Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 mei 2019 09:09

wat heeft roglic deze giro dit jaar voor uitzonderlijks gepresteerd? De eerste tijdrit was hij de beste maar tegen niet-tijdrijders, de tweede tijdrit zou hij in normale omstandigheden zijn verloren van de vocsnor , door een renner die dus geen berg op kan.
Tijdens de periode voor de giro reed hij sterk maar echt ongelooflijke prestaties?
Wachten op de bergen maar.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 mei 2019 09:51

Enzzo schreef: 23 mei 2019 08:43 DQS werd helemaal niet genoemd in het relaas van Clement!
Sky ook niet. Toevallig net de twee ploegen die altijd wel een legertje advocaten klaar hebben staan.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 mei 2019 10:01

Nou we zijn vertrokken hoor; slovenen in het vizier bij uci

https://api.sporza.be/permalink/web/art ... 8590866706
Do or don’t, there is no try

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 23 mei 2019 11:37

:winkthumb:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mei 2019 21:05

Column van Thijs in het AD vandaag.
De vraag waar ik graag het andwoord op zou zien: alle wielerlanden worden benoemd en in een hokje geplaatst. Op een van de grootste landen na, waarom niet?

Een dubieuze dokter. Een vriezer vol bloedzakken. De manager van de Bahrein-Merida-ploeg die een bloedcentrifuge kocht. Een stel Slovenen, een Kroaat, wat Oostenrijkers en een paar gepensioneerde Italianen.
Zucht.

Operation Aderlass lijkt op Operation Groundhog Day: het gevoel bekruipt je dat je het al eens eerder hebt gezien. Tel er een pelotonnetje positieve Colombianen bij op en een Nederlandse veldrijdster met een anabooltje te veel achter haar kiezen – en je twijfelt of we nog in 2012 leven. Of in 2006. Of in 2003. Of 1998? De vraag rijst: dat nieuwe wielrennen, bestaat dat eigenlijk wel?
Het antwoord: ja en nee.

Het is de afgelopen jaren moeilijker geworden om doping te gebruiken zonder gepakt te worden. In het wielrennen wordt alom aangenomen dat de grootste verandering in 2008 plaatshad – met de invoering van het bloedpaspoort. Met dat instrument kan de UCI de bloedwaarden van renners in de gaten houden en ze schorsen of extra testen in geval van afwijkende waarden. Het heeft de winstmarges van dopinggebruik verkleind.
Maar het bloedpaspoort is allesbehalve waterdicht. Dat wisten we ­eigenlijk al, en het is nog maar eens duidelijk geworden door Operation Aderlass. Alle betrokkenen werden ontmaskerd door de politie, niet door antidopinginstanties. Ze fopten jarenlang het bloedpaspoort. Het injecteren van eigen bloed is niet of nauwelijks aan te tonen en bij epo is de pakkans een stuk kleiner als er ­microdoseringen worden gebruikt. Daarnaast kan er, al dan niet met valse of vage attesten, nog altijd worden gesjoemeld met cortisonen.

Het kán dus nog. En dus gebeurt het nog. Vaak in kleine kliekjes, geconcentreerd rond een dubieuze manager of arts – zoals de Duitser Mark Schmidt, de spin in het web van Operatie Aderlass. Of, zoals in Colombia, omdat de risico’s niet opwegen tegen de potentiële winst. Alle Colombiaanse renners weten dat je misschien wel voor veel geld naar Europa kunt als je opvalt in de uitslagen.

Er is de afgelopen jaren een groot verschil ontstaan tussen wielerploegen. Sommige voeren een proactief, strikt antidopingbeleid. Ze selecteren streng bij de poort, zitten boven­op hun renners en proberen naar buiten toe zo transparant mogelijk te zijn.

Uiteinde­lijk zijn de coureurs zélf de zwakste schakel van het gehele systeem.
Jumbo-Visma en Sunweb, de twee Nederlandse WorldTour-ploegen, werken allebei op die manier – deels vanuit idealisme, deels vanuit realisme. Ze snappen dat een pro-actief antidopingbeleid de enige manier is om Nederlandse sponsors en fans aan zich te binden.

Datzelfde geldt min of meer voor Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Australië. Allemaal landen waar doping een belangrijk thema is in de publieke opinie, bij sponsors en in de media (Dat wil niet zeggen dat doping in die landen niet voorkomt, slechts dat er wordt geprobeerd om te voorkomen dat er een cultuur ontstaat die dopinggebruik faciliteert).

In Spanje, Italië, Zuid-Amerika, in het Oostblok en in het Midden-Oosten wordt er over het algemeen een stuk opportunistischer gedacht. Wat houdt ethiek in voor een sjeik uit Bahrein die door Amnesty International wordt beschuldigd van het schenden van mensenrechten? ­Resultaat wil hij zien. Hoe sneller, hoe beter. Hoe dat resultaat tot stand komt, is niet interessant. Zo zijn er nog altijd WorldTour-ploegen die niet bij rennersmakelaars vragen om de bloedwaarden van een nieuwe renner als ze hem een contract onder zijn neus schuiven.

Uiteindelijk zijn de coureurs zélf de zwakste schakel van het gehele systeem. Op hun schouders ligt de grootste druk. Allemaal vragen ze het zich af: wat áls? Wat als ik zou gebruiken? Voor de één is het een puur hypothetische vraag, voor de ander een reële optie. De renners in die laatste groep kijken continu argwanend om zich heen. Wat doen de anderen? Gaat het niet heel erg hard dit jaar? Hoe is die ene renner ineens zo goed geworden? Klopt het dat er een middel is dat niet is op te sporen? En als de regels niet gelden voor Chris Froome, gelden die dan ook niet meer voor de rest van het peloton? Ze denken als kinderen na een nacht vorst: als ze zien dat het buurjongetje op het ijs stapt, dan durven ze het zelf ook.

In het peloton woedt een richtingenstrijd. Strikt tegen opportunistisch, streng tegen mild. Na een dopingaffaire winnen de strikten terrein, als er een tijd niets naar buiten komt pakken de opportunisten iets terug. En dat is precies wat er de afgelopen jaren is gebeurd.
Met de huidige golf dopinggevallen als gevolg[/]
Less is bore

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 24 mei 2019 21:12

Eén land? Ik mistte er zelfs twee :D Maar het is lang geleden dat ik zo'n goede column van hem gelezen heb.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mei 2019 21:30

Het is een column ergo een mening. Het enige waar ik me echt 100% in kan vinden is de passage over Bahreinse oliesjeiks maar daar mis ik dan weer even dubieuze land vermeldingen op gebied van mensenrechten meebepaald Rusland of Israel.(oostblok is een verouderde term en midden-oosten is wat ruim geformuleerd) En om Bahrein in één adem te noemen met Spanje en Italië gaat echt wat te ver voor mij.

Maar zoals ik al zei het is een mening, meer specifiek zijn mening dus het boeit me maar matig.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mei 2019 21:41

Karl66 schreef: 24 mei 2019 21:12 Eén land? Ik mistte er zelfs twee :D Maar het is lang geleden dat ik zo'n goede column van hem gelezen heb.
UK en Belgie?
Less is bore

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 24 mei 2019 21:43

Ja, die twee :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mei 2019 22:45

Logisch. De tweets van Thijs zijn 'standard issue' in de live verslagen op de Sporza app. Thijs is veel te vol van zichzelf om die exposure te grabbel te gooien. En Froome noemt hij wel, net als cortisonen aka Wiggins dus UK is wel vertegenwoordigd toch?
Do or don’t, there is no try

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 24 mei 2019 23:10

Ik heb Thijs als analist(en insider) hoog zitten. Ik heb zijn column in het AD niet gelezen moet ik bekennen. Dit is waarschijnlijk de juiste weergave, Daniel)? Op basis daarvan het volgende. Eigenlijk staat er helemaal geen onzin in!
Wat ik eruit pluk. De renner is de zwakste schakel in het anti-doping beleid van een wielerploeg. Volkomen waar! OhOh ...wat een gespeelde naiviteit in veel ploegen, strikt anti-doping beleid allemaal vastgelegd in contracten. Dus geen structurele doping in een ploeg! Echter die individuele rennetrs denken ook aan hun persoonlijk belang. Immers het is een zwaar beroep en ik wil er toch wel het meeste uithalen(prestige en vooral geld) En dit is helemaal niet te controleren wat betreft "preparatie". Wherabouts zijn echt onzin,, worden toch bijna nooit gecheckt. Lachertje destijds bij Rabo :Rasmussen. In de atletiek: De atleten verdwijnen grotendeels naar exotische oorden voor hoogtetraining,etc Helemaal geen controle! Komt geen controleur naartoe.
En dan de Nederlandse wielerploegen . Er is een maar ene op topniveau: Jumbo. En dan verder Sunweb met een Duitse licentie. Allemaal op papier een strikt dopingregelement. Jumbo gaat in zee met Roglic. Hebben ze dan niet geleerd uit het verleden bij Rabo(ik zie Jumbo nog als ex-Rabo)
Die Roglic is vergelijkbaar met Rasmussen in het verleden is mijn mening

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mei 2019 23:34

Zo!! dat zijn nogal wat aannames en aantijgingen! kun je die ook staven met bewijs?
Dat Rabo fout zat door buitenlandse renners lijkt me wat naïef. Dat hele team was rot tot op de kern, niets braafs Nederlands aan hoor.
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie