Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 03 jul 2018 23:02

Erik schreef: 03 jul 2018 13:53
chrissiewizzie schreef: 03 jul 2018 07:51 Interessant leesvoer: http://dopingacademy.org/.../222-chris- ... salbutamol
Verbaast me dat er nog geen reacties zijn gekomen dat deze man hier wel voor betaald zal zijn....
Als hij ervoor betaald is, heeft hij te veel gekregen.

Manmanman, wat een slecht stuk.
Dat het taalgebruik zelfs voor in de Telegraaf aan de infantiele kant is, is nog net te verteren, maar Dr Bram springt echt van de ene drogredenatie over op de andere. Non-sequiturs, pars-pro-toto's, stromannetjes, ad hominems...

Hier past een citaat van Jalabert:
"En u bent wetenschapper?"

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 04 jul 2018 09:36

chrissiewizzie schreef: 03 jul 2018 07:51 Interessant leesvoer: http://dopingacademy.org/.../222-chris- ... salbutamol
Quote,
U mag vinden dat het voldoende is om atleten te sanctioneren met als enige basis een reglementair vastgestelde te hoge salbutamol-concentratie in hun urine, onafhankelijk van de oorzaak van die hoge concentratie. Maar vindt u dan ook dat IS ongelovigen mag onthoofden. Dat staat namelijk in hun reglement.

@Bram als je mee leest,
Wat een sukkel als je dit als argument gebruikt..

Joop22
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:07

Joop22 04 jul 2018 09:51

Ik ben recent getest op astma bij de huisarts. Het werkt interessant;
1] blaas via een flowmeter uit -> dus je krijgt een grafiekje : lucht -flow vs tijd
2] neem salbutamol wacht 3 minuten en blaas opnieuw via flowmeter uit.
Neemt het oppervlakte onder de flow-tijd curve toe met >6% (? precieze waarde weet ik net meer) heb je astma.
Bij 1 .... 5 % dus niet. Maar een pufje dat die 5% extra longinhoud oplevert,kan toch net genoeg zijn om iets effectiever te fietsen (misschien ook maar 1 of 2%) dan een andere wielrenner. Dat kan net genoeg zijn om te winnen.
Hiermee is het m.i. wel zo dat salbutamol helpt om de prestaties te verbeteren.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jul 2018 09:59

Nog even doorgoogelen Joop.....
In het algemeen is longinhoud niet de bottleneck bij duurprestaties, dus nee, in die zin helpt het bij de meeste mensen dus niet om duurprestaties te verbeteren.
De bottleneck in het algemeen is de hoeveelheid zuurstof die de spieren bereikt in een bepaalde tijd en gezonde longen zijn daarbij niet de beperkende factor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 04 jul 2018 10:06

Dat is een beetje te kort door de bocht van Joop. Die test werkt in het geval van een persoon met astma, die heeft een verminderde functie waardoor de luchtstroom met uitblazen minder is. Door middel van salbutamol wordt die berperking dus verminderd waardoor je meer lucht uit kan blazen. Zoals ik begrijp hoe de test werkt zou je dus als persoon zonder een verminderde longfunctie niet of nauwelijks een verbetering krijgen.


Ik zou ook verwachten dat zuurstofopname over het algemeen niet een beperkende factor is met duursport, aan de andere kant, als het geen effect zou hebben is het wel opvallend hoeveel top wielrenners een astmatische aandoening lijken te hebben. Er zijn studies die wel aangeven dat salbutamol een effect heeft op niet-astmatische sporters, maar dan wel in hoge doses (8 keer hoger dan normaal voorgeschreven)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jul 2018 10:08

chrissiewizzie schreef: 03 jul 2018 23:08 Populair-wetenschappelijk is wat vanochtend in me opkwam. Maar het schijnt wel een interessant licht op deze zaak.
Het kan aan mij liggen, maar ik zag na het lezen geen "interessant licht"op de zaak, alles wat daar in staat wist ik al min of meer en kon iedereen met wat Googelen bij mekaar sprokkelen.
Interessant zou zijn of Salbutamol in hoge dosis misschien toch iets doet met het menselijk prestatievermogen, er zijn wat vage berichten daarover.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jul 2018 10:15

jorisb schreef: 04 jul 2018 10:06
Ik zou ook verwachten dat zuurstofopname over het algemeen niet een beperkende factor is met duursport,
CUT
Met zuurstofopname wordt niet bedoeld de hoeveelheid lucht die per tijdseenheid ingeademd kan worden, maar de hoeveelheid zuurstof die de spieren bereikt en dat is in het algemeen WEL de bottleneck.
Het transportvermogen van de circulatie dus....
Je kan bij op klein motortje rustig een groot inlaatsysteem monteren, maar zolang er in de cilinders (spieren) niet meer zuurstof komt, valt daar geen vermogenswinst mee te halen.
Laatst gewijzigd door Keezx op 04 jul 2018 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 04 jul 2018 10:18

Asthma is volgens mij nogal een ruim begrip.

Ik zelf heb/had Asthma (slechts op mijn 15e een jaartje (heftig) medicijnen geslikt omdat ik toen accuut anti-immuun issues met bronchitis kreeg. Toen bleek ook dat ik Asthma had. Dat zal allemaal wel, na dat jaar nooit last van gehad, dus ik ben niet representatief.

Met wielrennen heb ik nooit last gehad, sterker nog, alles ging lekker los zitten en ik reed al direct de klinkers uit het asfalt. Daar waar ik als vlieggewicht compleet werd weggeblazen met sport maakt ik alles en iedereen in de buurt in toen ik op doktersadvies (die jongen moet meer longinhoud krijgen) op de racefiets werd gezet. Volgens mij had Axel koenders ook Asthma en ha hij het zelfs over een trainingseffect.

Aan de andere kant ken ik mensen met Asthma die echt compleet neerstorten bij een aanval. Oftewel, het is niet zo'n simpel etiket.

Overigens vind ik desondanks het WADA verhaal bizar.

(Misschien????)Long infectie, meerdere dagen hoge doses salbutamol en uitdroging? En dan win je de Vuelta?

Ik ben geen arts, maar dit is toch wel een heeeeel sterk verhaal. Sowieso bekruipt je echt het Lance gevoel. Ondanks ernstige kwalen een superster worden.... Bilharzia, Asthma, Long infecties, geamputeerd been (okay, dat is nog niet bekend gemaakt, maar ik verwacht elk moment die aankondiging te horen).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jul 2018 10:22

dc schreef: 04 jul 2018 10:18
Ik ben geen arts, maar dit is toch wel een heeeeel sterk verhaal. Sowieso bekruipt je echt het Lance gevoel. Ondanks ernstige kwalen een superster worden.... Bilharzia, Asthma, Long infecties, geamputeerd been (okay, dat is nog niet bekend gemaakt, maar ik verwacht elk moment die aankondiging te horen).
Op deze toer moeten we niet gaan, laten we ons bij de feiten houden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2018 10:42

Ja, ik ben voor!!
Te beginnen bij de UCI & WADA om feitelijk weer te geven waarom deze beslissing is genomen.
De feiten die wij namelijk weten pleiten niet voor deze beslissing.
Less is bore

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 04 jul 2018 10:59

De mensen die hier dat Salbutomol verhaal onder het mom van, alleen maar rook, niet goed bewezen dus niets mee doen nu, aanhangen, wat is jullie doel van deze stellingname?

Laten zien dat je een heel objectief persoon bent die zich niet laat beinvloeden door (iig nog) niet goed meetbare feiten?

Hekel aan moraalridders, fietsen was altijd al bedorven en dat moet zo blijven?

Hekel aan inconsequent zijn, ook de andere dopen er vast nog op los dus laat Sky ook maar door gaan.

Sky/Froome fan (of iig dermate respect dat hij van jullie door mag gaan).


Voor mijn gevoel klopt er niks van Sky (en ja er zijn ook nog een hoop andere renners/teams en ook in totaal andere sporten waar ik niks van vertrouw) en op die gronden mag de ASO ze toch ook al gewoon weigeren, als ze het gevoel hebben dat Sky haar naam bezoedelt? Ik denk dat het beter is dat Froome even geen ronde meer steelt. Het is wel mooi geweest. Nog beter zou zijn als er echt bewezen was dat ze valsspelen en dat de behaalde resultaten geschrapt zouden kunnen worden.

Ik heb de indruk dat er helemaal niet gezocht wordt naar bewijzen (vast wel door sommige oprechte medewerkers van die instanties, maar niet door het top management daarvan) in dit soort zaken maar dat het allemaal om geld/invloed draait, dat het politieke spelletjes zijn.

Rasmussen bijvoorbeeld mocht de Tour niet zo winnen waar Armstrong dat wel mocht en zelfs Froome lijkt gewoon door te mogen gaan. Dat is haast nog erger dan dopen, de smerige wereld erachter waardoor sommigen het wel en anderen niet mogen.
Afbeelding

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 04 jul 2018 11:53

Sieper schreef: 04 jul 2018 10:59 De mensen die hier dat Salbutomol verhaal onder het mom van, alleen maar rook, niet goed bewezen dus niets mee doen nu, aanhangen, wat is jullie doel van deze stellingname?

Laten zien dat je een heel objectief persoon bent die zich niet laat beinvloeden door (iig nog) niet goed meetbare feiten?

Hekel aan moraalridders, fietsen was altijd al bedorven en dat moet zo blijven?
Over tendentieus gesproken... Je mag dus alleen aan de discussie deelnemen wanneer je meehuilt met het zonder bewijs verketteren van renners? En als je dat niet doet dan wil je 'laten zien dat je een heel objectief persoon bent?' Kom op, zeg....

Ja, ik wil dat er objectief en wetenschappelijk naar doping gekeken wordt en dat renners geschorst worden wanneer ze middelen gebruiken waardoor ze harder gaan fietsen, maar niet wanneer ze geneesmiddelen gebruiken die dat effect niet hebben. De dopinglijst mag van mij dus ook kritisch bekeken worden en er zouden, vind ik, alleen middelen op moeten staan die bewezen een prestatieverhogend effect hebben of schadelijk zijn voor de gezondheid van topsporters.

En ja, ik heb een hekel aan moraalridders die zo'n punt maken van dit Salbutamol verhaal en net doen alsof het wielrennen volledig bedorven is. Of nog erger: Moraalridders die vinden dat je alleen topsport mag bedrijven wanneer je geen enkele aandoening heb waarvoor je medicatie nodig hebt. Doping speelt overal en de controle's in het wielrennen zijn strenger dan in andere sporten. We zijn al heel ver gekomen sinds Armstrong, Rasmussen en alles wat daarvoor kwam (het monument voor Simpson snap ik nog steeds niet).

Er valt absoluut nog een hoop te verbeteren in de wielersport, want de commerciële belangen drijven mensen tot onacceptabel gedrag en verpest de sport. Ook van de manier waarop de UCI en WADA zaken afhandelen kun je van alles vinden en ik denk dat ook daar de invloed van de commercie flink teruggedrongen moet worden. Wanneer je echte zulke morele bezwaren hebt tegen de gang van zaken in het professionele wielrennen, kijk dan niet en ga genieten van jeugd- en amateurwedstrijden.
Laatst gewijzigd door Erik op 04 jul 2018 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie