Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 okt 2019 09:19

De politie inzetten om doping te bestrijden vind ik overbodig, tenzij er echt gevaar voor de volksgezondheid dreigt. Ik denk dat de huidige situatie waarbij gepakte sporters aan schandpaal worden genageld en iedereen die presteert zonder gepakt te worden op een voetstuk word geplaatst meer bijdraagt aan de volksgezondheid want het klootjesvolk wil niets liever dan hun grote sporthelden naspelen.

In de atletiek ben je sowieso verdacht. Ik denk dat ze daar nog op het niveau van het wielrennen in de jaren 90 zitten. Er worden regelmatig atleten gepakt maar de grote structuren komen niet bloot te liggen. En dan heb ik het nog niet eens over voetbal waar de financiële belangen het grootst zijn en de pakkans het laagst is...
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 02 okt 2019 09:39

In Nederland kan je als atlete betrapt worden en dan gelooft nog steeds een groot deel van de mensen dat het een ongelukje is geweest. Kijk maar naar Betsema, waarvan heel veel wielerliefhebbers nog steeds in haar onschuld geloven...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 okt 2019 10:51

Denk je dat echt? Zo naief zullen de wielerfans toch ook niet meer zijn?

De stap vsn Hassan was in 2016 al omstreden, toen waren er al grote vraagtekens rond dit heerschap. Ik begrijp niet dat je als sporter met dit soort trainers en/of artsen in zee wilt gaan. Elke prestatie zal sowiso met argwaan worden bekeken.
Less is bore

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 02 okt 2019 11:22

Ik snap het best.

Grote sponsor, altijd trainen in goede omstandigheden met een coach die winnaars produceert.

Kan me best voorstellen dat ook een schone sporter daarvoor kiest als het alternatief inhoudt dat je zelf je kostje bij elkaar moet schrapen, bijna gedwongen wordt met amateur trainers te werken en lang niet altijd verzekerd bent van optimale trainingsomstandigheden.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 okt 2019 11:44

Idealiter zou je het niet moeten willen doen.
Maar ik snap de sporter wel..., volg daarin mackersv2.0 redenatie.

Daarbij is deze trainer de grote naam. Maar gaat het hier om een heel trainingsinstituut met meerdere trainers. en uitgebreide faciliteiten. En heeft Hassan een volledig Nederlands medische begeleidingsteam (vanuit de KNAU, om juist het risico op doping gebruik te verkleinen). Maar het feit dat dat nodig is, zet al vraagtekens bij de keuze. absoluut. Maar de keuze ansich, snap ik best.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4501
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 okt 2019 11:51

Die heeft niet stilgezeten toen hij op t strafbankje zat...

https://www.instagram.com/p/B2_qixBFg_Z/

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 okt 2019 12:13

Nee, Hassan is echt lekker bezig: het ene (P)R na 't andere en dat bij een team (NOP) en coach die al vele jaren in opspraak waren. Toen Hassan de NLse begeleiding vaarwel zei, was allang bekend dat Salazar zijn atleten min of meer dwong om zonder doktersvoorschrift schildklierhormonen te gebruiken. Ook was toen al bekend dat hij experimenteerde met testosteronpleisters en zalfjes - zijn eigen zoon diende als proefkonijn.
Als topsporter had Hassan dit moeten weten. Wist zij dit niet dan werd ze heel slecht voorgelicht, wist zij het wel dan is zij willens en wetens toegetreden tot een schimmige wereld waar je verre van moet blijven.

Al haar records en prijzen van de afgelopen 3 jaar hebben op z'n minst een bijzondere nare bijsmaak.


Hier nog wat achtergrond info:

https://pbs.twimg.com/media/EFoT6msXkAA ... name=large
https://www.letsrun.com/news/2017/07/sa ... documents/
https://www.nu.nl/sport-overig/6000963/ ... egels.html
https://www.insidethegames.biz/articles ... 0w.twitter
https://www.propublica.org/article/form ... drug-rules
https://www.bbc.com/sport/athletics/49853029

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 02 okt 2019 12:14

Wel grappig dat de BBC met een documentaire de eerste waren die Salazar beschuldigde van doping. Mo Farrah stopte bij Salazar toen de beschuldigingen bleven komen.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 13 okt 2019 11:38

Enzzo schreef: 02 okt 2019 09:02
En dat er nu Nederlanders worden gepakt? Tsja. Dat had je op je vingers kunnen natellen. Ik weet dat het een heel polariserende opmerking is, maar we zijn als klein landje over de hele linie veel te sterk als sportnatie en dat is gekoppeld aan een structuur van bonden en politiek die vooral mooi weer willen spelen op dit punt.
Da’s nogal een uitspraak zeg!! Ik denk dat het jeugd beleid, speciale scholen voor potentiële talenten, de structuur en het algehele beleid vooral een rol spelen in het succes.
Bovendien: er niemand “gepakt” en juist in de atletiek wordt het meest gedrogeerd dus daar zit ook wel een puntje van aandacht.
Nee, dat is helaas nogal feitelijk. Als je de grootste dopingschandalen in het wielrennen pakt zit de Rabobank echt op voorste rang (Human Plasam, Rasmussen, Mencov, Breukink, Boogerd). Ook met het kopen van koersen is er tegen Breukink en Boogerd bizar genoeg harder bewijs dan bijvoorbeeld Vinkourov.

Heb jij een justitiële rechtszaak gezien? Levenslange schorsing Breukink? Kamervragen? Een bond die iets heeft gedaan anders dan op de zijlijn wachten?

We beseffen geloof ik niet helemaal dat Rabobank 3, bijna 4 grote rondes won in korte tijd en daarmee na USPS en Saxo (en die waren we hard aan het inhalen, had Rasmussen het slimmer gespeeld kan je zelfs stellen dat het DE sterkste ploeg van het moment was)de sterkste ronde ploeg was. We waren geen kleine speler...

Natuurlijk "kan" het zo zijn dat we in de atletiek op de korte nummers door geweldige genen zo goed zijn geworden, maar dit zijn de traditionele doping nummers en nogmaals, Nederland is nooit een erg schoon land geweest met doping, dus waarom zou het nu opeens heel anders zijn?

En nee, Nederland loopt op geen enkele manier voorop met faciliteren van Atletiek, dus dat argument is natuurlijk hilarisch. Zowel structuur, begeleiden, beleid en genenpoel (mini landje) zijn zonder enige twijfel internationaal gezien minimaal. Het is niet alsof we een kernploeg of KNWU kweekteam hebben voor Atletiek :lol: :roll:

Kijk, ik mag ook graag genieten van onze wegrenners/sters, maar al vanaf de jaren 80 hangt er een enorme doping lucht rond dit land waar we met zijn allen heel erg bij wegkijken. En ja, kan zijn dat we door goed trainen veel talenten kweken (gaat echt wel deels op voor voetbal, schaatsen. wielrennen), maar als je ziet hoe vaak dit soort succes uit doping voortkomt, gecombineerd met het aantoonbare wegkijk gedrag van bonden en overheid?

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 13 okt 2019 11:58

Yeah right, er is meer bewijs tegen verkoop van de overwinning omdat Breukink en Boogerd omdat je hoorde dat Breuk liet vragen of het OK was.
Inderdaad een stuk meer bewijs dan het verhaal over dat het in de volksaard van Vino ligt om geld uit te lenen en dat in volle finale met je concurrent te bespreken alsof er op dat moment niets anders te doen is.
Ik zal niet zeggen dat het klopt wat sommige Nederlanders doen, maar denk niet dat er maar 1 klein landje was/is met afwijkende gebruiken.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 13 okt 2019 12:40

@Swedish Chef,

Tsja, ik kan het helaas niet zo maken dat er voor Vino wel een band is waarop hij handjeklap doet.

Vino is een grote schurk, laten we daar duidelijk over zijn. Maar dat hij veel harder is aangepakt dan Breukink kan je niet ontkennen. Breukink heeft als Ploegleider een spoor van misdrijven achter gelaten waarbij links of rechtsom het bewijs keihard is, iets wat bij andere gevallen opvallend genoeg vaak ontbreekt (reasoned decisions). Wat dat betreft was Erik niet zo goed als vriend Bruyneel.

Betreft Kolobnev, of hij is de beste verkoper ooit (ik knecht 15km voor 2 ton) of de slechtste ooit (ik verkoop LBL voor 2 ton). Gezien dat hij omgekeerd op de fiets lijkt te zitten in de laatste 5km is er wel iets te zeggen voor het eerste scenario*. Ook niet goed, Vino is een eikel, dus huppa voor de rechter met die zak.

En betreft het "Whataboutism". Nederland is op sportgebied een grootmacht en zeker geen klein landje.

Nogmaals, ik mag graag juichen voor Nederland(ers), maar dat we in de dopingbestrijding achteraan lopen is gewoon moeilijk te ontkennen. De landen die altijd worden besproken(Spanje, Italie) treden veel harder op en zie je vooral ook dat de overheid probeert in te grijpen.

Als je mij vraagt, levert het de Spanjaarden en Italianen nu echt een schonere sport op? Lijkt me sterk, levert vooral heel veel negatieve pers op. Wat dat betreft zie je dat ze in Frankrijk wel slim zijn om van rabiaat anti-doping nu heel erg op de vlakte te bewegen.


* Gezichten zeggen niet alles, maar de foto's en beelden geven toch behoorlijk de indruk dat Vino veel frisser was (vond ik ook toen ik live keek). En dat is dan misschien ook de reden dat Kolobnev die 2 ton wel prima vond (en dus toch een slimme verkoper!), dus ja, lastig te zeggen. Rechtzaak lijkt me prima op zijn plaats.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 okt 2019 22:19

Over Vinokourov gesproken,
Word “gewoon “ ff wereld kampioen bij de ironman in z’n leeftijd categorie.
Roffelt even 3,8 zwemmen , 180 fietsen en 42 km binnen de 9 uur :D

Plaats reactie