Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

iceman1604
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46

iceman1604 15 sep 2019 00:11

robbebopper schreef: 14 sep 2019 18:51 Wat is je bron?

Ik kan daar niets over vinden.
Het enige is dat een vroegere coach ( uit zijn juniortijd, dus recent) ooit wegens een te hoge hematocrietwaarde een startverbod voor de tour kreeg.

https://www.volkskrant.nl/sport/pogi-20 ... ~b15acc24/
Zijn begeleider tijdens deze vuelta, Mauro Gianetti, was vroeger anders ook niet vies van een dopingexperimentje... als renner én als ploegleider...

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 sep 2019 00:54

Mauro Gianetti is nou juist zo'n man die je ver van je moet houden als je schone sport wil uitstralen. Als renner groot in het EPO-tijdperk en als manager verantwoordelijk voor Saunier-Duval toen Ricco, Piepoli en Mayo tegen de CERA-lamp liepen en won als manager van Geox-TMC met Cobo de Vuelta die ze weer moesten inleveren vanwege doping.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 sep 2019 07:34

ik blijf het er toch een beetje moeilijk mee hebben dat voor SOMMIGE nederlandse forumleden enkel hun landgenoten of nederlandse ploegen knalprestaties kunnen leveren zonder van dopinggebruik beschuldigd te worden of minstens verdacht gemaakt te worden. Om dan van diezelfde mensen te horen: "chauvinistisch ben ik niet, hoor, totaal niet". Pfffft...
Blijkbaar zijn enkel de buitenlanders van buitenlanse ploegen fout bezig?
Please, stop er mee en geniet, of, indien je het dan toch niet kunt laten, scheer dan iedereen over dezelfde kam.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

delsol
Forum-lid
Berichten: 864
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 15 sep 2019 08:32

Zo gek is het toch niet dat niemand voor explosieve groei van JV 46 overwinnigen dit jaar geen bedenkingen heeft. :o
Terwijl in 2015 maar 7 overwinningen en het lachertje van peleton waren.
Als het Kathusa stond de hele topic ermee vol.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 sep 2019 08:43

delsol schreef: 15 sep 2019 08:32 Zo gek is het toch niet dat niemand voor explosieve groei van JV 46 dit jaar geen bedenkingen heeft. :o
Terwijl in 2015 maar 7 overwinningen.
Als het Kathusa stond de hele topic ermee vol.
Wat een onzin argument zeg... Als je er zo naar kijkt zou de dominante ploeg altijd vooraan moeten zijn en nooit een andere ploeg omhoog mogen komen, want verdacht.

Nog meer onzin, je pikt er 2 jaren uit en spreekt (over een periode van 4 jaar) van explosieve groei.... Zullen we dan even het hele rijtje vanaf 2012 erbij pakken (toen nog rabo, daarna even belkin)... 23, 38, 23, 6, 19, 26, 33, 46 overwinningen. En altijd waren 1 of meer ploegen met meer overwinningen.
Het enige wat echt explosief te noemen is in dit rijtje is het verval van 23 naar 6...en de sprong van 33 naar 46.

Ik ben het met je voorganger eens.. Over het chauvinisme. Dat daarmee speculatie over doping gebruik zich vooral beperkt tot buitenlandse ploegen.
Maar je moet niet met een selectief statistiekje komen, compleet buiten elke trend en perspectief getrokken. En daar die Nederlandse fiets forum bezoekers mee afvallen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

delsol
Forum-lid
Berichten: 864
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 15 sep 2019 08:57

Blijf maar geloven. Het verleden heeft zich al bewezen met deze ploeg.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 sep 2019 09:18

delsol schreef: 15 sep 2019 08:57 Blijf maar geloven. Het verleden heeft zich al bewezen met deze ploeg.
Ach, gaat toch fietsen met je "blijf maar geloven"

Ik geef je gelijk met je observering van het nl chauvinisme en nog is het niet goed?

Ik bekritiseerd je alleen vanwege je selectief gebruik van statistiek. Je kunt bij elke renner of elke ploeg wel 2 getallen, waarden, whatever vinden tussen heden en ergens in het verleden waarop je kunt stellen dat iets verdacht is. Zeker als je alle context weg neemt. En dat soort stemmingmakerij heb ik gewoon een pesthekel aan.

En over dat verleden van de ploeg dat zich bewezen heeft... Dan heb je het over rabo neem ik aan. Klopt, mee eens. (lees nog een keer, want ik ben het met je eens ondanks dat ik een Nederlander ben... Voelt vast heel gek). Maar elke ploeg, heeft een "bewezen" verleden, want het hele wielrennen is gebukt gegaan onder dopingverleden. Dus ja, ook deze ploeg.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 sep 2019 09:30

Ze hadden Frans Maassen aan de kant kunnen zetten omdat hij te verbonden lijkt met de foute Rabo-jaren maar verder zou ik zo snel niet weten welke managers, artsen of andere begeleiders bij JV een dubieus verleden hebben (afgezien van knechten voor de kopmannen in het epo-tijdperk zoals Niermann, Engels en Boven). Geen artsen met een verdacht verleden, of zie ik dan iemand over het hoofd? Dat zal een belangrijke reden zijn waarom ze minder makkelijk onder vuur liggen in dit topic dan veel andere ploegen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 sep 2019 10:18

Wellicht is de analogie van de ijsberg hier van toepassing: wat je ziet is een brok ijs wat in zee drijft maar onder het wateroppervlak bevind zich een enorme berg.
Maar laat het verleden nu eens gewoon rusten en kijk naar voren! We gaan nog veel moois zien van deze ploeg. Hoewel de kritiek die op Ineos van toepassing is (controleren) misschien ook hier dreigt...
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 sep 2019 13:46

Ik weet het allemaal niet meer. Ik zie de welbekende probleemgevallen bij QS, Astana, de mist bij Ineos en nu blijkt de PL van Pojacar ook een droplul uit de foutste catagorie te zijn. Moet je dan geloven dat Jumbo wel alles binnen de lijntjes doet?
Wat voor ze pleit is dat niet de hele ploeg als blok sterk rijdt. Groenewegen geen topseizoen, Roglic vaak te vroeg geisoleerd. Ik weet het allemaal niet meer, probeer het steeds meer te negeren.
Feit blijft voor mij wel dat al die bewezen figuren met een fout verleden (ploegleiders in de EPO tijd die gewoon blijven ontkennen, betrapte artsen, etc) gewoon zsm moeten vertrekken uit de sport. Vooral de figuren die nog steeds Armstrongiaans ontkennen moeten eruit.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 sep 2019 13:54

Dat laatste absoluut. Al was het alleen maar om de schijn te vermijden.
De vraag is dan wel; waar leg je de lat? Als je streng wilt kun je zo het halve begeleidende peloton naar huis sturen
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 sep 2019 17:25

Er zullen altijd grijze gevallen blijven: maar ploegleiders die bij erkende en gepakte ploegen in de teamleiding hebben gezeten, doktoren en soigneurs die medische begeleiding deden van zulke ploegen en dat nog steeds structureel ontkennen zouden voor mij toch wel de eerste gegadigden zijn voor een enkeltje achterdeur. Die horen gewoon niet meer in de sport thuis.
Less is bore

Plaats reactie