Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mar 2017 13:40

Schaatsen is op geen enkele manier te vergelijken met wielrennen. De prestaties van de Nederlandse schaatsers zijn onder meer te verklaren door

- veel betere faciliteiten
- betere betaling
- betere coaching
- veel meer leden schaatsbond, dus meer aanvoer
- meer status schaatsen dan in andere landen, dus aantrekkelijker

In het wielrennen gelden of golden al deze verschillen niet. De concurrenten van Armstrong gebruikten min of meer dezelfde trainingmethodes, werden goed betaald, reden op vergelijkbaar of zelfs beter materiaal, enz. Op gebied van dope liep Lance soms wel wat voorop alhoewel het inmiddels wel duidelijk is dat ploegen als T-Mobile en ONCE eigenlijk op gelijk niveau zaten.
Laatst gewijzigd door havana op 21 mar 2017 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 21 mar 2017 13:41

Joskovic schreef:
dario schreef:... intussen...
Dat lijkt me ook redelijk naief. ;)
Ik had het over de "gedachte": op het ideële, niet het reële niveau dus...
En "intussen" mag je gerust als een héél ruime tijdsmarge interpreteren! ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mar 2017 14:20

Joskovic schreef:
BikeT schreef:
Heel verhaal....
Ondanks dat je het hele gebeuren een beetje uit z'n verband trekt, en daar ook nog onnodig kinderen bij gaat halen (makkelijk scoren), ben ik het wel met de strekking eens wat je bedoelt.

En nog een heel verhaal...
Nu is het wel zo dat de topsport één van de weinige manieren is om kinderen te verleiden om van hun luie reet af te komen. Het is misschien makkelijk scoren maar het is wel relevant.

Vroeger wilde ik Joop Zoetemelk, Rik Smits en Ruud Gullit worden. Als dat niet zo was dan zat ik hier nu niet op het forum en ik denk dat voor heel veel mensen geldt die nu regelmatig sporten. Ik denk ook dat het niet voor niks is dat er niet veel jeugd die opgroeide in de tijd van oa PDM niet voor de fiets heeft gekozen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 21 mar 2017 14:29

Ernie C. schreef:
Nu is het wel zo dat de topsport één van de weinige manieren is om kinderen te verleiden om van hun luie reet af te komen. Het is misschien makkelijk scoren maar het is wel relevant.

Vroeger wilde ik Joop Zoetemelk, Rik Smits en Ruud Gullit worden. Als dat niet zo was dan zat ik hier nu niet op het forum en ik denk dat voor heel veel mensen geldt die nu regelmatig sporten. Ik denk ook dat het niet voor niks is dat er niet veel jeugd die opgroeide in de tijd van oa PDM niet voor de fiets heeft gekozen.
Dat begrijp ik, maar het is totaal niet aan de orde of we aan kinderen wel of niet moeten uitleggen dat er doping of vals spel in topsport voor komt. De vergelijking met het sinterklaasfeest, wat duidelijk een kinderfeest is, is al helemaal krom. Kinderen hebben een totaal andere belevingswereld en dat is maar goed ook. Dat moeten we helemaal niet willen veranderen. Dat bedoelde ik met de irrelevantie van onze kinderen in dit verhaal.

Ik kon vroeger ook echt genieten van de trainings- en wedstrijdvideo's van Armstrong, en toen was ik al een twintiger. Nu de aap uit de mouw is, kies ik wel weer andere 'helden', maar ik zie het niet als dat ik voor de gek ben gehouden. De man trainde als een beest. Deslaniettemin zie ik toch liever een schone sport, ook al is dat misschien een utopie.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 953
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 21 mar 2017 21:26

Tja, zolang zelfs dit soort regels niet duidelijk zijn en vatbaar voor interpretatie kun je natuurlijk sowieso niet van een eerlijk evenement spreken. Wat mij betreft even kwalijk voor een sport als gevallen van doping...
http://www.wielerflits.nl/nieuws/243572 ... nders.html

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mar 2017 21:27

Hilarisch, geen sluitende vertaling!!
Less is bore

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 22 mar 2017 08:40

Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mar 2017 09:28

Als je je er toch niet aanhoudt, maak dan geen reglement.

Sowieso is het een vreemde redenatie dat de ploeg geen voordeel heeft bij duwen in een ploegentijdrit.
Campagnolo Ultra Dork

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 22 mar 2017 10:13

Als je het ziet wordt er ook niet geduwd maar is het aangeven dat hij er tussen moet.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 22 mar 2017 10:32

Ernie C. schreef:

Vroeger wilde ik Joop Zoetemelk, Rik Smits en Ruud Gullit worden. Als dat niet zo was dan zat ik hier nu niet op het forum en ik denk dat voor heel veel mensen geldt die nu regelmatig sporten. Ik denk ook dat het niet voor niks is dat er niet veel jeugd die opgroeide in de tijd van oa PDM niet voor de fiets heeft gekozen.
:) Ik wilde vroeger Ard Schenk worden. Dat is niet gelukt.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mar 2017 10:34

Hoe zie je het verschil tussen wel en niet duwen als de arm gestrekter wordt?
En bij twijfel, moet een renner dit toch gewoon niet doen. Dat de jury nu zegt dat de ploeg er geen voordeel van had, is natuurlijk wel van de zotte. "We hanteren de regels". "We hanteren de regels toch niet, want wij zijn nu wel een eigen mening toebedaan en vinden dat belangrijker dan de regels" ... Ik snap het niet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 22 mar 2017 10:36

En BMC heeft toch nog gewonnen, wat een rommel....
Maak joe woar

Plaats reactie