Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 mei 2019 13:05

daniel1975 schreef: 02 mei 2019 12:38 Ik stel voor dat ze Michael Jordan & co de benen ook maar inkorten, want voor iemand met een gemiddelde lengte is het gewoon oneerlijk om tegen zulke lange mensen te basketballen.
En waarom moet iemand met een normale bouw wedstrijden turnen tegen hypermobiele ieniminiemeisjes? Das toch ook niet eerlijk?

Geen mens kan ontkennen dat CS een apart mens is, maar sport is toch per definitie oneerlijk?
Laten ze zoveel tijd en moeite stoppen in dopingcontrole aub.
verschillen zijn er altijd maar de vraag is , wanneer is iemand nog een vrouw en wanneer niet?
En als iemand met zo een hoge testosteronwaarden mag bij de vrouwen sporten waarom zou elke sportvrouw dan niet haar testosteronwaarden kunstmatig mogen verhogen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 02 mei 2019 13:12

Wat is dat nou weer voor een rare opmerking? Sinds wanneer bepaalt je testosterongehalte je geslacht? Je sekse wordt chromosomaal bepaald. Er is dus ook helemaal geen discussie over de vraag of ze vrouw is, want dat is ze gewoon. Jij zegt toch ook niet "Nou die Evenepoel is wel erg getalenteerd, dat genetische voordeel moet met prestatieverlagende medicijnen teniet gedaan worden"? Sport is per definitie oneerlijk, in sport draait het om beter zijn en niet om gelijk zijn. Het is te belachelijk voor woorden dat er gezegd wordt dat zij te talentvol is en dat dat oneerlijk voor de rest is, want met die instelling kan je prestatiesport per direct afschaffen.

Edit, ik zie dat je nog wat aan je bericht hebt toegevoegd. Bij sport gaat het om het op basis van je natuurlijke talenten presteren. Bij haar is haar hoge testosterongehalte een natuurlijk talent. Op het moment dat je doping gaat gebruiken, gaat het niet meer om een natuurlijk talent.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 mei 2019 14:54

Carl, veel respect voor uw visie maar waarom weer die "rare opmerking"? Die bijkomende bemerkingen doen niks ter zake en zijn echt niet nodig.
Uit wikipedia:
Geslachtstest
Al enige tijd was er enig rumoer rondom haar persoon, en dit bereikte een piek vlak voor de finale van de 800 m in Berlijn. De IAAF maakte voor de start hiervan bekend dat Semenya was gevraagd om mee te werken aan een geslachtstest. Uit eerdere tests was gebleken dat Semenya drie keer zoveel lichaamseigen testosteron had als de gemiddelde vrouw.[3] Daardoor was er twijfel ontstaan of zij "honderd procent vrouw is". Semenya werkte mee aan de geslachtstest. In afwachting van de uitslag, die pas na enkele weken tegemoet kon worden gezien, was er geen aanleiding om haar uit te sluiten voor de finale, die zij aansluitend ook won in de beste prestatie van het jaar: 1.55,45. Vervolgens duurde het in totaal elf maanden, voordat de IAAF tot een beslissing kwam. In de tussentijd werd bekend dat de Zuid-Afrikaanse bond reeds vóór de WK in Berlijn in het geheim een seksetest had laten uitvoeren, maar vervolgens het advies van de arts had genegeerd om Caster Semenya terug te trekken uit de competitie. Bovendien ontkende de bond later dat er een test was uitgevoerd.

Ten slotte besloot de federatie op 6 juli 2010 dat Semenya weer als vrouw mocht deelnemen aan de vrouwencompetitie. De federatie onthield zich van verder commentaar over deze zaak. Er werden geen medische gegevens bekendgemaakt. Onbekend is ook, of er medische ingrepen zijn geweest die hebben geleid tot deze beslissing. Er was immers uitgelekt[4] dat Semenya een Y-chromosoom heeft of een SRY-gen. Haar geslachtsklieren zouden zich daardoor ontwikkeld hebben tot inwendige testikels. Omdat ze gedeeltelijk ongevoelig zou zijn voor mannelijke hormonen, heeft de ontwikkeling tot man niet doorgezet. Onvruchtbare testikels maken wel testosteron aan. Dat zou de hoge testosteronwaarden kunnen verklaren. De IAAF heeft laten weten dat sinds 2005 vier atletes om deze reden uit de competitie zijn gezet.

De Zuid-Afrikaanse bond gaf uiteindelijk bij monde van haar voorzitter Leonard Chuene[5] toe dat de bond de sekse van Semenya in het geheim had getest, voordat ze naar Berlijn vertrok. Semenya heeft altijd verondersteld dat het om een dopingtest ging. Chuene moest terugtreden als voorzitter vanwege deze zaak.

De heibel omtrent Semenya's geslacht ligt politiek gevoelig in Zuid-Afrika, waar het herinnert aan het apartheidsregime dat ook veel waarde hechtte aan het classificeren van mensen; daarnaast ontlokte de affaire vergelijkingen met het lot van Saartjie Baartman.[6]

Dus er zijn toch wel wat bedenkingen te maken bij dat ze (toch voor 100% vrouw (of vrouwelijk) is?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 02 mei 2019 15:03

Volgens mij wel een goede onderbouwing.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 02 mei 2019 15:25

Beetje dieper graven op internet, leert dat de discussie toch ook wel heel erg ingewikkeld lijkt te zijn... Zie bijvoorbeeld https://sportsscientists.com/2016/07/ca ... 2041015625
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 mei 2019 15:35

Carl, veel respect voor uw visie maar waarom weer die "rare opmerking"? Die bijkomende bemerkingen doen niks ter zake en zijn echt niet nodig.
Even een zijstapje off topic; (niet persoonlijk naar Karl66) Bovenstaand voorbeeld is inderdaad wel iets wat vaak gebeurt op dit forum en door veel verschillende leden, termen als "wat een onzin", "waar haal je dat nu weer vandaan", "rot toch op" en andere formuleringen die doen vermoeden dat je iemand heel erg in de verdediging hebt gedwongen terwijl het meestal gewoon een algemene discussie betreft.
Het is wat hard, direct, persoonlijk, intimiderend, om niet te zeggen onbeleefd om zo te reageren op berichten die een algemeen karakter hebben.

Misschien is dit een heel erg Nederlandse manier van reageren? Ik zie het in elk geval niet op andere Nederlandstalige forums waar ik actief ben. Of misschien is het gewoon iets van deze tijd maar ik kan er in elk geval slecht aan wennen.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 02 mei 2019 16:02

Opvallend is dat Ellen van Lange gisteren aangaf achter de uitspraak van het CAS te staan. Saillant vind ik daarbij dat Van Lange in 1992 al net zo snel de 800m liep als Semeya in 2017.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 02 mei 2019 16:38

+1 voor enzzo. Ik stoor mij ook al langer over o.a. het 'waanzinnig' taalgebruik.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 mei 2019 16:47

Zelfs al heb je een natuurlijke hematocriet van 50+ mag je toch ook niet aan wedstrijden deelnemen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 02 mei 2019 16:54

Nu is Ellen van Langen niet helemaal objectief als atletenmanager, dat is in ieder geval wat Nelli Cooman suggereerd, omdat ze voor atlethes heeft die tegen Semenya lopen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 02 mei 2019 17:32

Je kunt het nooit goed doen hierbij.
Omdat vrouwen fysiek niet kunnen opboxen tegen mannen hebben ze hun eigen klasse. Maar als er dan mensen zijn die een soort van beiden zijn, leidt dit tot een zeer complexe discussie: wanneer ben je vrouw voor de vrouwencategorie?

Wat er nu gebeurt riekt naar oneerlijke concurrentie omdat het verschil tussen mannen en vrouwen kennelijk ook in belangrijke mate afhangt van testosteron en de spierontwikkeling die daaruit komt.
Dat is imho iets totaal anders dan bij Usain Bolt en Pieter vd Hoogenband die een natuurlijk voordeel hebben die niets te maken heeft met de klasse waarin ze uit kunnen komen.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 02 mei 2019 17:55

Zij(Semeya) heeft er niet voor gekozen om zo te worden geboren.

Hier in Friesland is iedereen, door een paar dokumentaires op de friese tv, zeer goed op de hoogte van het leven van Foekje Dillema.
Exact met dezelfde genetische afwijking geboren.

Haar leven is verwoest door de man (bestuurder aletiek bond)van Fannie Blankers- Koen met zijn nare insuinaties.(ze was geen vrouw!).Foekje is daarna van schaamte en teleurstelling een zeer terug getrokken leven gaan lijden in een dorpje hier.

Kortom... laat dat meisje Semeya haar atletiek uitoefenen en een voorbeeld zijn voor alle zo geboren meiden in de hele wereld en bespaar haar net zoń droevig teruggetrokken leven als Foekje.

Anno 2019 is het niet meer zo "gemakkelijk"om100% om iemand man of vrouw te noemen. Je zit met veel transgenders en kinderen die gedurende hun jonge leven van geslacht veranderen.Moeten we die dan allemaal gaan weigeren mee te doen. De natuur laat nu eenmaal kinderen worden geboren die niet 100% perfect zijn.

Trouwens de echte testosteron loopsters kwam uit het voormalig Oost Blok.(jaren 70/80 en 90 tig)
Die zaten zo vol met ingebracht testosteron dat sommige atletes noodgedwongen (na hun carrierre) een geslachtsveranderende opraties moesten ondergaan.(vrouw>Man).

Waar praten we over.

Leren we nu nooit iets.

Plaats reactie