Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 mei 2019 14:40

Klein_Verzet schreef: 03 mei 2019 11:50 Vroeger leerde ik bij de biologie-les dat een vrouw in haar genetisch pakket het zogenaamde XX-paar heeft, wat haar onderscheidt van de man die een XY-paar heeft. De scheiding tussen man en vrouw zou dus op basis van het genenpakket (DNA) uitsluitsel moeten geven (sorry transgenders) voor de indeling in de sport.
Wat de IAAF en het CAS nu gedaan hebben is het definiëren van een "eigen" scheidslijn: hoeveelheid testosteron. Naar mijn idee is dat een faliekant verkeerde maatregel en discriminerend bovendien, zeker gezien de bijkomende voorwaarden van de IAAF: alleen geldend voor middellange afstand en hordelopen.
Er bestaan ook mensen met het klinefelter (XXY) syndroom, die in het verleden ook goed hebben gepresteerd in de athletiek als ik me niet vergis.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 mei 2019 14:54

Iemand als Bjarne Rijs had van nature geen hematocrietwaarde van 60, die zat gewoon aan de doping. De enige reden waarom er een grens werd gesteld aan de hematocrietwaarde, was omdat er nog geen bruikbare dopingtest voor EPO was. Die test was dan ook niet bedoeld om mensen met een van nature hoge hematocrietwaarde uit te sluiten. Die waarde was bedoeld om het dopinggebruik binnen de grenzen te houden en te voorkomen dat wielrenners zichzelf letterlijk doodspoten. Onvergelijkbaar dus.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 mei 2019 16:31

Karl66 schreef: 03 mei 2019 14:54 Iemand als Bjarne Rijs had van nature geen hematocrietwaarde van 60, die zat gewoon aan de doping. De enige reden waarom er een grens werd gesteld aan de hematocrietwaarde, was omdat er nog geen bruikbare dopingtest voor EPO was. Die test was dan ook niet bedoeld om mensen met een van nature hoge hematocrietwaarde uit te sluiten. Die waarde was bedoeld om het dopinggebruik binnen de grenzen te houden en te voorkomen dat wielrenners zichzelf letterlijk doodspoten. Onvergelijkbaar dus.
en degenen die wel op een natuurlijke wijze wijze meer dan 50 + hadden en toch geschorst, al is het maar voor 2 weken, zijn wat doe je daar mee? Het is volgens mij wel vergelijkbaar maar daarom nog niet een correcte maatregel.
Karl lees in elk geval eens de link die ik hiervoor geplaatst heb, volgens mij is daar alles mee gezegd wat er e zeggen valt. grtz.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 mei 2019 17:43

Ik had bij een bloedtest (om hele andere redenen dan doping) een jaar of 9 geleden eens een hematocriet waarde van 53
De internist toen vond dat niet heel vreemd al was het wat aan de hoge kant. Hij vertelde ook dat het wel vaker in zijn praktijk voorkomt maar dan meestal onder rokers en die zul je niet vaak vinden in duursporten.
Hij is zelf ook groot wielerfan en fanatiek fietser.

Even over de eerder vermeldde ketonen. Daar ging het vandaag vaak over op de VRT radio. Alleen is er geen enkele sporter of begeleider bereid gevonden om verslag te komen doen :shock:
Blijkbaar zit de angst er goed in, angst voor publieke veroordeling op twitter en zo. En dat terwijl er echt geen enkele link met doping is.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 03 mei 2019 18:33

Het topic sluiten, ik neem hier toch nog even de vrijheid om in deze vanuit een andere invalshoek mijn(bescheiden) mening te laten horen.Ik gooi voor het gemak alle wettelijkheid en ethiek en mensenrechten overboord. (oei). ik hanteer hierbij een 'democratische' benadering. Dan stel ik me de vraag of het belang (voordeel) van één persoon (atleet) hier opweegt (+ enkelen) tegenover het belang van tientallen (honderden) andere atleten.Hiervoor kan ook het woord discriminatie worden gebruikt in het voordeel van de meerderheid der atleten. Maar zoals hier al gebleken is heeft iedereen zijn invalshoek. Zo ook de mijne.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 03 mei 2019 19:46

ottorongo schreef: 03 mei 2019 18:33 Het topic sluiten, ik neem hier toch nog even de vrijheid om in deze vanuit een andere invalshoek mijn(bescheiden) mening te laten horen.Ik gooi voor het gemak alle wettelijkheid en ethiek en mensenrechten overboord. (oei). ik hanteer hierbij een 'democratische' benadering. Dan stel ik me de vraag of het belang (voordeel) van één persoon (atleet) hier opweegt (+ enkelen) tegenover het belang van tientallen (honderden) andere atleten.Hiervoor kan ook het woord discriminatie worden gebruikt in het voordeel van de meerderheid der atleten. Maar zoals hier al gebleken is heeft iedereen zijn invalshoek. Zo ook de mijne.
dat is precies wat het cas zegt, ze zijn het er over eens dat het een discriminerende maatregel is, maar ze vinden die gerechtvaardigd met het oog op het belang van de sport (tenminste, ik heb de usp er niet op nageplozen, maar zo begrijp ik het)
:winkthumb:

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 mei 2019 20:45

Enzzo schreef: 03 mei 2019 17:43

Even over de eerder vermeldde ketonen. Daar ging het vandaag vaak over op de VRT radio. Alleen is er geen enkele sporter of begeleider bereid gevonden om verslag te komen doen :shock:
Blijkbaar zit de angst er goed in, angst voor publieke veroordeling op twitter en zo. En dat terwijl er echt geen enkele link met doping is.
Het is blijkbaar alleen weggelegd voor kapitaalkrachtige ploegen/renners. De vraag is nu wie wel, wie niet. Ik ben er zeker van dat er nu in vele hoofden een paar namen beginnen te circuleren....

i-mac

i-mac 03 mei 2019 21:13

Ik ben echt benieuwd of die man zijn woord zal houden, mocht men ooit een renner van zijn ploeg betrappen ...

https://www.fiets.nl/2019/05/03/eigenaa ... -de-ploeg/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mei 2019 21:37

Als een renner met 1500 pagina’s BS wordt vrijgepleit is het geen dopinggeval en dus niks aan de hand :mrgreen:
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 mei 2019 21:47

i-mac schreef: 03 mei 2019 21:13 Ik ben echt benieuwd of die man zijn woord zal houden, mocht men ooit een renner van zijn ploeg betrappen ...

https://www.fiets.nl/2019/05/03/eigenaa ... -de-ploeg/
ik denk niet dat hij zegt dat als er iemand op doping in zijn ploeg betrapt wordt dat het einde verhaal is, maar eerder bedoelt als er georganiseerde doping zou zijn vanuit de ploeg.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 mei 2019 21:50

Enzzo schreef: 03 mei 2019 17:43 Ik had bij een bloedtest (om hele andere redenen dan doping) een jaar of 9 geleden eens een hematocriet waarde van 53
De internist toen vond dat niet heel vreemd al was het wat aan de hoge kant. Hij vertelde ook dat het wel vaker in zijn praktijk voorkomt maar dan meestal onder rokers en die zul je niet vaak vinden in duursporten.
Hij is zelf ook groot wielerfan en fanatiek fietser.

Even over de eerder vermeldde ketonen. Daar ging het vandaag vaak over op de VRT radio. Alleen is er geen enkele sporter of begeleider bereid gevonden om verslag te komen doen :shock:
Blijkbaar zit de angst er goed in, angst voor publieke veroordeling op twitter en zo. En dat terwijl er echt geen enkele link met doping is.
ik had ook enkele maanden terug +50 terwijl ik iemand ben die altijd al een waarde had tussen 40 en 44.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 03 mei 2019 22:15

Enzzo schreef: 02 mei 2019 20:20
Door de steeds slimmere toedieningsmethodes is detectie vrijwel onmogelijk
Heb je daar iets meer info over? Ik was altijd in de veronderstelling dat deze middelen juist heel lang detecteerbaar blijven. Dus het geval Betsema van onlangs is dan misschien helemaal niet zo vreemd?
Enzzo, bij deze.
De dopingtest om anabolen gebruik op te sporen is een urinetest . Hierbij wordt de verhouding testosteron/epi- testosteron gemeten. Beide zijn ook voor absolute concentraties in het bloed te meten Dit wordt bij controles niet gedaan.
Zeer in het algemeen wordt ervan uitgegaan dat bij de gemiddelde man de verhouding 1:1 is. Beide stoffen zijn chemisch gezien verwant. Praktisch gezien zijn er grote verschillen. Testosteron heeft grote invloed op veel systemen in het lichaam en epi-testosteron niet voor zover bekend. Wel bekend is dat beiden grotendeels in de testikels worden gevormd(we hebben het hier om mannen, uiteraard). Daarom wordt testosteron een hormoon genoemd en epi-testosteron een pre-hormoon(veronderstelling dat het lichaam deze kan omzetten in het werkzame broertje).
De norm bij doping detectie is dat T/E niet > dan 4;1 mag zijn. Epi-t. staat ook op de dopinglijst uit angst dat deze stof gebruikt kan worden voor "maskering" Als je de 4;1 norm bekijkt weet je meteen waarom. De pharmaceutische industrie is helemaal niet geinteresseerd in Epi tot nu. Immers commercieel niet interessant, dus bij mijn weten niet in synthetische vorm beschikbaar.

Nog even kort de prestatie bevorderende werking van testosteron(anabolen).

-Beperken van de negatieve(katabole) effecten van cortisol, het stresshormoon uit de bijnieren bij inspannen( zoveel mogelijk glucose vrij maken uit de lever en spieren als brandstof. Het belangrijkste negatieve effect is spierafbraak,eiwitten die als brandstof worden gebruikt bij uitputting).
_ Stimulerende werking op de aanmaak van rode bloedcellen in het beenmerg en positieve invloed op het haemoglobinegehalte in die cellen. Resultaat: hogere VO2 max.
- Psychotrope werking, dwz. meer bereid om te "" vechten".

Het geheim in het huidige wielrennen(ook in de athletiek, etc.)
Zeer intensief testen bv. met fietsergometrie en bloedanalyse. Moet je denken aan minimaal 1 1/2 uur belasten op maximaal niveau(begeleidende lactaat meting).
Dit een aantal malen herhalen in een periode van 2-3 maanden. (nov. _Jan) .
Tussen de testen door een aantal malen het natuurlijk testosteron meten, monitoring(herstel).
Dit kan per individuele renner behoorlijk verschillen. Natuurlijk wordt tussendoor ook getraind! Geconcludeerd kan worden dat sommigen een "steuntje" kunnen gebruiken.
Dat betekent : doping! Ook kan gekozen worden voor: "gas terug nemen", dwz minder hard trainen en geen doping. Het zal duidelijk zijn: hoe hoger het budget van de ploeg destemeer mogelijkheden.

Toediening anabolen. Van belang zijn: toedieningsvorm, dosering en timing.
De preparaten in de reguliere geneeskunde hebben een aanbevolen voorschrift wat betreft toediening. In de duursport wordt daar geheel anders mee omgegaan met altijd in het achterhoofd: niet betrapt worden. DWZ nooit toediening middels injectie(depotvorming in de spier, niet te controleren risico). Lagere dosering!. Alleen toediening middels capsule of zetpil. Lage toedieningsfrequentie.Het risico op positief is zo heel gering. Bovendien op trainingskamp(hoogtestage) ondanks "whereabouts" vrijwel geen controles!

Plaats reactie