Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 21 nov 2017 00:14

Cancellara en mechanische doping. Vele jaren mijn favoriete renner Fabian. Ik ben toch gaan twijfelen, uitzonderlijk talent of toch... Wat mij aan het twijfelen bracht was de Olympische tijdrit in Rio. Vol verwachting aan de buis gezeten. ook vanwege Tom Dumoulin natuurlijk. Er gebeurden merkwaardige dingen!
Bij de eerste officiele tijdmeting was Fabian de snelste tot dan toe. Daarna zakte hij af en toen plots in een hele korte tijd weer de snelste. De NOS verslaggevers waren ook van slag. Zaten te twijfelen aan de officiele tijdwaarneming. Ik begrijp dat er nu een officieel onderzoek wordt ingesteld. Het lijkt mij heel interessant om de tijdrit van Cancellara nauwkeurig op tijdsverloop te analyseren. Hij kan daarmee vrijgepleit worden, hoop ik.
Bovendien gebeurde er op OS van Peking in 2008 ook iets opmerkelijks Een kopgroep van 5 man ging in de finale op de streep af voor de eindsprint. Vanuit het achterveld kwam daar in een onwaarschijnlijke rush Cancellara nog bij en werd uiteindelijk nog derde(en later tweede na diskwalificatie van Rebellin vanwege Cera gebruik) Ook zoiets! Van Fabian is bekend dat hij heel spastisch is als het om zijn wielen gaat. Niemand behalve hijzelf mag er aankomen(hoorde ik van diverse mechaniekers in het wereldje). Een Zwitsers precisie uurwerkje in het wiel? Ik hoop het niet. Zo'n bracketmotortje is natuurlijk heel dom. Maar iets in de wielen regelen helemaal niet. De krachten die uiteindelijk op de weg komen door band/wegcontact zijn heel gering. Ter illustratie: ga op je fiets zitten, laat je zoontje in de velg knijpen en je komt niet weg, ook als je volle kracht zet. Een klein beetje extra helpt hier dus al heel erg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 nov 2017 00:47

Dat laatste is natuurlijk nonsens, het gaat om extra vermogen en of dat nu wordt geproduceerd door een langzaam draaiend motortje met veel koppel (bracket) of een sneldraaiend magnetisch veld? met weinig kracht doet niet terzake.
Die tijdrit was zeker opmerkelijk qua positiewisselingen (ik kan me nog herinneren dat Herbert Kwebbelstra opmerkte dat we C konden afschrijven), vooral interessant is dan , werden er fietswissels/wielwissels of extra bidons in de strijd gegooid, dat moet nog te achterhalen zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 21 nov 2017 01:12

Ik redeneer vanuit het oogpunt van de mechanische dopingzondaar. Dan is zo'n bracketmotortje natuurlijk heel dom. Er zijn natuurlijk niet voor niets E-bikes.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 nov 2017 08:00

....Waarbij de krachtigste varianten een motor rond het bracket hebben. Ik snap je niet.

Misschien ben ik een naïeve struisvogel, maar ik kan me het gebruik van een motor in het profpeloton gewoon niet voorstellen. Ten eerste omdat ik niet geloof dat een eerzuchtig sporter hiertoe zou overgaan (Bij chemische doping is je lijf tenminste nog steeds de motor. Is bovendien een glijdende schaal)
Ten tweede omvat ik zou verwachten dat na al die jaren een dergelijke krachtige motor, die ook nog eens heel klein is, wel zou verschijnen op de ebike markt, die immers booming business is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 21 nov 2017 09:54

Zelfs een klein motortje dat 20 watt extra bied, voor een uur, zou de verhoudingen al zo volledig omgooien dat ik me niet kan voorstellen dat die gebruikt worden.
Een bracketmotor kan 150 tot 250 watt extra leveren.

Het is ook geen toeval dat de weinigen die betrapt zijn (die fransman, die italiaan, Femke) allemaal bij bepaalde races een stuk harder gingen dan verwacht kon worden.

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 21 nov 2017 10:16

Ten tweede omvat ik zou verwachten dat na al die jaren een dergelijke krachtige motor, die ook nog eens heel klein is, wel zou verschijnen op de ebike markt, die immers booming business is.
Volgens mij heb je daar wel een heel serieus argument te pakken! Als er geld te verdienen valt dan gebeurt het ook. En zelfs al zijn de -vermeende- motortjes alleen in een schimmig circuit van mecaniciens te verkrijgen dan nog zou iemand dat wel concluderen dat de mogelijkheid er is en dus gaan onderzoeken hoe zo’n motortje in massa geproduceerd te krijgen. En dan met name voor de amateur/toeristen koersmarkt.

Dat Cancellara een monsterlijke versnelling heeft zegt natuurlijk alleen iets over het feit dat hij een geweldige versnelling heeft. Waarmee ik wil zeggen dat je niet zomaar 1 bij 1 kunt optellen en vanzelf 2 als uitslag krijgt. Misschien heeft hij inderdaad een afwijkend vermogen vwb versnellen. Indurain had ook een volledig afwijkend lichaam (net name longinhoud) Froome idem.
Ik bedoel, ook al speel je vals, je moet nog steeds wel de beste van alle valsspelers zijn om te winnen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 nov 2017 10:35

Hans-Je-Pence schreef: 21 nov 2017 10:16
Ten tweede omvat ik zou verwachten dat na al die jaren een dergelijke krachtige motor, die ook nog eens heel klein is, wel zou verschijnen op de ebike markt, die immers booming business is.
Volgens mij heb je daar wel een heel serieus argument te pakken! Als er geld te verdienen valt dan gebeurt het ook. En zelfs al zijn de -vermeende- motortjes alleen in een schimmig circuit van mecaniciens te verkrijgen dan nog zou iemand dat wel concluderen dat de mogelijkheid er is en dus gaan onderzoeken hoe zo’n motortje in massa geproduceerd te krijgen. En dan met name voor de amateur/toeristen koersmarkt.

Dat Cancellara een monsterlijke versnelling heeft zegt natuurlijk alleen iets over het feit dat hij een geweldige versnelling heeft. Waarmee ik wil zeggen dat je niet zomaar 1 bij 1 kunt optellen en vanzelf 2 als uitslag krijgt. Misschien heeft hij inderdaad een afwijkend vermogen vwb versnellen. Indurain had ook een volledig afwijkend lichaam (net name longinhoud) Froome idem.
Ik bedoel, ook al speel je vals, je moet nog steeds wel de beste van alle valsspelers zijn om te winnen.
De sterkste valsspeler, of degene die het het beste in valsspelen?
Ook een beetje het bezwaar tegen de doping legaliseren, dan is het nog steeds geen eerlijke strijd, want dan wint iedere keer de gene die de meeste doping gebruikt.

Ik geloof ook niet zo in mechanische doping in het profpeloton, alleen al omdat het logistiek veel moeilijker is te organiseren dan medicinale doping. De fietsen moeten dan angstvallig weggehouden worden bij het publiek, en na competitie ook meteen helemaal verdwijnen. Dat soort gedrag maakt je meteen verdacht.
Bij iedere crash loop je ook nog het risico dat een behulpzame supporter ineens met een accu in zijn handen staat.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar als het echt op grote schaal gebeurde zou er al wel vaker iemand in pro-tour competitie door de mand gevallen zijn (behalve die ene belgische veldrijdster).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 nov 2017 10:38

53x11 schreef: 21 nov 2017 08:00
Ten tweede omvat ik zou verwachten dat na al die jaren een dergelijke krachtige motor, die ook nog eens heel klein is, wel zou verschijnen op de ebike markt, die immers booming business is.
Dat vind ik nu weer geen goed argument.
Een Ebike moet veel vermogen hebben, maar het hoeft niet verstopt te worden, en dat laatste heeft relatief dure techniek nodig en daarmee worden gewone Ebikes veel te duur.
Een 500 watt voorwielmotor kan je voor 200€ in China kopen, maar de Vivax assist die maximaal 200 Watt kan leveren kost al bijna 3000€ zonder fiets....
Ik beperk me maar tot wat bekend is en ook werkt....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 21 nov 2017 10:45

De winst die je mét doping kunt behalen is natuurlijk relatief aan je conditie en specifieke fysieke eigenschappen. En er is ook altijd een bovengrens waarboven doping geen of zelfs negatieve invloed heeft.
Je kunt dus niet zonder meer stellen dat meer doping betere prestaties geeft. Betere of meer medische begeleiding omdat er meer geld in een ploeg zit (Sky) kan natuurlijk wel van invloed zijn in het geval van doping.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 21 nov 2017 11:04

53x11 schreef: 21 nov 2017 08:00 ....Waarbij de krachtigste varianten een motor rond het bracket hebben. Ik snap je niet.

Misschien ben ik een naïeve struisvogel, maar ik kan me het gebruik van een motor in het profpeloton gewoon niet voorstellen. Ten eerste omdat ik niet geloof dat een eerzuchtig sporter hiertoe zou overgaan (Bij chemische doping is je lijf tenminste nog steeds de motor. Is bovendien een glijdende schaal)
Ten tweede omvat ik zou verwachten dat na al die jaren een dergelijke krachtige motor, die ook nog eens heel klein is, wel zou verschijnen op de ebike markt, die immers booming business is.
Dat is inderdaad wel een erg naïeve gedachte. Wielrennen staat al sinds het begin bol van list en bedrag. In 1904 werden er al renners uit de Tour gegooid, omdat ze de trein hadden genomen. Later staat de Tourgeschiedenis vol van incidenten als cdoorgezaagde fietsen bidons met gif. Daarna kwam het dopingtijdperk. Daarover is wel genoeg geschreven lijkt me.

En nu is daar mechanische mijn overtuiging dat het bestaan ervan zeker niet uitgesloten moest worden. Al was het maar, omdat hiermee duidelijk werd dat mechanische doping tot de mogelijkheden behoort.

In deze tijd waarin de belangen immens zijn en renners echt flink geld kunnen verdienen is het naïef te denken dat wielrennen een schone sport is. Ik sluit zelfs niet uit dat mechanische doping de oorzaak is dat 'echte' doping nu minder voorkomt. Maar bewijzen heb ik niet. Wel is laatst aangetoond dat de opsporingsmethoden van de UCI voor mechanische doping verre van waterdicht zijn. Een motortje in het frame is al lang niet meer aan de orde. Er zijn inmiddels slimmere methoden.

Renners zijn via het fietsen in staat zich alles te veroorloven en een mooi leven te leiden. Ze kunnen ineens een groot huis kopen, een dure auto en kunnen alle mooie vrouwen krijgen. De gedachte dat deze topsporters bezig zijn met zoiets als sportethiek is ongeloofwaardig. Het gaat ze om maar één ding, winnen. En voor velen geldt dat als ze daarbij een handje geholpen kunnen worden is dat alleen maar meegenomen. Zo ging het tot nu toe altijd, dus waarom zou dat anders zijn in een tijd waarin de belangen alleen maar toenemen? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 nov 2017 11:09

Herman_N schreef: 21 nov 2017 11:04 Een motortje in het frame is al lang niet meer aan de orde. Er zijn inmiddels slimmere methoden.
Dat laatste is nog steeds niet meer dan steeds maar weer opgewarmde oude geruchten, of weet je meer dan ik?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 nov 2017 11:58

Ik snap nog altijd niet dat een motortje bij het dopingtopic terecht komt.
Het is toch gewoon een vorm van vals spelen, dat met doping niks te maken heeft? Moeten we dan iemand die een niet toegestane geometrie toch heeft gebruikt ook betichten van "mechanische doping"? Of houden we het bij een niet legale fiets? Is hangen aan een volgauto ook mechanische doping? of gewoon iemand die het reglement overtreed?
maw. is elke vorm van vals spelen direct een vorm van doping?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie