Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 24 aug 2012 08:14

Tsja, boehoehoe? Laten we niet vergeten dat Livestrong tot voor kort dat geld lekker intern rondpompte en dat Livestrong een dekmantel was voor allerlei spam content farms.

De morele verhevenheid geetaleerd door meneer LA is flinterdun.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 aug 2012 08:30

Armstrong niet in beroep: tsja, want dan komen de feiten boven tafel. Nu kan hij proberen de mythe in leven te houden....
Less is bore

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 24 aug 2012 08:54

Het komt er feitelijk op neer dat hij nu zonder verdere slag of stoot zijn 7 TdF titels inlevert.
En dat is inmiddels ook al gebeurd, lees ik in de volkskrant.

Het argument van Daniel koop ik, maar dat het zo snel zou gaan en dat hij de getuigenverklaringen/het bewijsmateriaal niet zou challengen is voor mij een grote verrassing.
Bovendien gaat hij er ook mee akkoord dat hij nooit meer in competitie uit kan komen.
Dat kost hem zijn podium, en zijn verdere leven als sportman.

Dan moet het wel een hele grote beerput zijn, denk ik dan.

Ik blijf toch in verwarring achter.
Dit is wel een heel onbevredigend eind.
Afbeelding

Ziegler
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 jun 2012 18:21

Ziegler 24 aug 2012 09:02

amclassic-fan schreef: De meeste mensen knikken gewoon ja als de werkgever ze vraagt om iets te verzetten wat 30 kg weegt, terwijl dat van de Arbo regels helemaal niet mag. Veel wielrenners hebben niet meer van mavo/vmbo, die hebben in nog al wat gevallen namelijk altijd gefietst en t niet zo nauw genomen met school. Als je dan geen prof wielrenner meer bent kan je in een magazijn gaan werken voor net iets meer dan het minimumloon.
Zo ken ik er nog wel een paar. Wat je zegt is dat al die wielrenners slachtoffer zijn? Kan ik niet in meegaan. Ze kunnen heel erg gemakkelijk nee zeggen. Ze doen het alleen niet, want ze zijn bang dat hun carrière fout loopt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2012 09:09

[quote="codex"]Juist bij het wielrennen(en atletiek ook), zie je zelden of nooit..... geen emotionele/impulsieve uitbarsting van een renner, die een ander "op zijn bek slaat" of bij wijze van spreken van zijn fiets afschopt ...als die ander een dopinggebruiker is en weer terug komt in het peloton.

Bij het voetballen, spreken direct op alle nivo's emotionele argumenten mee.Vanaf de allerkleinste F'jes tot het betaalde voetbal .....er zal op oneerlijkheid, op wat voor wijze dan ook, gelijk impulsief/irrrationeel/emotioneel worden gereageerd.(ik ben zelf oud speler, trainer, leider en nu al 25 jaar (jeugd)scheidsrechter).

Kun ji mij vertellen welke spelers van Juventus 1996 met de nek worden/werden aangekeken door andere voetballers? Ik weet ook nog dat er in het verleden een verhaal was dat Arjen Robben had verteld dat er bij Chelsea gebruik werd gemaakt van bloedcentrifuges, we weten allemaal wat dat betekent. Bij operacion puerto was evengoed sprake van voetballers. In het voetballen word net zo goed doping gebruikt alleen wordt er nagenoeg niet gecontroleerd.
Over de reacties op oneerlijkheid: Bij het voetballen heb je de tijd om tijdens de wedstrijd impulsief/irrationeel/emotioneel te reageren op een manier dat het publiek het kan zien maar als ik zie hoeveel voetballers bezig zijn met elkaar kaarten aan te naaien en schwalbes te maken kan ik niet zeggen dat het er zo eerlijk aan toe gaat.
Campagnolo Ultra Dork

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 24 aug 2012 09:18

loos schreef:Dan moet het wel een hele grote beerput zijn, denk ik dan.

Ik blijf toch in verwarring achter.
Dit is wel een heel onbevredigend eind.
Het is inderdaad verwarrend en als je echt onschuldig bent dan heb je niets te verliezen en vecht je door tot het eind (zoals floyd landis nog even probeerde). Zijn vroege opgave NU is niet echt coherent aan zijn grootste heldendaad, het "toevallig" genezen van kanker.
Dat Lance nu zo snel opgeeft is toch wel een regelrechte schuldbekentenis. Uiteraard zal zijn ongeletterde republikeinse achterban altijd in hem geloven, maar ja, die geloven zelfs in JC, nog zo'n charlatan alleen dan 2000jaar ouder (en ik bedoel uiteraard johan!). Wat dat betreft bewijzen mensen al generatieslang dat ze zomaar wat geloven.
Zou mooi zijn als MEN ook de titels van Indurain, Delgado, Roche, Zoetemelk, Merckx, Hinault, Lemond, Carl Lewis, Fflorence Griffith Joyner, Michael Johnson en al die andere dopers afpakt.
Helden op een voetstuk plaatsen is prima, maar geef mij maar Evert van Benthum, Atje Keulen Deelstra, Nelson Mandela, Mahatma Gandhi. Genoeg voorbeelden van mensverheffende prestaties die het niet voor het geld doen.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 24 aug 2012 09:20

Ziegler schreef:
amclassic-fan schreef: De meeste mensen knikken gewoon ja als de werkgever ze vraagt om iets te verzetten wat 30 kg weegt, terwijl dat van de Arbo regels helemaal niet mag. Veel wielrenners hebben niet meer van mavo/vmbo, die hebben in nog al wat gevallen namelijk altijd gefietst en t niet zo nauw genomen met school. Als je dan geen prof wielrenner meer bent kan je in een magazijn gaan werken voor net iets meer dan het minimumloon.
Zo ken ik er nog wel een paar. Wat je zegt is dat al die wielrenners slachtoffer zijn? Kan ik niet in meegaan. Ze kunnen heel erg gemakkelijk nee zeggen. Ze doen het alleen niet, want ze zijn bang dat hun carrière fout loopt.
Iedereen heeft geld nodig dus ook een wielrenner; zoals jezelf al schrijft geen carriere=geen geld en dus doen ze mee. In de gewone wereld is dat niet anders. Jij zet je baan ook niet op het spel in de huidige crisis lijkt mij.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 24 aug 2012 09:20

Ziegler schreef:
amclassic-fan schreef: De meeste mensen knikken gewoon ja als de werkgever ze vraagt om iets te verzetten wat 30 kg weegt, terwijl dat van de Arbo regels helemaal niet mag. Veel wielrenners hebben niet meer van mavo/vmbo, die hebben in nog al wat gevallen namelijk altijd gefietst en t niet zo nauw genomen met school. Als je dan geen prof wielrenner meer bent kan je in een magazijn gaan werken voor net iets meer dan het minimumloon.
Zo ken ik er nog wel een paar. Wat je zegt is dat al die wielrenners slachtoffer zijn? Kan ik niet in meegaan. Ze kunnen heel erg gemakkelijk nee zeggen. Ze doen het alleen niet, want ze zijn bang dat hun carrière fout loopt.
?

"Heel erg makkelijk nee zeggen", wat stel je je daar bij voor dan? Welke ploeg neemt een renner (bijvoorbeeld een klokkenluider) aan. Heb je enig idee welke druk men opvoert: contractverlening komt in gevaar, geen mooie rondes rijden, matennaaier in peloton, (en in geval klokkenluider) men legt druk op de klokkenluider dat hij de waarheid verdraait et cetera. Verder is je mededeling tegenstrijdig: enerzijds geef je aan dat ze "makkelijk nee kunnen zeggen" anderzijds geef je aan dat ze bang zijn dat "hun carrière fout loopt"
Addict R1

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 24 aug 2012 09:29

Ik ben benieuwd wat er dan waar is van het gerucht dat mannen als Leipheimer zouden gaan getuigen tegen Armstrong en wat er dan met die mannen gaat gebeuren. Die zullen dan ook een schorsing krijgen en ik neem aan dat een aantal van hen dan gelijk ook stopt.

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 24 aug 2012 09:30

Zie net het lijstje van renners (zulle, ullrich, basso, beloki) dat nu een 'tour' heeft gewonnen..............als ze dat ook eerlijk doen heeft volgens mij Bram de Groot of iemand van dat kaliber alle tours gewonnen i.i.g iemand buiten de top 60.

Bijna iedere prof heeft 'gedoped' in die tijd, deed je dat niet..........dan geen herstel en dus geen klassement. Herstelmedicijnen, vochtregulerende spuiten..........alles wat net onder de 'scheidingslijn van positive waarden' zat........werd gebruikt. Nu nog.

Ik ben al dat doping gedoe een beetje beu, sensatiemedia ed. In atletiek, voetbal (christiano ronaldo kwam als 18 jarige in een jaar 15 kg aan spiermassa aan??) en american football zijn zoveel dopinggevallen die nooit de pers halen.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 24 aug 2012 09:49

Uit de NYT:
Armstrong’s decision, according to the World Anti-Doping Code, means he will be stripped of his seven Tour titles, the bronze medal he won at the 2000 Olympics and all other titles, awards and money he won from August 1998 forward.
There we go: money.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 24 aug 2012 10:18

Ziegler schreef:
amclassic-fan schreef: De meeste mensen knikken gewoon ja als de werkgever ze vraagt om iets te verzetten wat 30 kg weegt, terwijl dat van de Arbo regels helemaal niet mag. Veel wielrenners hebben niet meer van mavo/vmbo, die hebben in nog al wat gevallen namelijk altijd gefietst en t niet zo nauw genomen met school. Als je dan geen prof wielrenner meer bent kan je in een magazijn gaan werken voor net iets meer dan het minimumloon.
Zo ken ik er nog wel een paar. Wat je zegt is dat al die wielrenners slachtoffer zijn? Kan ik niet in meegaan. Ze kunnen heel erg gemakkelijk nee zeggen. Ze doen het alleen niet, want ze zijn bang dat hun carrière fout loopt.
Nee, niet alle renners zijn slachtoffer. Maar in bepaalde ploegen is er wel degelijk sprake van onbehoorlijke dwang
.
Je "ze kunnen erg makkelijk nee zeggen, dat kan ik ook tegen mijn baas" is natuurlijk kolder. Als jij ontslag neemt kom je ergens anders wel aan de bak. Je krijgt geen stempel op je voorhoofd waar elke toekomstige werkgever in je branche van wegvlucht. Bij wielrenner is dit wel het geval.

Sowieso is een verloren jaar in het normale leven geen gigantisch issue, voor een wielrenner, wiens carriere toch beperkt is qua duur en afhankelijk is van je piek jaren is het een ramp.

Het is duidelijk dat je erg makkelijk denkt over de keuze vrijheid van een marginale renner in een corrupte ploeg.

Plaats reactie