Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 26 mar 2018 16:54

rob74 schreef: 26 mar 2018 15:13 Ja,..en?
Alsof die zich aan de regeltje houden. En ik begrijp uit het verhaal dat het geen infuus naald is maar een simpel prikje net onder de huid. Dat is niet te bewijzen dat je wel of niet zo'n prikje hebt gehad.
Volgens mij zeg ik niet dat renners zich aan de regels houden, alleen dat naalden verboden zijn.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 mar 2018 18:59

Nee,... Je schrijft dat naalden taboe zijn. Dat is toch echt wat anders dan verboden zijn. En taboe zijn naalden echt niet. Renners durven daar best wel over te praten. En ze hebben er denk ik ook geen enkele moeite mee om een oppervlakkige injectie te zetten of te krijgen.
Live fast; die young. mijn blog

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 26 mar 2018 19:32

Marxten schreef: 26 mar 2018 16:04 Of het onzin is weet ik niet, het is mij ooit door een diabetesarts verteld.
(Wel off the record, tijdens een etentje dat ik had met een vriend van me en zijn familie)
Er wordt vaak gezegd dat als je eenmaal insuline krijgt, je er nooit meer van af komt. Maar dat klopt simpelweg niet. Het pancreas neemt dat gewoon weer over. Wel is het zo dat bij type 2 diabeten insuline inderdaad de laatste stap is. Obesitas is de belangrijkste risicofactor voor type 2. Het probleem is vervolgens dat ze door de insuline extra aan kunnen komen, en dan bestaat er inderdaad het risico van een vicieuze cirkel, waarbij het steeds minder goed werkt. Al die tijd blijft het pancreas zelf echter nog gewoon zelf ook insuline maken, en waarschijnlijk zelfs in grotere getale dan bij een gezond persoon.

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 26 mar 2018 21:45

rob74 schreef: 26 mar 2018 18:59 Nee,... Je schrijft dat naalden taboe zijn. Dat is toch echt wat anders dan verboden zijn. En taboe zijn naalden echt niet. Renners durven daar best wel over te praten. En ze hebben er denk ik ook geen enkele moeite mee om een oppervlakkige injectie te zetten of te krijgen.
Ja hoor, jij gelijk, Kun je tenminste rustig slapen.

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 26 mar 2018 22:55

Spuiten taboe bij wielrenners? Deels wel maar ook deels niet.
Waarom taboe? In een recent verleden werden ""middelen" toegediend middels injectie in een spier. Dan ontstaat een depot. Het middel komt geleidelijk in het bloed en doet zijn werking in het lichaam. Echter er is een behoorlijke mate van onzekerheid over op welke termijn alles verdwenen is(dopingcontrole). Laatste zeer bekende sukkel: mr. Clenbuterol zero,zero.Waar iedere wielrenner beducht voor is, is langzame opname met grotere kans op betrapt te worden
Geneesmiddelen/doping kun je op vele manieren in het lichaam brengen met alle voor en nadelen. Via mond/darmkanaal, Via injectie in spieren, onderhuids, in een ader, via een infuus in een ader, via spray in neus/luchtwegen, via spray en tablet in de mond, met een pleister op de huid en via een zetpil in de anus. Wordt natuurlijk zeer creatief mee omgegaan!
Infusen worden wel degelijk gebruikt. Dikke naalden dus. Het Wada laat alle ruimte! Zie M1-3 en M2-2. Ze zijn duidelijk over het manipuleren van bloed maar voor het overige binnen de tijdspanne van 12 uur!

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 27 mar 2018 12:14

De UCI heeft in mei 2011 het gebruik van naalden verboden. Er wordt alleen een uitzondering gemaakt voor een medische noodzaak (en dat wordt niet door de renner bepaald). Het WADA heeft daar niets mee te maken.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 28 mar 2018 09:03

Ja zo ken ik er nog wel een paar. Medische noodzaak? Daar hangt de hele dopingcultuur in de sportwereld van aan elkaar. Meldonium, Salbutamol, etc. Allemaal medische noodzaak?
Waarschijnlijk komen ze er binnenkort achter dat een heleboel renners allergisch zijn voor het oraal innemen van medicijnen dus dat ze wel een doktersattest moeten hebben voor het mogen gebruiken van naalden.... (voor de zuurpruimen; dit is een sarcastisch bedoelde opmerking)
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 mar 2018 10:33

Jongens , ga zo door, dit vind ik een veel interessantere discussie dan het voortdurend verketteren en banvloeken uitspreken over renners of ploegen..... :like:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 mar 2018 11:14

Ik niet; zit nog steeds te wachten tot er eindelijk een organisatie is die de ellendige cultuur van SKY durft te doorbreken en een streep zet door de Giro en Tour totdat de case is opgelost. Als er nu nog geen goede reden is gevonden voor een dubbele overschrijding van de maximale norm komt die nooit meer.
Geen mens neemt het wielrennen op deze manier nog serieus als zo'n ploeg met een waarschijnlijk groter advocatenbudget dan het totaal budget van de kleinere pro-tour ploegen zo de boel blijft traineren.
Opzouten met dat wandelende medicijnkastje.
Less is bore

Gebruikersavatar
JohnWAF
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2013 11:40

Gebruikersavatar JohnWAF 28 mar 2018 11:26

senior schreef: 27 mar 2018 12:14 De UCI heeft in mei 2011 het gebruik van naalden verboden. Er wordt alleen een uitzondering gemaakt voor een medische noodzaak (en dat wordt niet door de renner bepaald). Het WADA heeft daar niets mee te maken.
Er is "no needle" policy alleen met de beroemde attest

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 28 mar 2018 19:23

Klopt wat Senior en JohnWAF zeggen. De UCI was de eerste grote internationale sportfederatie die deze principe beslissing nam: no needle pollicy. Later volgden nog een paar anderen en het IOC. Maar dit is is geen effectieve maatregel. Ik ken geen dopinggevallen waarbij iemand is geschorst puur op het gebruik van een naald, ik kan mij vergissen Met de vele attesten in de wielerwereld is het op grote schaal mogelijk om toch van naalden gebruik mogen maken. Dit wordt dan niet als doping geduid. Voorbeeld: insulinegebruik bij een insuline afhankelijke toprenner. Het WADA biedt nog meer mogelijkheden. Het is toegestaan medicijnen intraveneus toe te dienen mits er binnen 12 uur niet meer dan een vloeistof volume van meer dan 100cc wordt toegediend. Dit biedt al veel mogelijkheden. Bovendien niet te contoleren sowieso dat een naald is gebruikt. Een attest kan in principe worden verleend voor ieder bekend medicijn(zie site Nederlandse Dopingautoriteit). Wel een hele procedure maar gezien de vele stappen onderweg grote mogelijkheden voor manipulatie(Denk aan de Rusland affaire)
Veel middelen kunnen subcutaan (in de onderhuidse vetlaag, die bij topsporters heel dun is en dus geen risico van depotvorming en snelle opname) worden toegediend.Bv. actueel: salbutamol bij Froome. Gebruik van een naald is zeer waarschijnlijk maar haast onmogelijk te bewijzen. Het wordt allemaal: Ja maar, Ja maar...... Goede advocaten erop!
Dus dat no needle beleid is voor de Buhne.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 28 mar 2018 19:40

Edmondson van Sky, maar dat is een gevalletje "op eigen houtje" of "de dokter weet het niet meer" en bovendien zijn woord tegen dat van de dokter, en het zou stom zijn als hij geschorst werd omdat hij toegaf zelf vitamines geïnjecteerd te hebben.
https://www.telegraph.co.uk/cycling/201 ... illegally/

Plaats reactie