Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

hayes

hayes 14 dec 2017 13:48

Het is een preformance-enabler ipv van een performance-enhancer.
Het laat toe dat sporters met astma de prestaties kunnen doen die een atleet zonder haalt.
Ze halen geen extra 10% (ik zeg maar iets) voordeel dat een niet-astma leider niet haalt.

Dat de dosis verdubbelt, is te verklaren lees ik nu al op verschillende plaatsen.
En nogmaals, waarom zou hij in godsnaam bewust heel veel meer gebruiken als in medische kringen perfect duidelijk is dat je er geen voordeel uithaalt. Met alle respect voor de longarts waarvan even hoger sprake, maar een doorsnee longarts zal niet zo thuis zijn in topsport of atleten met astma...

Nog even over de dehydratie en gevolgen op de concentraties:

"A study carried out in 2014 by Dr John Dickinson at the University of Kent, published in the Clinical Journal of Sport Medicine, indicated that dehydration may have a significant effect on that. Twenty of his 34 subjects showed concentrations above that Wada threshold when they were dehydrated by more than 2% of their body weight" - BBC

Ik verdedig Froome niet, al lijkt het er misschien wel op.
Ik vraag me wel af waar iedereen de kennis haalt, om hem meteen te veroordelen. Ik probeer me degelijk te informeren vooraleer ik een mening vorm.
Dat is de dag van vandaag eerder uitzondering, zeker op Sociale Media.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 14 dec 2017 13:51

Jongens we kunnen er hier kort of lang over praten, iemand die twee keer de maximaal toegestane waarde in zn urine heeft moet gewoon uit de sport geweerd worden. Lijkt me helder.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 dec 2017 14:20

@hayes Leuk dat jij kennis ergens vandaan gehaald hebt. Anderen die ook zoeken zullen vast studies vinden die het tegendeel beweren. Zoals @Daniël al schreef, er zijn ook studies die als uitkomst hebben dat je niks aan epo gebruik hebt als topsporter.
En die longarts stond gisteren dan waarschijnlijk ook uit haar nek te kletsen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 dec 2017 15:12

Stoffa schreef: 14 dec 2017 13:51 Jongens we kunnen er hier kort of lang over praten, iemand die twee keer de maximaal toegestane waarde in zn urine heeft moet gewoon uit de sport geweerd worden. Lijkt me helder.
Want? Rationele argumenten doen er niet meer toe als het om doping gaat? Jij denkt dat de in het lichaam gevonden concentratie lineair is met de ingenomen dosis? Da's wel heel simplistisch.

Jammer dat de hele dopingdiscussie zo vertroebeld is door emotie dat zelfs wetenschappelijke bronnen niet meer serieus genomen mogen worden als ze iets anders dan de publieke opinie beweren. (Waarmee ik niet wil zeggen dat alles wat verschijnt in een wetenschappelijk artikel verschijnt niet ter discussie staat. Integendeel zou ik haast zeggen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 dec 2017 15:30

53x11 schreef: 14 dec 2017 15:12
Stoffa schreef: 14 dec 2017 13:51 Jongens we kunnen er hier kort of lang over praten, iemand die twee keer de maximaal toegestane waarde in zn urine heeft moet gewoon uit de sport geweerd worden. Lijkt me helder.
Want? Rationele argumenten doen er niet meer toe als het om doping gaat? Jij denkt dat de in het lichaam gevonden concentratie lineair is met de ingenomen dosis? Da's wel heel simplistisch.

Jammer dat de hele dopingdiscussie zo vertroebeld is door emotie dat zelfs wetenschappelijke bronnen niet meer serieus genomen mogen worden als ze iets anders dan de publieke opinie beweren. (Waarmee ik niet wil zeggen dat alles wat verschijnt in een wetenschappelijk artikel verschijnt niet ter discussie staat. Integendeel zou ik haast zeggen)
https://nos.nl/video/2207401-longarts-f ... tegen.html
Moet ik wat deze arts zegt dan ook met een korreltje zout nemen?

hayes

hayes 14 dec 2017 16:21

Jans schreef: 14 dec 2017 14:20 @hayes Leuk dat jij kennis ergens vandaan gehaald hebt. Anderen die ook zoeken zullen vast studies vinden die het tegendeel beweren. Zoals @Daniël al schreef, er zijn ook studies die als uitkomst hebben dat je niks aan epo gebruik hebt als topsporter.
En die longarts stond gisteren dan waarschijnlijk ook uit haar nek te kletsen?
Vanwaar de nood om mensen die het niet meteen met je eens zijn op een dergelijke Sarcastische manier toe te spreken? Getuigt van weinig tact...
Waar beweer ik trouwens dat die arts 'uit haar nek stond te kletsen'? Citeer me gerust. ;) Ik vroeg me gewoon af dat ze misschien niet veel ervaring heeft met topsport.

Maar zwart-wit blijkt makkelijker te zijn dan grijs.
Grijs is helaas hoe de wereld er uit ziet...

Ik volg deze zaak graag verder op. Maar ik vermoed dat Sky hier veel geld zal tegen gooien en zal bewijzen dat er voldoende twijfel bestaat.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 14 dec 2017 16:28

hayes schreef: 14 dec 2017 13:48 Het is een preformance-enabler ipv van een performance-enhancer.
Het laat toe dat sporters met astma de prestaties kunnen doen die een atleet zonder haalt.
Ze halen geen extra 10% (ik zeg maar iets) voordeel dat een niet-astma leider niet haalt.

Dat de dosis verdubbelt, is te verklaren lees ik nu al op verschillende plaatsen.
En nogmaals, waarom zou hij in godsnaam bewust heel veel meer gebruiken als in medische kringen perfect duidelijk is dat je er geen voordeel uithaalt. Met alle respect voor de longarts waarvan even hoger sprake, maar een doorsnee longarts zal niet zo thuis zijn in topsport of atleten met astma...

Nog even over de dehydratie en gevolgen op de concentraties:

"A study carried out in 2014 by Dr John Dickinson at the University of Kent, published in the Clinical Journal of Sport Medicine, indicated that dehydration may have a significant effect on that. Twenty of his 34 subjects showed concentrations above that Wada threshold when they were dehydrated by more than 2% of their body weight" - BBC

Ik verdedig Froome niet, al lijkt het er misschien wel op.
Ik vraag me wel af waar iedereen de kennis haalt, om hem meteen te veroordelen. Ik probeer me degelijk te informeren vooraleer ik een mening vorm.
Dat is de dag van vandaag eerder uitzondering, zeker op Sociale Media.
Maar kan je die redenering dan ook omdraaien, dat je door je dehydratie de concentratie verhoogt en daardoor meer effect sorteert?
:winkthumb:

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 dec 2017 16:33

hayes schreef: 14 dec 2017 12:58 Ik wist niet wat ik van de hele Froome zaak moest denken.
Vanmiddag net wat kranten gelezen en er lijken me twee dingen duidelijk

.................................

Ik vraag me trouwens af waarom het überhaupt op de dopinglijst staat, als uit studie blijkt dat het geen positief effect geeft. ..............................................

Omdat andere studies aantonen dat het ook nog eens een anabole werking heeft en thuishoort in het rijtje van clenbuterol.
Zoals ik eerder al zei wordt dit gewoon ook in tabletvorm geslikt.
Logisch dus dat het op de dopinglijst staat, niet?

bijvb;

http://www.ergogenics.org/salbutamol-we ... oping.html

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 14 dec 2017 17:09

Wat ik begrepen heb, kunnen ze ook de mate van concentratie van de urine testen. Als deze bijzonder geconcentreerd is, zouden ze dus ook moeten kunnen omrekenen naar een 'normale' concentratie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16214
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 dec 2017 17:30

Maar ik neem aan dat ze dat bij een dopinglab ook wel doen, of in ieder geval dat dat al is aangetoond door Sky toen de A-staal positief bleek. Froome zou twee weken na 20 september al het eerste bewijs van zijn onschuld hebben ingediend. Blijkbaar was dat niet erg overtuigend.
Campagnolo Ultra Dork

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 14 dec 2017 17:37

Als ik de links van Jans en Lugosi bekijk, begrijp ik waarom het middel zo populair is en waarom het boven een bepaalde grens verboden is.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 dec 2017 18:17

En een verdubbeling puur door dehydratie: dan heb je serieus weinig gedronken en zou je prestatieverlies moeten hebben door vochttekort.....
Less is bore

Plaats reactie