Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 28 apr 2018 12:35

En toch zijn er genoeg voorbeelden van de MPCC dat er ook daadwerkelijk mensen uit koers gehaald worden... Dus "je kan niet zonder" lijkt me op zijn best een halve waarheid.

(Werpt dit nou nieuw licht op Boom in de Tour van 2015?)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 28 apr 2018 13:18

Quote ‘ Je kan niet zonder ‘ is een heel gevaarlijke zinnetje....
A het pleit (totaal onterecht) je geweten vrij
B naar de huidige renners toe zeg je dus, zonder gaat niet.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 apr 2018 14:04

Daarom dus nogmaals de roep: heb je medicatie nodig -> niet koersen (en geen TUE's meer)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 28 apr 2018 14:13

Als je ploegartsen medische attesten laat afgeven dan is dat toch vragen om problemen. Die mensen hebben te maken met ploegbelangen. Attesten zouden alleen door onafhankelijke artsen van de UCI moeten kunnen worden afgegeven.

Lekker fietsen!
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2015 15:20
Locatie: Noord-Holland

Lekker fietsen! 28 apr 2018 14:54

Ik vind het wel heel dubbel allemaal. Als publiek willen wij ook iedere keer 'heldenprestaties' zien: koersen van >250km, gemiddeld met 40+ km/u, en liefst ook flinke hellingen erin (zie het WK in Innsbruck met een helling van 25%+). Die combinatie is toch ook niet gezond? Hiermee 'vragen' wij als publiek toch ook wel bijna het onmogelijke van de coureurs... Hiermee wil ik prestatiebevorderende middelen overigens absoluut niet goed praten!

En wat te denken van voedingssupplementen? Zijn voedingssupplementen geen prestatiebevorderende middelen? En zo niet, waar ligt dan de grens tussen voedingssupplement en doping? Ik denk dat de scheidslijn tussen doping, medicijnen en voedingssupplementen af en toe (vaak?) wel heel erg dun is.
Om deze even op mijzelf te betrekken: ik slik magnesiumpillen om krampen tegen te gaan, en ik heb het idee dat dat helpt: zonder die pillen krijg ik vaak kramp bij name het zwemmen en moet ik af en toe stoppen om de kramp er uit te strekken. Eigenlijk is het daarmee voor mij doping, omdat ik mét die pillen wél door kan zwemmen en dus beter 'presteer'... Noot: het is geen wedstrijdzwemmen, maar gewoon een conditietraining in een oude-lullen clubje...

Hierboven wel een paar interessante stellingen:
Marcopfiets schreef: 28 apr 2018 14:13 Als je ploegartsen medische attesten laat afgeven dan is dat toch vragen om problemen. Die mensen hebben te maken met ploegbelangen. Attesten zouden alleen door onafhankelijke artsen van de UCI moeten kunnen worden afgegeven.
Lijkt mij een prima idee! Minder belangenverstrengelingen! Ik denk wel dat de UCI een paar artsen extra in dienst moet nemen ;)
TL@ schreef: 28 apr 2018 14:04 Daarom dus nogmaals de roep: heb je medicatie nodig -> niet koersen (en geen TUE's meer)
Om dit ook gelijk maar weer ter discussie te stellen: wat dan met bijvoorbeeld inspanningsastma? Ik heb begrepen dat dat dit heel vaak voorkomt bij topsporters, en dat je daar wat tegen kunt/mag gebruiken. Is dat dan een medicijn, of is het doping zodra je iets meer gebruikt dan is toegestaan? En als je dat medicijn/doping dan nodig hebt vanwege inspanningsastma, betekent het dan dat je niet mag koersen?

Ik geloof dat sporters/ploegen *altijd* op het randje gaan zitten van wat (op dat moment) mag, en het principe hanteren dat alles mag zolang er nog geen expliciet verbod op is.
Heerlijk! Weer een dag lekker gefietst :)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 apr 2018 15:12

Lieuwe, die dus zichzelf belangrijk genoeg vindt om een autobiografie uit te brengen, is een aantal stapjes vergeten denk ik. Of hij moet het uitgebreider in zijn boek beschrijven. Dat "iedereen" gebruikt, geloof ik niet zo erg. Al durf ik van het profpeleton ook niet te beweren dat het niet zo is. Maar ooit begon hij vanaf verenigingsrenner bij een onbeduidend ploegje, toen fietste hij zich in de kijker. Wil hij nu beweren dat bij die ploegjes ook "iedereen" gebruikte? Of kwam hij bovendrijven omdat hij al heel snel wist hoe je sneller kon rijden dan de rest?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 apr 2018 16:03

Ik denk inderdaad dat het overgrote gedeelte van het (amateur) peleton middelen gebruikt. Meeste zullen niet verboden zijn, maar het zit er wel dicht tegenaan.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 apr 2018 16:51

Ik kan het artikel niet lezen, maar Liewe deed het zeker ook helemaal alleen zonder medeweten van welke ploeg(arts) dan ook?
Die wielrenners zijn echt zo dom nog niet....
Less is bore

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 28 apr 2018 17:42

Verrassing, nee, de ploegarts wist er van, die regelde de attesten.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

bever
Forum-lid
Berichten: 2125
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 apr 2018 18:23

TL@ schreef: 28 apr 2018 14:04 Daarom dus nogmaals de roep: heb je medicatie nodig -> niet koersen (en geen TUE's meer)
Ik blijf het er niet mee eens zijn :)

Stel nou dat je de pech hebt dat je wordt geboren met een erfelijke afwijking zodat je insuline moet spuiten of antidepressiva moet gebruiken (om maar twee voorbeelden te noemen), moeten we dan met zijn allen zeggen dat je bij voorbaat kansloos bent om op een professioneel niveau mee te mogen doen ?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 apr 2018 18:30

Ja klopt. Topsport is voor topatleten, niet voor krikkebenen. Mag ik dan ook onbeperkt spuiten en slikken ivm een chronisch gebrek aan talent?
Less is bore

bever
Forum-lid
Berichten: 2125
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 apr 2018 18:40

daniel1975 schreef: 28 apr 2018 18:30 Ja klopt. Topsport is voor topatleten, niet voor krikkebenen. Mag ik dan ook onbeperkt spuiten en slikken ivm een chronisch gebrek aan talent?
Is natuurlijk ook aangeboren, maar hindert je verder niet in de rest van je leven. Om mensen met een aangeboren afwijking dan meteen te vergelijken met krikkebeen vind ik een beetje mank gaan.
En volgens mij zijn er genoeg topsporters die bijvoorbeeld insuline of AD gebruiken. Ik vind het een beetje eng om mensen op voorhand uit te sluiten van dingen omdat ze moeder natuur ze niet gezegend heeft met het perfecte lichaam dat velen van ons wel hebben

Plaats reactie