Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 sep 2020 22:34

Ernie C. schreef: 24 sep 2020 22:09 Alaphilppe moet wel een bloedhekel aan van Aert hebben en Devenyns moet dan echt zijn schoothondje zijn dan.

..................
Ik weet niet of Alaphilippe een probleem heeft met VanAert, in tegendeel ik heb hem enkel met respect over hem horen praten.

Devenyns is gewoon loyaal aan zijn ploeg en meer bepaald aan zijn kopman en hij communiceert daar eerlijk over. Loyaliteit is misschien ouderwets maar ik kan dat wel appreciëren.

Ik vind het ergens wel mooi, je kan geen trouw zweren aan twee koningen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 24 sep 2020 22:35

Het zal wel de schuld zijn van PL denk ik zo, maar. :oops:

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 sep 2020 23:11

Ernie C. schreef: 24 sep 2020 22:28 Maar de persoonlijkheid van Devenyns is toch niet vergroeid met die van Alaphilippe of de ploeg QS?

Als individu kun je volgens mij ook prima voor België knechten.

Het lijkt mij eerder een exponent van de huidige teambuilding in het wielrennen.
Ik vind wel dat het beiden slechte teamplayers zijn. Als je echt het beste met elkaar voor hebt, dan kun je er prima een krat bier op inzetten dat jouw land wint, je volledig inzetten voor je land en daarna weer alles geven voor de ploeg.

Hetzelfde geldt overigens voor Dumoulin. Als hij echt gezegd heeft dat hij voor van Aert moet knechten, dan moet de bondscoach hem thuislaten.

Het is natuurlijk een ander verhaal als de wedstrijd zich zo ontvouwt dat het de keuze wordt tussen een ploeggenoot uit een ander land en een "wildvreemde".
dumoulin knechten voor van aert? Morgen in de tijdrit zeker :roll:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 sep 2020 23:38

lugosi schreef: 24 sep 2020 22:34
Ernie C. schreef: 24 sep 2020 22:09 Alaphilppe moet wel een bloedhekel aan van Aert hebben en Devenyns moet dan echt zijn schoothondje zijn dan.

..................
Ik weet niet of Alaphilippe een probleem heeft met VanAert, in tegendeel ik heb hem enkel met respect over hem horen praten.

Devenyns is gewoon loyaal aan zijn ploeg en meer bepaald aan zijn kopman en hij communiceert daar eerlijk over. Loyaliteit is misschien ouderwets maar ik kan dat wel appreciëren.

Ik vind het ergens wel mooi, je kan geen trouw zweren aan twee koningen.
Ten eerste is in dit geval beiden prima mogelijk, mits de kopman van jouw ploeg een beetje een redelijk persoon is. Is hij dat niet, dan ben je een sukkel als je daar loyaal aan bent.

Ten tweede vind ik loyaal zijn aan je land belangrijker dan aan je werkgever, zolang jouw inkomsten er niet door in gevaar komen. Zou PL echt zo'n l#l zijn dat hij zijn renners op dergelijke wijze zou tegenwerken om notabene voor zijn eigen land op het WK uit te komen?

Je zou het dus ook normaal vinden dat als België straks op het EK voetbal in de finale staat tegen Engeland, dat ze dan maar met een B-ploeg aantreden?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 sep 2020 06:29

PL zal geen enkel belang hechten aan deelname op een WK als er geen sprake is van een kans op podium. Devenyns maakt geen kans en hoeft alleen maar wat te knechten. Ook zal er weinig of geen betaling tegenover staan. Rationeel een logische keuze. Enig emotioneel argument is je vaderlandsliefde om je land te verdedigen. Blijkbaar ontbreekt dat. Loyaliteitsargument irt Flipje is volledig kul. Het zijn toch profs en bij een NK, EK en WK rijd je voor jouw land.
o'7o

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 sep 2020 07:42

Ik denk niet dat PL hier dan ook maar iets mee te maken heeft.

Vaderlandsliefde is inderdaad een emotioneel argument, dat niet bij iedereen aanwezig is, zeker niet als je niet in een natiestaat leeft. Ik heb totaal geen idee hoe Devenyns hier over denkt maar persoonlijk heb ik (als Vlaming) niets met het land Belgie. Misschien is dit voor Nederlanders (gezien de verschillende staatsstructuur) helemaal anders.

Een prachtige uitspraak hieromtrent kwam van Niels Albert die in aanloop naar het WK zei dat hij indien nodig hij nog eerder zou rijden voor zijn ploeggenoot Simunek dan voor een landgenoot.

Nys reed ook het gat niet dicht op Groenendaal (Mario deed dat trouwens zelf ook niet, maar voerde wel een komedie op) omdat ze in dezelfde ploeg zaten (en hij bang was van Raas).

Dat je prof bent betekent niet dat je professionalisme automatisch moet verkiezen boven persoonlijke loyaliteit. Ik vind dat een prijzenswaardige kwaliteit die moralistisch zeker verdedigd kan worden.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 sep 2020 07:48

Ernie C. schreef: 24 sep 2020 23:38 ..................

Ten tweede vind ik loyaal zijn aan je land belangrijker dan aan je werkgever, zolang jouw inkomsten er niet door in gevaar komen. ........................

Je zou het dus ook normaal vinden dat als België straks op het EK voetbal in de finale staat tegen Engeland, dat ze dan maar met een B-ploeg aantreden?
Dat jij loyaal zijn aan je land belangrijker vindt dat heeft met twee zaken te maken.
1 Met jou
2 Met je land

Niet iedereen denkt daar hetzelfde over en niet iedereen is burger van jouw land.
Het is overigens geen argument om mensen die het niet met je eens zijn 'sukkels' te noemen. (sofisme)

En nogmaals, dit heeft niets met PL te maken.

Ik heb totaal geen affiniteit met voetbal, het interesseert me in de verste verte niet. Het is een ploegsport, dat weet ik, voor de rest kan ik daar geen zinnig woord over zeggen. Gelukkig maar.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 sep 2020 07:50

fiedoo schreef: 24 sep 2020 23:11

dumoulin knechten voor van aert? Morgen in de tijdrit zeker :roll:
Wordt moeilijk, Kung zit nog tussen de twee :D

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 25 sep 2020 07:54

Ernie C. schreef: 24 sep 2020 23:38
Je zou het dus ook normaal vinden dat als België straks op het EK voetbal in de finale staat tegen Engeland, dat ze dan maar met een B-ploeg aantreden?
Met voetbal win je als team en is iedere voetballer wereldkampioen. Op de fiets is iemand uit een ander team wereldkampioen. En als die landgenoot moet strijden tegen iemand uit jouw team waar jij het gehele jaar mee op trekt dan kan ik inderdaad begrijpen dat je dat liever niet doet.

Daar komt nog bij dat er nu nog best wat belangrijke wedstrijden aan zitten te komen. Dat speelt wellicht ook nog mee.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 sep 2020 08:13

Dus het is ook geen eer meer als je gevraagd wordt?
Less is bore

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 25 sep 2020 08:44

Devenyns en Alaphilippe zijn niet zomaar ploegmaats, dat zijn al jarenlang boezemvrienden, ze zijn overigens ook altijd en overal kamergenoten. En wees er maar zeker van dat bij het stevige nieuwe contract van Alaphilippe ook gedacht is aan Devenyns.

Dat hij zich nog wou dubbelplooien voor Remco als ploegmaat, maar nu die er niet is en Alaphilippe en van Aert als grootste kanshebbers worden genoemd niet het risico wil nemen dat hij achter z'n eigen kamergenoot (en zoveel meer) aan moet, lijkt me heel menselijk. Da's niet zomaar een 'tijdelijke ploeggenoot'. Ook niemand die er in het 'chauvinistische Vlaanderen' problemen mee heeft.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 sep 2020 09:00

Totaal off topic maar tijdens de Tour zag je Dumoulin wel een gat dichtrijden en later niet zodat zijn Sunwebvriend de etappe kon winnen. Direct na de finish kwam hij ook nog even feliciteren.
Dat was wel echt een vriendendienst van Dumoulin voor zijn oud-ploeggenoot.
Was erg mooi om te zien.

Plaats reactie