Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 16 nov 2007 12:13

160 keer gecontroleerd, en nooit betrapt! En dan achteraf toegeven dat je gebruikt hebt. Het toont aan dat de dopingcontroles een maat voor niets zijn. Onbelangrijk tijd- en geldverlies.....

http://www.sporza.be/cm/sporza.be/atlet ... k/1.207665

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 17 nov 2007 09:14

GastheerG schreef:
dutchflandrien schreef: ....... Rasmus Damsgaard stelt zich vragen bij het ........Damsgaard ziet dat anders: "In de loop van sommige rittenkoersen stijgt zijn hemoglobinewaarde, terwijl dat in principe moet dalen."


Het is natuurlijk te ranzig voor woorden dat Damsgaard naar z'n mening wordt gevraagd. Hij is namelijk een zeer grote belanghebbende in deze en is meer dan zogenaamd antidopingpredikant. Hij wordt namelijk betaald door concurrenten van Rasmussen.

Ranzig, ranzig en nog eens ranzig.



@Gastheer: Volgens mij zoek je het te ver: deze Rasmus (!) Damsgaard is één van de opperhoofden van de Deense Dopingautoriteit. Vanuit die positie mag je toch een min of meer objectief oordeel verwachten, wél natuurlijk vanuit antidoping-hardliners hoek.
Terugkomend op mijn eerder hier geplaatste mening, dat medische begeleiding en dopingcontrole meer op elkaar aangesloten moeten worden, constateer ik met plezier dat de Denen allang zover zijn. Rasmus begeleidt inderdaad ook CSC. Zoiets als wanneer Herman Ram van de Nederlandse dopingautoriteit de RABO-ploeg zou begeleiden.
Misschien begeleidt Damsgaard wel álle daarvoor in aanmerking komende ploegen in Denemarken.

Kortom, het lijkt erop, dat die Denen het wat slimmer aanpakken dan wij hier.

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 17 nov 2007 10:04

@ GastheerG: Er is toch niets mis met een door de dopinautoriteit gecontroleerde medische begeleiding?

Ik weet overigens ook niet hoe die CSC-begeleiding van Damsgaard eruit ziet maar het lijkt me sterk, dat hij zelf medisch begeleidt.

Vergelijk het eens met een accountant. Niet dat dát altijd goed gaat maar het is wel degelijk een controle. Bij accountancy spreek je ook niet over "twee petten".

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 17 nov 2007 12:49

@GastheerG:
Uit een "gegooglede" Damsgaard maak ik op, dat hij het dopingbeleid voor CSC uitzet, net als voor de Deense skiërs. Dat is nog iets anders dan een dienstverband.
Maar goed: "verbonden aan" kan veel inhouden. Het inhuren, zoals bij accountants, zou inderdaad verkeerd zijn. In die zin was mijn vergelijking inderdaad niet erg gelukkig.

Het dopingbeleid voorschrijven en regelmatig de opvolging controleren bij de ploegen zélf (hier heb je de door jou wél gewaardeerde fiscale controle) lijkt mij een punt, waar we het over eens kunnen zijn.

Op je vraag "wie controleert de controleur": hou hetzelfde systeem aan als bij de door jou genoemde NMA. Dan controleert ( niet lachen) de Tweede Kamer.

Over UCI: zolang die lui zich, zoals Gripper, via de pers belangrijk willen maken zijn ze nauwelijks serieus te nemen. Hein Verbruggen kon er ook wat van maar die had zijn organisatie tenminste beter in de hand.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 18 nov 2007 13:17

Damsgaard is één van de opperhoofden van de Deense Dopingautoriteit. Vanuit die positie mag je toch een min of meer objectief oordeel verwachten, wél natuurlijk vanuit antidoping-hardliners hoek.
Damsgaard heeft een PhD, en werkt aan de ontwikkeling van het kunnen registreren van genprofiel van sporters, daar verdient ie z'n centjes mee.

Damsgaard:"het voorstel (van screening van bloedwaarden) zal niet persee hoeven gelden voor alle takken van sport, maar slechts die zeer enkele, waar het gewoonte is prestaties te verbeteren op medicinale wijze"

Welke zeer enkele?

EDIT

Zal de meneer zijn uitgangspunt ook nog even geven:

"RD is van mening dat, min of meer alle profteams (fiets) systematisch werken met het gebruik van EPO, ze zijn dusdanig ervaren in het controleren en gebruiken daarvan dat de hematocrietwaarde van de renners slechts zeer zelden over de toegelaten grens van 50 zal stijgen, het zit er altijd net onder."

Kan me herinneren dat er hier nog wel eens gestruikeld werd over dat soort meningen...............

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 27 nov 2007 13:45

Bruyneel geeft Damsgaard carte blanche
di 27/11/07 - Johan Bruyneel heeft een akkoord bereikt met de Deense dokter Ramsus Damsgaard om Astana volgend seizoen dopingvrij te houden. "Nultolerantie is het minimum", zegt de Belgische ploegmanager.
Astana trekt 300.000 euro uit voor dopingbestrijding, zegt Bruyneel. "Nultolerantie is het minimum. Wij willen zelfs nog verder gaan." (Belga) "Onaangekondigde controles, ook bij renners thuis, kosten ons veel geld, maar het is de enige weg om te bewijzen dat we clean zijn."

"Al onze renners aanvaarden om het programma van Damsgaard te volgen. Ik weet echt niet wat we nog meer kunnen doen", zegt de Belgische ploegmanager.

Ramsus Damsgaard stippelt ook het antidopingbeleid uit bij CSC, de ploeg van Bjarne Riis. De Deense dokter start zijn antidopingprogramma van bij het eerste oefenkamp van Astana, in maart.

"Ik zal de renners met open armen ontvangen, en weet dat zij dat ook zullen doen", zegt Damsgaard.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 27 nov 2007 18:11

T-mobile stopt met sponsoring vanwege de vele dopinggevallen/bekentenissen in de ploeg.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 27 nov 2007 18:15


Plaats reactie