Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 21 feb 2011 10:52

De overigens zeer interessante reportage die gisteravond in het Canvas-programma Panorama te zien was valt deze week nog te bekijken op hun site:
http://actua.canvas.be/category/panorama/deze-week/
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 21 feb 2011 14:04

....alleen in Belgie....
Twitter: @rbruijns

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 21 feb 2011 14:53

Ah... tja.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 feb 2011 14:59

Een Martin Bril zin!
Velgenfluisteraar

Florezido

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 21 feb 2011 15:06

Ik ga toch maar geen tips geven hahaha
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 feb 2011 15:07

Is dit een cursus?
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 22 feb 2011 14:02

eelcoz schreef:Dus, is het nu wel of niet prestatiebevorderend voor duursporters (wielrenners)? En ook in de doses die bij Contador zijn gevonden? Iemand?


Clenbuterol zorgt ervoor dat meer calorieen omgezet worden in spieren ipv vet. Dus helpt het bij het afvallen. Het is ook gewoon een anabole steroide en helpt ook met luchtwegproblemen. Daarnaast zet het langzame spieren om in snelle spieren. Dat kan voor een sprinter nuttig zijn, maar is voor iemand als Contador juist contra-productief. In principe is het meer een drug voor het voorseizoen dan voor tijdens de wedstrijden en voor iemand als Contador dan nog alleen voor korte kuurtjes. De kans dat Contador het bewust geslikt heeft tijdens de wedstrijd is klein, een 'vervuilde' bloedtransfusie is veel waarschijnlijker. De dosis is dan natuurlijk niet zo relevant, want de transfusie heeft de originele dosis dan flink verdunt.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 22 feb 2011 14:06

ericpeters schreef:Vetverlies voor een race kan ik me wel voorstellen maar aan de andere kant zie ik zo iets dan eerder gebeuren bij iemand met een sociaal profiel als Ulrich (Lui en daardoor overgewicht in de winter...) dan bij iemand als Contador. En daarnaast lijkt met overgewicht zowiezo niet het grootste probleem voor de meeste profs.


Een klassementsrenner heeft echt een heel laag verpercentage. Dat gaat niet over het verliezen van een buikje oid, maar het bereiken van een onnatuurlijk laag vetpercentage. Zo laag dat het eigenlijk ongezond is. Zo sterk afvallen is ook voor een normaal slank persoon erg lastig.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 26 feb 2011 15:26

‘Steroïdenpaspoort’ volgende stap dopingjagers
Uitgegeven: 25 februari 2011

GENT - Vanaf 1 januari 2012 hebben dopingjagers een nieuw middel om frauderende sporters aan te pakken. Op die datum wordt zo goed als zeker door het WADA een maatregel ingevoerd die het mogelijk maakt sporters op basis van opmerkelijke schommelingen in afbraakproducten van steroïden te straffen.

Zijn laboratorium, een van de 35 wereldwijd door WADA geaccrediteerde dopingopsporingscentra, heeft sinds twee maanden de detectieapparatuur al in huis.

''Er komt een steroïdenpaspoort, zoals we al het bloedpaspoort kennen'', zegt Peter van Eenoo, directeur van het DoCoLab vrijdag in Gent. Op basis van afwijkende bloedwaarden is het inmiddels mogelijk sporters te bestraffen.

In het allesomvattende biologische paspoort, waarvan het steroïdpaspoort deel zal uitmaken, worden nu al behalve bloedwaarden ook resultaten van urinetests opgeslagen.

Op basis van schommelingen binnen de toegestane grenzen konden tot nu toe echter geen straffen worden geëist.

Volgens Van Eenoo is het een volgende stap in de dopingbestrijding. ''Maar er volgen er nog vele. Ik sluit zelfs niet uit dat we in de toekomst met een genetisch paspoort te maken krijgen.’’

© ANP
Afbeelding

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 26 feb 2011 15:41

Die apparatuur is natuurlijk gratis ter beschikking gesteld. Het laboratorium doet die doping controles ook gratis en de medewerkers doen de tests in de avonduren ook geheel belangeloos.

Allemaal in het belang van een gezonde sport.

Prachtig, zoveel menslievendheid.
Do kin der mar druk mei weze

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 mar 2011 09:18

Bericht in de krant: Serena williams werd opgenomen in het ziekenhuis met bloedklonter.
Klein artikeltje in de krant, geen link naar doping (moet ook van mij niet) maar hoeveel blz waren dat er geweest als het een wielrenner zou geweest zijn in hetzelfde geval?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

pantani
Forum-lid
Berichten: 1255
Lid geworden op: 07 jan 2006 15:10

pantani 03 mar 2011 12:11

idd....in dit moet ik u echt bijtreden,want deze topsporters nemen evenveel als de "normale:p" wielrenner.
als je ziet hoe die staan te springen en 3uur erna nog even snel en hard stel ik me vragen!
en die nadal zen ene arm al gezien?...zware betekingen bij zne...
il magnifico

Plaats reactie