Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 21 mei 2019 12:00

Mevrouw Semenya kiest eieren voor haar geld en loopt de 3000m.
https://www.nu.nl/sport-overig/5901726/ ... redirect=1

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 mei 2019 12:05

Ernie C. schreef: 20 mei 2019 23:52 Ergens zal toch de grens tussen man en vrouw arbitrair (dan wel in de andere zin van het woord) moeten worden vastgesteld om überhaupt een aparte categorie voor vrouwen te kunnen hebben.

Er wordt ook helemaal niemand gedwongen mee te doen met wedstrijden volgens mij.

Onterende onderzoeken zijn ook al een vast gegeven in de topsport (dopingcontroles!)
Er wordt niemand gedwongen mee te doen, maar er wordt geëist dat gezonde mensen een experimentele medische behandeling ondergaan, omdat ze anders worden uitgesloten van de sport waar ze heel veel in geïnvesteerd hebben. Dat is een manier van druk uitoefenen die volgens het verdrag van Helsinki absoluut niet door de beugel kan. Als een arts hier aan meewerkt, kan hij volgens mij zelfs uit zijn ambt gezet worden.
Ter illustratie: je mag proefpersonen ook niet buitensporig veel geld betalen om een experimentele behandeling te ondergaan.

En die onterende onderzoeken; in bijzijn van een official een plasje doen is wel iets minder heftig dan de geslachtsdelen van sporters opmeten op straffe van uitsluiting.
Natuurlijk kun je allerlei kwestie langs de ethische meetlat gaan leggen maar helaas kom je dan uiteindelijk ot de conclusie dat topsport als geheel een achterlijke bezigheid is waarbij mensen met eer en geld overladen worden om een paar kunstjes uit te voeren. Eerbaarheid en ethiek zijn hierbij van ondergeschikt belang aan de geldmachine en de nationalistische belangen achter de sport.
Die insteek lijken veel sport-organisaties inderdaad te hebben, en dat is ook waar het betoog in Nature grote vraagtekens bij zet. De prioriteiten liggen wettelijk andersom, ethisch (en met name in de medische hoek) handelen is belangrijker dan financiële belangen of een eerlijke sport.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 mei 2019 12:43

De jonge Amador test positief op steroiden. (Niet Andrey)

https://api.sporza.be/permalink/web/art ... 8375340034
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 21 mei 2019 16:46

Uitlatingen van Stef Clement op Sportforum over Roglic! Hoed en de rand? Ik weet wel zeker van niet.

Emil1
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 jan 2015 20:34

Emil1 21 mei 2019 16:52

Tsja:

Stef Clement zet in het Sportforum vraagtekens bij de prestaties van Primoz Roglic in de Giro d'Italia. "Als deze jongen bij een ploeg als UAE-Emirates, Katusha of Astana had gereden, hadden we met zijn allen een heel ander idee erbij gehad."

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 21 mei 2019 17:33

Die uitspraak slaat natuurlijk nergens op.... Stef heeft een heel verkeerd beeld van de ploegen UAE-Emirates, Katusha en Astana.. :twisted: :D
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 mei 2019 20:37

waarom moeten er, als iemand of een ploeg goed rijdt, telkens vraagtekens bij gezet worden? H
Laatst gewijzigd door fiedoo op 22 mei 2019 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mei 2019 20:50

Allemaal nogal voorbarig IMO.
Roglic heeft 2 sterke rijdritten gereden, maar wat ie in de zware 2e helft van de Giro gaat doen moeten we afwachten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 22 mei 2019 09:22

fiedoo schreef: 21 mei 2019 20:37 waarom moeten er, als iemand of een ploeg goed rijdt, telkens vraagtekens bij gezet worden? H
Het schijnt dat in het verleden vaak bleek dat de grote uitblinkers uit verkeerde potjes aan het snoepen waren.

Ik begrijp dus wel de twijfel als ineens een renner met kop en schouders boven de rest uit steekt.
Maar het moet natuurlijk wel eerst bewezen worden.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 mei 2019 09:26

ineens
Dat is in dit geval niet helemaal aan de orde. De progressie is heel duidelijk aanwezig
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mei 2019 09:36

En het moet nog maar blijken of hij er met kop en schouders bovenuit steekt.
Op de tijdritten tov klassementsrenners wel, tov Campenaarts valt het wel mee. Roglic is bekend goede tijdrijder, dus niet gek.
De bergen moeten nog komen, gaat hij daar ook 1 of 2 niveaus beter zijn dan de rest? Dan steekt hij er pas met kop en schouders bovenuit. Zit hij daar straks gewoon in het pak met Nibali, Mollema, Yates, etc. dan is het erg goed wat hij doet, maar niets spectaculairs om hem direct ergens van te verdenken.

Hij is wel het hele jaar al goed, maar buiten de kleine rondes heeft hij niet een heel breed programma dacht ik. Dus het is ook wel van de (super) focus op het rondewerk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mei 2019 10:07

Laten we inderdaad eerst de hele Giro maar eens afmaken. Stort hij de derde week in roeptoetert iedereen te vroeg gepiekt.

Hoe had TD de tijdrit afgewerkt? Hoe had zijn prestatie eruit gezien met een Bernal, Froome etc. Van de podium kandidaten heeft Bauke nog de beste tijdrit in de benen. De rest gewoon niet, Nibali als het meezit, maar echt een goede tijdrit heeft die ook nooit gereden in een sterk veld.

Maar ik snap het stukje van Clement wel. Het is alleen niet heel netjes om dat te uiten als je nog bij de ploeg in dienst bent. En het zou wat ongenuanceerd opgevat kunnen worden.

Zelfde met vd Poel hij wint de Amstel alsof er een motortje inzit en vele kenners geven aan zoiets nog nooit gezien te hebben, Had vd Poel voor DQS of UAE gereden dan had er anders over gesproken geworden. Het is niet wat ik vind, maar elke buitensporige prestatie is al snel verdacht.

Plaats reactie