Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 02 mar 2019 13:34

Trouwens iets wat me zomaar aan het denken zet;

Ik ben zo''n persoon die dus heel veel moeite heeft om zijn grens op te zoeken als hij alleen traint. Ik moet echt mijn best doen om uberhaupt in de buurt van mijn max hartslag te komen, daar waar ik dat in een wedstrijd makkelijk red (ook in een tijdrit). Zo ook met krachttraining, scheelt al snel 10% of ik alleen of samen met iemand anders train. Ik voel gewoon veel minder pijn en kan zonder problemen de kraan opendraaien,

Ik ben daarin zeker niet de enige, sterker nog er zijn blijkbaar ook mensen die precies andersom functioneren (veel beter als ze solo werken) eens te meer het bekende verhaal dat het dus ook door je hersentjes bepaald wordt.

Zijn er eigenlijk drugs die dat scherper zetten? Ik denk dan eigenlijk heel snel aan dingen als Amfetamine of adrenaline. Of ben je als topsporter zo geconditioneerd dat het competitie effect allang geen rol meer speelt in het vinden van zijn grenzen?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 mar 2019 14:34

Pijnstillers werken in ieder geval grensverleggend. Tramadol mag niet meer, maar vorige week ,bij de Ster van Zwolle, werd gedaan of een paracetamol in de laatste bidon heel normaal is.
Edit: in combinatie met cafeïne schijnt goed te werken.

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 02 mar 2019 18:11

daniel1975 schreef: 02 mar 2019 08:57 En de Volkskrant vanmorgen ook niet zo fraai....
wel bijzonder dat de artsen met naam en toenaam door de VK worden genoemd en de schaatsers anoniem mogen blijven.
Zegt ook wat over het niveau van de gemiddelde journalist....
Zoals vandaag al eerder opgemerkt: 'je riedeltje begint afgezaagd te worden.'

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2019 18:26

Dus het is volledig normaal dat anonieme bronnen mensen zo mogen beschadigen?
Dat is riooljournalistiek! Als je mensen aan de schandpaal nagelt, doe dat dan met open vizier!
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mar 2019 18:33

Als we dan toch aan het speculeren zijn: wat denken we nu van al die trainingskampen in Erfurt van de (Nederlandse) schaatsploegen? Hoe toevallig is het dat juist daar een internationale dopingbende wordt opgerold?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2019 18:50

Ik geloof niet dat doping locatie gebonden is.
Less is bore

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 02 mar 2019 19:15

daniel1975 schreef: 02 mar 2019 18:26 Dus het is volledig normaal dat anonieme bronnen mensen zo mogen beschadigen?
Dat is riooljournalistiek! Als je mensen aan de schandpaal nagelt, doe dat dan met open vizier!
Er is duidelijk weerwoord en Ik zie aan de antwoorden niet heel veel ontwijkend vanuit de arts, dus wellicht zijn ze akkoord om met naam en toenaam te worden genoemd?

Ik vind het heel ver gaan om dit "aan de schandpaal nagelen" te noemen... het is een heel net artikel waar alle partijen hun zegje hebben kunnen doen. En dat de conclusie van de geïnterviewden (inclusief de genoemde artsen!) is dat het zorgelijk is lijkt me volkomen terecht.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2019 20:41

Blijft het toch vreemd dat de bronnen onbekend blijven? Wat is het dan waard?
Die personen hebben het toen geaccepteerd, maar durven nu niet dat te dragen en wel betrokkenen te noemen. Dat vind ik unfair.
Less is bore

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 02 mar 2019 22:01

Wellicht is er voor de bronnen iets meer op het spel (omdat ze nog op de een of andere manier actief zijn in de sport?). Ik ga er vooralsnog vanuit dat de namen die genoemd zijn geen bezwaar hadden en degenen die anoniem zijn dit niet met naam en toenaam wilden.

Als de journalist braaf heeft gedaan wat zijn bronnen hem vroegen is dat bepaald geen riooljournalistiek.

Dat ik voor die optie kies komt vooral omdat ik het hele verhaal niet zo heel wild vind. Er is een terecht kritische teneur, maar dat is het dan ook wel. En dat de artsen hier de focus zijn vind ik ook wel begrijpelijk gezien de rol die een arts zou horen te hebben.

Misschien komt mijn gevoel omdat het natuurlijk al compleet duidelijk is dat Schaatsen net zo "dope"gevoelig is als wielrennen, het enige is dat er gewoon nooit naar is gekeken. Het lijkt me absoluut flipflapflauwekul dat Epo niet op groffe wijze is misbruikt in het tijdvak 1990-2010. Schaatsen en wielrennen liggen zo dichtbij elkaar, dus als er bij wielrennen uitslaande brand was is het lastig voor te stellen dat het bij het schaatsen op een broodje Calve ging.

Dat er na de nier-medicatie al niet meer vragen zijn gekomen is verrassend. Hoog tijd dat hier ook kritische vragen worden gesteld Niet vanwege "greater justice", wel omdat die overmedicatie gewoon heel kwalijk is.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 02 mar 2019 22:23

dc schreef: 02 mar 2019 13:34 Trouwens iets wat me zomaar aan het denken zet;

Ik ben zo''n persoon die dus heel veel moeite heeft om zijn grens op te zoeken als hij alleen traint. Ik moet echt mijn best doen om uberhaupt in de buurt van mijn max hartslag te komen, daar waar ik dat in een wedstrijd makkelijk red (ook in een tijdrit). Zo ook met krachttraining, scheelt al snel 10% of ik alleen of samen met iemand anders train. Ik voel gewoon veel minder pijn en kan zonder problemen de kraan opendraaien,

Ik ben daarin zeker niet de enige, sterker nog er zijn blijkbaar ook mensen die precies andersom functioneren (veel beter als ze solo werken) eens te meer het bekende verhaal dat het dus ook door je hersentjes bepaald wordt.

Zijn er eigenlijk drugs die dat scherper zetten
? Ik denk dan eigenlijk heel snel aan dingen als Amfetamine of adrenaline. Of ben je als topsporter zo geconditioneerd dat het competitie effect allang geen rol meer speelt in het vinden van zijn grenzen?
Ja Fenegriek

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 02 mar 2019 23:08

anderson99 schreef: 02 mar 2019 22:23
dc schreef: 02 mar 2019 13:34

Zijn er eigenlijk drugs die dat scherper zetten
? Ik denk dan eigenlijk heel snel aan dingen als Amfetamine of adrenaline. Of ben je als topsporter zo geconditioneerd dat het competitie effect allang geen rol meer speelt in het vinden van zijn grenzen?
Ja Fenegriek
Methylhexanamine, en, inderdaad, allerlei amfetamine's.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 02 mar 2019 23:38

dc schreef: 02 mar 2019 22:01
Misschien komt mijn gevoel omdat het natuurlijk al compleet duidelijk is dat Schaatsen net zo "dope"gevoelig is als wielrennen, het enige is dat er gewoon nooit naar is gekeken.
Wat bedoel je precies met 'nooit naar gekeken'?
Dopingcontroles per sport in Nederland (totaal in 2017):

Wielrennen 608
Schaatsen 492
Atletiek 322
Zwemmen 230
Voetbal 195
Roeien 133
Triatlon 100

... schaatsen komt er dus niet echt bekaaid van af.
In het nationale anti-doping programma staat schaatsen zelfs bovenaan.
(En ik denk dat we iets meer wielrenners hebben dan schaatsers?)

dc schreef: 02 mar 2019 22:01 Het lijkt me absoluut flipflapflauwekul dat Epo niet op groffe wijze is misbruikt in het tijdvak 1990-2010. Schaatsen en wielrennen liggen zo dichtbij elkaar, dus als er bij wielrennen uitslaande brand was is het lastig voor te stellen dat het bij het schaatsen op een broodje Calve ging.
De langste afstand bij het schaatsen duurt normaliter nog geen 14 minuten.
Naast verschil in techniek dus nog een vrij fors verschil met wielrennen.

Niet dat dat schaatsers boven alle (of enige) twijfel verheft, overigens. Volgens mij heeft ene Sven Kramer wel eens geklaagd over een gebrek aan out-of-competion controles, bijvoorbeeld.

Plaats reactie