Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 27 sep 2018 09:08

Ernie C. schreef: 26 sep 2018 08:06
Enzzo schreef: 25 sep 2018 23:05
2) O, het staat niet op de dopinglijst dus is het ok??
Nee het is zeker niet ok naar mijn mening! Maar het is niet strafbaar of veroordeelbaar volgens de huidige regels en dat is nu juist mijn punt! Diegenen die het nemen zonder indicatie zijn stom bezig, wellicht zelfs een tikkie suïcidaal maar strikt genomen overtreden ze geen regels.
En daar zit het probleem.
Ik vind dat wij daar op een forum prima over kunnen discussiëren. Wij spreken hier geen straffen uit. Wij uiten slechts onze mening. Het is ook niet zo dat we alles wat niet strafbaar is maar moeten laten voor wat het is. Gelukkig hebben we ook nog zoiets als ethiek.
Het onnodig gebruiken van schaarse medicijnen ter meerdere eer en glorie van jezelf vind ik trouwens ethisch gezien een stuk erger dan vals spelen bij een potje hard schaatsen.
+1 Ernie
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 28 sep 2018 00:25

Enzzo schreef: 26 sep 2018 19:24
Wat ik me wel afvraag is of een team als Sky zelf wél dit soort onderzoeken doet, in hun zoektocht naar legale doping.
Probleem daarbij is dat ze nooit zeker kunnen zijn wat de meetbare waarde in het bloed gaat zijn. Elk labo heeft andere methoden en meet ook andere waarden.
Ehm, het gaat wel over farmacie natuurlijk, niet over orthomoleculair gekwakzalf. Enige variatie tussen laboratoria zal er altijd zijn, maar meer dan 10% is echt niet nodig. Bovendien weet de wielerploeg zelf natuurlijk redelijk precies hoeveel er door de renner is gesnoept.

Enzzo schreef: 26 sep 2018 19:24 En omdat het bij medicatie in kleine doses zoals wel eens gesuggereerd wordt dat dit Sky toepast, je juist op die marge lijnen zit is er te veel onzekerheid. En dus ook grotere pakkans. (Even los van de situatie wel of niet op de dopinglijst)
Niet op de dopinglijst is (juridisch) pakkans nul, en (volgens Sky-ethiek) een ploeg vol heilige engeltjes. En dat 'net' buiten de dopinglijst was volgens mij de grond van de vraag.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 sep 2018 22:34

Ehm, het gaat wel over farmacie natuurlijk, niet over orthomoleculair gekwakzalf
Waar haal je dat nu ineens vandaan? In elk geval niet uit mijn woorden.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 sep 2018 22:50

Wat je hierboven beweert over onbetrouwbaarheid van labs is gewoon onzin. Zou een mooie boel zijn als je HT's tussen 2 labs niet zou kunnen vergelijken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 sep 2018 23:16

Ik beweer helemaal niets over onbetrouwbaarheid van labs, even lezen! Ik zeg dat meetmethoden en meetwaarden kunnen verschillen.
Om maar even een actueel item als voorbeeld te nemen; een schildklier onderzoek op basis van bloedwaarden kan bij het ene lab net wel positief uitpakken en bij het andere negatief omdat beide labo's verschillende analysemethodes gebruiken
En kom niet af met dat dit onzin is, ik heb het namelijk zelf meegemaakt en hierover ook duidelijke uitleg gekregen.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 28 sep 2018 23:37

Enzzo schreef: 28 sep 2018 22:34
Ehm, het gaat wel over farmacie natuurlijk, niet over orthomoleculair gekwakzalf
Waar haal je dat nu ineens vandaan? In elk geval niet uit mijn woorden.
Als je intentie was te stellen dat door verschil in testmethoden het ene lab 49,5 mmol/l van stofje X zou kunnen vinden, en het andere lab 50,5 mmol/l, uit hetzelfde sample, dan ben ik het geheel met je eens. (En als de grenswaarde 50,0 mmol/l is, kan dat verstrekkende gevolgen hebben ja).

Die variatie, van enkele procenten, kan er best zijn. Maar je leek (mijn interpretatie wellicht) op nogal fors grotere verschillen tussen laboratoria te duiden. En die zijn geenszins nodig.


Een beetje marginal-gains-doper gaat dan (ter illustratie) gewoon op max 45,0 mmol/l zitten, dan gaat hij bij alle laboratoria vrijuit.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 sep 2018 23:43

Gebruiken jullie nu wel of geen ventieldopjes?

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 28 sep 2018 23:49

Gastheerg schreef: 28 sep 2018 23:43 Gebruiken jullie nu wel of geen ventieldopjes?
Ik heb een druppelvormig 'bladed' ventieldopje. Scheelt minstens 2 milimeter per uur bij 320 Watt! ;)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 sep 2018 00:01

Eén ventieldopje Tramadol per ritje van 150km ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 29 sep 2018 11:42

Enzzo schreef: 28 sep 2018 23:16 Ik beweer helemaal niets over onbetrouwbaarheid van labs, even lezen! Ik zeg dat meetmethoden en meetwaarden kunnen verschillen.
Om maar even een actueel item als voorbeeld te nemen; een schildklier onderzoek op basis van bloedwaarden kan bij het ene lab net wel positief uitpakken en bij het andere negatief omdat beide labo's verschillende analysemethodes gebruiken
En kom niet af met dat dit onzin is, ik heb het namelijk zelf meegemaakt en hierover ook duidelijke uitleg gekregen.
Damn, dus al die colleges analytische chemie en al die uren op het lab zijn dus volkomen verspilde tijd geweest. Ik denk dat ik met terugwerkende kracht alsnog mijn collegegeld ga terughalen...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2018 12:12

Enzzo schreef: 28 sep 2018 23:16 Ik beweer helemaal niets over onbetrouwbaarheid van labs, even lezen! Ik zeg dat meetmethoden en meetwaarden kunnen verschillen.
Om maar even een actueel item als voorbeeld te nemen; een schildklier onderzoek op basis van bloedwaarden kan bij het ene lab net wel positief uitpakken en bij het andere negatief omdat beide labo's verschillende analysemethodes gebruiken
En kom niet af met dat dit onzin is, ik heb het namelijk zelf meegemaakt en hierover ook duidelijke uitleg gekregen.
Zo'n schildklierhormoon bepalen is niets spannends aan. Dat gaat gewoon op een bulk analyzer, die 9 van de 10 keer door 1 van de grote 4 leveranciers is geleverd. Oftewel resultaten zijn gewoon onderling uitwisselbaar en vergelijkbaar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 sep 2018 14:22

Je snapt er helemaal niets van. Maar goed mij interesseert het niet of je het wel of biet snapt zolang je me maar niet publiekelijk een leugenaar noemt.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie