Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 dec 2017 12:07

Hans-Je-Pence schreef: 13 dec 2017 10:26
...Astma is een klinische diagnose dus alleen klachten en symptomen zijn genoeg, specifieke lab testen zijn er eigenlijk niet.
...
Natuurlijk wel; er is een longfunctietest waarbij je longfunctie wordt getest in verschillende omstandigheden.
Specifiek voor inspanningsastma; longfunctie na inspanning versus voor inspanning. Bij astma door specifieke allergieën test na blootstelling aan de allergenen en dan testen met medicatie om allergische reactie te onderdrukken...

Waarbij ik niet wil zeggen dat je de diagnose ook zonder die testen kan krijgen (al zal je als prof wielrenner die longfunctietesten sowieso jaarlijks doen...). Maar ieder dokterr zal toch minstens onderzoeken waarom je de verminderde ademhaling hebt...

De 16 jarige zoon kreeg zelf eens cocaïne in zijn neus tijdens zo een test (en nadien bij een wielerwedstrijd aankomen met een attest voor medische cocaïne is best bizar...)

Walter

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16204
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 dec 2017 12:12

dario schreef: 13 dec 2017 11:54
Ernie C. schreef: 13 dec 2017 10:21 het zou weleens de doodsteek voor het wielrennen kunnen zijn.
Ach, de dood van het wielrennen is al zovele malen aangekondigd... Ik kijk al jaren met tegenzin naar koersen die van begin tot eind door één ploeg worden gedomineerd en gecontroleerd; stel - stèl - dat dit de doodsteek voor Sky zou worden, dan hoeft dat helemaal niet schadelijk te zijn voor de aantrekkelijkheid van de koers, integendeel.

Ooit zijn de negen levens van het wielrennen op.

De dood van Sky zou na dit voorval en alle andere gevallen zou eerder een positief effect hebben op de geloofwaardigheid.

Ik zal best nog wel naar het klassieke voorjaar kijken maar een grote ronde waarin Froome mee fietst laat ik links liggen het komende jaar. Het is imho niet acceptabel als wederom een "groot kampioen" de handen boven het hoofd wordt gehouden. Sky/de UCI kunnen hoog of laag springen maar je kunt dit niet anders bekijken dan de zaken van Petacchi en Ulissi.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16204
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 dec 2017 12:13

daniel1975 schreef: 13 dec 2017 12:03
53x11 schreef: 13 dec 2017 09:30 Het probleem met grenswaardes is dat ze gemakkelijk gepasseerd kunnen worden, ook al ben je ter goeder trouw. Daarbij zijn ze nergens op gebaseerd. Bij een serieuze zaak als doping zouden ook serieus onderbouwde richtlijnen horen te zijn.
picopicopicopicogram.....
Die vond ik dan nog discutabeler dan een verdubbeling tov de grenswaarde, waar het hele peloton wél onder kan blijven.
Het lijkt erop dat Sky zich onaantastbaar heeft gewaand en de marginal gains wat heeft opgerekt.
Misschien hebben ze een tegenvaller moeten incasseren omdat Cookson niet herkozen is tegen alle verwachtingen in?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37645
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 dec 2017 12:22

Herman Ram laat hier ook een compleet stuk ongeloofwaardigheid zien. Altijd voorop met zijn schijnheilige kop en nu allerlei mitsen en maren aandragen dat het misschien best logisch te verklaren is. Wat een slapjanus.
https://www.nu.nl/wielrennen/5047157/vo ... ordt-.html
Als Sky hier mee wegkomt is het doodsvonnis van het wielrennen pas weer een stap dichterbij. Na alle discutabele feiten van afgelopen jaar nu ook hier mee wegkomen is zo enorm slecht voor de sport. Juist als Froome nu opgeruimd wordt laat de UCI zien écht tijd en moeite te steken in dopingbestrijding.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 dec 2017 12:47

Herman Ram laat zien dat hij niet meteen meewaait in de waan van de dag en niet op dag 2 zonder nadere info iemands kop eraf wil hakken, hulde voor deze man die niet meteen schande staat te roepen.
Iemand voelt een astma aanval komen en doseert licht panisch wat teveel, big deal.
Het is maar 1 van de vele onbenullige incidentjes die met doping niks te maken hebben.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 dec 2017 12:53

Stoffa schreef: 13 dec 2017 10:10
SiO2 schreef: 13 dec 2017 10:03
53x11 schreef: 13 dec 2017 09:30 Inderdaad hebben veel sporters inspanningsastma. Niet heel vreemd lijkt me. Dient nog steeds door een arts vastgesteld te worden.
Zou je uit kunnen leggen waarom het niet vreemd is dat een bovengemiddeld aantal sporters inspanningsastma heeft. Ik hoor dit wel vaker, maar begrijp het nog steeds niet helemaal.
Heeft naar mijn weten te maken met de hoeveelheid fijnstof die profs binnenkrijgen te maken. Op een gegeven moment kunnen de longen daar niet meer tegen en krijgen ze inspanningsastma.
Afbeelding

Of was dit een serieus antwoord?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 dec 2017 12:54

Keezx schreef: 13 dec 2017 12:47 Herman Ram laat zien dat hij niet meteen meewaait in de waan van de dag en niet op dag 2 zonder nadere info iemands kop eraf wil hakken, hulde voor deze man die niet meteen schande staat te roepen.
:like:
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 dec 2017 12:59

dario schreef: 13 dec 2017 11:54 Ach, de dood van het wielrennen is al zovele malen aangekondigd... Ik kijk al jaren met tegenzin naar koersen die van begin tot eind door één ploeg worden gedomineerd en gecontroleerd; stel - stèl - dat dit de doodsteek voor Sky zou worden, dan hoeft dat helemaal niet schadelijk te zijn voor de aantrekkelijkheid van de koers, integendeel.
:like:
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16204
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 dec 2017 13:12

Keezx schreef: 13 dec 2017 12:47 Herman Ram laat zien dat hij niet meteen meewaait in de waan van de dag en niet op dag 2 zonder nadere info iemands kop eraf wil hakken, hulde voor deze man die niet meteen schande staat te roepen.
Iemand voelt een astma aanval komen en doseert licht panisch wat teveel, big deal.
Het is maar 1 van de vele onbenullige incidentjes die met doping niks te maken hebben.
Andere renners zijn hier voor geschorst. Zou dat in dit geval niet gebeuren dan wordt er met twee maten gemeten. Zeker gezien de eerdere rare fratsen van Sky.
Als je alles zo gaat relativeren dan kun je ook een snuifje coke in een dronken bui terwijl je op stap bent met vrienden goed praten en ga zo maar verder. Het is je eigen verantwoordelijkheid om met dergelijke middelen om te kunnen gaan als je er voor kiest om ze te gebruiken.
Natuurlijk moet je als expert niet meteen iemand veroordelen. De waarheid achteraf uitleggen is veel makkelijker en je komt veel meer over als een expert.
Campagnolo Ultra Dork

BikeT
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2016 14:07

BikeT 13 dec 2017 13:42

Ben wel benieuwd wat de collega klassementsrenners en ploegleiders hiervan vinden. Hun reactie zal veel zeggen over hoe het gesteld is met de doping moraal in het peloton.

peter22
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 okt 2009 23:48

peter22 13 dec 2017 13:45

De grenswaarde is altijd moeilijk, maar 20 keer puffen op een dag dat doet een normale mens toch niet, normaal is 1 of 2 keer puffen/keer *3keer per dag, soms denk je heb ik al gepuft dan nog eens 2 dan zit je aan 4 pak 3*per dag (3keer vergeten dat je al gepufd had!) dan zit je aan 12 puffen dan moet je nog zonder erg 8 keer puffen om met zijn gewicht aan de waarde van 2000 te komen toch vreemd.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 13 dec 2017 13:45

Herman_N schreef: 13 dec 2017 12:53
Stoffa schreef: 13 dec 2017 10:10
SiO2 schreef: 13 dec 2017 10:03

Zou je uit kunnen leggen waarom het niet vreemd is dat een bovengemiddeld aantal sporters inspanningsastma heeft. Ik hoor dit wel vaker, maar begrijp het nog steeds niet helemaal.
Heeft naar mijn weten te maken met de hoeveelheid fijnstof die profs binnenkrijgen te maken. Op een gegeven moment kunnen de longen daar niet meer tegen en krijgen ze inspanningsastma.
Afbeelding

Of was dit een serieus antwoord?
Je zou op zich kunnen overwegen je niet als een 12-jarige te gedragen.

Plaats reactie