verhaal....
Ondanks dat je het hele gebeuren een beetje uit z'n verband trekt, en daar ook nog onnodig kinderen bij gaat halen (makkelijk scoren), ben ik het wel met de strekking eens wat je bedoelt.

Topsport en de bedrijvigheid die daar mee samengaat heeft niets meer en niet minder dan met geld te maken. Wielerploegen zijn bedrijven, voetbalclubs zijn bedrijven, schaatsploegen zijn bedrijven, etc. Zoals in elk bedrijf dient er eerlijk gespeeld te worden. Geld witwassen of belasting ontduiken mag ook niet, met voorkennis handelen mag ook niet, etc. Topsport moet eerlijk bedreven worden, juist omdat daar ook nog een deel entertainment bij komt kijken. Mensen willen over het algemeen niet beduveld worden.

Ik vind het vreemd dat sommigen dat niet erg lijken te vinden. Het is makkelijk praten als het alleen om de 'moraal' gaat, maar aan diegenen wil ik vragen, zou je er ook zo over denken als je er zelf financieel bij betrokken zou zijn? Dat denk ik namelijk niet. En dat maakt het nog des te erger, want dan stel je je eigen entertainment boven andermans ellende. Wielersport is niet de WWE, waar het geaccepteerd is dat alles nep is. Nee, er zijn er nog zeker velen die zich inzetten voor een schone wielersport. Dat er ook nog een hoop zijn die met list en bedrog meer geld willen verdienen over de rug van anderen, vind ik zum kotzen en draagt bij mij absoluut niet bij aan de entertainment factor. Ik kan me behoorlijk goed voorstellen dat sponsoren geld terug gaan halen, wanneer weer eens een dopingaffaire aan het licht komt. Bezint eer ge begint. Of de sport ooit helemaal schoon wordt betwijfel ik, maar er moet voor gestreden worden imho.

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 21 mar 2017 10:34

Quarantanove schreef:Daar raak je net de kern: de topsport heeft zich ontwikkeld tot een moderne vorm van circus. Ik vind daar niets mis mee. Dat hoeft voor mij niet er eerlijk aan toe te gaan maar dient , zoals het een circus betaamt , te vermaken.
Correctie: "topsport" is altijd een vorm van circus geweest, in het verleden misschien nog meer dan nu (voorbeelden zat: of het nu gaat om de wagenrennen in het antieke Rome, de middeleeuwse Palio van Siena, of de allereerste edities van de Tour de France...).
De - op zich uiteraard nobele - idee van een zuivere, eerlijke competitie waarin de beste moge winnen, en waarin deelnemen nog belangrijker is dan winnen, was altijd al de "Olympische" uitzondering op de regel
Maar jammer genoeg blijkt die schone Olympische gedachte intussen ook in de Olympische Spelen ver te zoeken...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie