Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 16 jul 2021 20:06

afrit13 schreef: 16 jul 2021 13:26 Er wordt altijd geklaagd dat er vlak voor de Tour allerlei (oude) dopingperikelen in de pers verschijnen. maar de 'fietsgenieters' kunnen er zelf ook wat van. In mei en juni geen enkel bericht in dit topic.

De Tour start en we kladderen in twee weken 9 pagina's vol met insinuaties en verdachtmakingen.

Bravo!
:winkthumb:

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 19 jul 2021 09:32

Nee_Nee schreef: 16 jul 2021 14:10 Precies. Iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Er wordt teveel geleuterd
Je bent onschuldig als je geen doping gebruikt. Als je wordt gepakt word je geschorst.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 19 jul 2021 11:46

ane schreef: 19 jul 2021 09:32
Nee_Nee schreef: 16 jul 2021 14:10 Precies. Iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Er wordt teveel geleuterd
Je bent onschuldig als je geen doping gebruikt. Als je wordt gepakt word je geschorst.
In het sportrecht ligt het toch net even anders dan in het "normale" recht. Als er een positieve dopingtest aan 't licht komt, wordt in veel (bijna alle) gevallen schuld en onschuld omgekeerd: je bent schuldig tenzij je het tegendeel kan bewijzen. Het zou ook wat wezen dat renners nadat ze door de mand zijn gevallen nog weken, maanden, jaren mogen doorfietsen in wedstrijden omdat het bewijs nog niet waterdicht op de juridische tafel is gelegd.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 19 jul 2021 12:21

-
Laatst gewijzigd door Deleted_User op 12 okt 2021 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 19 jul 2021 12:55

Ik doel meer op het grijze gebied tussen wel gebruiken en niet gepakt worden. Dat is het gebied waar heel veel renners zich de laatste 30 jaar bevinden. Onschuldig tot het tegendeel is bewezen is keer op keer het deksel op je neus krijgen omdat je iemands prestatie bewonderde.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 19 jul 2021 13:19

afrit13 schreef: 19 jul 2021 12:21 Maar op dit forum ben je al schuldig als je harder fietst dan je tegenstander.
Dat is nu precies waar dit topic voor bedoeld is, Afrit13. Als er onweerlegbaar bewijs zou zijn was de renner/athleet in kwestie geschorst.

In dit topic vind je (on)gefundeerde speculatie, onderbuik gevoel, circumstantial evidence of wanneer iemand is betrapt en geschorst. Go with the flow in dit afvoerputje ;)

Laten we niet doen alsof onze sport een lichtend moreel baken is voor wat betreft schone sport....
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 19 jul 2021 13:32

afrit13 schreef: 19 jul 2021 12:21 Maar op dit forum ben je al schuldig als je harder fietst dan je tegenstander.
wat mij betreft is goed presteren in de wielersport verdacht en dat op basis van resultaten vanuit het verleden. Het is ook daarom dat juist in Frankrijk de politie onderzoek doet naar doping. Ze hebben daar in het verleden gezien wat er mis kan gaan.
Wanneer je dan als Bahrein Merida wielrenner winnend over de streep gaat en daarbij als Lance Armstrong in zijn beste dagen verwijst naar de "omerta" in het wielrennen dan heb je in ieder geval iets niet begrepen. Zelfde als wanneer je als oppermachtige UAE kopman verweert door net als Armstrong te zeggen dat je heel vaak gecontroleerd bent en nooit positief getest bent.
Wanneer je daarnaast voor een ploeg rijdt met een ploegleiding die niet van onbesproken gedrag is helpt dat ook niet.
Tot vind ik het persoonlijk ook niet logisch dat de twee best presterende wielrenners in de Tour uit hetzelfde Slovenië met 2 miljoen inwoners komen. Dat land presteerde tot een jaar of 5 geleden weinig op wielrengebied. Ook de bepalende wielrenfiguren uit dat land hebben een bepaalde status die het voor mij verdachter maken.
Opgeteld vind ik zowel Roglic, Pogacar en Mohoric daarom op voorhand meer verdacht dan Wout van Aert of Julian Alaphillipe. Maar iedere wielrenner is onschuldig tot het tegendeel bewezen is dan wel door een collega verlinkt wordt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jul 2021 18:44

mrcoffee schreef: 19 jul 2021 13:19
afrit13 schreef: 19 jul 2021 12:21 Maar op dit forum ben je al schuldig als je harder fietst dan je tegenstander.
Dat is nu precies waar dit topic voor bedoeld is, Afrit13. Als er onweerlegbaar bewijs zou zijn was de renner/athleet in kwestie geschorst.

In dit topic vind je (on)gefundeerde speculatie, onderbuik gevoel, circumstantial evidence of wanneer iemand is betrapt en geschorst. Go with the flow in dit afvoerputje ;)

Laten we niet doen alsof onze sport een lichtend moreel baken is voor wat betreft schone sport....
Het valt dan toch wel op dat gebruik maken van die ongefundeerde speculaties (lees toogdenken) steeds weer terugkomt voor bepaalde renners en niet voor andere renners. En dat men argumenten a charge en a decharge a la tete du client al dan niet gebruikt.
Het zijn vaak niet meer dan slechte rationalisaties van buikgevoelens. Goed voor de toog, maar van niveau niet ernstig te nemen.

Dit topic zou ook kunnen gebruikt worden voor wel ernstige benaderingen van dopingproblematiek. Bijvoorbeeld in welke mate dat correlaties tussen bepaalde data een aanwijzing kunnen zijn voor causale verbanden tussen die data en doping.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jul 2021 18:45

@BartNL: Met dat soort redeneringen kun je iedereen verdacht maken en/of iedereen vrij pleiten.

Het gaat om feiten, bewezen feiten zelfs. Die zijn er vooralsnog niet. Niet bij Bahrein noch bij Pocacar of het hele Sloveense wielrennen bij elkaar.

Vorig jaar net zo’n actie gehad bij quintana en co. Nooit meer iets over vernomen. Sterker nog, Quintana heeft niet eens gehoord of hij weer Frankrijk uit mocht, nooit!
Het is een wassen neus heel dat team van doping politie agenten daar in Frankrijk.
Do or don’t, there is no try

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jul 2021 18:54

BartNL schreef: 19 jul 2021 13:32
wat mij betreft is goed presteren in de wielersport verdacht en dat op basis van resultaten vanuit het verleden. Het is ook daarom dat juist in Frankrijk de politie onderzoek doet naar doping. Ze hebben daar in het verleden gezien wat er mis kan gaan.
De reden waarom er een vooronderzoek gestart is (dit is dus informatief en zonder bevelschrift) is omdat er anonieme (nu ja) verklaringen afgelegd zijn. Dus niet om wat u hierboven beweert.

Het moet fantastisch voor je zijn om naar de koers te kijken als je elke wielrenner die goed presteert (jouw woorden) wantrouwt.
Jij moet heel veel plezier beleven aan de avonturen van Pogi en Wout en VdP en Ala en etc....

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 19 jul 2021 20:27

lugosi schreef: 19 jul 2021 18:54 De reden waarom er een vooronderzoek gestart is (dit is dus informatief en zonder bevelschrift) is omdat er anonieme (nu ja) verklaringen afgelegd zijn. Dus niet om wat u hierboven beweert.
ik bedoelde dat in Nederland er niemand huiszoeking gaat doen wanneer je verdacht wordt van doping gebruik. Je moet echt al verdacht worden van illegale handel voordat de politie zo ver kan gaan. Ik weet niet hoe dat precies in België of andere landen werkt maar in Frankrijk hebben ze die bevoegdheid tot huiszoeking veel eerder. Vanwege de timing jaar in jaar uit lijkt het dat de Franse politie de Tour nadrukkelijk gebruikt om haar nut in deze aan te tonen.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 19 jul 2021 20:31

lugosi schreef: 19 jul 2021 18:54 Het moet fantastisch voor je zijn om naar de koers te kijken als je elke wielrenner die goed presteert (jouw woorden) wantrouwt.
Jij moet heel veel plezier beleven aan de avonturen van Pogi en Wout en VdP en Ala en etc....
ik zou voor geen van genoemde renners mijn hand in het vuur durven steken maar het wielrennen is dankzij drie van deze heren wel een stuk leuker geworden.

Plaats reactie