Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 17 mar 2021 11:29

Ik zou algemeen gewoon durven stellen dat het zodanig op details aankomt, dat er waarschijnlijk wel bewust gezocht wordt naar dingen die net dat beetje meer doen presteren. Dat zie je bv. toch ook aan dat hoge voorvallen van inspanningsastma bij duursporters?
Het zou dus perfect kunnen dat er in het huidige peloton dingen gebruikt worden die binnen enkel jaren op de dopinglijst komen (en waar ze nu misschien nog niet op kunnen testen).
In meer en meer sporten gaan er nu ook vlaggetjes op waarbij er door medische staf/atleet ook tekenen zijn dat ze verdomd goed weten hoeveel de atleet van een verboden product kan gebruiken zonder positief te testen.
Of anders gezegd: ik denk dat elke topsporter bezig is met het maximale uit zijn lichaam te halen. Sommige atleten zullen zich dan vooral ophouden in de schemerzone, anderen zullen net wat verder gaan dan die schemerzone.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mar 2021 12:17

Marginal gains werd dat toch genoemd? ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 mar 2021 13:23

Je mag zoveel brocolli eten als je wilt. Je mag best een onschuldig vitaminepilletje nemen. Maar de stap naar ketonen wordt al bediscussieerd. Een spuit epo kan niet...

Volgens mij is er een geldende set regel. Je voldoet daar aan of je voldoet er niet aan. In dat laatste geval ben je een valsspeler. En als je vals speelt, maar dat vernuftig doet - noem het schemergebied, iets toevoegen wat niet mag maar waarvan je denkt dat de scheidsreschter het niet ziet) - ben je alsnog een valsspeler, alleen weten we het dan niet (zeker).
Maar binnen de regels kan je de grens natuurlijk opzoeken van wat mag.

Vinden we dat dat niet kan, zou je de regels moeten aanpassen of verscherpen - en dat gebeurd elke paar jaar dan ook. Weliswaar reactief op de ontwikkelingen, dus altijd loop je net een stap achter.

Waarom wil je uberhaupt doping regels? Eerlijkheid in de sport? Genetische verschillen zijn ook niet eerlijk, de tijd en middelen hebben om het talent ten volle benutte is ook niet eerlijk ten opzichte van een zelfde talent in een ander deel van de wereld. Met middelen die exorbitant duur zijn maak je ook oneerlijke concurrentie. Een beetje vergelijkbaar met verschillen in budgetten tussen ploegen. Dus dat kán een argument zijn voor dopingregels, maar ten opzichte van andere facetten is er wel meer oneerlijk.
Belangrijker - en dat is mijn mening - is daar waar het risico om de hoek komt kijken dat de gezondheid van de sporter in het geding komt. De dopinglijst is veel te uitgebreid om alleen op dit argument te varen overigens. Maar het experimentele is risicovol. En bepaalde methode zijn wellicht niet meer experimenteel, maar bewezen risicovol (hoge hematocriet, verdikt bloed en daarmee risico op hartstilstand oid). Wat mij betreft is het beschermen van de sporters in deze de 1e taak van het opstellen van dopingregels.
Daarnaast wat gelijkheid in competitie, maar dat neem ik graag met een korreltje zout.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2021 14:39

Volgens mij is het veel simpeler: topsport moet een aantrekkelijk beroep zijn. Wordt je min of meer verplicht om alles de slikken en spuiten wat de teamarts je voorschrijft, dan is het alleen nog maar aantrekkelijk voor een klein groepje kansarmen die voor het geld en de roem van de sport kiezen.
En of dat geld dan nog te verdienen is, valt ook nog te bezien. De toeschouwer wil namelijk dat de prestaties langs de normale, menselijke meetlat gelegd kunnen worden.
Campagnolo Ultra Dork

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 22 mar 2021 16:13

In Spanje wordt aanstaande zondag een interview met Fuentes uitgezonde.
Hij geeft aan vrij zeker te zijn dat er een aantal mensen nerveus kunnen zijn van wat hij gaat zeggen

https://www.wielerflits.nl/nieuws/dopin ... s-speelde/
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 mar 2021 18:21

Namen en rugnummers zou wel ff lekker wezen,
Als hij dat kan staven met bewijzen zou helemaal mooi zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mar 2021 18:33

En jullie geloven écht dat hij namen gaat roepen......?
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 mar 2021 18:57

Nau dat dan niet, maar je mag er toch wel van dromen ;-)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 mar 2021 18:58

Ps , misschien heeft iemand de factuur nog niet voldaan... dan zal hij zich ook niet beroepen op z’n zwijgplicht.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 mar 2021 21:46

Flash29 schreef: 16 mar 2021 15:18 Ha ha, misschien is de uitdrukking boter op je hoofd niet zo gelukkig gekozen, maar met het blijven geloven van de onschuld van de huidige generatie houd je de illusie van onschuld ook in stand.

Deze dan maar: als je nu rotsvast gelooft dat doping niet meer bestaat of wanneer je graag gelooft dat de toppers van nu clean zijn: dan heb je waarschijnlijk oogkleppen op! (en wanneer die lekker zitten heb je klaarblijkelijk een paardenhoofd, dat zeggen we hier in huis in ieder geval) ;-)
dus beetje redeneren: er is weer doping in het peleton, om een topper te zijn neem je dus doping, alle zowat toppers hebben een veldrijdersverleden, het veldrijden is dus de motor van het dopinggebruik? Of maak ik een paar denkfouten?
Nee, stop er toch mee met altijd die niet onderbouwde insinuaties, getest, niks gevonden is clean gereden, punt. Zo simpel moet het zijn. Blijkt later dat het foute boel was, je hebt dan toch op basis van een illusie van de koers kunnen genieten ipv voortdurend te zeiken over iets wat je toch niet weet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Flash29
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jan 2012 09:20

Flash29 24 mar 2021 09:13

Helaas, je redenering gaat al mank in de eerste zin "er is weer doping in het peleton" waarmee je indirect aangeeft dat er een periode is geweest zonder doping in het peleton ;-) ik ken niemand die daarvoor zijn hand in het vuur durft te steken!

Niks gevonden is clean gereden, zie Armstrong en vele anderen..........rest my case.

Maar het een sluit het ander niet uit hoor, ik kijk met enorm veel plezier en liefde naar de koers ondanks het feit dat ik denk dat het geen zuivere koffie is, doet er voor mij niets van af.

Dus ik geniet maximaal van de koers echter zonder de illusie dat het zonder doping gebeurt.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 24 mar 2021 09:36

mao schreef: 22 mar 2021 18:21 Namen en rugnummers zou wel ff lekker wezen,
Als hij dat kan staven met bewijzen zou helemaal mooi zijn.
Zou hij dan nu ook eindelijk Real Madrid en FC Barcelona gaan noemen en hun, door Fuentes geleide, doping programma?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie