Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 mei 2019 11:51

En als die testikels "verstopt" zijn in het lichaam?

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 05 mei 2019 11:53

Even zoeken...
...

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 mei 2019 13:45

Jans schreef: 05 mei 2019 11:51 En als die testikels "verstopt" zijn in het lichaam?
Dan zijn ze (nog) niet ingedaald maar zitten er wel. En daarmee zijn we weer op het hellende vlak terecht gekomen van wel/geen man/vrouw
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 05 mei 2019 16:05

Klein_Verzet schreef: 04 mei 2019 11:54
Tijanus schreef: 03 mei 2019 23:18
De indeling in vrouwen en mannensporten is bedacht omdat het mannelijke fenotype atletisch 10 tot 12% beter presteert dan het vrouwelijke fenotype. Het is dus per definitie een grens om een subcategorie te beschermen tegen totale dominantie door de andere categorie. En wie zo'n grens trekt, zal hem ook moeten beschermen tegen grensgevallen.
(...)
Hoe het genenpakket (genotype) exact zijn uitwerking heeft op de verschijningsvorm van de mens (fenotype) doet er wat mij betreft helemaal niet toe. De absentie van een Y-chromosoom (met 't aantal X-chromosomen naar keuze) bepaalt, ook in uitzonderlijke gevallen dat de atleet ingedeeld moet worden in de categorie vrouw. De morfologie of de endocriene huishouding zijn evenmin van belang, zolang testikels maar geen onderdeel van het lichaam uitmaken.
Wat een wonderlijke stellingname. Testikels bieden buiten de endocriene huishouding geen enkel voordeel bij het fietsen, ze zitten voornamelijk in de weg zelfs...
Maar jij fietst (of loopt) met je testikels in plaats van je benen?
Ik wil niet weten hoe dat eruit ziet, maar snap je keuze voor een klein verzet dan wel... ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mei 2019 21:37

Je kunt wel je ballen uit je broek fietsen óf lopen als je testikels hebt, zonder gaat dat niet. Heb je inwendige testikels dan lijkt mij het een stuk lastiger worden. Op basis daarvan vind ik da ze Semanya het voordeel van de twijfel mogen geven.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 05 mei 2019 23:12

Tijanus schreef: 05 mei 2019 16:05
Klein_Verzet schreef: 04 mei 2019 11:54
Tijanus schreef: 03 mei 2019 23:18
De indeling in vrouwen en mannensporten is bedacht omdat het mannelijke fenotype atletisch 10 tot 12% beter presteert dan het vrouwelijke fenotype. Het is dus per definitie een grens om een subcategorie te beschermen tegen totale dominantie door de andere categorie. En wie zo'n grens trekt, zal hem ook moeten beschermen tegen grensgevallen.
(...)
Hoe het genenpakket (genotype) exact zijn uitwerking heeft op de verschijningsvorm van de mens (fenotype) doet er wat mij betreft helemaal niet toe. De absentie van een Y-chromosoom (met 't aantal X-chromosomen naar keuze) bepaalt, ook in uitzonderlijke gevallen dat de atleet ingedeeld moet worden in de categorie vrouw. De morfologie of de endocriene huishouding zijn evenmin van belang, zolang testikels maar geen onderdeel van het lichaam uitmaken.
Wat een wonderlijke stellingname. Testikels bieden buiten de endocriene huishouding geen enkel voordeel bij het fietsen, ze zitten voornamelijk in de weg zelfs...
Maar jij fietst (of loopt) met je testikels in plaats van je benen?
Ik wil niet weten hoe dat eruit ziet, maar snap je keuze voor een klein verzet dan wel... ;)
Goh kerel, wat een hilariteit. Ik lach me de ballen uit de broek. Maar uhh, ik heb nog nooit niemand niet op zijn of haar testosterongehalte zien lopen, laat staan fietsen. Moet ik er nog zo'n guitig emoticonnetje achter zetten?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mei 2019 09:39

de indeling mannen/vrouwen, is dat niet gebasseerd op historie, waarin vrouwen niet geacht werden aan sport te doen. Toen dat langzaam toch haar intrede deed, dat ze absoluut niet tussen de mannen mogen sporten (niet kuis etc.). Zelfs sporten waarbij de vrouwencategorie alleen op schoonheid beoordeeld werd ipv snelheid (roeien). Dat is natuurlijk allemaal van 100 jaar geleden oid. Maar toen is wel die categorie verdeling ontstaan. (behalve bij het korfbal)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 mei 2019 10:54

Klein_Verzet schreef: 05 mei 2019 11:00
hendrikjan schreef: 04 mei 2019 15:26
Klein_Verzet schreef: 04 mei 2019 11:54
Hoe het genenpakket (genotype) exact zijn uitwerking heeft op de verschijningsvorm van de mens (fenotype) doet er wat mij betreft helemaal niet toe. Het bezit van een Y-chromosoom (met 't aantal X-chromosomen naar keuze) bepaalt, ook in uitzonderlijke gevallen dat de atleet ingedeeld moet worden in de categorie vrouw. De morfologie of de endocriene huishouding zijn evenmin van belang, zolang testikels maar geen onderdeel van het lichaam uitmaken.
Je bedoelt man?
Nou, ik geloof dat ik de geslachten helemaal door elkaar aan het halen was. Eigenlijk bedoelde ik dat het XX-paar doorslaggevend is, dat er daarna nog een riedel aan andere X-en of Y-en komen, doet er volgens mij niet toe. Kortom, wie XX heeft, wordt bij de dames ingedeeld, tenzij er testikels aanwezig zijn.

Excuus, voor de verwarring.
Maar weet je wat het is, sommige klinefelters hebben een mannelijk fenotype, en desalniettemin twee X chromosomen. En sommige klinefelters hebben een Y chromosoom en een vrouwelijk fenotype. en dan heb je ook nog de eerder genoemde mosaicismen met een mengsel van cellen met XX en XY, waardoor je een Y chromosoom kan opsporen, maar ook twee X chromosomen. Dat kan ook weer zowel bij mannelijke als vrouwelijke fenotypen.

Chromosomen observeren is dus helemaal niet zo een goede methode, want je hebt altijd die ene uizondering waardoor er toch weer een kerel bij de vrouwen mee zou mogen doen.

Een echt goede methode vind je eigenlijk nooit, want er zijn altijd wel grensgevallen. Spontane genetische veranderingen komen voor (gelukkig maar, anders waren we nog eencellig), en soms levert dat een gigantisch goede sporter op.
Vergelijk het maar met die vleesrunderen die uit zich zelf zo veel groeihormonen aanmaken dat ze er bij lopen als bodybuilders.

Overigens vind ik het wel bizar dat mensen na een geslachtsverandering bij een vrouwencompetitie mee mogen doen, dat is het zelfde als je hele jeugd groeihormonen gebruiken en dan voor de competitie stoppen. Als ze gewoon mee doen is het alleen maar mooi natuurlijk, maar als ze met kop en schouders boven de rest uitsteken is het gewoon competitievervalsing.

Maar het schept bij mij wel de vraag: Mag je als wielrenner in spé een paar jaar vollebak aan de epo, hormonen en andere doping gaan, zonder onder contract te staan en zonder aan competities mee te doen (dus geen controleplicht), maar puur om te trainen.
Dan net voor het seizoen begint stop je met de dope, wacht je netjes tot alle waarden onder de grens zitten, en dan teken je je contract en ga je de competitie in. In principe overtreed je dan geen dopingregels toch?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 mei 2019 13:18

+1 zolang je de vrouwensport in stand wilt houden moet je ergens een grens moeten trekken die voor iemand grof, kwetsend en beledigend kan zijn.
Het enige dat echt helpt is onszelf niet zo serieus nemen. Of dat dan vooral de fans, de sporters met zo'n aandoening of de sporters die er door ingemaakt worden moeten zijn laat ik maar even in het midden.

Om die mensen alleen aan amateursporten mee te laten doen werkt ook al niet helemaal want er is ook niet altijd een harde grens. Er zijn genoeg wedstrijden waar ze samen aan de start staan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 mei 2019 13:39

Dan net voor het seizoen begint stop je met de dope, wacht je netjes tot alle waarden onder de grens zitten, en dan teken je je contract en ga je de competitie in. In principe overtreed je dan geen dopingregels toch?
Juist om dit soort creatieve oplossingen te ondervangen heeft het WADA duidelijke criteria opgesteld:
Aanwezigheid van verboden stof(fen) en/of verboden methode(n)
(Poging tot) het gebruik van verboden stof(fen) en/of verboden methode(n)
Gebrekkige medewerking
Whereabouts-fouten
(Poging tot) manipuleren
Bezit
(Poging tot) handel
(Poging tot) toediening
Medeplichtigheid
Verboden samenwerking

Het antwoord is dus, Ja! ook al gebruik je niet in competitie, niet onder licentie of wat dan ook, du moment dat je weer een kaderplaatje onder je zadel steekt ben je strafbaar
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 mei 2019 14:49

Maar de pakkans is 0 als je het niet van de daken schreeuwt. Enige maatregel om hier daadwerkelijk wat aan te doen is dat als je aan een WorldTour wedstrijd mee wilt doen je al zoveel maanden van te voren beschikbaar moet zijn voor out-of-competition controles en dus where abouts bij moet houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 mei 2019 15:31

Enzzo schreef: 06 mei 2019 13:39
Dan net voor het seizoen begint stop je met de dope, wacht je netjes tot alle waarden onder de grens zitten, en dan teken je je contract en ga je de competitie in. In principe overtreed je dan geen dopingregels toch?
Juist om dit soort creatieve oplossingen te ondervangen heeft het WADA duidelijke criteria opgesteld:
Aanwezigheid van verboden stof(fen) en/of verboden methode(n)
(Poging tot) het gebruik van verboden stof(fen) en/of verboden methode(n)
Gebrekkige medewerking
Whereabouts-fouten
(Poging tot) manipuleren
Bezit
(Poging tot) handel
(Poging tot) toediening
Medeplichtigheid
Verboden samenwerking

Het antwoord is dus, Ja! ook al gebruik je niet in competitie, niet onder licentie of wat dan ook, du moment dat je weer een kaderplaatje onder je zadel steekt ben je strafbaar
Maar de WADA regels gelden toch alleen voor competitieve sporters?
Dus als je je gebruik beperkt tot de periode voordat je een geregistreerd sporter bent, kunnen ze je niets maken, zelfs als je het eerlijk vertelt.
Terwijl je van de conditie die je hebt opgebouwd nog wel voordeel kunt hebben.

Plaats reactie