Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 27 sep 2016 12:16

Wielrenners oefenen inderdaad een beroep uit, maar je kunt dit beroep niet zomaar uitoefenen als je vals speelt.
Jij zou toch ook niet graag worden geopereerd door een chirurg die zijn opleiding heeft doorlopen door alleen maar bij z'n buurman te kijken bij tentamens.
Of een advocaat die niet elk jaar voldoende scholing/punten haalt om ingeschreven te blijven.

Er gelden voor verschillende beroepen nu eenmaal regels. Er wordt van mij ook verwacht dat ik prestaties lever op kantoor, maar als ik dat doe door elke dag een lijntje coke naar binnen te snuiven en ik wordt daarop gepakt, sta ik ook gewoon op straat.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 sep 2016 12:25

Nogal een verschil, harddrugs gebruik is wettelijk verboden. Een collega van mij met ADHD gebruikt ritalin. Is heel goed in zijn werk, maar zou zonder dit medicijn niet goed functioneren. Ander werk zoeken maar?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Humpie
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 aug 2011 18:49

Humpie 27 sep 2016 13:00

Hoe zit het dan met renners met diabetes type 1. Zoals Martijn Verschoor. Jammer voor hem? Insuline is misschien prestatie verhogend. Voor dergelijke renners zou er dan geen plaats zijn in het peloton.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2016 13:42

Natuurlijk wordt er ook misbruik gemaakt van die medicatie maar dat wil nog niet zeggen dat je iemand het recht op medicatie of om zijn brood te verdienen mag ontnemen. Er zijn nu eenmaal belangrijkere zaken in het leven dan eerlijk wielrennen.
Campagnolo Ultra Dork

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 27 sep 2016 15:11

Ernie C. schreef:Natuurlijk wordt er ook misbruik gemaakt van die medicatie maar dat wil nog niet zeggen dat je iemand het recht op medicatie of om zijn brood te verdienen mag ontnemen. Er zijn nu eenmaal belangrijkere zaken in het leven dan eerlijk wielrennen.
Exact :winkthumb:

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 27 sep 2016 20:48

Ik vind dat medicatie en topsport bedrijven niet samengaan.
Topsport wil zeggen dat dat de beste sporters ter wereld zijn en als ze daarvoor medicijnen nodig hebben dan zijn niet goed genoeg.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 27 sep 2016 21:02

Er wordt hier constant maar door een aantal mensen gesteld dat een topsporter die een attest heeft/medicatie gebruikt dit gebruikt om beter te kunnen presteren, maar is dat eigenlijk wel zo? Of zou het ook zo kunnen zijn dat een sporter medicatie gebruikt om op hetzelfde niveau te kunnen presteren als wanneer hij/zij gezond zou zijn?

Ik geloof dat ik het hier al vaker geroepen heb, maar wanneer ik in bepaalde perioden van het jaar mijn anti-histaminica niet neem, dan kan ik niet optimaal functioneren en presteer ik tijdens mijn werk minder. Niemand die daar een punt van maakt, integendeel: Erik moet vooral 's ochtends zijn pilletje nemen.

Nu ga ik van die pilletjes ook harder fietsen, omdat ik minder benauwd ben en me beter kan concentreren. Maar van een heel aantal mensen op dit forum mag ik dan (als ik het al zou willen) blijkbaar geen wedstrijden rijden omdat ik met medicatie harder fiets dan zonder. Terwijl ik feitelijk gezien net zo hard fiets als tijdens de periodes dat er geen pollen in de lucht zitten of een beroerd binnenklimaat is op mijn werk.

En blijkbaar moeten renners zoals de al genoemde Martijn Verschoor direct het peloton uit, want insuline is voor hem wel degelijk prestatie verhogend. Als hij dat niet gebruikt levert hij gegarandeerd geen prestaties meer.

Maar goed, mijn punt is dat er eens een keer een grens moet zitten aan het eindeloze wantrouwen. Wanneer een sporter een door de bond en dopingautoriteit erkend medisch attest heeft, wie zijn wij als leken dan om dat maar eindeloos in twijfel te blijven trekken? Ik vind dat onderhand, eerlijk gezegd, tamelijk zielige vormen aan beginnen te nemen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2016 22:56

DirkJanMoedt schreef:Ik vind dat medicatie en topsport bedrijven niet samengaan.
Topsport wil zeggen dat dat de beste sporters ter wereld zijn en als ze daarvoor medicijnen nodig hebben dan zijn niet goed genoeg.
Doping is niet alleen verboden bij topsport en zelf als je het alleen hebt over profsport dan kun je nog niet stellen dat b.v. de voetballers van de Nederlandse eerste divisie de besten van de wereld zijn. Voor velen is de sport gewoon een baan.

Jij wilt übermenschen zien die haast onmogelijke prestaties leveren maar het zijn echt gewoon mensen die ziek kunnen worden en ze zich zorgen kunnen maken om hun inkomen. Het zou toch wel knap lullig zijn als je vanaf je jeugd je longen uit je lijf traint en het schopt topt profsporter, dat een simpele kwaal die makkelijk te behandelen is kan zorgen dat je verplicht zou moeten stoppen.
Campagnolo Ultra Dork

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 27 sep 2016 22:58

@Erik:

Het probleem is niet dat Wiggins medicijnen gebruikt tegen zijn astma en allergie, het probleem is dat hij dat intramusculair doet met een grote dosis vlak voor een grote ronde die hij vervolgens wint.

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 27 sep 2016 23:04

Ernie C. schreef:
DirkJanMoedt schreef:Ik vind dat medicatie en topsport bedrijven niet samengaan.
Topsport wil zeggen dat dat de beste sporters ter wereld zijn en als ze daarvoor medicijnen nodig hebben dan zijn niet goed genoeg.
Doping is niet alleen verboden bij topsport en zelf als je het alleen hebt over profsport dan kun je nog niet stellen dat b.v. de voetballers van de Nederlandse eerste divisie de besten van de wereld zijn. Voor velen is de sport gewoon een baan.

Jij wilt übermenschen zien die haast onmogelijke prestaties leveren maar het zijn echt gewoon mensen die ziek kunnen worden en ze zich zorgen kunnen maken om hun inkomen. Het zou toch wel knap lullig zijn als je vanaf je jeugd je longen uit je lijf traint en het schopt topt profsporter, dat een simpele kwaal die makkelijk te behandelen is kan zorgen dat je verplicht zou moeten stoppen.
Je mag natuurlijk best ziek zijn maar als je ziek bent is het bedrijven van topsport niet gezond.
Dus niet sporten met medicatie is mijn mening.

En dan heb je de mensen met aandoeningen die zonder medicijn niet mee kunnen met de besten.
Jammer, dat is nou eenmaal hoe het werkt.
Zo heb je ook mensen met een kleinere longinhoud of bepaalde spieren of noem maar op.
Juist door allerlei soorten medicatie toe te staan ga je übermenschen zien en dat maakt de sport kapot.
Maar dit is mijn mening natuurlijk.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2016 23:16

DirkJanMoedt schreef:
Je mag natuurlijk best ziek zijn maar als je ziek bent is het bedrijven van topsport niet gezond.
Dus niet sporten met medicatie is mijn mening.
Wie zegt dat? en hoe zit het dan met "gewoon" sporten met medicijnen?

Natuurlijk moet er kritisch naar alle attesten gekeken worden maar er zullen altijd fouten gemaakt worden en ook zal er gesjoemeld worden. Voor mij is dat geen reden om hele volksstammen daarom uit te gaan bannen van sporten op een redelijk niveau.

Ik vind het minder erg dat iemand die door de mazen van de wet glipt de tour wint dan dat iemand zijn baan verliest vanwege een kwaal die makkelijk te behandelen is.
Campagnolo Ultra Dork

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 28 sep 2016 10:51

senior schreef:@Erik:

Het probleem is niet dat Wiggins medicijnen gebruikt tegen zijn astma en allergie, het probleem is dat hij dat intramusculair doet met een grote dosis vlak voor een grote ronde die hij vervolgens wint.
En had hij hem niet gewonnen dan was er geen discussie over geweest. Die medicatie gaat hem echt niet drie weken lang boven zijn normale niveau laten fietsen. Maar los daarvan: Op het moment dat dit voorgeschreven wordt door een arts en Wiggins daar toestemming voor krijgt van de UCI, dan is er geen sprake van doping en dus ook niet van vals spelen. Maar goed, je kunt altijd een stok zoeken om een hond te slaan.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie